PDA

View Full Version : Wat doen met oude buizen??



Dirk_Hendrik
21 januari 2005, 11:49
In navolging van Iam's topic over wat gebruikte buizen waard zijn:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=46137
Zat ik me af te vragen (en besloot er toch maar even een los topic van te maken).

In de afgelopen tijd zie je hoe oude buizen steeds meer geld lijken te moeten kosten. Als buizenversterkerspelend gitarist vervang je om de zoveel tijd je buizen en hebt dus een stapeltje versleten buizen over.
Afgelopen maanden zag ik op de verschillende verkoopsites meerdere malen Buizen staan met merkplaatjes als EH, Fender, en GT. Buizen die vrijwel zeker door een versterker hen zijn geweest en waarvan dus een goede kans bestaat dat ze versleten zijn.

Dus daarme de hamvraag:
Wat doen jullie met je de oude buizen nadat ze zijn vervangen? Flikker je ze weg, houd je ze voor testdoeleinden (mijn optie), verkoop je ze als "goed"?

Franc
21 januari 2005, 12:00
Geef ze weg aan de zelfbouwers :-D

Ze zijn ideaal om tijdens en na de bouw je versterker mee te testen en als je dan verschillende merken hebt kun je leuk horen welk merk het beste in jouw amp past.

En mocht je een soldeerfout hebben gemaakt en er een buis in rook op gaan is het niet meer dan 'jammer'.

Franc.

iam
21 januari 2005, 12:31
ze zijn volgens mij niet versleten (de mijne toch) want de eigenaar had ze bij aankoop van zijn twin in jaren 70 ze direct vervangen zei hij, net zoals de speakers (iets van een rage ofzo zei hij :???: )

Robbert
21 januari 2005, 12:57
Ik denk dat Barend wel een goed punt aankaart; ik krijg de indruk dat een hoop mensen toch een slaatje willen slaan uit de verkoop van gebruikte buizen.

Laatst stond er nog een advertentie op marktplaats: Aangeboden, EL34 buizen uit Marshall "weinig gebruikt".
Tja.. je bent gék als je daar meer dan 2,50 voor betaald, die dingen worden niets voor niets vervangen :D

Dirk_Hendrik
21 januari 2005, 13:38
Dank je Robbert. Exact wat ik bedoelde.

@Iam. Dit topic is niet op jouw buizen gericht hoor :wink: . Ik wou de vraag juist even in het algemene gooien.

Dirk_Hendrik
21 januari 2005, 13:41
als je dan verschillende merken hebt kun je leuk horen welk merk het beste in jouw amp past.


:-D
Daar kwam ik achter ja! De Ouwe Telefunken die ik gebruikte had een signaalamplitide van 10 volt piek-piek. Een door m'n Rivera uitgespuugde JJ haalde de volt piek-piek nog niet...... Zelfde circuit.

1959SLP
21 januari 2005, 14:24
In de kerstboom hangen.

Mr.Jay
21 januari 2005, 22:29
Ik denk dat Barend wel een goed punt aankaart; ik krijg de indruk dat een hoop mensen toch een slaatje willen slaan uit de verkoop van gebruikte buizen.

Is zéker zo. En er nog bijzetten dat ze getest zijn in buizentester en nog prima meten > ja en ! > wat ze NIET testen is sputteren, ruisen of nog erger en meestal hetgeval : MICROFONIE !

Ik ervaar de grootste problemen met nieuwe buisjes zelfs de laatste tijd, mijn ervaring en mening is dat ze tegenwoordig allemaal HOPELOOS slecht zijn, helaas pindak......

JaY

SteavisSmokin
21 januari 2005, 22:33
...ut?

1959SLP
22 januari 2005, 14:00
haha steavis

birt
22 januari 2005, 18:04
fancy indicators 8-)

stewartfan
30 januari 2005, 19:21
als we nu tog over buizen bezig zijn wat zijn eigelijk de beste buizen qwa
geluid en geld