PDA

View Full Version : Lak-Faq 1.0



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

Javaca
21 januari 2005, 10:42
Met dank aan Fred Dons voor het opstellen.

-Schuren
begin met 180 grit en ga geleidelijk omhoog met het grit in het schuurpapier.
op blank hout is schuren tot aan 320 grit voldoende, probeer zoveel mogelijk met een vlakschuurmachine of een houten klos te werken zodat je een gelijkmatig oppervlak zonder kuilen krijg.
Altijd met de nerf mee proberen te schuren omdat je anders kans heb op diepe krassen die er nogal moeilijk uitgaan
Je kunt met nog fijner papier schuren maar nodig is het niet

-Sealers
de meeste houtsoorten voor gitaarbouw zijn tamelijk poreus en daarom is een sealer en of een porieenvuller vaak noodzaak. het gebruik hiervan voorkomt dat je liters lak hoeft te gebruiken omdat het hout alle lak opgezuigt of dat je later opnieuw moet gaan schuren en lakken omdat de lak in de porieen is weg gezakt.
De grootste boosdoener hier in is Ash (swampash of northerns ash) dit hout heeft een grove structuur met grote porieen en hier heb je echt een porien vuller nodig om later een mooi glad oppervlak bij het aflakken te krijgen (maple of esdoorn is heel compact hout en dit heeft geen sealer nodig).

-Fillers
Voor de porieen vuller kun je kneedbaar hout van Clou gebruiken (voorbeel van Cluo is dat dit spul later nog mee kleurt als je waterbeits gebruikt andere kneedbare houtsoorten kleuren niet meer mee als ze uitgehard zijn) of een "echte" porieenvuller zoals verkrijgbaar op www.stewmac.com.
De vullerbreng je eerst met je vinger of een doek op en wrijf je goed in de porien, daarna schuur je de overtollige vuller weg met 320 grit schuurpapier. Daarna herhaal het het proces nog een keer maar nu breng je de vuller op met een spatel (en daarna natuurlijk weer schuren)

-De kleur
Nu is het moment gekomen om een kleur in het hout te brengen, je kunt hiervoor waterbeits of bijvoorbeeld inkt gebruiken. Omdat er water in waterbeits zit (Duh!) zal de nerf weer omhoog komen, die kun je weer glad krijgen door met 400 grit licht op te schuren (waarnodig weer even bij kleuren met de beits)
voor een sunburst heb je een spuit pistool nodig, de donkere rand krijg je door met een donkere kleur langs de body te spuiten.

-Olie of Wax
Hierna kun je er voor kiezen om te lakken of te olien/waxen), olien is in principe het makkelijkts maar heeft als nadeel dat de gitaar niet een mooie hoogglans krijgt en minder beschermd is dan bij lakken
De meest gebruikte olie hier voor is tungoil (oa verkrijgbaarbij Vox Humana) dit goedje wordt tamelijk hard na opbrenging en een satijn glans is mogelijk
Dit spul brengt je over een periode van een paar dagen aan, waarbij ik tussen de lagen licht schuur met 1000 grit schuurpapier (voorzichtig zodat je niet de kleur van het hout schuurt)
ik gebruik hiervoor het zelfde stuk schuurpapier dat uiteindelijk niet meer schuurt maar alleen polijst en hierdoor ontstaat de glans
De frituurlucht verdwijnt na een paar weken icon_biggrin.gif
(overigens als je gaat schuren is een sealer of porefiller niet nodig)

-Lakken
Ga je lakken dan, dan begin met 2 a drie lagen (acryl of cellulose, als je een goede spuit set hebt kun je ook met 2 componenten lak werken)
daarna schuur je heel licht met 400 grit
in principe niet meer dan 2 lagen per dag lakken waarbij je niet meer dan 30 minuten laat tussen iedere laklaag, na een laag of 6 kun je nat gaan schuren tussen de lagen door (wederom voorzichtig!)
Zou je meer lagen per dag lakken dan heb je kans dat eerdere lagen niet goed uitharden en heb je grote kans dat je lak weken nadat hij uitgehard hoort te zijn nog kwetsbaar is.
Zodra je een mooi glad resultaat heb dan laat je de gitaar minimaal 1 maar het liefst 2 a drie weken met rust. De lak gaat dan uitharden en zal nog iets gaan inzakken(de porien komen dan weer terug in de lak)
Na deze periode schuur je de lak weer met 800-1000 grit nat, het schuurpapier de avond er voor in een oplossing van afwasmiddel en water laten weken, hierdoor krijg je minder krassen bij het schuren.

-Polijsten
Nu laat je de lak weer een dag verder uitharden en kun je gaan polijsten, ik gebruik hiervoor als eerste "commandant 4 voor gebruik met polijst machines" (blauwe pot) dit kun je met een katoenen poetsdoek op brengen en uitpoetsen of met een speciale polijstkop op een boormachine uitpoetsen (wel een stuk sneller :-D )
Om een echt perfect resultaat te krijgen doe ik het laatste stuk met 100 % katoenen watjes omdat dat helemaal niet krast. Wees wel voorzichtig omdat door het poetsen de lak opwarmt en weer iets zachter wordt en daardoor makkelijk beschadigt.
Om het helemaal af te maken kun je met Johnson Speedshine (voor autolak) je lak als een spiegel zo glaf maken maken (wederom met watjes inwrijven en met een schone (liefst nieuwe) poetsdoek uitwrijven)

-Metallic
Ga je een dekkende of metallic lak gebruiken dan is een sealer of grondlaag nodig omdat anders de kleur eerst in het hout trekt en je heel veel lak kwijt bent voordat de kleur goed pakt (bij metallic blijft anders in eerste instantie alleen een zilver laag op de body achter)
als je metallic lakt altijd aflakken met een blanke lak omdat anders de metaaldeeltjes in de lak gaan oxideren en je lak dof wordt

prs
21 januari 2005, 16:18
Fantastisch, dank je wel Fred!

Punt
23 januari 2005, 02:47
Top!

groovyB3
16 februari 2005, 22:55
Perfect dit!

Misschien nog een lijstje van wat je allemaal precies nodig hebt?

nickbongers
11 maart 2005, 09:18
een kort verhaaltje over lak en verf op een bepaalde basis (terpetine, water ed), en welke met elkaar reageren zou het helemaal afmaken. geweldige faq

RopStop
20 april 2005, 22:50
Ik heb op aanraden van gitaarbouwer Patrick Koopman als volgt mijn afgelopen jazzbasproject gepolijst:

Na afloop van het hele spuitproces en het goed uitharden van de Clou Celluloselak polijsten met nat schuurpapier

- Beginnen met P1200
- Gevolgd door P1500
- Gevolgd door P2000

(Dit fijne papier kan worden gekocht bij de betere autolakkenspeciaalzaak. Ga niet naar voxhumana, die vragen er te veel voor)

Dit resulteert in een supergladde body.

De glans wordt vervolgens verkregen door te polijsten met commandant 4.

wanna1
24 mei 2005, 00:41
1. Beginnen met P1200
2. Gevolgd door P1500
3. Gevolgd door P2000
4. Commandant 4
5. Grijze autopoets
6. Witte autopoets
7. Wax

Bij Commandant 4 ben ik nog maar op de helft :-D

Snaar'n Bennie
24 mei 2005, 12:40
Perfect!!! Perfecte info!!!

Tung oil is trouwens niet bij Vox te krijgen. Heb ze gebeld, want ik heb het zelf ook nodig. Baptist in Arnhem heeft het wel... :)

Marcel61
8 juli 2005, 21:40
Tip voor mensen die gitaren willen lakken maar geen spuitpistool /cabine hebben; gebruik de glasheldere blanke Polyester aflak van Sikkens!
Geeft fantastische resultaten, ook zeer goed slijp en polijstbaar!

Deze lak kan je uitstekend met een goede vernis kwast opbrengen, en laklagen opbengen gaat rapper als met het spuitpistool. Ik geef toe: de kans op zakkers in de lak is iets groter, maar als je de gitaar (of body / hals) aan z'n kont ophangt kan je deze zakkers nog wegstrijken.

Deze methode is veel beter dan die akelige cellulose spuitbussen, en ook nog eens beter voor de longen!

Lightner
12 juli 2005, 22:04
Met dank aan Fred Dons voor het opstellen.
...
-Fillers
Voor de porieen vuller kun je kneedbaar hout van Clou gebruiken (voorbeel van Cluo is dat dit spul later nog mee kleurt als je waterbeits gebruikt andere kneedbare houtsoorten kleuren niet meer mee als ze uitgehard zijn)
...

Weet iemand ook waar dit te koop is? Ik kan 't nergens vinden..

Edit: Laat maar, ze blijken dit gewoon bij Vox Humana te hebben. Heb niet goed gezocht :roll:

TMKXL
11 augustus 2005, 15:18
Wat betekent bijv. 120 grit of 320 grit?

Heeft iemand een lijstje met alle benodigheden (evt. prijs erbij)?

solomaster
10 september 2005, 17:36
hoe hoger het grit is hoe fijner het schuurpapier is.

320 is bijv. fijner dan 120 grit.

wietse
17 maart 2006, 12:32
een kort verhaaltje over lak en verf op een bepaalde basis (terpetine, water ed), en welke met elkaar reageren zou het helemaal afmaken. geweldige faq
gebruik altijd lakken op dezelfde basis over elkaar heen, terpentijn basis kan wel over acryl heen(andersom beslist niet) maar als je dan later nog wat foutjes weg wilt werken door licht op te schuren en een nieuw laagje er overheen te doen, dan is de kans wel erg groot dat het elkaar opvreet.
en daarbij blanke lak op terpentijn basis is nooit echt blank altijd wat bruinig, droogt ook niet zo snel en wordt ook niet zo hard als acryl lak.(water basis)
wat poly lakken voor uitwerking hebben op andere lakken weet ik niet heb er nog nooit mee gewerkt.
ik gebruik altijd spuitbusjes, en je hebt beslist geen spuitcabine nodig, windstille dag buiten wil prima of in een hok of lege kamer gaat prima, maskertje voor is wel verstandig.

RS-Rik
30 maart 2006, 01:38
Poly lakken zou'k mee uitkijken, worden meestal erg dik en plastic achtig, sealen ook de hele boel.

Voor een "open" sound zou ik satijn glans gebruiken (echt mat kan niet) en voor een "dichte verf sound" hoogglans

Mattia
30 maart 2006, 09:44
Ik geloof geen enkel moment dat iemand het verschil kan horen tussen een satin of een gloss gelakte gitaar, en zeker niet bij een electrische gitaar. Bij akoestische gitaren, mits goed (lees: egaal en dun) aangebracht ook niet.

Poly hoeft niet dik te zijn; het is maar hoe je de boel opbrengt. Ja, het is higher solids, ja, nitro heeft een dunnere film dikte, maar uiteindelijk maakt het niet zo erg veel uit.

Pun
1 april 2006, 20:18
Met dank aan Fred Dons voor het opstellen.
-Lakken
Ga je lakken dan, dan begin met 2 a drie lagen (acryl of cellulose, als je een goede spuit set hebt kun je ook met 2 componenten lak werken)
daarna schuur je heel licht met 400 grit
in principe niet meer dan 2 lagen per dag lakken waarbij je niet meer dan 30 minuten laat tussen iedere laklaag, na een laag of 6 kun je nat gaan schuren tussen de lagen door (wederom voorzichtig!)
Zou je meer lagen per dag lakken dan heb je kans dat eerdere lagen niet goed uitharden en heb je grote kans dat je lak weken nadat hij uitgehard hoort te zijn nog kwetsbaar is.
Zodra je een mooi glad resultaat heb dan laat je de gitaar minimaal 1 maar het liefst 2 a drie weken met rust. De lak gaat dan uitharden en zal nog iets gaan inzakken(de porien komen dan weer terug in de lak)
Na deze periode schuur je de lak weer met 800-1000 grit nat, het schuurpapier de avond er voor in een oplossing van afwasmiddel en water laten weken, hierdoor krijg je minder krassen bij het schuren.

-Polijsten
Nu laat je de lak weer een dag verder uitharden en kun je gaan polijsten, ik gebruik hiervoor als eerste "commandant 4 voor gebruik met polijst machines" (blauwe pot) dit kun je met een katoenen poetsdoek op brengen en uitpoetsen of met een speciale polijstkop op een boormachine uitpoetsen (wel een stuk sneller :-D )
Om een echt perfect resultaat te krijgen doe ik het laatste stuk met 100 % katoenen watjes omdat dat helemaal niet krast. Wees wel voorzichtig omdat door het poetsen de lak opwarmt en weer iets zachter wordt en daardoor makkelijk beschadigt.
Om het helemaal af te maken kun je met Johnson Speedshine (voor autolak) je lak als een spiegel zo glaf maken maken (wederom met watjes inwrijven en met een schone (liefst nieuwe) poetsdoek uitwrijven)

-Metallic
Ga je een dekkende of metallic lak gebruiken dan is een sealer of grondlaag nodig omdat anders de kleur eerst in het hout trekt en je heel veel lak kwijt bent voordat de kleur goed pakt (bij metallic blijft anders in eerste instantie alleen een zilver laag op de body achter)
als je metallic lakt altijd aflakken met een blanke lak omdat anders de metaaldeeltjes in de lak gaan oxideren en je lak dof wordt

Ik ben van plan om 3 kleuren te gaan gebruiken bij het lakken, twee ervan zijn metallic.

Als ik het goed begrijp moet ik dan dus deze werkvolgorde volgen:

1) 2-3 lagen grondlak
2) licht schuren met 400 grid schuurpapier
3) iedere dag 2 lak lagen in gewenste kleur er op spuiten
4) tot er in totaal 6 laklagen opzitten (dus 2 - 3 grondlak en dan 3 - 4 gewone lak)
5) vervolgens tussen iedere laag (dus niet om de dag/2 lagen, maar om de laag) nat schuren (ook met 400 grid?)
6) als vervolgens de kleuren na wens zijn nog 6-8 lagen met blanke lak (vernis) aflakken
7) 2-3 weken laten uitharden
8) nat schuren met 800-1000 grid schuurpapier
9) polijsten

Klopt dit?

En dus voor de duidelijkheid:
- tussen alle lagen schuren betekend dus ook dat je de 1e laklaag van de moet schuren en er dan vervolgens de 2e laklaag overheen moet spuiten?
- en dit schuren moet met 400 grid?

Alvast bedankt.

Gitaarbouwer
13 juni 2006, 11:12
De afgelopen dagen bezig geweest om een geschikte lak te vinden voor mijn gitaar. Daarbij heb ik zoveel informatie gevonden dat ik het voor mezelf even in een tabelletje heb neergezet. Ik zit alleen nog met diverse vraagtekens.

Is het een idee om de tabel hier in de lak-faq te plaatsen? Misschien dat meer mensen er iets aan hebben. Zo niet, dan mag de moderator 'm weggooien :)

Alleen de vraagtekens moeten nog ingevuld worden. Voelt iemand zich geroepen om één of meer vraagtekens in te vullen? Roep maar, zou ik zeggen! Zo ziet ie er in elk geval uit:


Aangepaste versie 1 d.d.16-06-2006:
http://www.xs4all.nl/~a160999/overig/photos/laktabel1.gif

Mattia
13 juni 2006, 15:02
Uuh, nitro is prima aan te brengen over 'french polish', als je daarmee gewoon schellac opgelost in alocohol, evt. wat oil gebruikt voor het aanbrengen bedoelt. Schellac can bijna overal op en onder. Enige verhalen die ik heb gehoord waarbij het problemen zou kunnen geven is epoxy (als filler) boven op schellac. Schellac over epoxy dan weer wel, mits een tikje opgeschuurd.

Polyester in de gecatalyseerde zin (UV of MEKP harder) hard enorm snel uit (je moet al je lagen binnen een dag spuiten, 2 dagen later mag je polijsten), is erg hard, erg doorzichtig (glashelder), wel erg giftig (vooral de harders), en ik dacht ook aan te brengen over schellac. Ik weet dat Rick Turner het aanbrengt met een uithardende oile eronder (voor de kleur), maar polyester heeft vaak wel een speciale sealer nodig voor houtsoorten zoals palisander (Wat vettig spul, zeg maar). Polyester brand ook in, in tegenstelling tot Polyuerthaan, als je het goed aanbrengt.

Verder vind ik French Polish toch best hard, hoor. Harder dan de waterbasis spullen die ik heb gebruikt (breng je onder in acryl, denk ik, maar de goede zijn toch heel, heel anders dan acrylspuitbusjes die je hiero kan krijgen, bij de verfdealer). Het is gewoon flinterdun aangebracht, meestal (minder dan de helft van een zeer dunne Nitro coat) en niet erg bestand tegen oplosmiddelen, maar hard is het zeker wel.

Enra
13 juni 2006, 15:49
Hé gitaarbouwer, met poly bedoel je waarschijnlijk poly-urethaan lak. Daar noteer je een 5 als het gaat om stank en giftigheid. Poly-urethaan is een simpele lak op terpentine basis. De stank is een 'gewone' verflucht en de giftigheid haalt het niet bij (nitro)cellulose, waarvan de vluchtige stoffen iemand echt kunnen laten omvallen.

Verder bestaat er ook - naast poly-urethaan - een urethaan lak(Trimitel Silvatane bij voorbeeld). Ook erg geschikt voor gitaarbouw.

Verder moet de giftigheid van acryllakken niet onderschat worden. Misschien dat je er niet zo gauw de beruchte schildersziekte van krijgt, maar toch... Het verraderlijke is de afwezigheid van geur, of eigenlijk : de schijnbare afwezigheid...

Tot slot polyester en epoxy kunnen beide langdurige allergische reacties veroorzaken. Bij epoxy kan dat zelfs na langere tijd optreden en nadien steeds bij aanraking met epoxy in alle hevigheid opnieuw optreden. Draag bij gebruik van epoxy altijd handschoenen en adem de (nauwelijks ruikbare) dampen niet in.

Gitaarbouwer
16 juni 2006, 23:22
Hi,

Bedankt voor de comments!
Ik heb ze verwerkt in de tabel (zie ergens hierboven). Hopelijk heb ik het een beetje goed gedaan. Met name de kolom "stinkt/giftig" is eigenlijk een wassen neus. Het is allemaal giftig! Daarom komen er geen 3tjes meer in voor, maar nog slechts 4tjes en 5jes...

niekb
5 juli 2006, 13:39
poly lak smeert alles dicht! t geluid wordt hier een stuk doffer van..zou ik dus niet gebruiken. t is wel erg hard en kan erg goed gepolijst worden..

begin nooit aan t verwijderen van poly lak....je schuurt je helemaal t apelazerus...zucht...als iemand hier nog tips voor heeft...

Mattia
5 juli 2006, 17:18
poly lak smeert alles dicht! t geluid wordt hier een stuk doffer van..zou ik dus niet gebruiken. t is wel erg hard en kan erg goed gepolijst worden..

begin nooit aan t verwijderen van poly lak....je schuurt je helemaal t apelazerus...zucht...als iemand hier nog tips voor heeft...

'Dichtsmeert'....whatever. Genoeg top-end bouwers van akoestische gitaren die gewoon Poly(ester/urtheaan) lakken gebruiken. Van klein (Olson, Ryan, Rick Turner) tot groot (Taylor, Larrivee). [Prima spul, prima dun aan te brengen, en ik geloof niemand als die beweert dat het verschil tussen een goed aangebrachte poly en een goed aangebrachte nitro lak te horen valt. Als ik polyester lak kon bewerken, zou ik het ook gebruiken.

Verwijderen, ja, schuren. Goede polyester is ook prima schuurbaar, wat nitro niet zozeer is (blijft zachter/wordt door vrijwving nog zachter).

Mattia

niekb
6 juli 2006, 15:45
het kan zijn dat als poly dun is opgebracht dat t goed werkt...mijn ervaring hier is met een dikke laag, t hout trilt als t ware mee met de snaren. door een te dikke laag kan t hout niet zo goed meetrillen...zo maakt t ook uit wat voor hardware erop zit...de verschillen zijn misschien klein maar toch maakt het uit..mijn ervaring is dat mijn gitaar, zonder die dikke polylak een stuk helderder klinkt.. t is zeker hoorbaar! (tis een hollowbody, wellicht dat t verschil maakt met solidbody's, dat durf ik niet te zeggen)

wat betreft het schuren...poly is erg kras bestendig en dus erg hard, zelfs met 50 grid ben je uren aan het schuren voordat alles eraf is..oppassen dus op de plekken waar de lak weg is want anders schuur je t hout weg...


schuur gestaag door...

melon
7 juli 2006, 14:30
ik gebruik altijd spuitbusjes, en je hebt beslist geen spuitcabine nodig, windstille dag buiten wil prima of in een hok of lege kamer gaat prima, maskertje voor is wel verstandig.

ik heb wel airbrush maar nooit goed resultaat mee behaalt (ik doe waarschijnlijk altijd iets verkeerd) maar ik dacht eraan deze gitaar in groen en wit motief te spuiten maar dan met spuitbusjes
zou dit gaan en moet ik erna lakken ?

MISS beetje dom na al deze uitleg van voorgaande maar ik ben er nog niet zo goed in :)

jan jansen
7 augustus 2006, 11:39
begin nooit aan t verwijderen van poly lak....je schuurt je helemaal t apelazerus...zucht...als iemand hier nog tips voor heeft...[/QUOTE]


Gewoon warm maken met een verfafbrander (electrische) en dan met een verfkrabber(wel zeer scherp)verwijderen.Nadeel is dat als je het te heet maakt het hout eronder zwart wordt of verbrand dus weet wat je doet.Ook moet de verfafkrabber vlak zijn...een groef is zo getrokken..,maar de manier dus om zeer snel lak en verf te verwijderen van met name solid body`s.

jan jansen

ventje
3 oktober 2006, 16:15
ik wil me gitaar tot op het hout opschuren, en dan wil ik er een transparante, misschien gekleurde lak overheen gooien, ik wil wel dat het hout goed zichtbaar is bij het eindresultaat, zijn die sealers transparant van kleur? en moet ik dan nog dingen anders gaan doen, behalve een dekkende kleur weglaten:P ??

k heb trouwens sinds kort thuis een spuitpistool op luchtdruk, hier moet ik volgens mij andere soorten verf in doen, weet iemand waar ik dat kan halen?
(eerste keer dat ik wat aan de looks van me gitaar ga doen)

BamBuFan1
10 oktober 2006, 16:58
Voor de liefhebber:

Cetabever cellulose lak is oa verkrijgbaar bij Verf en Wand Apeldoorn, 50m voorbij Feedback.

gradje pbc
2 december 2006, 23:49
oke, hoe we een gitaar moeten schuren en lakken is in dit topic helder
en duidelijk....

maar wanneer zetten we er nu de inlay's in, plakken we die af?

iemand die dit mij kan uitleggen????

grtz. gérard

Mattia
3 december 2006, 07:52
oke, hoe we een gitaar moeten schuren en lakken is in dit topic helder
en duidelijk....

maar wanneer zetten we er nu de inlay's in, plakken we die af?

iemand die dit mij kan uitleggen????

grtz. gérard

Eerst inlay, dan schuren, dan of afplakken, of lakken en dan inlays schoonschrapen (alleen kleurlak moet eraf; blanke lak hoort gewoon over de inlays heen).

Van Dattum
5 december 2006, 21:26
Kan iemand misschien meer vertellen over het kleuren van hout en daarna afwerken met olie en was?

Mattia
6 december 2006, 08:18
Kan iemand misschien meer vertellen over het kleuren van hout en daarna afwerken met olie en was?

Ik heb veel mislukkingen gezien met stain+olie+was, en nooit successen.

G.G.
6 december 2006, 10:00
Ik heb veel mislukkingen gezien met stain+olie+was, en nooit successen.

Yep, blijft lastig. Op mijn SRV strat heb ik gestained, daarna twee of 3 dunne laagjes lak en daarna olieën. Heb gemerkt dat de stain dan wel beter in het hout blijft zitten zonder dat het hout echt afgesloten is door de lak.

Van Dattum
6 december 2006, 11:15
Thanx! Dat wordt dus waarschijnlijk geen succes... Dan ga ik na het stainen een paar dunne laagjes PU-lak opspuiten. Uiteraard eerst testen op afval!

Dastard
17 december 2006, 13:37
Als ik plakkaatverf gebruik op mijn hout is dat daarna lakbaar met poly-urethaanlak ?

koennie
17 december 2006, 14:11
Ik ben bezig met het stainen van een gitaar met ecoline. Welke soort lak is het meest geschikt? Ik wil graag een hoogglans creëren. Ik heb helaas geen spuitpistool. Ik heb iets gelezen over spuitbussen met cellulose, maar dit is van die ongezonde troep.
Op mijn vorige project heb ik de gitaar afgelakt met motip blanke lak, maar dit geeft zo veel polijst werk. heeft iemand tips?

G.G.
17 december 2006, 14:17
Ik ben bezig met het stainen van een gitaar met ecoline. Welke soort lak is het meest geschikt? Ik wil graag een hoogglans creëren. Ik heb helaas geen spuitpistool. Ik heb iets gelezen over spuitbussen met cellulose, maar dit is van die ongezonde troep.
Op mijn vorige project heb ik de gitaar afgelakt met motip blanke lak, maar dit geeft zo veel polijst werk. heeft iemand tips?
Ik gebruik gewoon spuitbussen van Air Crafts (hoogglans blanke lak) van €3,99 per stuk. Werkt prima.

koennie
17 december 2006, 23:06
Ik gebruik gewoon spuitbussen van Air Crafts (hoogglans blanke lak) van €3,99 per stuk. Werkt prima.

bedankt voor de tip! Op wat voor basis is dat spul? en waar kan je het krijgen?
Ik ben opzoek naar goede keiharde krasbestendige lak. het hoeft niet het goedkoopste te zijn. Ik heb liever goede lak voor iets meer, dan wat anders.
De motip die ik gebruikte werkt wel oke, maar het geeft zo'n vreselijke sinasappelhuid. Ik heb liever een lak die van zichzelf al een behoorlijke glans heeft.

G.G.
18 december 2006, 06:22
Die lak die ik noemde is een alkyd lak. Op mijn PRS heb ik nu ongeveer 10 dunne lagen zitten en nog bijna geen sinasappelhuidje.

Waarom deze lak? Omdat ze hem bij mij om de hoek verkopen in de ijzerwarenzaak en ze de kleuren hebben die ik wil gebruiken (blanke lak hoogglans en zwarte lak hoogglans)

G.G.
20 december 2006, 14:09
Wie heeft er ervaring met spuitbussen alkydlak? Hoe lang laat je die boel uitharden voordat je gaat schuren (korrel 1200, korrel 2000) en dan polijsten?

De boel hangt nu in een ruimte die 24 uur per dag ongeveer 18 graden is.

Renoud
3 januari 2007, 18:53
Wie heeft er ervaring met spuitbussen alkydlak? Hoe lang laat je die boel uitharden voordat je gaat schuren (korrel 1200, korrel 2000) en dan polijsten?

De boel hangt nu in een ruimte die 24 uur per dag ongeveer 18 graden is.
Hoe bevalt die lak nu?

Ik heb mijn strat net in de aklydlak gezet, over nitro cellulose heen, leek me wat raar maar het was wel hetzelfde merk/type spuitbus.

G.G.
3 januari 2007, 19:29
Hoe bevalt die lak nu?

Ik heb mijn strat net in de aklydlak gezet, over nitro cellulose heen, leek me wat raar maar het was wel hetzelfde merk/type spuitbus.

Het gaat prima met de lak, maar ik moet zeggen dat ik het lakken liever aan een ander over laat. Als mijn volgende gitaar echt een meesterwerk wordt, dan ga ik hem zeker NIET zelf lakken.

Renoud
3 januari 2007, 19:49
Het gaat prima met de lak, maar ik moet zeggen dat ik het lakken liever aan een ander over laat. Als mijn volgende gitaar echt een meesterwerk wordt, dan ga ik hem zeker NIET zelf lakken.
Ik merk het ook, het word nooit helemaal perfect zoals je het wilt hebben. Ik heb natuurlijk ook geen spuitcabine / stofvrije ruimte dus het gevolg is weer dat er stof op mn lak plakt, etc. Gelukkig heb ik gekozen voor een satijne finish, dus hoef ik ook niet zo te polijsten/poetsen :D

Valoosj
7 januari 2007, 22:05
hallo

na lang zoeken heb ik dit forum gevonden, en ik zou eens wat willen vragen over het verven van een gitaar. ik heb de hele uitleg op pagina 1 natuurlijk al een doorgelezen, maar ik weet toch nog niet welke producten ik nodig heb om van deze zwarte gitaar naar de mooie witte te gaan van eronder
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC00489.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/hofkn.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/silverheelsedgefest.jpg
bedankt!

Renoud
7 januari 2007, 22:14
hallo

na lang zoeken heb ik dit forum gevonden, en ik zou eens wat willen vragen over het verven van een gitaar. ik heb de hele uitleg op pagina 1 natuurlijk al een doorgelezen, maar ik weet toch nog niet welke producten ik nodig heb om van deze zwarte gitaar naar de mooie witte te gaan van eronder
-knip-
bedankt!
Hm.. ik weet niet of je EXACT die gitaar wilt namaken.

Als je die gitaar na wilt maken zul je eerst het bovenste humbucker gat moeten dichten met een stuk hardhout wat je op maat zaagt, eigenlijk volgens deze methode: http://projectguitar.com/tut/tht2.htm maar dan uiteraard voor je humbucker.

Kleuren moet geen probleem zijn:
Voorbeeld: schuren, spuitbus primer(grondlaag), witte kleur lak op cellulose basis, en een blanke hoogglan/satin vernis. voor een mooi glad resultaat tussendoor opschuren met een lichte korrel.

Valoosj
7 januari 2007, 23:30
welke van de stappen van de eerste pagina moet ik trouwens allemaal volgen om mijn gitaar perfect te krijgen? en welke zijn enkel om ze maandelijks eens mooi op te blinken

Mattia
7 januari 2007, 23:39
welke van de stappen van de eerste pagina moet ik trouwens allemaal volgen om mijn gitaar perfect te krijgen? en welke zijn enkel om ze maandelijks eens mooi op te blinken

Alles.

Maandelijks zou ik hooguit een guitarpolish gebruiken, al poets ik zelf gewoon met een schoon doekje de boel af.

Valoosj
7 januari 2007, 23:45
Dit bericht is verplaatst naar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85725
de Laq-Faq dient enkel voor vragen over lakken.

AvU
19 januari 2007, 19:37
hallo,
ik heb een basgitaar geolied, maar na 1,5 jaar is de olie vies geworden en wil er graag een nieuw laagje olie overheen doen. hoe kan ik dat het beste doen? eerst opschuren en dan een nieuwe laag olie? en hoe brengen julie de wax aan, voor de olie, na de olie of wat?

grt. Arjan

fred dons
19 januari 2007, 19:41
380 - 400 grit schuren dan eerst olie en daarna wax

AvU
19 januari 2007, 20:09
alle olie helemaal weg schuren?

grt. Arjan

fred dons
19 januari 2007, 20:37
tis niet echt olie meer maar vuil in wax en dat is ook ongetwijfeld een beetje in het hout getrokken dus ja helemaal schuren

AvU
19 januari 2007, 22:46
hallo,
volgens mij is er geen wax gebruikt bij mijn baileys dus..?

Van Dattum
19 januari 2007, 22:59
Hoef ook niet perse. Ik heb het bij mijn Bailey later wel gedaan. Geeft een wat harder laagje op het hout dan alleen olie. Mark Bailey heeft het me ook aangeraden.
Gewoon doen zoals Fred zegt, wordt ie weer helemaal mooi!

Ik breng zelf de was altijd aan met een fijn staalwolletje. Even laten uitharden en daarna flink uitpoetsen!

Kun je trouwens een fotootje posten van je Bailey? Ik ben reuze benieuwd wat jij hebt gebouwd!

Groet Edwin

AvU
21 januari 2007, 17:35
goedendag,
hier mijn bailey:
http://aycu23.webshots.com/image/10582/2000105057107513932_th.jpg (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2000105057107513932)

de linker is van mijn broer, een lespaul junior met een bare knuckle en een skull inlay in de 1e fret. Mahonie body en hals
de rechter, van mij, is een p-bass, met een telecaster kop en 2 emg's 1 p-bass, ander de dc-35 (humbucker). Alder body en esdoorn hals

grt. Arjan van Uem

Van Dattum
21 januari 2007, 19:09
Hey Arjan!

Mooi spul hebben jullie daar gemaakt! Leuk detail met die schedel!
Heb je je bas al opnieuw geolied?

Dit is de mijne
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/2.jpg
Mahoniebody, birdseye maple droptop, Wilkinson trem en EMG's

Ik moet binnenkort nog maar eens naar Schotland. Ff afwachten wat de teruggave van de belastingdienst is.....

AvU
21 januari 2007, 19:24
nee nog niet, ben nog eerst ff bezig met mn zelfbouw sg! daarna opnieuw olien. Als je hem op nieuw olied krijg je dan ook een donkere kleur dan als voorheen?

grt Arjan

Van Dattum
21 januari 2007, 20:04
Als je hem eerst lichtjes opschuurt en daarna weer in de olie zet zal het weinig verschil maken. Hangt af van de hoeveelheid olie die je opbrengt. Je moet het zien als een soort "levende" afwerking.

The_Darkness
8 februari 2007, 18:06
Ik wil mijn zelf verbouwde gitaar spuiten en omdat ik ook aanpassingen aan de neck heb gedaan wil ik die ook spuiten.
Maar hoe moet ik dta aanpakken met de overgang van de nech naar het fretbord.
En welke afplak tape kan ik het best gebruiken. Want die tape van de gamma das niets toch?

koennie
8 februari 2007, 18:25
Ik wil mijn zelf verbouwde gitaar spuiten en omdat ik ook aanpassingen aan de neck heb gedaan wil ik die ook spuiten.
Maar hoe moet ik dta aanpakken met de overgang van de nech naar het fretbord.
En welke afplak tape kan ik het best gebruiken. Want die tape van de gamma das niets toch?

ik gebruik gewoon schilders tape, t heet niet voor niets schilders tape :)
is goed te vormen en makkelijk te scheuren en de verf gaat er niet doorheen.

fred dons
8 februari 2007, 18:30
probeer in ieder geval een low tac tape te pakken te krijgen, die laten geen lijm resten achter

AvU
11 februari 2007, 20:18
hallo,
een rosewood toets moet die eigenlijk nog afgewerkt worden? Zo jah, olie of lak? Ik weet dat ebben dat niet heeft maar rosewood ook?

grt. Arjan

fred dons
11 februari 2007, 20:58
nee hoeft niet, je mag regelmatig een druppeltje olie op de toets doen maar rosewood is vanzichzelf vet genoeg om zonder olie of lak te kunnen

ernieman
22 februari 2007, 22:10
Ja, ik heb deze faq gelezen. En de rest van het forum afgestruind, maar toch deze vraag omdat hier wat weinig over bekend is...

OK,

Een vriend van me gaat zijn steelstring-zelfbouw-gitaar lakken met cellulose. De porien zijn al gevuld met cellulose-poriën-vuller. Nu wil hij gaan aflakken met een verfspuit.
Op de cellulose die die heeft gekocht (cetabever) staat: verdunnen 0-5% met thinner.
Nu de vraag:
Moet er verdund worden? 5% lijkt mij erg weinig voor een verdunning (ik neem hierbij aan dat ze dus 5% verdunner toevoegen bedoelen. Dus 5ml verdunnner op 100 ml lak)
Elders in een van de posts lees ik dat iemand 1-1 verdund. Dit lijkt me weer een beetje te gek.

Wie weet raad? Is verdunnen nodig? geeft het een mooier resultaat? Spuit het makkelijker?

Laat maar komen.

Mattia
23 februari 2007, 06:37
Hangt van de lak af, de spuit, etc. Ik verdun bijna nooit. Meestal direct uit het blikje spuiten, hooguit 5-10% verdunner erin. Maar ik ken ook mensen die 1:1 verdunnen, ja.

jan jansen
23 februari 2007, 16:04
Ja, ik heb deze faq gelezen. En de rest van het forum afgestruind, maar toch deze vraag omdat hier wat weinig over bekend is...

OK,

Een vriend van me gaat zijn steelstring-zelfbouw-gitaar lakken met cellulose. De porien zijn al gevuld met cellulose-poriën-vuller. Nu wil hij gaan aflakken met een verfspuit.
Op de cellulose die die heeft gekocht (cetabever) staat: verdunnen 0-5% met thinner.
Nu de vraag:
Moet er verdund worden? 5% lijkt mij erg weinig voor een verdunning (ik neem hierbij aan dat ze dus 5% verdunner toevoegen bedoelen. Dus 5ml verdunnner op 100 ml lak)
Elders in een van de posts lees ik dat iemand 1-1 verdund. Dit lijkt me weer een beetje te gek.

Wie weet raad? Is verdunnen nodig? geeft het een mooier resultaat? Spuit het makkelijker?

Laat maar komen.


Gebruik bij cellulose lak alleen thinner om de spuit te reinigen(geen verfverdunner).Ik verdun het niks niet want celluloselak is al zo dun,helemaal opgedroogd.En heb je een loper met een beetje thinner heb je hem zo weg,

JJ

josse
26 februari 2007, 23:26
Hoi luitjes,
Ben momenteel mijn gitaar aan het spuiten met blanke celluloselak,dit met een spuitinstallatie. Ben hier maar gewoon aan begonnen zonder echte kennis van zaken. Nu is het zo dat ik op veel probleempjes stuit . Wie oh wie weet wat meer te vertellen over het gebruik van een spuitinstallatie in zijn geheel.vb onder hoeveel bar kan men spuiten ,,moest ik een waterafdrijver gebruiken ??had zo de indruk dat mijn pistool sputterde ,,een afzuiging ?? want ik kamp met nevelneerslag .of weet iemand hier een site over dit onderwerp ? Ik heb een compressor van 80 l grt Jos,

Mattia
27 februari 2007, 06:53
Simpel gesteld: waterafdrijvin, liefst wel, ja. Je wil schone lucht hebben. Verder zorgen dat het nergens lekt, dat je pistool GOED schoon is, en dan, tja, helaas wordt het spelen. De beste druk, de beste 'feed rate' van hoeveel lak je moet gebruiken, dat verschilt per verfmengsel, per temperatuur (verwarmen, dus in een bak heet water zetten van het te spuiten goedje kan helpen omdat het de viscositeit wat verlaagd) en per verfspuit. Ik heb een HVLP unit, wordt aangeraden rond de 2 bar, maar veeel luchtvolume. M'n vroegere, goedkope pistool moest het dubbele aan druk hebben.

Afstand tot je werkstuk is ook belangrijk; veel meer dan 20-25cm, en ik krijg orange peel. Minder, en het gaat vaak uitzakken.

Dus: oefenen. En niet meteen op gitaren.

Qua afzuiging werk ik zelf 'gewoon' buiten; een afzuiging voor cellulose MOET explosie-bestendig zijn (expliciet), en da's dus duur. Huis-tuin-keuken ventilatie units vind ik absoluut niet veilig genoeg.

josse
28 februari 2007, 20:50
Bedankt Mattia voor de informatie . grt, jos

nemmo
1 maart 2007, 21:38
Hallo!

Ik ben eindelijk bijna toe aan het spuiten van mijn body. Maar ik heb toch nog even 1 vraagje. Er zit een les pauls style bridge en tailpiece op. Wat is nu de beste manier om dit te montere. en spuiten.

eerst de gaten boren voor de bridges, dan de binnenwerken van de brug en tailpiece erin en daarna afplakken en spuiten. Of boren dan spuiten en daarna die dingen erin. Want als ze er eenmaal in zitten krijg je ze er moeilijk uit lijkt mij. Maar ik zou hem wel graag eerst testen of alles goed uitgelijnt is en of alles het doet voordat ik ga spuiten.

Mvg Reinier van Ommen

fred dons
1 maart 2007, 21:43
ik boor en schroef alles erop voordat ik ga lakken omdat indien ik opnieuw zou moeten boren een mogelijk ongelukje kan wegwerken met het lakken. probeer de posts in ieder geval niet geheel shocking klem in de body te rammen om dat ze er zonder juist gereedschap weer moeilijk uitgaan

superfly
1 maart 2007, 22:14
Dag allemaal,
Even over polijsten, veel forumleden gebruiken commandant 4. Het blauwe potje wordt soms nadrukkelijk aanbevolen, wat is het voordeel hiervan? Ik heb van de week mijn met acryl gelakte gitaar gepolijst met commandant uit het groene potje,wat ik nog had staan, en hij glimt als een spiegeltje. Moet ik naar de Halfords voor een nog beter resultaat ?

mvg Wim

fred dons
2 maart 2007, 08:05
de blauwe werkt wat sneller en is ook machinaal te gebruiken maar als je al een goed resultaat met de groene krijgt hoef je echt de blauwe niet te kopen
(je krijgt wel spierballen van het poetsen met de groene :D )

Dastard
3 maart 2007, 11:45
Ik vroeg me af of het bestaat en waar ik het kan kopen, ik ben nl. op zoek naar poly-urethaan lak, in spuitbus vorm.
Ik heb nu gewoon een potje en kwast liggen maar ik denk dat een spuitbus makkelijker is voor mij.
Is dit gewoon bij een winkel als de gamma of praxis te krijgen ?

fred dons
3 maart 2007, 17:43
nee waar wel bij airbrush services almere (spuitbus in 2 delen)
http://www.airbrush-services-almere.nl/

Dastard
4 maart 2007, 19:03
Is het de 2k lak ?
Ik zag dat als je het zegel verbreekt hij zelf mengt maar dat het maar 24 uur bruikbaar is, dus betekent dat dan dat je binnen 24 uur die spuitbus leeg moet maken ?

fred dons
4 maart 2007, 19:09
klopt maar 2 k hard chemisch uit en dat betekent dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld cellulose of acryl je zo'n 2 dikke lagen opspuit en daarna een dag laat uitharden en vervolgens gaat schuren en polijsten
de reden dat veel fabrikanten op een dergelijke lak zijn overgestapt is heus niet vanwege de zorg om het milieu maar omdat het zo snel werkt
je moet wel je body goed voorbehandeld hebben omdat je niet net zoals bij de traditionele lakken alle kiertjes langzaam opvult met de lak

cas121
5 maart 2007, 22:25
Vraagje voor de kenners: hoe verwijder ik een nitro finish? Heb een vrij uitgebreide search gedaan maar heb het nog niet kunnen vinden...

Gaat om een zwarte gitaar die ik helemaal van zijn lak wil ontdoen om later weer blank of sunburst te finishen, gaat dit me erg veel problemen opleveren?

C

Mattia
5 maart 2007, 22:32
Vraagje voor de kenners: hoe verwijder ik een nitro finish? Heb een vrij uitgebreide search gedaan maar heb het nog niet kunnen vinden...

Gaat om een zwarte gitaar die ik helemaal van zijn lak wil ontdoen om later weer blank of sunburst te finishen, gaat dit me erg veel problemen opleveren?

C

Google eens op Guitar ReRanch, bijvoorbeeld. Of Refinish. Gewoon een verf stripper kopen (Praxis, Gamma, Whatever...), gebruiken volgens aanwijzing, en dan een boel schuurwerk.

Bedenk wel dat veel solid colour gitaren niet per se mooi zijn onder de finish, niet perse maar 2 delen, soms 3 of 4, vaak geen goede match. Het heet 'paint grade' om een reden. Hoeft niet, kan wel zo zijn.

cas121
5 maart 2007, 22:35
Ja, was net ook al aan het zoeken op reranch. Het gaat sowieso om een project-gitaar die ik op de kop heb getikt, als het onder de lak niks is dan wordt het gewoon weer een solid finish.. We zullen het zien

Zal het eea ook wel posten als ik bezig ben

edit:
Het ging om het repareren en refinishen van een wat oudere gibson maar het bleek een fake te zijn... Gaat dus niet door.

C

G.G.
20 maart 2007, 14:31
Voor de liefhebbers van nitro cellulose in een spuitbus. Heb ontdekt dat Trendy Colorline (ook de metalic lakken) van motip nitro cellulose is (behalve de blanke lak).

Verkrijgbaar bij de Gamma en andere bouwmarkten.

fred dons
20 maart 2007, 14:54
cool, ik had dat al een paar keer gehoord maar wist het niet zeker

G.G.
22 maart 2007, 18:16
Blanke nitro cellulose lak van Clou, kan je die mengen met ecoline (bruin geel en rood) om een vergeelde look te krijgen op een hals en body?

Zijn die twee te mengen?

fred dons
23 maart 2007, 07:52
nee, maar daar heb ik onder andere transtint dye voor, zelf meng ik dat met waterbased lak van stew mac (omdat ik dat toevallig nog had staan) en zo heb ik ook mijn malmsteen gedaan
de ecoline mengt niet echt met lak terwijl transtint dat wel doet

G.G.
23 maart 2007, 08:37
nee, maar daar heb ik onder andere transtint dye voor, zelf meng ik dat met waterbased lak van stew mac (omdat ik dat toevallig nog had staan) en zo heb ik ook mijn malmsteen gedaan
de ecoline mengt niet echt met lak terwijl transtint dat wel doet

En clou waterbeits? mengt dat met clou nitrolak? of wat dan wel? wil een gelige tint aan de lak brengen.

fred dons
23 maart 2007, 08:42
je zou het poeder kunnen mengen van clou met de lak, het zal waarschijnlijk wel goed gaan maar ik heb het zelf nog nooit geprobeerd

probleem is wel om de kleur goed te mengen (geel is te geel, misschien "eiken" met geel ?)

MarkNijland
29 maart 2007, 20:08
Ik heb een Squier (made in Korea) strat uit 1990 die ik graag wil schuren en opnieuw spuiten/lakken. Is er een betaalbare manier om met spuitbussen een goed resultaat te krijgen? Als dat mogelijk is, zouden jullie me merken van spuitbussen en plaatsen waar je die kunt kopen kunnen geven? Het resultaat dat ik graag zou willen: John Mayer strat (http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/F011-9705-844.JPG) en John Mayer Strat 2 (http://www.geraldmusique.com/products/58/preview.jpg) . In eerste instantie alleen het zilver.

Toen ik de hals vanmiddag van de body haalde kwam ik er tot mijn grote verrassing achter dat de body gelamineerd is. Zie hier (http://home.wanadoo.nl/markn/laminated.jpg) . Gaat me dat nog problemen opleveren?

Alvast bedankt voor het advies,

Mark

koennie
29 maart 2007, 22:47
dikke multiplex power :P weet je zeker dat het een squier body is? bij mijn weten heeft squier nooit multiplex body's gemaakt.

schuren kun je doen met grof papier om mee te beginnen en dan steeds fijner om het hout niet te erg te beschadigen. Als de laklaag erg dik is kun je met een verfafbrander ook erg goed uit de voeten. die valt dan in stukken uiteen.
Met motip (grondlak, kleur en blanke lak) kun je een best mooi resultaat krijgen, kost je ongeveer 10 euro voor de kleur en 7,- voor de grondlak en blanke lak. Polijsten is wel vereist na een dikke maand uitharden.

succes!

fred dons
30 maart 2007, 10:54
squier heeft inderdaad een tijd je multiplex gebruikt (dat was ook de reden dat yamaha ging adverteren met blankgelakte bodies om te laten zien dat die van hun niet gelamineerd waren)
gek genoeg hoeft het helemaal niet slecht te klinken als het een laminaat is

MarkNijland
30 maart 2007, 10:56
Dankje Koennie en Fred,

Ja, het is echt een Squier. Ik hoorde van iemand anders dat zijn Made in Korea met een Sxxxxxx serial number ook een multiplex body heeft. Ik vond het ook maar vreemd.. Hij klinkt inderdaad heel goed. Ik heb hem gister pas gekocht en uitgeprobeerd met verschrikkelijk doffe snaren, maar er zat nog aardig wat "OOMPF" in :)

Anyway, Motip heb ik vaker over gehoord, is dat te krijgen in auto-accesoire winkels? Over het polijsten, welk wondermiddel gebruik je daar voor? :) Heb ik trouwens ook nog filler of sealer nodig?
Alvast weer erg bedankt,

Mark

ps: Iemand anders nog opmerkingen?

fred dons
30 maart 2007, 11:58
meeste autoaccesoire winkels hebben het (halfords niet, die hebben een eigen merk maar dat vind ik "minder")
polijsten doe je met commandant 4 en bijvoorbeeld speedshine of iets dergelijks als laatste om de gloed van de commandant 4 weg te krijgen en de allerlaatste krasjes uit de lak te krijgen

MarkNijland
30 maart 2007, 16:29
Bedankt Fred

Ben bijna klaar met schuren, het was lekker weer vandaag, totdat het begon te stortregenen. Ben bij de Big Boss geweest, en ik liep even rond bij de verf. Ze hadden een redelijk assortiment van Dupli-Color, heeft iemand daar ervaring mee?
Bedankt,

Mark

fred dons
30 maart 2007, 16:32
dupli colour is het merk dat halfords in het assortiment heeft, en ik heb het een tijdje gebruikt maar ik heb regelmatig gehad dat de lak ging reageren omdat ik te kort wachte tussen de lagen (en ik wachte toch minimaal 24 uur)
met motip heb ik dat nooit gehad en het was nog goedkoper ook
(je kunt overigens de metalic lakken van Dupli aflakken met de motip)

MarkNijland
30 maart 2007, 23:54
Alweer bedankt. De body is geschuurd, nu alleen nog sealen en fillen. Welke sealer kan ik het beste gebuiken, ik kan het hier nergens vinden. Waar kan ik die krijgen?

Mark

ps: Ik las ook ergens dat een grondlaag niet noodzakelijkt mits je goed hebt 'gefilt'. Is dat zo?

fred dons
31 maart 2007, 14:39
klopt, maar een filler en of een sealer gebruik ik alleen bij een heel erg poreuze houtsoort, bij de overige doe ik alleen 1 transparante laklaag die ik bijna geheel weer weg schuur en daarna gaat de kleur laag er op

MarkNijland
31 maart 2007, 15:03
Hoeveel lagen kleur gebruik je? Schuur je tussen die lagen door?

Mitchel_12000
31 maart 2007, 16:01
Heeft iemand wel eens met epoxy gewerkt?

Ik ben nog niet toe aan het lakken van mijn gitaar, maar ik probeer me zo veel mogelijk voor te bereiden en kennis op te doen. Mijn vorige gitaar heb ik met motib lak afgewerkt, maar hier ben ik niet erg tevreden over. Geen harde laklaag, makkelijk te beschadigen, enz.

Voor mijn nieuwe gitaar, wil ik hem gewoon helemaal blank lakken. De body is van ash, dus zeer open porien, en de top is van esdoorn. Hoe kan ik de ash body het best sealen? Ik dacht dus zelf aan epoxy, aangezien ik hier zowiezo veel mee werk i.v.m. surfboard bouw. De vraag is alleen hoe het reageerd op hoogglans lak. Is epoxy ook geschikt als eindlaag, waarbij het gepolijst wordt?

Hoe laat ik de vlam eruit springen van mijn esdoorn top?

Mattia
31 maart 2007, 16:21
Epoxy wordt redelijk vaak gebruikt als pore filler, zo tegenwordig. Als je iets kent van je surfboardbouw, probeer het maar even uit. Er staat op de site van LMI (LMII.com) eea van Mike Doolin over porien vullen met epoxy. Als eindlaag is het niet echt aan te raden, maar werkt op zich prima onder de meeste laksoorted. Gewoon even ergens op testen.

Verder, schellac, nitro, geeft allemaal een mooie look aan je top. Olie ook, maar daar overheen lakken is niet altijd even slim.

Mattia
31 maart 2007, 16:22
Hoeveel lagen kleur gebruik je? Schuur je tussen die lagen door?

Gewoon genoeg lagen (dus: als het er zo uitziet als jij wil, blanke lak erop). En bij voorkeur NIET SCHUREN. Alleen blanke laklagen schuren, en ook dan alleen om de 3 lagen (dus: om de dag), en/of als het wel errug veel drupt ofzo.

Flatroc
1 april 2007, 21:11
ik heb vandaag een Tele body bij TF besteld, van Amerikaans Elzen. Nu wil ik die in een vintage blonde-achtige kleur gaan lakken. Welke verf (kleurcode) is dat? Weet iemand dat? En hoeveel lagen moeten er minimaal op? Daarna blanke lak eroverheen?

blademan
3 april 2007, 08:42
niemand?? Please?

fred dons
3 april 2007, 08:46
sorry hoor, ik heb nog meer dingen te doen :D
golden sand van magic colour (te koop bij harolds in rotterdam) opbrengen met een sponsje daarna aflakken met blanke lak (laag of acht)

Flatroc
3 april 2007, 18:18
hey Fred, bedankt, ik hoef die verf dus niet te mengen met nog een andere kleur of zo?

fred dons
3 april 2007, 18:36
nee die golden sand is gelijk goed voor een vintage butterscotch, als je wat moderner wil zul je hem moeten aanlengen met wit van magic colour

Flatroc
3 april 2007, 22:43
ok, dank je, breng ik dat gewoon met een kwastje aan? Een dun laagje? Ik hoop dat ik je niet teveel belast met al die vragen. Wat bedoel je met moderner trouwens?

fred dons
4 april 2007, 09:06
ik breng hem zelf aan met een airbrush maar je kun hem ook met een sponsje aanbrengen (is makkelijkerdan met een kwast) (en hij blijft semi transparant op ash). de kleur zo uit het potje is net zo donker vergeeld als een vintage finish terwijl een nieuwe fender tele met een butterscotch finish wat bleker van kleur is ("modern")

blademan
4 april 2007, 12:58
again, thank you Fred!

Flatroc
4 april 2007, 23:35
is die Magic colour verf een soort acryl inkt, die ze ook in Airbrushes gebruiken?

fred dons
5 april 2007, 08:58
ja, acryl verf (geen inkt) tis een acryl op waterbasis in een klein potje bedoelt voor airbrush maar vanwege het feit dat hij op waterbasis is, is hij heel geschikt voor aflakken met cellulose, 2k of acryllak

Flatroc
7 april 2007, 17:23
magic colour kan ik in Nijmegen nergens krijgen, maar ik neem aan dat een ander merk acrylverf op waterbasis ook geen probleem is, toch? As long as it's good stuff?

Dastard
20 april 2007, 17:47
Ik zoek me suf hier op het forum en in de winkels maar ik kan nergens cellulose lak in een spuitbus vinden, hier in Amsterdam dan, kent iemand een adresje ?

G.G.
20 april 2007, 17:49
Ik zoek me suf hier op het forum en in de winkels maar ik kan nergens cellulose lak in een spuitbus vinden, hier in Amsterdam dan, kent iemand een adresje ?

Gamma. Motip trendy colorline is nitro cellulose en verkrijgbaar in heel veel kleuren. Ongeveer 6,50 euro per spuitbus.

G.G.
20 april 2007, 17:51
En het antwoord stond trouwens er trouwens al een paar pagina's terug 8-)


Voor de liefhebbers van nitro cellulose in een spuitbus. Heb ontdekt dat Trendy Colorline (ook de metalic lakken) van motip nitro cellulose is (behalve de blanke lak).

Verkrijgbaar bij de Gamma en andere bouwmarkten.

Dastard
20 april 2007, 18:16
damn, sorry, ik ga het morgen meteen ff kopen, ik zag ze daarstraks staan in een winkel maar kennelijk was het iets anders van Motip

Bas87
6 mei 2007, 14:20
Dit zocht ik :)

Bas87
8 mei 2007, 12:52
Hoi,

Ik wil mijn gitaar lakken, weet alleen niet wat voor soort hout de body heeft:

http://www.xs4all.nl/~ischonck/bas/SchurenKlaarKlein.jpg
Enig idee?

Verder wil ik graag weten hoe te beginnen!
Ik wil 'm graag een natuurlijke look meegeven, dus niet 1 kleur. Misschien sunburst.
Anders wil ik 'm gewoon in deze staat lakken, maar wel een beetje donkerdere kleur.

Suggesties?

Bedankt!

EDIT: Het is een Squier Body

MarkNijland
8 mei 2007, 16:36
Ga even door deze pagina's geen en lees vooral pagina 1 aandachtig, daar kun je vrijwel alles vinden wat je nodig hebt. Ik moet wel zeggen dat sunburst wel erg lastig is voor een eerste keer en je beter afbent met een 1 kleur. Spuitbussen van Motip zijn goed verkrijgbaar en van goede kwaliteit. Als je je body fijn hebt geschuurd het je eigenlijk een primer nodig, en alleen maar een kleur en lak. Ik moet je wel waarschuwen: Het kost erg veel tijd om zo'n body goed te lakken! Dan heb ik het niet over het spuiten zelf, maar vooral het drogen en uitharden..

Bas87
9 mei 2007, 10:33
En als ik hem transparant wil laten, dus dat er nog wat houtnerf te zien valt, maar wel iets donkerder dan dat hij nu is?

Mitchel_12000
12 juni 2007, 21:46
Ik ben bezig met het lakken van mijn prs project (blanke DDlak). Na eerst twee lagen epoxy te hebben aangebracht met daartussen schuurbeurten met 180korrel, ben ik begonnen met het aanbrengen van de DDlak. Hier heb ik inmiddels 3 lagen van aangebracht, na de eerste laag geschuurd met 240, na de 2e laag geschuurd met 320.

Hij zit nu aardig goed in de lak, maar ik merk wel dat er na elke lakbeurt weer kwaststrepen achterblijven, waardoor je geen mooi glimmend vlak krijgt. Hoe krijgen jullie zo'n mooie vlakke laklaag?

Ik wil nog een keer met 320 het geheel schuren en lakken, en dan gaan polijsten. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Schuren met korrel 1000 o.i.d. en dan met commandant invrijven? Ben ik dan ook meteen de kwaststrepen kwijt??

Ik hoop dat jullie mij hierover advies kunnen geven :-)

laurence
17 juni 2007, 16:44
bij de faq stond dat je kneedbaar hout kon gebruiken als porienvuller. Hoe doe ik dit?

fred dons
17 juni 2007, 17:17
voor mitchel; als je schuurt (en je hebt met een kwast gelakt) altijd met een klosje schuren zodat je de lak overal weer glad krijgt)

voor laurence; als je een waterverdunbaar kneedbaar hout hebt, met een beetje water een papje van maken en dit over het hout wrijven, herhaal dit een paar keer, excess materiaal wegschuren met 400 grit schuurpapier

laurence
17 juni 2007, 17:55
fred, bedankt voor je hulp :)

laurence
17 juni 2007, 18:14
waar kan je trouwens die houtpasta van clou kopen, behalve dan bij vox humana?

fred dons
17 juni 2007, 18:40
geen idee maar ik heb bijvoorbeeld die van titebond bj de lokale verfhandel gehaald en zijn wel meer die je kunt verdunnen met water

ik verdun het liefst met water omdat de vuller dan ook gemakkelijk de stain op neemt. als dit geen probleem is omdat je bijvoorbeeld met een donkere pasta werkt kun je waarschijnlijk ook wel met een ander oplosmiddel verdunnen (even op de verpakking kijken

laurence
17 juni 2007, 18:52
je hoeft toch niet perse nog een laag aan te brengen met waterbeits erna? Als ik na die houtpasta gewoon ga lakken dan kan ik toch de houtpasta met water verdunnen?

fred dons
18 juni 2007, 08:35
de waterbeits gebruikt je om indien nodig het hout te kleuren, als je voor een solid colour of voor naturel gaat hoeft dat niet

Dastard
29 juni 2007, 12:27
Fred, misschien weet jij dit wel, poly urethaan lak is moeilijk op te brengen, zeker met een kwast want je krijgt nooit een strak effect.
Denk je dat het mogelijk is om de lak er door middel van een plantenspuit op te spuiten, en zonodig verdunnen met thinner ?

bentium
29 juni 2007, 12:42
ik ga met waterbeits werken, maar welke sealer en filler zou ik dan best gebruiken?

fred dons
29 juni 2007, 13:03
een plantenspuit gaat niet werken omdat het oplosmiddel ook vaak de plantenspuit oplost en mocht hij wel heel blijven de lak er als "suikerspin" uitkomt

je hebt ook speciale schuimkwasten om dat kwasteffect kwijt te raken en wat ook helpt is de laatste laag iets meer te verdunnen zodat hij iets uitvloeit


@r bentium wat voor hout is de body ?

bentium
29 juni 2007, 13:28
basswood, met een eiken fineertop

fred dons
29 juni 2007, 14:32
ok dan zou ik niet met een sealer of filler werken, de eiken fineer heeft wel een grove nerf maar het basswood heeft het helemaal niet nodig (en het fineer is zo dun dat het snel verzadigt is met lak)

bentium
29 juni 2007, 15:00
aight, thanx :)

Gibsonman
29 juni 2007, 16:18
Even reclame maken:

http://www.paintyourownguitar.com/

Dastard
7 juli 2007, 18:19
een plantenspuit gaat niet werken omdat het oplosmiddel ook vaak de plantenspuit oplost en mocht hij wel heel blijven de lak er als "suikerspin" uitkomt

je hebt ook speciale schuimkwasten om dat kwasteffect kwijt te raken en wat ook helpt is de laatste laag iets meer te verdunnen zodat hij iets uitvloeit


Nou ik heb 3 schuimkwasten gekocht maar volgens de vrouw in de winkel lossen ze op in poly-urethaan lak dus we zullen zien of het gaat lukken :-)

*edit
Ik heb ze ondertussen gebruikt, en het werkt prima, alleen de lijmlaag van het stokje naar de schuimkwast lost op :-( maar goed...

Thijssie06
22 juli 2007, 20:22
Ey echt bedankt, veel aan gehad

Dastard
22 juli 2007, 22:56
en een normale keuken spons met zo'n groen laagje erop, werkt zelfs nog beter (maar dan niet het groene gedeelte gebruiken maar alleen de spons).
Lak op je gitaar gieten en niet op de spons, en dan zachtjes uitwrijven, heb je een mooi strak geheel.

FC Spoiler
23 juli 2007, 12:34
Sorry, ik heb niet het hele topic doorgelezen...
Maar ik ben bezig m'n '83 Spoiler te refinishen, ze gaat zwart worden :cooler:
Nu wil ik het liefste de achterkant van de hals blank houden, dus dat wordt afplakken...
Wat is de beste manier om een aardig complexe ronde vorm aan de achterkant van de hals af te plakken? (zoals ESP, Alembic en waarschijnlijk meerdere merken doen)
Het moet 2 x afgeplakt worden lijkt me, eerst de hals (om de body zwart te spuiten) dan de body (om de hals blank te spuiten)
Moet ik met die chirurgenmesjes gaan werken hiervoor?
Ik kan ook de hele bas zwart spuiten als het te moeilijk gaat worden, maar dat is natuurlijk lang zo mooi niet...
Alvast bedankt!

Flippie

Mattia
23 juli 2007, 15:38
1 keer afplakken, denk ik zo; over zwart wil je zwz blanke lak spuiten. Nooit alleen kleurlak.

fred dons
24 juli 2007, 08:09
om de ronde vorm af te plakken, plak je met low-tack tape of schilders tape in lange smalle stroken over de lengte van de hals
en wat Mattia al zei, het zwart mag ook blank afgelakt worden dus hoef je maar 1 keer af te plakken (wel de zwarte lak van de zelfde soort als de blanke lak nemen)

FC Spoiler
24 juli 2007, 12:32
Allright, thanx!

Het is idd de bedoeling om de transparante lak ook over de body te spuiten.
Krijg je dan niet een voelbaar randje bij de overgang van zwart/transparant,
of kun je dat gewoon vlak schuren?

Thanx,
Flippie

fred dons
24 juli 2007, 13:38
kun je gewoon weg schuren en polijsten en dan voel je er niets van

FC Spoiler
24 juli 2007, 17:35
All right, Thanx! http://www.basgitaarforum.nl/images/smiles/icon__yes.gif

FC Spoiler
30 juli 2007, 13:00
Hmmm.... probleempje http://www.basgitaarforum.nl/images/smiles/icon_redface.gif
Het afplakken is prima gelukt, maar nu heb ik de laatste blanke lak laag er op gespoten en heb ik in die laag een paar serieus grote (brede) lopers... :mad:
Het is de 6e laag blanke lak en de bus was wat warmer dan bij de vorige lagen, misschien komt het daar door? (hogere druk en misschien wat vloeibaardere lak?) Anyway, het is er dus veel te dik op gekomen.

Any tips om dit debakel te verhelpen?

fred dons
30 juli 2007, 13:53
grote druppels snij ik met een exacto mesje weg, het rest materiaal laat ik eerst volledig uitharden (minimaal 2 weken) en daarna schuur ik het nat weg met een schuurklosje

FC Spoiler
30 juli 2007, 14:49
OK thanx, ik zal kijken wat er te redden valt.
Basje is er wel erg op vooruit gegaan btw. De Lak was in erbarmelijke staat en het Esdoorn van de hals was op sommige plaatsen "lakloos" en dus met jaren zweet en vuil behoorlijk zwart geworden op die plaatsen, dat heb ik er allemaal af kunnen schuren met een prachtige bijna witte hals als resultaat. :cooler:
Prachtig gezicht btw, dat "naakte" hout.

Rockintimon
12 augustus 2007, 11:23
Na alle pagina's hebben gelezen snap ik er nog steeds niet veel van. Ik heb zelf een gibson sg-z en wil hem graag wit spuiten. Wat heb ik daar allemaal voor nodig en hoeveel gaat dat ongeveer kosten bij elkaar?
alvast bedankt

fred dons
12 augustus 2007, 11:48
nou ok even in jip en janneke taal:

je wilt spierwit begrijp ik, en omdat cellulose altijd gaat verkleuren lijkt mij acryl in spuitbus voor jou het beste (bijvoorbeeld Motip autolak)
nog beter zou polyurethane zijn maar dat is voor een beginner niet echt te doen

laat de originele lak zitten (zodat hij altijd terug te brengen is in originele staat), repareer eventuele putjes met motip 2 componenten plamuur, schuur de body licht op met 400 grit droog
spuit 1 laag wit per dag (motip wit acryl heeft nogal de neiging langzaam te drogen) dun, minimaal 30 cm afstand
je toets en de voorkant van de kop plak je af met schilders tape
in totaal ga je 4 a 5 lagen wit spuiten, niet schuren tussen de lagen (alleen als je zakkers hebt) daarna ga je aflakken met minimaal 3 blanke lak lagen (voor de veiligheid weer 1 laag per dag), tussen deze lagen schuur je licht met 600 grit nat.
daarna 3 weken laten uitharden en dan polijsten volgens de fag

(bij elkaar gaat je dat zo'n 50 euri kosten)

Rockintimon
12 augustus 2007, 12:03
ik heb hem al geschuurd enzo maar moet ik dan geen Sealer of Filler gebruiken? en welke blanke lak kan ik het best gebruiken?

Mattia
12 augustus 2007, 15:53
ik heb hem al geschuurd enzo maar moet ik dan geen Sealer of Filler gebruiken? en welke blanke lak kan ik het best gebruiken?

Filler hangt van je hout af (zitten er porien in het hout of niet?), sealer hangt van je lak en je hout af (absorberend of niet, wat voor lak gebruik je, etc.).

En 'beste lak', tja, da's een beladen vraag. Alle lak heeft voor en nadelen.

Rockintimon
17 augustus 2007, 16:08
Duurt dat uitharden serieus 3 weken? dat is wel erg veel. En waar kan je commandant 4 en Valma speedshine kopen?

superfly
17 augustus 2007, 17:11
Ja, 3 weken is serieus, eerder gaan polijsten is vragen om ellende. Commandant is verkrijgbaar bij de Halfords of een andere auto materialen handel en Valma Speedshine zou ik daar ook verwachten.

vr gr
Wim

Mattia
17 augustus 2007, 19:36
3 weken vind ik zelf een absoluut minimum voor 'gewone' laksoorten (nitro, water basis, acryl), meestal wacht ik toch liever 4. Gecatalyseerde lakken (polyester enzo), die wij toch niet kunnen verwerken, zo thuis, die kun je binnen 24 a 48 uur polijsten.

Rutger
24 augustus 2007, 14:05
Hoe krijg je zoiets voor elkaar:

http://www.gibson.com/products/custom/1995/florentine/images/fadedblu.gif

Het wordt faded blue/jeans blue genoemd, maar t ziet er meer uit alsof het mislukt is, haha. k Vind die kleur al tijden helemaal te gek, maar je ziet t weinig dus wellicht moet ik het r zelf maar ns op wagen.

fred dons
24 augustus 2007, 14:27
waterman inkt op brengen en daarna wegschuren met 400 gritdroog, daarna met verdunde waterman (1 op 1 met water) de top nog een keer doen

pasqual
2 september 2007, 21:41
@ Fred: wat doe je met de allerlaatste laag blanke lak? schuur je die ook op of begin je na het uitharden gelijk met polijsten? en er wordt ook gesproken over "laklagen". hoe moet ik dit zien? ik ga tijdens het spuiten per spuitbeurt zeker 3 keer over het gehele oppervlak heen voordat ik het genoeg vind. is dit nu één laklaag of zijn er dit drie? als je dit als één laklaag ziet, heb ik er nu pas drie opzitten, anders 9 :satisfie:

groeten Pasqual.

fred dons
3 september 2007, 08:08
de laatste laag schuur ik ook maar dan met 2000 grit (anders blijf je polijsten voor dat het helemaal glad wordt)

en 1 laag is bij mij ook 2 a 3 keer per spuitbeurt over de body spuiten, pas als er meer dan 10 minuten tussen iedere laag zit spreek ik van aparte laklagen

je merk vanzelf na het schuren van de lak of er genoeg opzit, als de lak strak is na het schuren (dus geen putjes of nerven) dan spuit ik nog 1 laatste laag op het af te maken en laat dan de lak verder uitharden
je zult zien dat er dan toch nog wat nerf terug komt in die lak tijdens het uitharden maar dat verdwijnt weer als je gaat schuren voor het polijsten

pasqual
3 september 2007, 20:59
bedankt Fred,

bij mij blijf je hoe dan ook de nerf zien en voelen. dat is ook niet erg en raar als je bedenkt dat het essen is. ik heb de body behandeld met transparante waterbeits, onverdund en gekleurd met blauwe printerinkt. dit heb ik opgebracht met een spons en laten drogen en later weer helemaal opgeschuurd waarna alleen de nerf nog gekleurd overbleef en een lichte blauw/groene waas over de body. daarna heb ik weer dezelfde beits paars gekleurd en verdund met water en weer opgebracht met een ( nieuwe ;) )spons en na drogen weer licht opgeschuurd. het effect is zeer mooi. zeker na de blanke lak erop. hoeveel lagen is eigenlijk wenselijk, of is dat meer naar eigen tevredenheid? ik krijg de nerf ook niet weggeschuurd en waarschijnlijk haalt de beits 'm ook weer naar boven. ik vindt dit dan ook niet storend. misschien nog een laag en dan is het oppervlak wellicht helemaal glad.
als ik nu eens wist hoe ik een foto kon plaatsen zonder "mijn album, of iets dergelijks" kon ik je het laten zien.

groeten Pasqual.

fred dons
4 september 2007, 08:42
als je met essen werkt moet je eigenlijk een filler gebruiken omdat je anders heel veel lak moet spuiten voordat de nerf weg is (maardat had je al gemerkt ;) )
maar als ik geen filler gebruik (en ik ben nogal gemakzuchtig en kan niet altijd mijn potje met filler vinden :D) dan spuit en schuur ik net zo lang tot dat ik geen porieen meer in de lak zie. De reden hiervoor is dat anders de polijstpasta in die porieen gaat zitten en je anders allemaal witte puntjes in je lak krijgt. doordat je steeds schuurt tussen de lagen blijft de dikte van de lak beperkt dus je hoeft niet bang te zijn dat je een dikke laag lak overhoud
een beetje nerf in de lak vind ik op zich niet zo erg, maar die witte puntjes wel

pasqual
4 september 2007, 19:35
ik zou het eigenlijk wel jammer vinden om een filler op mijn essen te gebruiken.
het is eigenlijk gewoon mooi met dat reliëf in de lak. ik denk dat ik er nog een keer over heen ga en dan laat ik 'm uitharden en hopelijk heb ik niet teveel last van die witte puntjes na het polijsten.

groeten Pasqual.

FC Spoiler
4 september 2007, 23:58
Bij m'n bas kun je de diepste deukjes nog zien en er zitten wat "putjes" in de lak (ze geeft nog een klein beetje toe dat ze van '83 is)
Ik ben erg tevreden met het resultaat, ze ziet er stukken beter uit nu :cooler:

Resultaat:

http://www.decoda.net/FCBASS/index_bestanden/Spoilerblack/Spoilerblackfrontangle2.jpg http://www.decoda.net/FCBASS/index_bestanden/Spoilerblack/Spoilerblackbackside.jpg

http://www.decoda.net/FCBASS/index_bestanden/Spoilerblack/Spoilerblackheadside.jpg

@ Fred dons, topicstarter en alle anderen hier: Thanx voor de goede tips!

fred dons
5 september 2007, 08:06
das wel een hele mooie bas !

Mattia
5 september 2007, 17:08
Da's toch een Alembic? Dat backstrapping zonder volute, dat heeft toch echt wel iets. Moet het een dezer dagen toch echt even proberen!

FC Spoiler
5 september 2007, 18:10
Thanx en yep, een 1983 Alembic Spoiler.
Op www.fcbass.com staan meer foto's + foto's van hoe ze er voor de refinish uitzag.

Teaser:

http://alembic.com/club/messages/411/29847.jpg

Thoon_Loque
5 oktober 2007, 18:34
Okee, ik heb het een en ander wel begrepen, maar toch ook weer niet (ik snap het wel maar begrijp het niet ;))

Ik wil mijn oude Aria helemaal onderhanden nemen, daar hoort een nieuw "jasje" ook bij. Ik ben van plan te schuren, of is over de huidige lak heen verven ook mogelijk??

(hier komt mijn eigenlijke vraag):
Ik wil hem niet een egale kleur geven, maar er een soort schilderij van maken, ik ben er alleen nog niet uit of ik er een soort Pop-art van wil maken, of een soort mondriaan.

- Is dit met acryl verf mogelijk? (met verf en kwast zeg maar), of kun je hier beter een andere verf voor gebruiken?
- Wat voor onderlaag is het beste (na het sealen)? of kun je meteen met verven beginnen?
- Waar kan ik het mee aflakken? (gewoon blanke acryl in een spuitbus??)

Het zal dus waarschijnlijk niet mogelijk zijn om een aantal keer of over hetzelfde precies heen te verven. Vandaar mijn vragen eigenlijk. Zou ik het voldoende dekkend krijgen??

Ik ben ook een beetje bang dat als mijn "meesterwerk" erop zit, en ik ga schuren dat ik de helft ervanaf schuur en nooit meer in orde krijg.

Oja: verf je gewoon over de schroefgaatjes heen, of stop je er iets in, zodat het niet vol verf loopt?

Groetjes en alvast bedankt,
Anthony

fred dons
5 oktober 2007, 21:12
daar kun je acryl uit een tube voor gebruiken, nadeel is wel dat je (net als bij olieverf) wel enig relief in je tekening krijgt. wil je dit niet dan kun je het best acryl voor airbrush gebruiken, dit is dunner en redelijk dekkend (iets minder dan acryl uit een tube maar goed genoeg om mee te schilderen)

ik zou de bestaande laag alleen opschuren (eventuele gaatjes dicht plamuren) daarna een gesso laag opbrengen met een sponsje (met een sponsje kun je die gesso heel dun en strak opbrengen, beter dan met een kwast)

aflakken kan met acryl of cellulose, beide zullen niet chemisch reageren met jouw schilderwerk

alle vermelde materialen kun je bij een (kunst) schilderswinkel kopen

de zwarte achtergrond op deze gitaar is zwarte gesso, de gebruikte verf acryl voor airbrush
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=9&page=2&ktw=b5cfc98f6659d949f54918be4e8a69ff

josse
7 oktober 2007, 13:56
Hoi,
Na ongeveer een half jaar krijg ik allemaal barsten in mijn lak(alleen op het bovenblad) ze komen van diep want als je erover wrijft voel je ze niet.Ik heb mijn gitaar gespoten met celluloselak van ceta-bever en heb toch naar ik meen de juiste procedure toegepast.Ik bedoel , ik heb dunne lagen gezet... een dag gewacht tussen de lagen...en een viertal weken laten uitharden.Ook heb ik het gevoel dat de lak niet echt uithard want als ik met mijn vingernagel op de lak druk blijft er een afdruk achter... na nu toch een half jaar??? Wat is hier verkeerd gegaan???

ps.. Ook is de gitaarhals aangetast door de gitaarstandaard...maar hier heb ik over gelezen.

Groetjes Jos.

hassent
8 oktober 2007, 19:54
Misschien vocht vanuit het hout. Wellicht was het hout nog niet goed droog toen je 'm spoot.

josse
8 oktober 2007, 22:24
Dit ook nog !!!!!

Hetgeen ik nog erbij wil vermelden en wat toch niet onbelangrijk is,is het volgende.....de barsten zijn op een nacht tijd verschenen na een avondje jammen bij een vriend van me .... de dag erna deed ik de koffer open,, heel het bovenblad vol met barsten ...ze lopen ongeveer met de draad mee en staan zo een drietal cm van elkaar.
Als het zo is dat het hout nog niet droog genoeg was(maar twijfel toch hieraan)wat kan ik dan verder nog hieraan doen ?

Jos.

lennaertn
8 oktober 2007, 23:17
Dan is het hout gaan werken..

Kaalschuren... en opnieuw? of goed laten drogen...

fred dons
9 oktober 2007, 07:57
klinkt inderdaad of het hout is gaan werken, dan wel dat de gitaar een sterke temperatuurswisseling heeft ondergaan (bijvoorbeeld van een warme kamer in de (hele) koude buitenlucht)

er zijn oplossingen voor maar als je hout inderdaad nog flink werkt zijn dit waarschijnlijk wel tijdelijke oplossingen; bijvoorbeeld sterk verdunde cellulose dan wel pure thinner over de lak spuiten, hierdoor smelt de lak en smelten de barsten weer aan elkaar (daarna weer schuren en polijsten), je kunt ook proberen met een doek de thinner in te wrijven in de lak, echter de lak lost wel op en als je dit te fanatiek doet verwijder je de complete lak dus wees daar voorzichtig mee

josse
11 oktober 2007, 00:24
OK....dan zal het hout zijn gaan werken.Maar hoe komt het dan dat de lak niet echt goed doorgehard is ?? Op de bus stond nochthans ook vermeld dat deze lak ook kon gebruikt worden op parket.....nouw,, ik zie de afdrukken van mijn schoenen al staan!!!!!

Jos.

lennaertn
11 oktober 2007, 07:22
Heb je wel onder de goeie condities gelakt? Dus bij een goei temp etc. ?

fred dons
11 oktober 2007, 08:30
OK....dan zal het hout zijn gaan werken.Maar hoe komt het dan dat de lak niet echt goed doorgehard is ?? Op de bus stond nochthans ook vermeld dat deze lak ook kon gebruikt worden op parket.....nouw,, ik zie de afdrukken van mijn schoenen al staan!!!!!

Jos.
Het kan zijn dat je de lak te snel, te dik hebt opgebracht, hierdoor seal je lagen die nog niet goed uitgehard zijn en sluit je eigenlijk de oplosmiddelen
in de lak op

josse
15 oktober 2007, 21:22
Bedankt voor jullie advies !!
Het zal allemaal nu wel goe komen.
Jos.

jan jansen
18 oktober 2007, 20:05
sorry hoor, ik heb nog meer dingen te doen :D
golden sand van magic colour (te koop bij harolds in rotterdam) opbrengen met een sponsje daarna aflakken met blanke lak (laag of acht)


Weet iemand waar dit spul(golden sand van magic colour) danwel in een webshop danwel ergens in fryslan te koop is?
(het geel van clou is idd TE GEEL)

JJ

fred dons
19 oktober 2007, 08:31
kijk anders voor Schmincke Golden Ochre
hier te koop
http://www.airbrush-services-almere.nl/shop6/shop6.html

jan jansen
19 oktober 2007, 17:16
kijk anders voor Schmincke Golden Ochre
hier te koop
http://www.airbrush-services-almere.nl/shop6/shop6.html


bedankt voor deze tip.Heb het gelijk besteld,ben benieuwd...,

JJ

jan jansen
24 oktober 2007, 17:09
kijk anders voor Schmincke Golden Ochre
hier te koop
http://www.airbrush-services-almere.nl/shop6/shop6.html


Fred,

vandaag dat spul ontvangen.Lijkt op het 1e gezicht redelijk donker.Zal eens wat proberen op wat afvalhout met een doekje erop wrijven,


JJ

fred dons
24 oktober 2007, 17:19
wat je anders kunt doen is een drupje wit acryl nemen om te mengen en hier kun je gewoon een tube wit acryl voor nemen te koop bij de meest verfhandels en hobby winkels
die smincke kleuren zijn nogal sterk en door te mengen met gewoon wit kun je de verf flink aanlengen en iets lichter in kleur mengen

De Beer
10 november 2007, 14:28
Voor een re finish wil een ash body in see trough lake placid blue af werken alla deze, maar dan zonder relic, dat komt vanzelf wel:
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Guitars/LPB%20%202%20hans.jpg

Welke lakken zou ik in hoeveel lagen moeten gebruiken om dit voor elkaar te krijgen?

uiteindelijk doel:
De finish mag er wat aged uit zien, iets vergeeld bij de bindingen icm een off-white pick guard. Dus voor het aflakken hoeft het niet volledig heldere lak te zijn, ook geen hoogglans dus
Hij mag van mij vrij snel slijten in z'n lak voor een natuurlijke relic over een jaar of tig. Beetje zoals de faded gibsons.

iemand tips?

fred dons
10 november 2007, 16:38
acryl van motip (autolak) slijt het snelst dus dat zou wel geschikt zijn

voor het blauw zou ik transparant blue van hansa gebruiken dat is een acryl op waterbasis die semi transparant is (eigenlijk voor airbrush)en die je met een sponsje zou kunnen opbrengen indien je geen spuitinstallatie hebt
de kleur kun je dan mengen met andere acryl verf als hij te licht of te donker is

De Beer
10 november 2007, 17:37
Motip is goed verkrijgbaar heb ik begrepen bij Auto (hobby) zaken? Dan zo min mogelijk lagen neem ik aan?

Ik heb inderdaad geen spuit installatie dus dus die spons tip ga ik zeker gebruiken. Gaat dit niet teveel van die 3d (quilt/flame achtige) structuren naar voren brengen, als bij stainen?

Het is een re finish van een donkere burst dus moet ik voor een mooie see-trough sowieso tot op het kale hout schuren.
Is het verstandig dan eerst een sealer te gebruiken, of, ivm de transparante kleur, juist niet?

Bedankt, Beer

fred dons
10 november 2007, 18:12
een quilt achtige tekening krijg je alleen als je hout al quilted is dus daar hoef je niet bang voor te zijn, als je het blauw met de nerf mee in het hout aanbrengt moet je een mooie egale transparante kleur krijgen

4 a 5 laklagen moet voldoende zijn voor en snelle relic
ik zou geen sealer gebruiken omdat de kleur dan niet goed in het hout trekt en je kans loopt op een vlekkerige kleur als je niet met een spuit werkt

De Beer
10 november 2007, 21:23
Top!

Bedankt voor je Info Fred.

Fingerpick
13 november 2007, 18:58
Ik weet het, krassen geven je gitaar "karakter", maar ik heb mijn instrumenten liefst Maagdelijk Fris.
Verleden week met mijn Taka-werkpaard tegen een muur geschuurd en jawel : ik heb meermaals God aanroepen!
Met auto polish heb ik al de fijne krassen moeiteloos weggewreven : alleen deze bleven over(foto).
Vraag : hoe kan ik zien hoe ver ik mag schuren voor ik op hout zit ??

http://s243.photobucket.com/albums/ff274/jefke/?action=view&current=taka002.jpg
http://i243.photobucket.com/albums/ff274/jefke/taka001.jpg

fred dons
14 november 2007, 08:31
op een rond oppervlak is dat een beetje moeilijk in te schatten anders had ik schuren met een blokje aangeraden zodat je de gelijkmatig schuurt

als de krassen echt diep zijn is het misschien beter om deze op te vullen met de superlijm en daarna glad te schuren en polijsten (wel alles goed afplakken om de krassen heen en de lijm aan brengen met een tandenstoker of iets dergelijks)

Jailcruses
19 november 2007, 18:23
Heyz,

De body van mijn zelfbouw esquire is wit met een handgeschilderde illustratie. Ondertussen is hij nu wel toe aan een beschermende lak. Het wit is een autolak en welke blanke hoogglanslak kan hier dus het beste bovenop? Hoe moet ik hiermee te werk gaan?

Cheers

fred dons
19 november 2007, 21:36
het veiligst is een compatible autolak van acryl, ik heb daarbij het meest succes met Motip omdat dat een vrij stabiele lak is die niet snel slecht reageert

Brent Ray Vaughan
18 december 2007, 21:36
Ik heb mijn gitaar gelakt met een acryl spuitbus van Motip. Laagje kleur ziet er best goed uit eigenlijk. Nu zou ik het willen aflakken met wat clear coats. Ik heb hier lak staan van motip, maar het is geen acryl lak, het is alkyd lak. Ik heb ergens in het begin van de lak faq gelezen, dat alkyd niet over acryl mag... volgens mij heb ik het al wel eens gedaan.

Maar wat denken jullie: het er gewoon op wagen en de alkyde gebruiken of toch maar op zoek gaan naar de acryl lak? Wat kan er mogelijk gebeuren als ik de alkyd gebruik?

Sorry voor de wat warrige vraag ... ben aan het bekomen van een migraine-aanval.... Alvast bedankt!

fred dons
19 december 2007, 21:47
ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen, ik heb slechte ervaring met alkyd maar omdat het wel zelfde merk is zou het compatible moeten zijn, zou je het anders eerst in een cavity kunnen testen ?

Brent Ray Vaughan
20 december 2007, 00:16
ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen, ik heb slechte ervaring met alkyd maar omdat het wel zelfde merk is zou het compatible moeten zijn, zou je het anders eerst in een cavity kunnen testen ?

Ik probeer het even op een stukje afvalhout... Ik moet zeggen dat ik ook een beter resultaat krijg met de acryl verf van Motip. In mijn geval, veel minder sinaasappelhuid.

De kleurlaag laat ik nog een weekje uitharden voor ik verder ga.

Merci Fred!

fred dons
20 december 2007, 09:16
verstandig, btw voor het testen op een stukje scrapwood zou ik zo snel mogelijk na de kleur laag de alkyd testen omdat als ze gaan reageren dat het snelst en meest zichtbaar doen als de kleur laag nog aan het uitharden is (btw niet na 10 minuten maar na een uur of 6 ;) )

laurence
3 januari 2008, 15:20
weet iemand waar ik finishing oil of danish oil (of andere goed uithardende oliën) kan krijgen?

Van Dattum
3 januari 2008, 15:24
Baptist uit Arnhem. Rustin's Danish Oil.

barno
5 januari 2008, 23:18
Heb wat getest op resthout (hard ash) : blanke cellulose lak met borstel opgezet en de lak trekt mooi gelijk. nu, da's maar één laag dus dat zegt waarschijnlijk niets.

Is het mogelijk om met borstel een mooi gelakte hals en body te verkrijgen (cellulose dus). En zo ja, how to proceed?

Ik zie er wat tegenop om aan de slag te gaan met spuittoestanden (zal er in de toekomst wel van komen).

fred dons
6 januari 2008, 08:16
ja het kan wel maar het vergt (veel) meer schuurwerk tussen de lagen en ook moet je een langere droogtijd tussen de lagen in achte nemen omdat je de laklaag dikker opbrengt

barno
6 januari 2008, 12:35
thx fred.

Als ik borstel, moet ik dan tussen de lagen zelfde grid gebruiken als voor tussen spuitlaklagen of in twee of drie stappen grover en dan fijner?
barno

fred dons
6 januari 2008, 13:39
ik zou 400 grit gebruiken, dat haalt genoeg weg + ik zou proberen bij de laatste lagen iets meer thinner te gebruiken waardoor de lak mooi wegvloeit

barno
6 januari 2008, 15:43
thx fred, nog één vraagje: body is essen, ik heb een transparante synthetische porienvuller die ik er normaal eerst op zou zetten. Kan ik ook een met thinner verdunde celluloselaag gebruiken als filler of toch beter die porienvuller ?

Mattia
6 januari 2008, 16:46
verdunde cellulose als porienvuller? Nou, nee.

Gewoon de echte gebruiken. Vullen met lak kan, maar dan moet het juist ingedikt worden, en cellulose heeft heel erg de neiging om te krimpen, zodat je na verloop van tijd toch geen mooi vlak oppervlak meer hebt.

barno
6 januari 2008, 19:26
thx manitous van het lakgebeuren

orreltak
8 januari 2008, 20:29
hee hallo,

ik zit met een terugkomend probleem,betreft mijn zelfbouwstratje.
heb 2 jaar geleden een knutselstratje gemaakt met birdseyemaple-fineer als top.daarna sunburst gestaind(gespoten) en vervolgens gelakt met die hoogglans acryl spuitbussen van motip. de volledige `glasplaat`laag zo`n 3 weken laten uitharden.

en hier komt het....die hele laag was ingezakt en het structuur van het fineer kreeg de overhand.nouja...hoort bij het droogproces.nat schuren,polijsten en hij was weer strak.voor kort.hij bleef inzakken.

heb daarna weer de gitaar uit elkaar gehaald,weer nat schuren en weer een zooitje lagen gespoten,uitharden,nat schuren en gepolijst.was weer strak.

nu kijk ik er weer naar en mijn gelakte fineertopje heeft weer meer weg van rabatdelen schutting.

klink wel als een zeur maar bij elkaar heb ik 3 spuitbussen op die body gespoten!

waar ligt het m nou aan?de fineer?of die acryllak?
enig idee wat voor andere type blanke hoogglanslak ik hier overheen kan spuiten zonder dat het er in bijt?

alle hulp gewenst.bvd

JacquesLeDick
8 januari 2008, 21:41
waar ligt het m nou aan?de fineer?of die acryllak?
enig idee wat voor andere type blanke hoogglanslak ik hier overheen kan spuiten zonder dat het er in bijt?

alle hulp gewenst.bvd

heb je een fototje? lijkt me aan de fineer te liggen... welke lijm gebruikte je om de fineer op de body te lijmen?

orreltak
8 januari 2008, 22:13
http://inlinethumb07.webshots.com/4166/2453962750100223588S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2453962750100223588bzIJkd)


hier is ie dan nog niet ingezakt(oude foto).dit is net na het polijsten en afmonteren.dat sinaasappelhuidje wat er nu op zit moet je er even bij denken want ik heb net geprobeerd het op een foto te krijgen maar daar is het net te vaag voor.
het fineer heb ik gelijmt met bisontix contactlijm.

orreltak
8 januari 2008, 22:25
is toch gelukt met meer licht.
kijk maar naar de rimpels waar het licht weerkaatst


http://inlinethumb11.webshots.com/38730/2506845680100223588S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2506845680100223588rXCTTz)

fred dons
9 januari 2008, 08:43
Acryl lak van motip heeft (zeker bij het gebruik van 3 spuitbussen) soms een jaar nodig om volledig uit te harden waardoor je inderdaad na een maand of 3 na de laatste keer polijsten merkt dat de lak weer verder inzakt, een nieuwe laag er op helpt niet omdat die ook weer moet inklinken (en de nieuwe laag de oude laag afsluit waardoor het nog langer duurt), het beste is om het op nieuw te polijsten na een maand of 6, je zult zien dat de lak dan (veel) harder is en hij dan wel strak blijft

dit is btw de reden dat ik van acryl naar cellulose ben gegaan, cellulose heeft ook wel een maandje nodig om uit te harden maar is dan ook goed uithard

josse
9 januari 2008, 21:46
vraagje?
Kan ik op een gitaar daar waar de porieen slecht gevuld zijn en al reeds enkele malen over gespoten is nog ,porieenvuller aanbrengen?
De porieen zijn nog voelbaar als je met je vingernagel erover gaat.
Alles is gedaan met cellulose en transparant.(cellulose porieenvuller,,, celluloselak)

Jos.

fred dons
10 januari 2008, 08:22
ja dat kan, blanke porienvuller gebruiken danwel blanke porienvuller die getint is in de kleur van de body, daarna weer aflakken

barno
10 januari 2008, 16:14
vraagje:

zitten nu voldoende blanke cellulose lagen op mijn zelfbouw. ik lees in een van de posts dat cellulose ook toch maand nodig heeft om volledig uit te harden. moet ik echt zo lang wachten vooraleer polijsten?
thx

fred dons
10 januari 2008, 17:20
ja, probeer in ieder geval 2,5 a 3 weken te wachten
eerder kan wel maar dan zul je zien dat je over een week of 4 later weer kunt polijsten omdat de lak nog niet volledig was uitgehard (goed te zien bij Gibsons die worden ook te snel gepolijst en verzonden en die glimmen nooit zo mooi als bijvoorbeeld een PRS terwijl dat wel zo is als ze Gibson net verlaten)

barno
10 januari 2008, 17:55
straf eigenlijk, dat van Gibson, anything for the buck.

Ik veronderstel dat uithardtijd ook afhangt van aantal lagen?

En vraag over kleurlakken: lees dat er tussen de lagen niet mag geschuurd worden bij kleurlagen, bij blanke lakken wel, waarom is dit zo?
thx

fred dons
10 januari 2008, 18:08
ach in de tussentijd zijn mensen die mattere lak mooi gaan vinden en ziet een hoogglans lp er "vreemd" uit

afhankelijk wat voor kleur laag je gebruikt hebt inderdaad liever niet schuren, dit is om
1) deze lagen zijn vaak vrij dun omdat ze meestal verder niet worden aangevuld als de kleur eenmaal dekkend is
2) een kleur laag is zeer moeilijk onzichtbaar te repareren als je er eenmaal doorheen hebt geschuurd, bij metallic lak is dat zelfs onmogelijk omdat je altijd kleur verschil zal blijven zien als je de body niet compleet opnieuw lakt

barno
10 januari 2008, 18:21
thx voor heldere uitleg!

Ik vroeg het omdat het resultaat van mijn eerste lakjob een pak beter is dan de tweede (waar ik veel meer tijd in stak).

Tegen dat ik aan die tweede begon meende ik gelezen te hebben dat er telkens moet geschuurd worden (dat had ik bij mijn eerste niet gedaan dus).

(mss moet je dit even expliciet vermelden bij overzicht lakprocedure, want daaruit meende ik af te leiden dat er altijd moest geschuurd worden)

cheers

ernieman
13 januari 2008, 12:16
dit is btw de reden dat ik van acryl naar cellulose ben gegaan, cellulose heeft ook wel een maandje nodig om uit te harden maar is dan ook goed uithard

En nu hoor ik dat cellulose uit de handel is/word genomen wegens gevaarlijk/mileu/giftig/etc? Het is nergens meer te verkrijgen, hoogstens wat restjes hier en daar.
Hellup! wat moeten we nu? Allemaal aan de acryl of poly? of gewoon lekker ouderwets gaan politoeren?

josse
13 januari 2008, 16:59
Ja klopt hoor!!! Was laatst in de praxis waar ik mijn cellulose haal ...daar vertelden ze mij het ook ..niks meer ,,gedaan finito . cellulose wordt stilletjes van de markt gehaald.Wegens te giftig.Ook hier in Belgie naar een paar bedrijven gebeld .... hetzelfde verhaal.
Wat nu gedaan als ik een beschadiging krijg aan mijn gitaar die met cellulose is afgelakt!!!!!!
Jos.

fred dons
13 januari 2008, 17:35
En nu hoor ik dat cellulose uit de handel is/word genomen wegens gevaarlijk/mileu/giftig/etc? Het is nergens meer te verkrijgen, hoogstens wat restjes hier en daar.
Hellup! wat moeten we nu? Allemaal aan de acryl of poly? of gewoon lekker ouderwets gaan politoeren?
het wordt nog steeds "volop" gemaakt, alleen mogen professionele bedrijven er niet meer mee werken dat zorgt er ook voor dat steeds minder leveranciers het op voorraad hebben, maar zolang gibson en fender (en een hele hoop andere bedrijven) cellulose gebruiken blijft het in productie (clou maakt nog steeds cellulose)
uiteindelijk zal een watergedragen lak de oplossing moeten zijn en de bestaande watergedragen lakken zijn al heel close maar nog niet helemaal

barno
13 januari 2008, 21:10
ben cellulose gaan halen in een groothandel lakken voor meubelmakers, daar was er van stopzetten productie cellulose geen sprake. nu ja, mss weten ze het nog niet daar.

fred dons
14 januari 2008, 08:28
als je het als bedrijf gebruikt dan moet je over de juiste luchtafzuiging en verwerking beschikken en de kans is groot dat dat meubelbedrijf dat heeft, het gebruik is me name verboden voor in niet beveiligde ruimtes (zoals het Catshuis :D (waar het dus een paar jaar geleden misging)) en voor de huis,tuin en keukenschilder

barno
18 januari 2008, 08:16
mms ongewone vraag: ik heb mijn zelfbouw gepolijst met com4 en dat werkt heel goed, maarrreh door het polijsten worden de kleine onvolkomenheden van mijn schuurwerk en de reparaties, opvulwerk aan de bindings enz... veel zichtbaarder, die waren bijna onzichtbaar toen hij nog mat was. Ik zou hem dus eventueel willen ont-polijsten, kan dat? en hoe? nog een laag (cellulose) lakken en schuren of direct wat fijn schuren? thx

ernieman
18 januari 2008, 09:05
Met heel fijne staalwol kun je wel een matglanseffect krijgen.

Mattia
18 januari 2008, 10:36
Met heel fijne staalwol kun je wel een matglanseffect krijgen.

Yep.

Al prefereer ik bij een gitaar waar al pickups op/in de buurt zit syntethisch wol (die 3M pads, bijvoorbeeld), omdat je dan geen kans hebt dat er kleine stukjes staal overal blijven zwerven. Kunnen ook gaan roesten als je niet goed de porien hebt gevuld, wat verkleuring kan geven (meer een probleem als je tussenlagen ermee bewerkt).

Kim Wilson
18 januari 2008, 10:39
Yep.

Al prefereer ik bij een gitaar waar al pickups op/in de buurt zit syntethisch wol (die 3M pads, bijvoorbeeld), omdat je dan geen kans hebt dat er kleine stukjes staal overal blijven zwerven. Kunnen ook gaan roesten als je niet goed de porien hebt gevuld, wat verkleuring kan geven (meer een probleem als je tussenlagen ermee bewerkt).
Als je je gitaar zo'n finish wil geven, strip je hem toch eerst? Elementen, slagplaat, brug, alles. Pas dan krijg je een mooi egaal effect. Als je alles laat zitten, hou je altijd randjes.

Mattia
18 januari 2008, 10:48
Als je je gitaar zo'n finish wil geven, strip je hem toch eerst? Elementen, slagplaat, brug, alles. Pas dan krijg je een mooi egaal effect. Als je alles laat zitten, hou je altijd randjes.

Ja, maar als je met staal wol speelt en de elementen zitten uberhaupt in de buurt (die kleine partikeltjes zijn moeiljk op te ruimen), of je wil het na verloop van tijd weer 'matten' (door het spelen wordt het vanzelf wel weer glanzender, namelijk), dan zeg ik: synthetisch

G.G.
18 januari 2008, 14:20
Even een vraag aan de serieuze stainers:


Heb net een esdoorn strathals gemaakt en die wil ik een vntage gele kleur geven. In het hout zit echt een hel mooie, zeer grove vlam. De hals moet qua kleur echt heel erg oud gaan aandoen.

Ik heb goeie ervaringen met het aanbrengen van nitrocellulose met een sponsje, dus dat wil ik nu ook gaan doen.

Er is wel het een en ander te vinden, maar een precies stappenplan vond ik niet. Die plaats ik dus zelf wel een keertje in het bouwtopic dat nog moet komen, incl. foto's.

Nu dus een paar vragen:

#1 Welke voorbereidingen? Schuren tot hoeveel grit is ideaal voor het aanbrengen van de stain?

#2 Welke kleuren gebruiken om de vlam maximaal naar voren te halen?
http://www.airbrush-services-almere.nl/shop6/shop6.html
Deze toko zit bij mijn schoonzus om de hoek, dus ideaal voor mij, en Fred Dons schijnt er goeie ervaringen mee te hebben als ik het me goed herinner.

#3 Stain weer verwijderen met thinner of schuren?

#4 Gelige stain (verouderde lak) op het hout aanbrengen of in de lak?

#5 Er komt een eigen decal op, op welk moment kan ik die het beste aanbrengen ivm de stains?
Decal:
http://img263.imageshack.us/img263/1792/rottrelicscopyee2.jpg

#6 Op de achterkant van de kop wil ik wat hele kleine haarscheurtjes in de lak hebben. Zit te denken om na een de laatste laklagen (nitrocellulose) en plekje te voorzien van een laag blanke alkydlak en daarna weer een laag nitrocelloslose zodat deze gaat barsten. Zoals met dit kapje gedaan:
http://i251.photobucket.com/albums/gg316/RottRelics/pickguard%20and%20plastics/plastic9.jpg
Is dit de enige en veiligste methode of zijn er andere adviezen?

fred dons
18 januari 2008, 16:14
van achterste voren

de craquele, de meest authentieke vind ik die van Tom Murphy omdat daar de craquele haaks op de nerf staat ipv een spiderweb craquele zoals je die ziet op de meeste fender relics en die in het echt nooit zouden voorkomen
de spiderweb craq. ontstaat door stickstof op de cellulose te spuiten en om dat je die per plek op de gitaar spuit, ontwikkeld de craq. zich vanuit 1 centraal punt in een spinnenweb achtig patroon
de Tom Murphy craq wordt gesneden met een exacto mesje of een scheermesje in verse lak en als je een goedvoorbeeld heb kun je daar goed uitziende carquele's mee maken (na het snijden opnieuw polijsten)

G.G.
18 januari 2008, 16:18
van achterste voren

de craquele, de meest authentieke vind ik die van Tom Murphy omdat daar de craquele haaks op de nerf staat ipv een spiderweb craquele zoals je die ziet op de meeste fender relics en die in het echt nooit zouden voorkomen
de spiderweb craq. ontstaat door stickstof op de cellulose te spuiten en om dat je die per plek op de gitaar spuit, ontwikkeld de craq. zich vanuit 1 centraal punt in een spinnenweb achtig patroon
de Tom Murphy craq wordt gesneden met een exacto mesje of een scheermesje in verse lak en als je een goedvoorbeeld heb kun je daar goed uitziende carquele's mee maken (na het snijden opnieuw polijsten)

Oke, ik ga op zoek naar foto's van werk van Tom Murphy.

En de vragen over stains?

fred dons
18 januari 2008, 16:27
1
als je de vlam wilt verhogen door een double stain techniek dat is het zaak om met zo'n hoog mogelijke grit het hout op te schuren omdat de donkere stain in ieder krasje gaat zitten en na het double stainen zichtbaar blijft
(ik gebruik 600 grit die ik alleen met de berf meeschuur)

2 wil je een vintage yellow achtige tint krijgen stain dan eerst met een amber achtige, dit geeft de meest "echte" kleur, probeer Schminke 601 siena brown gemengd met 600 gold ocre
de kleur breng je na het schuren op met een sponje, dit zijn vrij dekkende kleuren dus niet schrikken :D
laten drogen en vervolgens met thinner verwijderen, de donkere kleur blijft in de vlam achter en de hals heeft verder ook een vintage tint gekregen
je kunt nu nog met clue yellow of ecoline geel nog een keer stainen om de vlam nog verder te accentueren maar vaak is dat niet meer nodig
3 decal pas aanbrengen na de eerste 2 laklagen omdat je anders het houtprofiel terug ziet in de decal, je wilt namelijk een goed vlak oppervlak voor de decal hebben, verder indien het een waterslidedecal is wil je ook dat de kleur van het hout als gesealed is voordat je het in kontakt brengt met water

G.G.
18 januari 2008, 16:31
1
als je de vlam wilt verhogen door een double stain techniek dat is het zaak om met zo'n hoog mogelijke grit het hout op te schuren omdat de donkere stain in ieder krasje gaat zitten en na het double stainen zichtbaar blijft
(ik gebruik 600 grit die ik alleen met de berf meeschuur)

2 wil je een vintage yellow achtige tint krijgen stain dan eerst met een amber achtige, dit geeft de meest "echte" kleur, probeer Schminke 601 siena brown gemengd met 600 gold ocre
de kleur breng je na het schuren op met een sponje, dit zijn vrij dekkende kleuren dus niet schrikken :D
laten drogen en vervolgens met thinner verwijderen, de donkere kleur blijft in de vlam achter en de hals heeft verder ook een vintage tint gekregen
je kunt nu nog met clue yellow of ecoline geel nog een keer stainen om de vlam nog verder te accentueren maar vaak is dat niet meer nodig
3 decal pas aanbrengen na de eerste 2 laklagen omdat je anders het houtprofiel terug ziet in de decal, je wilt namelijk een goed vlak oppervlak voor de decal hebben, verder indien het een waterslidedecal is wil je ook dat de kleur van het hout als gesealed is voordat je het in kontakt brengt met water

Stap 1 doe je zeker met een zeer donker bruine kleur?

fred dons
18 januari 2008, 16:44
de tom smurphy

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/141976192-gibson-lp-tom-murphy-aged-super.html?return=eJwljNsKwyAMQP%2Bl0D5qbTc2LDLcn0 h1KNU2GMtu7N8X6UtyziHESCG%2FQfYTSnE%2ByQadybOffCkg OV82cCtLJi8FojEF2Rr5ccLAw%2B0VlegsqrK1oxbteI809GW4 EtpAWFOh%2FQlAiA%2BLR4Qae4JEXa97cjnMpMuTNO0Z%2FJts w%2Fpj6AB21TfT7w%2B1qjX2&df=1&fta=eNpNkk1u4zAMRu%2BiRdeiqB%2BKQq4wVwiMOtMa4ySGZb eZFrl7KTlWk4URPHyk9Ch2TPyd5aPWeTx%2BdGNWKXOwrG7jAV 76fFiuDGkEDoZSP3AaF%2F4appT%2F9pnTtLBO54kv6%2Fk0D6 %2Fp3yef13l6%2F5%2BueWDzMk3rQZeO0nDq3k4qDdItM7Iaej mqY9T8PUiTzJEVWIjBQzR7bmNIkcAVZnamCX20tjBsLAQXHBVm G7NkA9V%2BrjHjnNn6%2Bcbqr%2BbCg2Ek7UKsOWoMg42EhcWd EVkyqOuddYPoIbhaDLsJ%2BgAEfkuaBh0CwqaMDUKAqKsf7DIo t0GyW7lrEEmSvkLfIJCTa1XYfKzxER%2Fl9AtdsNsgoRnJyL2E 68SbEaKTpwkVNiMTLOhN05gnqL3ekvgMAerpphkZqfWPp21Gmg JaX9%2FR%2BF%2FojLNbz2akPTlJV0hPEKOrRqYZaQuSlIPuWa bMarlOXZ%2BP4%2BnytryXaNEEzep1nefjcOlPt51K%2Fbm7Hc v6ysb2dQcNq%2B5TpT%2BPvx9lk2WR7%2FcfHT7T0g%3D%3D&fta_ind=1&fs=1

fred dons
18 januari 2008, 16:46
nee alleen als je een tiger eye achtige stain wilt doen met donkere strepen, wil je een meer authentieke vlam dan de bruin mengen met de oker (de 600 met de 601 en dan meer 600 dan 601)

Dastard
18 januari 2008, 16:51
Ik kan nergens in A'dam cellulose in spuitbus vorm vinden, of is het niet handig om mijn "mario" gitaar te lakken met cellulose.
Ik heb nu een spuitbus motip autolak en een praxis lak maar dat is matglans alkyd lak.
Wat kan ik nou het beste gebruiken en waar kan ik het in a'dam kopen, want die gitaar van me moet nou toch wel eens af.

fred dons
18 januari 2008, 17:03
dat is een beetje afhankelijk wat voor verf je gebruikt heb voor de mario, cellulose reageert nogal snel met niet-compatible lakken

de motip acryl kan eigenlijk over iedere verfsoort heen, is wat kwetsbaarder dan cellulose maar is zeker beter dan alkyd

Dastard
18 januari 2008, 17:17
ik heb voor de tekening, hoogglans verf op terpentine basis gebruikt...dus ik vrees dat dat met cellulose niet gaat werken toch ?

G.G.
18 januari 2008, 17:20
nee alleen als je een tiger eye achtige stain wilt doen met donkere strepen, wil je een meer authentieke vlam dan de bruin mengen met de oker (de 600 met de 601 en dan meer 600 dan 601)

Nee, ik wil extreme nerven, dus toch eerst een donkere kleur, wegschuren en dan het mengsel 600 en 601?

fred dons
18 januari 2008, 17:29
dan zou ik in de verhouding 600 en 601 omdraaien, ik zou niet "alleen" donker bruin nemen omdat na het verwijderen met de thinner er dan ook een donkerbruine waas over je gitaar hangt

deze is met de bovengenoemde verven gedaan en afgesloten met transtint amber
before
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2582876&i_pos=3&page=1&ktw=7676489eb438897fc4f6976b53ac348d
after

http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2582876&i_pos=7&page=1&ktw=37a167a8d2a764f40dbd5da3189a00f0

fred dons
18 januari 2008, 17:30
oh ja dat mengsel is in dit voorbeeld dus de donkere kleur, dit is niet de eindstain die is namelijk optional, zoals gezegd ik heb hier nog een amber over heen gedaan en jij zou ook nog een transaparant geel kunnen doen

G.G.
18 januari 2008, 17:43
oh ja dat mengsel is in dit voorbeeld dus de donkere kleur, dit is niet de eindstain die is namelijk optional, zoals gezegd ik heb hier nog een amber over heen gedaan en jij zou ook nog een transaparant geel kunnen doen

Duidelijk! Dan wordt het voor mij:

1. Schuren tot ongeveer 800 grit.

2. Stainen met veel 601 en beetje 600 (nerf naar voren brengen).

3. Met thinner schoonpoetsen of licht schuren.

4. Stainen met beetje 601 en veel 600 (vergeelde kleur aanbrengen).

5. Aflakken met blanke nitro cellulose lak.

fred dons
18 januari 2008, 17:47
nee stap 4 hoef je dan niet meer te doen, afhankelijk van de verhouding die je bij stap 2 hebt gedaan is het hout dan al voldoende gestained
wil je toch een transparante stain aanbrengen bij stap 4 dan moet die van clou, transtint of ecoline zijn omdat de 601 en 600 dekkende verven zijn

G.G.
18 januari 2008, 18:02
nee stap 4 hoef je dan niet meer te doen, afhankelijk van de verhouding die je bij stap 2 hebt gedaan is het hout dan al voldoende gestained
wil je toch een transparante stain aanbrengen bij stap 4 dan moet die van clou, transtint of ecoline zijn omdat de 601 en 600 dekkende verven zijn

Oke, dan kijk ik wel hoe de hals eruit komt te zien. Ik kan altijd de lak nog ietsjes stainen met colourex, waar ik prima ervaringen mee heb.

Eerst maar ff schuren, fretten en bedenken in welke volgorde ik dit ga doen:

http://i170.photobucket.com/albums/u251/lavarkadoz/large%20relic%20pics/IMG_0722.jpg

G.G.
24 januari 2008, 11:27
@ Fred, Mattia etc..Ik post het maar ff hier, en niet in mijn eigen topic omdat ik denk dat het een redelijk algemene vraag is. Met het antwoord zullen anderen mogelijk ook plezier beleven.

De vragen:



wil je een vintage yellow achtige tint krijgen stain dan eerst met een amber achtige, dit geeft de meest "echte" kleur, probeer Schminke 601 siena brown gemengd met 600 gold ocre
de kleur breng je na het schuren op met een sponje, dit zijn vrij dekkende kleuren dus niet schrikken :D
laten drogen en vervolgens met thinner verwijderen, de donkere kleur blijft in de vlam achter en de hals heeft verder ook een vintage tint gekregen
je kunt nu nog met clue yellow of ecoline geel nog een keer stainen om de vlam nog verder te accentueren maar vaak is dat niet meer nodig


Smincke is op acryl basis, heeft uitgedroogde verf wegpoetsen met thinner dan wel zin? Er gebeurd dan toch niet veel?

Tweede vraag: Nitrolak ietsjes op kleur brengen met Smincke heeft ook geen zin denk ik. Dat wordt toch een bruisende kleverige brei?

Gaat om dit stuk hout:

http://img253.imageshack.us/img253/8607/p1000794sb5.jpg

Fred, Smincke 600 hadden ze niet, 601 wel. Ik heb de 600 vervangen door 203 (Indian Yellow) die ik met Golden Airbrush Colors kleur: Yellow Oxide wel in de kleur van 600 moet kunnen brengen (kleur wordt ietsjes "warmer")

fred dons
24 januari 2008, 11:44
ik kan de foto vanaf mijn werk niet zien dus daar kan ik niet op reageren

but eniewee, wat de thinner op het acryl doet is er een stain van maken die diep in het hout trekt, verder verwijdert de thinner de solids in de paint (die wrijf je weg met een katoenen doek gedrenkt in de thinner

de nitro op kleur brengen met de smincke heeft inderdaad geen zin, dat zou je met transtint of vergelijkbaar moeten doen

G.G.
24 januari 2008, 11:48
ik kan de foto vanaf mijn werk niet zien dus daar kan ik niet op reageren

but eniewee, wat de thinner op het acryl doet is er een stain van maken die diep in het hout trekt, verder verwijdert de thinner de solids in de paint (die wrijf je weg met een katoenen doek gedrenkt in de thinner

de nitro op kleur brengen met de smincke heeft inderdaad geen zin, dat zou je met transtint of vergelijkbaar moeten doen

Oke, dan is dat duidelijk. Die foto moet je dan een andere keer maar eens bekijken. Is echt een hele mooie vlam.

Brent Ray Vaughan
24 januari 2008, 13:34
Kort vraagje tussendoor:

Ik wil binnekort graag een '62 strat' in elkaar zetten, bestaande uit Allparts body en neck. Omdat ik graag toch iets zelf zou willen doen, zou ik graag de neck stainen zodat hij dat vintage gelige kleurtje zou krijgen. Ik zou het graag met ColorTone van Stewmac doen... alleen weet ik niet welke kleur ik moet bestellen én of ik nog moet mengen of niet. De body zou ik graag ook stainen, maar dan het liefst in het wit. (eigenlijk hetzelfde zoals bij mijn classic 50's tele, die ik ondertussen niet meerheb :satisfie: ). Dus in de nerven iets donkerder, en de rest wit. Ik kan alleen geen witte stain vinden bij Stewmac :mad:

Alvast bedankt voor jullie hulp!

fred dons
24 januari 2008, 14:56
ik gebruik voor vintage yellow de amberstain van Stew, gewoon verdunnen met water en met een sponsje opbrengen

een witte stain bestaat ook niet echt, wat een leuk resultaat voor de doe-het-zelver oplevert is White wash beits (van cetabever geloof ik) deze kun je dan helaas niet hoogglans overheen lakken
ook kun je witte acryl (uit een tube) met een sponsje in het hout wrijven voor een semi transparant wit (en dat kun je en moet je ook aflakken)

om de nerf donker te krijgen zul je die eerst moeten vullen met een mahonie kleurige filler

G.G.
24 januari 2008, 14:57
Fred, de hals bijft een beetje te dekkend na het verwijderen met thinner, er blijft teveel stain op het hout achter om een groot kleurverschil tussen hout en nerf zichtbaar te maken.

Andere trucjes om tussen de nerven meer stain te verwijderen? Het vlamt niet echt.

fred dons
24 januari 2008, 15:01
als het echt te dekkend is dan schuur je de rest met 400 grit weg (er blijft genoeg verf in de nerf achter omdat je "gethinnerd" heb )

G.G.
24 januari 2008, 15:03
als het echt te dekkend is dan schuur je de rest met 400 grit weg (er blijft genoeg verf in de nerf achter omdat je "gethinnerd" heb )

Oke, ff 400 papier halen. Nat of droog schuren?

fred dons
24 januari 2008, 16:11
voor betere kleur controle droog (met nat lijkt het donkerder)

fred dons
24 januari 2008, 16:21
en oh ja als je dan met bijvoorbeeld oker ecoline of getinte lak er over heen gaat komt de tekening weer terug die verdwenen was met het schuren

bij de gitaarbouwmeeting zal ik wel wat materiaal meenemen voor voorbeelden (met verschillende materialen en verven)

G.G.
24 januari 2008, 16:26
en oh ja als je dan met bijvoorbeeld oker ecoline of getinte lak er over heen gaat komt de tekening weer terug die verdwenen was met het schuren



dat hoop ik dan maar. Heb hem eerst donker gestaind, geschuurd en daarna licht gestaind. Denk dat ik hem nog eventjes heel licht ga schuren en dan ga lakken. Hopelijk komt het er gelakt een beetje uit te zien zoals de hals er nat uitziet.

Dastard
27 januari 2008, 11:38
Ik heb nu met acryl ongeveer 7 "nevel" lagen aangebracht, en licht opgeschuurd met nat 2000 grid schuurpapier maar het slaat een beetje dof uit eigenlijk, en ik ben nu bang dat ik mijn verf laag gesloopt heb.
Is dit normaal en doe ik iets verkeerds of maakt het niet uit en moet ik dikkere lagen spuiten ?