PDA

View Full Version : Lak-Faq 1.0



Pagina's : 1 [2] 3 4 5 6 7

fred dons
27 januari 2008, 12:09
die hoogglans komt pas weer terug bij iedere nieuwe lak laag of bij het polijsten, overigens hoeft je niet alle lagen te "nevelen" de kans is dan nl. groter dat je een sinasappelhuid krijgt
de bodies die ik nu aan het lakken ben zijn ook allemaal dof/satijnglans na het schuren en zeker met het weer wat we nu hebben slaat de lak wat doffer uit (maar dat komt dus weer goed zodra ik polijst )

Dastard
27 januari 2008, 13:46
Ik kwam net achter iets naars, bovenop mijn body, ter hoogte waar normaal een pickup switch op een Les Paul zit, zaten kleine (het leken wel worm vormpjes), ik licht schuren met 2000 grid nat, en er laat zo een heel stuk lak laag los van die body, het verf daaronder is ook stuk...maar ik wist niet dat Acryl zo makkelijk los laat...ik kon het er zo vanaf trekken, het leek wel plakband.

G.G.
27 januari 2008, 14:17
Ik kwam net achter iets naars, bovenop mijn body, ter hoogte waar normaal een pickup switch op een Les Paul zit, zaten kleine (het leken wel worm vormpjes), ik licht schuren met 2000 grid nat, en er laat zo een heel stuk lak laag los van die body, het verf daaronder is ook stuk...maar ik wist niet dat Acryl zo makkelijk los laat...ik kon het er zo vanaf trekken, het leek wel plakband.

Was jij diegene met die Super Mario gitaar? Welke lak is die kleur die eronder zit?

Dastard
27 januari 2008, 15:04
Hoogglans verf van de gamma op terpentine basis.
Ik zie nu ook dat het precies op de plek zit waaronder kneedbaar hout zit gemengd met houtlijm, volgens mij is de lak dwars door de verf in dat spul getrokken...het is ook weer helemaal soepel geworden :-(

fred dons
27 januari 2008, 21:07
acryl is een makkelijke verf maar zeker geen sterke verf, en ook de aanhechting laat nog wel eens te wensen over, daarom gebruik ik altijd gesso als ik over een poly lak ga schilderen; dit geeft een sterkere hechting op de ondergrond.

fred dons
27 januari 2008, 21:15
btw ik weet niet of je nu helemaal opnieuw gaat proberen maar laat het kneedbaar hout nu eerst uitharden en seal het eerst met superlijm

kneedbaar hout is btw voor een hoop dingen geschikt maar niet echt voor gitaarbouw of het moet echt voor hele kleine gaatjes gaan, zodra je grote gaten gaat opvullen zijn er betere methodes (bijvoorbeeld 2 componenten plamuur of hout schuursel met superlijm of gewoon echt hout).

verder zou ik eerder een acryl lak zoals motip gebruiken voor een dergelijk project, dit reageert wat minder snel met overige lakken hoewel je nu wel de kans heb dat hij met de resten van je lak op terpetine basis reageert

Dastard
28 januari 2008, 00:50
Maar ik heb acryl lak van motip gebruikt...en het is alleen bij dat stukje met kneedbaar hout misgegaan, daar had ik ook veel kneedbaar hout ingestopt, gemengd met houtlijm...ik dacht dat het hard was...maar door de verf en de acryl waarschijnlijk niet meer.
Waar ik wel nog aan denk, ik had gisteren een bakje met water neergezet voor het schuurpapier en i.v. afwasmiddel, Andy eringegooid, dat is gewoon een allesreiniger voor in huis...misschien gaat dat wel mis met kneedbaar hout.

fred dons
28 januari 2008, 09:20
maar die motip heb je dus over die gamma heen gedaan ? daar zou het dus mis kunnen gaan
en andy kan in principe geen kwaad hoor, alleen als je kneedbaar hout wateroplosbaar is zou je dat kunnen aantasten maar meestal is het het oplosmiddel in de lak die dat spul aantast

Dastard
28 januari 2008, 10:01
maar wat kan ik dan beter gebruiken, als ik inderdaad met verf op terepentine basis werk ?

G.G.
28 januari 2008, 19:20
Fred,

Ik heb net de 259 posts door zitten lezen, maar blijf met een paar vraagjes zitten.

De hals staat nu in 5 lagen nitro-cellulose van Clou (dag 1 = 2 lagen, dag 2 = 2 lagen en dag 3 = 1 laag). De lak heb ik aangebracht met het zachte gedeelte van een schuursponsje, in een stuk panty geknoopt (werkt perfect, geen losse stukjes etc in de lak).

Door het gebruik van een "sponsje" zijn de lagen redelijk dik en zal er nog wel behoorlijk wat geschuurd moeten worden. Nu is mijn vraag: zodra ik ga schuren weet ik al dat de kans groot is dat de lak zacht wordt door de warmte/wrijving.

Hoe weet ik dat de lak hard genoeg is om te beginnen met schuren? Er moet namelijk nog een decal op, en daarna nog een paar laagjes lak. Kan ik het aan de lak zien dat ie klaar is voor het schuurwerk? De komende 3 1/2 weken doe ik niets aan de hals, maar is die periode lang genoeg?

fred dons
29 januari 2008, 08:15
cellulose kan (veel) meer wrijving aan dan acryl dus daar zou ik niet bang vor zijn
en voor nekken lakken wacht ik eerlijk gezegd geen 3 weken maar polijst ik al na een week en wel hierom:
- de lak wordt door het ronde oppervlak van de neck al "glad" getrokken
- maple zuigt veel minder lak op zodat er meer lak aan het opppervlak is blijven liggen en je dus uiteindelijk minder lak nodig heb
- meestal schuur ik de neck met 1000 grit mat omdat ik dat fijner vind spelen en maak ik alleen de kop hoogglans

cellulose kun je na een dag al schuren (en vaak tussen lagen door schuur ik al na 2 uur)

orreltak
5 februari 2008, 19:37
hallo fred,

heb een vraag aan jou.
neem een flame maple(riegel) top.
gebruik je ook wel eens voordat je hem kleurbeitst eerst zwarte verf om de houttekening er beter der uit laten te komen(meer diepgang)?
hoe gaat dat proces en waarmee ook alweer?

denk dat ik je wel eens lang geleden iets over heb zien posten maar kan er niks over vinden.

bvd.

n.v.t
zeer bedankt voor de PM,fred

Brent Ray Vaughan
14 februari 2008, 17:43
Voor de geïnteresseerden die geen 17,50 of 12,50 € willen betalen voor hun celluloselak; http://www.delta-twello.nl/

Verschillende dekkende kleuren: zwart, wit, goud, zilver
Verschillende doorschijnende kleuren: eiken, noten, kersen,...

8 € voor een 500ml spuitbus (minstens 12 stuks)

(Dit is geen spam :) , ben Belg en zou niet weten waar Twello ligt)

Hopelijk is iemand hier iets mee!

Dastard
17 februari 2008, 18:00
Ik had net een alkyd laagje gespoten en daar direct doorheen een acryl laagje, ik moet zeggen, het resultaat is verrassend, het leken wel een soort barsten...was wel mooi

-edit: (8 uur later), het ziet er nog steeds "speciaal" uit maar het was niet wat ik zocht :-D, dus weer kaalschuren die handel maar voor de mensen die van vreemd soort barsten in hun lak houden, ik kan het je aanraden.

laurence
23 februari 2008, 13:48
Heb je een porienvuller nodig als je je gitaar in de olie zet?

fred dons
23 februari 2008, 14:10
dat ligt er aan, als je een houtsoort met grove porie gebruikt dan kan een donkere porierenvuller mooie staan omdat je dan de tekening van het hout mooi accentueert maar omdat je toch niet voor een spiegelglad oppervlak gaat met een geoliede body is het niet "verplicht" (maar het helpt dus wel voor een gladder oppervlak)

laurence
2 maart 2008, 21:55
en moet dat dan een 'sealer' of een 'vuller' zijn, weet het verschil namelijk niet zo.

barno
2 maart 2008, 22:37
ook een vraagje in die sfeer:

ik heb mijn essen body nu al twee lagen poriënvuller gegeven. Zal er nog een laag opzetten, maar ik vermoed dat ik dan nog steeds licht hier en daar poriën zal voelen. Ik ga hem helemaal dekkend lakken. Nu, ik moet sowieso enkele krassen wegplamuren. Wat soort plamuur gebruik ik het best, en kan ik daarmee heel de body bewerken om elke porie te effenen? Of doe ik dat best met enkele lagen primer?

thx!

Mattia
2 maart 2008, 22:42
Sealer = afdichten, zodat er geen lak of stain of wat dan ook meer het hout in kan dringen.

Filler = porien (dus: gaten, in wezen, al zijn ze erg klein) vullen.

Epoxy can beide dingen in een keer doen. Schellak + pumice politoeren eigenlijk ook wel. Maar het zijn twee verschillende zaken.

Zelf gebruik ik meestal schellac als sealer.

Mattia
2 maart 2008, 22:47
ook een vraagje in die sfeer:

ik heb mijn essen body nu al twee lagen poriënvuller gegeven. Zal er nog een laag opzetten, maar ik vermoed dat ik dan nog steeds licht hier en daar poriën zal voelen. Ik ga hem helemaal dekkend lakken. Nu, ik moet sowieso enkele krassen wegplamuren. Wat soort plamuur gebruik ik het best, en kan ik daarmee heel de body bewerken om elke porie te effenen? Of doe ik dat best met enkele lagen primer?

thx!

Euh, als je nog krassen ziet, en je wil transparant lakken en dat ze niet meer zichtbaar worden, gewoon nu stoppen, en gaan schuren totdat er geen krassen meer zichtbaar zijn. Goede truk: met alcohol/thinner hout natmaken, goede lamp erop, vanuit allerlei hoeken bekijken. Als je krassen ziet, ben je nog niet klaar. Werkt ook voor filler: als je porieen ziet, ben je nog niet klaar, doorgaan met vullen.

Je bent klaar voor vullen, etc. als er nul krassen zijn. Je bent klaar met fillen als je geen porieen meer ziet.

(dit zijn dus de redenen dat ik finishing een van minst leuke karweitjes vind, en dus mensen niet snap die voor de lol veel refinish jobs doen :) )

laurence
2 maart 2008, 23:31
dat ligt er aan, als je een houtsoort met grove porie gebruikt dan kan een donkere porierenvuller mooie staan omdat je dan de tekening van het hout mooi accentueert maar omdat je toch niet voor een spiegelglad oppervlak gaat met een geoliede body is het niet "verplicht" (maar het helpt dus wel voor een gladder oppervlak)

Voor een geoliede body is een vuller dus niet noodzakelijk voor de finish. En hoe zit dat met een sealer dan? En ik neem aan dat sipo mahonie grove poriën heeft?

Mattia
3 maart 2008, 06:40
Sipo heeft middelmatig grote porieen. Groot, da's essen of wenge. Klein is bijv. echte mahonie, de afrikaanse soorten zijn ietwat groffer.

Sealer is bij olie ook niet nodig, je moet voor optimaal resultaat alleen wel tot een korrel of 800-1200 schuren (ja, het hout). Dit is anders dan bij lak, waar je maar tot 320 hoeft, misschien 400 (bij maple tops soms wat meer, maar dat is dan techniek-gebonden).

Verder: filler kun je bij allerlei soorten finish gebruiken. Of niet. Heb je hout met zichtbare porien en wil jee glad afgewerkt resultaat, ongeacht finish soort? Vullen.

laurence
3 maart 2008, 18:51
Ok, het is allemaal duidelijk nou ;). Bedankt voor je hulp!

pim raaijmakers
8 maart 2008, 07:30
hoi,
ik ben met mijn eerste projectje bezig en nu vroeg ik mij het volgende af. de voorkant van de plank wilde ik beschilderen met acrylverf. gewoon de verf die ik ook op doek gebruik. is dit aan te raden? en met welke lak moet ik dit dan aflakken?

alvast bedankt

pueblo
8 maart 2008, 10:08
Ik zou zo een effect willen krijgen( het zijn nog allemaal ideetjes, ik weet nog niet juist wanneer eraan te beginnen). alleen zal het geen maple top zijn, maar gewoon een essen body.

ziehier de foto
http://www.espguitars.ru/images/guitars/ltd_viper-200fm.jpg

en mag de filler ook gewoon kneedhout zijn of is er daar een speciaal soort voor?

Bedankt
Pueblo aka Jan

fred dons
8 maart 2008, 14:22
hoi,
ik ben met mijn eerste projectje bezig en nu vroeg ik mij het volgende af. de voorkant van de plank wilde ik beschilderen met acrylverf. gewoon de verf die ik ook op doek gebruik. is dit aan te raden? en met welke lak moet ik dit dan aflakken?

alvast bedankt

die is zeer geschikt hiervoor, acryl uit een tube of potje (aibrush verf) reageert niet met de lak die je er over heen spuit, dus of het nu acryllak, alkyd of cellulose je hoeft niet bang te zijn voor enge reacties in de lak, als je acryl uit een tube gebruikt wel even verdunnen met een beetje water omdat de acryl anders te dik wordt opgebracht en lang zacht blijft

fred dons
8 maart 2008, 14:24
Ik zou zo een effect willen krijgen( het zijn nog allemaal ideetjes, ik weet nog niet juist wanneer eraan te beginnen). alleen zal het geen maple top zijn, maar gewoon een essen body.

ziehier de foto
http://www.espguitars.ru/images/guitars/ltd_viper-200fm.jpg

en mag de filler ook gewoon kneedhout zijn of is er daar een speciaal soort voor?

Bedankt
Pueblo aka Jan
als je een donkere filler gebruikt (bijvoorbeeld mahonie kneedbaar hout) in combinatie met zwarte inkt (beetje verdunnen met wat druppels water) is een soortgelijk effect in essen wel te krijgen waarbij dan de donker gefilde nerf de rol van de vlam in het esdoorn overneemt

pueblo
8 maart 2008, 16:33
als je een donkere filler gebruikt (bijvoorbeeld mahonie kneedbaar hout) in combinatie met zwarte inkt (beetje verdunnen met wat druppels water) is een soortgelijk effect in essen wel te krijgen waarbij dan de donker gefilde nerf de rol van de vlam in het esdoorn overneemt

in combinatie, is dat erna of vermengen met het kneedhout?
ik veronderstel daarna, na opdrogen van het kneedhout?

barno
8 maart 2008, 19:34
vraagje over lakken en binding

op mijn zelfbouw zijn de cream bindings gezet. de body wordt wijnrood (volledig dekkend) gelakt. Omdat ik nog wat heb geplamuurd, heb ik uiteraard eerst een (rode) primer gebruikt. Bindings afgeplakt, maar bij het schuren daarna schuur ik natuurlijk stuk over de binding die dan door het schuurpoeder rood worden.
Daarna weer hele tijd bezig om die bindings terug mooi cream te krijgen.

Straks ga ik de kleur lakken :ik plak de bindings dan wel af maar zal dan ook regelmatig tussen de lagen schuren waardoor de bindings weer wat kleur zullen pakken: is er een truukje om te vermijden dat ik telkens die bindings moet gaan schoonschuren?

Of kan ik dat bindingschuren tussen de lagen achterwege laten en enkel na laatste laag ze schoonschuren (lukt dat dan nog?)

thx

Mattia
8 maart 2008, 20:14
Schrapen (Schraapstaal of razor blade), niet schuren. Blijft 't mooi schoon.

pim raaijmakers
8 maart 2008, 21:47
@Fred Dons, mijn dank is groot!

fred dons
9 maart 2008, 08:47
in combinatie, is dat erna of vermengen met het kneedhout?
ik veronderstel daarna, na opdrogen van het kneedhout?
inderdaad erna :D , test wel eerst of het kneedbaar hout nog kleur absorbeert na het drogen, is dat niet het geval (en je wilt niet permanent een mahonierode filler zien op een transparant zwarte achtergrond) dan het kneedbaar hout mengen met wat zwarte inkt voor het fillen
het hout wordt dan wel "vies" zwart tijdens het fillen maar het meeste schuur je toch wel weer weg en uiteindelijk komt er weer een zwarte laag over heen

pueblo
9 maart 2008, 12:50
bedankt voor de info

Minda
12 maart 2008, 08:59
Ik gooit'm even hier neer, denk dat dat de juiste plek is:

Ik wil mijn gitaar zilver metalic gaat spuiten, maar nou kwam ik dit tegen:

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-50206111187217_1993_5998691

Da's ook een soort metalic, maar ze noemen het metal-flake. Me like... Maar hoe krijg je dat nou weer voor elkaar?

Dank,

fred dons
12 maart 2008, 09:16
2 technieken, een spuitpistool met een grote opening (als in echt groot, min. 1 mm) en autocolur metalflake danwel house of colour big metalflake paint

of zoals ik bij deze gedaan heb, eerst een metallic base coat spuiten (goud of zilver) daarna blanke lak en terwijl de lak nog nat is flakes (te koop bij de betere hobby winkel) in de lak strooien daarna flink aflakken
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=62&page=8&ktw=c23dad6cf4bb1b459e479fd7c13d5dd0
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=191&ktw=db67f79cd2fb73004925eb94a90825f6

Gibsonman
14 maart 2008, 17:06
[QUOTE=Van Dattum]Hey Arjan!

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/2.jpg
Mahoniebody, birdseye maple droptop, Wilkinson trem en EMG's
QUOTE]

Ziet er fraai uit! Heb je die body met Danish Oil gedaan???

Van Dattum
14 maart 2008, 19:31
Yep! Mijn favoriete finish! En de makkelijkste....:)

Gibsonman
14 maart 2008, 22:41
OK thanks! Ik heb een keer een moeras essen gitaar met Rustin's danish oil gedaan, de nerf kwam er fantastisch uit maar het uiteindelijke resultaat werd een beetje vintage (gelig). Maar jouw gitaar is echt mooi uhhh zegmaar prachtig goud blond.

Ik zat te denken om mijn nieuwe warmoth projectje (quilted maple) te beitsen en daarna te lakken maar nu ik dit heb gezien .... Cool!!!

Van Dattum
14 maart 2008, 23:28
Heel veel aandacht besteden aan het schuren. Steeds fijner papier gebruiken tot er geen krasje meer te zien is, dan 3 - 4 laagjes olie. Dan nog een keer olie opbrengen met 0000 staalwol. Tussendoor steeds goed uitpoetsen.
Eventueel nog een laagje bijenwas en je hebt een mooie satijnglans finish die w.m.b. veel fijner aanvoelt dan hoogglans lak, vooral op de hals.

barno
15 maart 2008, 23:05
Vraagje:

ben mijn gitaar aan het lakken in volle kleur, acryl.

Ik dacht om na de kleur er nog enkele lagen blanke cellulose over te zetten.

Als ik laatse laag kleurlak heel fijn schuur met 1000 (om appelsieneffect deruit te krijgen) en dan blank erover heen lak, gaat mijn kleurlaag dan niet steeds wat dof blijven of komt dit wel goed door het polijsten van de blanke laatste laag?

thx

fred dons
16 maart 2008, 08:52
niet doen, tenminste als jouw acryl uit een spuitbus komt, de thinner in de cellulose reageert slecht met het oplosmiddel in de acryl en je krijgt een blister effect in de lak (barsten, scheuren, blaren etc)
Acryl uit een spuitbus kun je gewoon het best aflakken met blanke acryl lak

de laatste kleur laag schuur je niet meer maar daar ga je gelijk over heen met de blanke lak, uiteindelijk polijst je de blanke lak en je houd een mooie glimmende gitaar over

barno
16 maart 2008, 12:12
niet doen, tenminste als jouw acryl uit een spuitbus komt, de thinner in de cellulose reageert slecht met het oplosmiddel in de acryl en je krijgt een blister effect in de lak (barsten, scheuren, blaren etc)
Acryl uit een spuitbus kun je gewoon het best aflakken met blanke acryl lak

de laatste kleur laag schuur je niet meer maar daar ga je gelijk over heen met de blanke lak, uiteindelijk polijst je de blanke lak en je houd een mooie glimmende gitaar over

kijk, daarom vind ik dit forum zo goed: mensen die je voor een ramp behoeden: thx fred!! ik dacht echt dat ik met cellulose over acryl heen kon.

fred dons
16 maart 2008, 16:51
dat dacht ik de eerste keer ook :(

(dus zo gek is het niet :D )

barno
21 maart 2008, 21:19
ik ben bang dat mijn lakprocedure nu in het eindstadium aan het foutlopen is:
alle kleurlagen erop: goed gelukt, dan eerste twee lagen blanke lak (acryl): ook mooi. anderhalve dag laten drogen.

heb juist licht geschuurd met 600 nat. Nu is mijn mooie vlakke kleurlaag naar de haaien door schuurstreepjes (ik heb mbv een klosje geschuurd) is dit normaal of komt dit goed als ik er de volgende laag blanke lak overspuit? of moet ik eerst alle schuurstreepjes wegschuren met fijnere grid?

thx

G.G.
22 maart 2008, 08:22
ik ben bang dat mijn lakprocedure nu in het eindstadium aan het foutlopen is:
alle kleurlagen erop: goed gelukt, dan eerste twee lagen blanke lak (acryl): ook mooi. anderhalve dag laten drogen.

heb juist licht geschuurd met 600 nat. Nu is mijn mooie vlakke kleurlaag naar de haaien door schuurstreepjes (ik heb mbv een klosje geschuurd) is dit normaal of komt dit goed als ik er de volgende laag blanke lak overspuit? of moet ik eerst alle schuurstreepjes wegschuren met fijnere grid?

thx

Zelf vind ik 600 prima, dan zet je er weer een paar lagen op, weer schuren en weer een aantal lagen. Na de laatste lagen ga je fijner schuren.

Ik weet niet hoe het met die acryllak gaat, maar met cellulose lijkt het of de volgende lagen in de oude smelten (meer dan bij andere lakken, maar dat kan verbeelding zijn) en zo ontstaat een steeds vlakker oppervlak

fred dons
23 maart 2008, 17:33
dat doet acryl ook, alleen polyurethane en andere 2 componenten lakken doet dat niet
dus gewoon verder lakken en wanneer je twijfelt een iets fijnere grit gebruiken, maar zolang je krassen niet door de kleur laag heen zijn verdwijnen ze weer met de nieuwe blanke laklaag, ik gebruik zelf ook 600 grit voor de eerste lagen en ga daarna naar 1000

pim raaijmakers
23 maart 2008, 23:18
Wie van de laklords weet waar ik voor een redelijke prijs acryllakspuitbussen kanuithalen? grond en hoogglans zwart?

Gerko
23 maart 2008, 23:52
http://www.spuitbuswinkel.nl/ en dan professioneel

uzuri71
24 maart 2008, 00:06
Misschien leuk voor mensen die op zoek zijn naar Motip spul (en nee, ik heb niets met deze inkoopactie te maken):

http://www.samenkopen.net/action/271293

barno
24 maart 2008, 00:24
@ GG en Fred

idd, de volgende lagen maakten de krasjes weer onzichtbaar. thx

en nog iets (heel evidents) geleerd: lakken doe je het best bij daglicht en niet zoals ik 's avonds met lampen. mss is neonlicht beter maar gewone lampen doen je geloven dat het perfect is terwijl dat bij daglicht niet zo is, heb ik dus ondervonden...

pim raaijmakers
24 maart 2008, 06:58
@gerko, bedankt ben meteen maar 'ns gaan kijken...

fred dons
24 maart 2008, 08:13
@ GG en Fred

idd, de volgende lagen maakten de krasjes weer onzichtbaar. thx

en nog iets (heel evidents) geleerd: lakken doe je het best bij daglicht en niet zoals ik 's avonds met lampen. mss is neonlicht beter maar gewone lampen doen je geloven dat het perfect is terwijl dat bij daglicht niet zo is, heb ik dus ondervonden...
moet je eens proberen te airbrushen met kunstlicht :D (huidskleur komt er met daglicht opeens een stuk ongezonder uit te zien)
ik haalde mijn motip acryl altijd bij de autovakhandel, daar koste het eur 4,50 per spuitbus

renev
24 maart 2008, 22:10
Ik worstel hier met een stukje in Engels over het imiteren van ebbenhout.
Er staat :
Traditionally, a nigrosine water stain is used for staining the wood. Nigrosine water stain is available by mail order from finish suppliers. Once the stain has dried, apply white or blonde polish mixed with black alcohol stain, using a polishing pad (as used for French polish).

Kan ik die laatste zin lezen als:
Laat de beits drogen en breng een witte (of transparante) politoer aan, die u mengt met zwarte alcoholbeits. Gebruik een polijstkussen of politoerprop zoals bij het politoeren.

jan jansen
6 april 2008, 10:07
Gisteren op zoek gegaan naar blanke cellulose lak.Is niet meer te vinden hier in de buurt,ook de cetabever is bij de gamma verdwenen.
Dan maar eens op het internet gezocht,vind een aanbod krijg ik dit antwoord terug:

geachte heer/mevrouw na maanden van adverteren en een veiling via internet van de inboedel,heb ik helaas de partij van ca 3000ltr cellulose lak moeten laten vernietigen door ruimte gebrek na verkoop van de fabriek.

Hier wordt ik nou droevig van.

En nog steeds geen goeie cellulose lak voor een normale prijs...

JJ

isa1984
6 april 2008, 10:23
Jan, ik weet waar je het kan krijgen bij jou in de buurt, hadden ze nog een paar blikken staan. Heb je een pm gestuurd.

jan jansen
6 april 2008, 10:29
Jan, ik weet waar je het kan krijgen bij jou in de buurt, hadden ze nog een paar blikken staan. Heb je een pm gestuurd.


bedankt voor de tip..tis jammer dat ze nu dicht zijn anders was ik er al.. :rockon: :rockon: :rockon:

JJ

G.G.
6 april 2008, 11:24
Het wordt inderdaad steeds lastiger. Gelukkig heb ik nog een paar blikken staan.

Als het je niet lukt, weet ik in Rott. nog wel een adresje. PM maar.

jan jansen
6 april 2008, 11:38
Het wordt inderdaad steeds lastiger. Gelukkig heb ik nog een paar blikken staan.

Als het je niet lukt, weet ik in Rott. nog wel een adresje. PM maar.


bedankt voor het aanbod.Lukt het niet alhier maak ik er gebruik van.

JJ

isa1984
7 april 2008, 16:37
Als het gelukt is, en ik heb het binnenkort nodig en het is daar op, sta ik bij je op de stoep hoor

G.G.
7 april 2008, 19:41
Als het gelukt is, en ik heb het binnenkort nodig en het is daar op, sta ik bij je op de stoep hoor

Niet bij mij.... met het adresje bedoelde ik Kroonpart. Die hadden laatst nog een paar blikken. Als je heel snel bent...

Fingerpick
13 april 2008, 17:16
Hierbijgevoegd enkele foto's van mijn uit 1965 oude en degelijke Hoyer, steelstring model gebaseerd op de klassieke gitaar. Dat oudje heeft heel veel meegemaakt en de sporen hiervan zijn duidelijk terug te vinden op haar klankkast.
Ik ben van plan haar een drastische facelift te geven : t.t.z. de oude dikke laklaag te verwijderen en daarna te politoeren.
De laklaag ik dik en keihard en zit vol barsten. Veel meer schade kan ik haar niet meer toebrengen denk ik : daarom mijn vraag: "Hoe krijg ik dat lakpantser er af ?"
Ik weet niet wat soort lak men 40 jaar geleden gebruikte.

Graag enige suggesties aub.
dankudankuwel !
http://i243.photobucket.com/albums/ff274/jefke/IMG_14251.jpg
http://i243.photobucket.com/albums/ff274/jefke/IMG_14271.jpg

fred dons
13 april 2008, 20:13
vanwege de bindingen (die niet zo goed tegen afbijt kunnen :D) zou ik een dergelijke gitaar kaalschuren met een met vlakschuurmachine en niet proberen met chemische producten te werken

als het goed is zitten onder de abalone/parelmoer dots op de brug schroeven waarmee de brug aan de body zit, kijk of je deze van de gitaar af kunt halen (maakt het schuren een stuk makkelijker)

josse
21 april 2008, 00:10
En toch zou ik een afbijtmiddel gebruiken maar dan de randen vermijden !! deze kan je later eventueel nog schuren. Laat ook je gitaar een paar maanden acclimatiseren voordat je ze gaat pollitoeren door ze in je badkamer te zetten of gebruik een plastiek bakje met daarin een natte spons en maak gaten in je deksel ,,, en stop dit in je klankgat want zo te zien is jou gitaar te droog.

Jos.

Brent Ray Vaughan
24 april 2008, 17:49
Enkele posts terug vernomen dat cellulose lak steeds moeilijker te vinden is...
Ik ben helaas ook op zoek. Busje aflak bestel ik wel bij voxhumana of guitarsupplies, maar ik ben op zoek naar wit - zwart - lichtblauw. Iemand een idee of dat nog verkrijgbaar is bij Gamma in Nederland (Breda).

Ben zelf van België en hier is het nergens te vinden....

Gegroet!

josse
24 april 2008, 21:46
Hoi,
Probeer eens http://www.delta-twello.nl/ of waar ik mijn nitro-cellulose lak heb besteld bij www.vesting.nl/ maar hier vragen ze wel een btw nr. .maar ik weet niet of ze met kleuren werken.

groeten,
Jos

Brent Ray Vaughan
24 april 2008, 21:49
Delta twello kende ik al, maar ik moest 12 spuitbussen tegelijkertijd kopen. Hoe zat dat bij jou? Sturen ze op, want het is wel een afstandje van bij mij thuis.

josse
26 april 2008, 10:35
Bij de vesting sturen ze hetgeen wat je nodig hebt op via een dienst, maar zorg dat je thuis bent want ze nemen het spul gewoon weer mee. Doe via een mailtje wat je nodig hebt ,,betaal dan en het komt goed.De nitro-cellulose die ze verkopen heeft een goede vloei en helderheid en een hoge vullingsgraad. Ik heb mijn akoustische gitaar ermee gespoten en ik ben er zeer tevreden over.
Jos.

Brent Ray Vaughan
26 april 2008, 12:30
Bedankt Josse

Dat is alles wat ik moest weten.

Thomas.
27 april 2008, 20:05
hallo,
ik heb een tijdje terug een les paul standard faded gekocht en nu heb ik besloten dat ik deze wil polijsten om toch nog wat glans te krijgen. Kan ik ook gewoon gaan polijsten met commandant 4 en speedshine of is het rekening houdend met de dunnere laklaag slimmer om een gitaarspecifiek spulletje te kopen zoals virtuoso polish?

Mattia
27 april 2008, 20:43
hallo,
ik heb een tijdje terug een les paul standard faded gekocht en nu heb ik besloten dat ik deze wil polijsten om toch nog wat glans te krijgen. Kan ik ook gewoon gaan polijsten met commandant 4 en speedshine of is het rekening houdend met de dunnere laklaag slimmer om een gitaarspecifiek spulletje te kopen zoals virtuoso polish?

Geen idee of Gibson een hoogglans lak heeft gebruikt voor die gitaren (dus: of het zich laat polijsten). Een guitar polish is een reiniger, geen polijstmiddel zoals commandant, en is opzich wel goed voor de finale afwerking, al gebruik ik eerlijk gezegd alleen maar autopolishes (3M finesse-it, Maguiars, etc.) voor m'n lakken.

Thomas.
28 april 2008, 00:34
Het gaat hier om een mat gelakte gitaar (zie foto) die ik alsnog een beetje glans wil geven. Commandant is hier dus geen geschikt middel voor?
http://www.gibson.com/Files/productImages/usa/thumbs_and_details/_Guitars/Les%20Paul%20Series/Standard%20Faded/body.jpg

fred dons
28 april 2008, 08:05
deze lak kun je nog iets meer laten glanzen door het te polijsten maar het wordt nooit hoogglans, de gebruikte lak is een satijnglans en dat beperkt helaas je mogelijkheden. Ik heb bij een andere faded 2 nieuwe hoogglans lagen er op gespoten en dat is uiteindelijk het gemakkelijkst wil je dit effect bereiken.

Thomas.
28 april 2008, 10:18
Het is ook niet de bedoeling dat hij hoogglans wordt. Maar ik kan dus wel gewoon polijsten volgens de faq?

fred dons
28 april 2008, 11:09
ja hoor, gebruik alleen liever commandant 5 ipv 4 omdat je nogal snel te veel lak weghaalt (de lak is niet zo dik en ook niet zo hard)

orreltak
29 april 2008, 18:12
hoelang duurt het uitharden van PU-lak voordat je het kan schuren/polijsten?
(het is met een motip spuitbus gedaan)

fred dons
30 april 2008, 08:36
is het de 2 componenten versie ? dan binnen een paar dagen, is het de "normale" dan toch wel minimaal 2 weken wachten (liefst 3)

orreltak
30 april 2008, 09:10
is het de 2 componenten versie ? dan binnen een paar dagen, is het de "normale" dan toch wel minimaal 2 weken wachten (liefst 3)

ben bang dat het de normale versie is.komt van guitarsupplies.kreeg de PU-lak in een acrylspuitbus van motip dus der stond weinig info op waar ik iets aan had.
de normale versie is dan op alkydbasis ofzo?
valt me wel op dat ie glas-en glashelder is.

fred dons
30 april 2008, 09:15
tis volgens mij geen alkyd, ik heb jaren met motip gespoten en dat ging altijd prima terwijl ik met alkyd lak eigenlijk altijd problemen had
het fijne van motip vond ik dat het zeer weinig reageerde wanneer je te weinig tijd nam met het wachten tussen de laklagen door, nadeel is wel dat het wat kwetsbaar is, met name wanneer je gaat polijsten; de lak wordt dan weer iets zwachter door de wrijving en het is beter dan je dan geen losslingerend gereedschap in de buurt hebt of sieraden om hebt die krassen kunnen maken
na het polijsten van motip moet je het weer een dag laten drogen en dan nog een keertje met finepolish poljsten

Brent Ray Vaughan
30 april 2008, 17:08
Ik ben op Ebay aan het bieden op een allparts neckje, zonder finish. Ik ga hem in cellulose afwerken. Maar zou hem graag stainen (van dat vintage geel).

Op guitarsupplies.nl verkopen ze zakjes poederbeits. Iemand al ervaring met welke zakjes ik het best neem?

alvast weer bedankt!

fred dons
1 mei 2008, 08:35
voor een vintage yellow icm met poederbeits meng ik geel en eiken en verdun ik het met iets meer water
voor een all parts neck is transtint/colourtone stain btw beter omdat de toets al gesealed is (bij de maple toets versie dan) en hier pakt de waterbeits niet op, anders zul je eerst de toets tussen de frets moeten schuren

Brent Ray Vaughan
1 mei 2008, 20:10
Wat zouden we doen zonder die Fred hier hé!!! Het zal een Allparts neck worden, maar wel een Rosewood, dus geen probleem hier!

Erg bedankt!

lennaertn
4 mei 2008, 12:46
Ik ben de weg kwa finishen ff kwijt..

Er stond ooit ergens op het forum een mooi uitgewerkt lijstje met wat je wanneer precies moest dan..

Van begin tot eind.. Alleen kan zijn dat ik er overheen kijk..

Want ik ben nu dus bezig met de afwerking van me eigen gitaar.

Heb dus eerst grondlaag 1 gedaan, toen geschuurd. Grondlaag 2, weer geschuurd.

Toen de echte kleur, in dit geval weer wit. Moet ik dan tussen de kleur lagen ook schuren? en moet dat dan ook nat?

Ik vat er echt ff niks meer vna...

jan jansen
4 mei 2008, 13:20
Ik ben de weg kwa finishen ff kwijt..

Er stond ooit ergens op het forum een mooi uitgewerkt lijstje met wat je wanneer precies moest dan..

Van begin tot eind.. Alleen kan zijn dat ik er overheen kijk..



Ik vat er echt ff niks meer vna...


Das volgens mij de spijker op zn kop slaan alhier....teveel vragen en antwoorden voor vaak hetzelfde en zo loopt deze lakfaq helemaal dicht...

jj

toneblo
13 mei 2008, 14:23
eerste pagina....

rickygibson
16 mei 2008, 19:15
Tip!

blank ongelakt hout moet je voor het lakken NOOIT te fijn schuren.
op het werk gaan we tot max 180 liefst 150. (met de nerf mee)
dan zijn de eerste 2 keren lakken enkel om de porien vol te krijgen, dan schuren en pas echt beginnen met lakken.

als je met bijv, p600 de body schuurt en lakt kan de lak niet in de porien/nerf komen, en houd het dus voor geen meter in de meeste gevallen.

Zolang je met 150/180 niet dwars op de houtdraad schuurt maar met de nerf mee word het lakwerk met die korrel even strak als een bijna gepolijste body.

Mattia
16 mei 2008, 19:31
Tip!

blank ongelakt hout moet je voor het lakken NOOIT te fijn schuren.
op het werk gaan we tot max 180 liefst 150. (met de nerf mee)
dan zijn de eerste 2 keren lakken enkel om de porien vol te krijgen, dan schuren en pas echt beginnen met lakken.

als je met bijv, p600 de body schuurt en lakt kan de lak niet in de porien/nerf komen, en houd het dus voor geen meter in de meeste gevallen.

Zolang je met 150/180 niet dwars op de houtdraad schuurt maar met de nerf mee word het lakwerk met die korrel even strak als een bijna gepolijste body.

Lakwerk op een gitaar heeft andere eisen dan gelakte meubels, hoor. Porienvullen is bij flink wat houtsoorten gewoon nodig als je perfecte afwerking wil, en maple komt het beste uit de stain als je het tot 400 (minimaal) opschuurt nadat je de grain heb 'geraised', vind ik zelf.

220 van goede kwaliteit (ik gebruik of de festool papieren op een excenterschuurmachine, of de 3M FreCut gold die StewMac heeft) is echter ongeveer perfect voor bijna allen houtsoorten, met de nerf mee. 320 kan ook geen kwaad. Lak zelf schuur ik niet grover dan 400.

Olie moet je fijner schuren voor een mooier resultaat.

G.G.
16 mei 2008, 20:16
Tip!

blank ongelakt hout moet je voor het lakken NOOIT te fijn schuren.
op het werk gaan we tot max 180 liefst 150. (met de nerf mee)
dan zijn de eerste 2 keren lakken enkel om de porien vol te krijgen, dan schuren en pas echt beginnen met lakken.

als je met bijv, p600 de body schuurt en lakt kan de lak niet in de porien/nerf komen, en houd het dus voor geen meter in de meeste gevallen.

Zolang je met 150/180 niet dwars op de houtdraad schuurt maar met de nerf mee word het lakwerk met die korrel even strak als een bijna gepolijste body.

150/180 is veel te grof. Hou hier zeker rekening mee als je een relic maakt. Op het moment dat je door de lak heen schuurt zie je de streepjes lak in het blanke hout staan.

Zelf schuur ik blank hout door totdat ik bij +/- korrel 600 ben

Davy
22 mei 2008, 11:33
Hallo,

Ik ben bezig aan het lakken van een strat body, er zitten momenteel een aantal lagen zwarte lak op (acryl), maar ik merk dat, na meer dan een maand, de lak nogal behoorlijk fragiel is (Als ik er met mijn nagel over ga zie je een lichte kras). Ik zou dus graag een hardere lak erop zetten, nu is mijn vraag welke?

Zou gewone blanke acryllak in spuitbussen veel harder zijn dan de kleurlak?

Is het enigszins mogelijk om hiervoor parketlak te gebruiken, ik heb de zoekfunctie gebruikt en vind nogal wat tegenstrijdigheden. Mij lijkt het dat parketlak toch behoorlijk hard moet worden.

Als dit te gebruiken is : watergedragen of op een andere basis?

Wat raden jullie me aan?

fred dons
22 mei 2008, 14:32
Hallo,

Ik ben bezig aan het lakken van een strat body, er zitten momenteel een aantal lagen zwarte lak op (acryl), maar ik merk dat, na meer dan een maand, de lak nogal behoorlijk fragiel is (Als ik er met mijn nagel over ga zie je een lichte kras). Ik zou dus graag een hardere lak erop zetten, nu is mijn vraag welke?

Zou gewone blanke acryllak in spuitbussen veel harder zijn dan de kleurlak?

Is het enigszins mogelijk om hiervoor parketlak te gebruiken, ik heb de zoekfunctie gebruikt en vind nogal wat tegenstrijdigheden. Mij lijkt het dat parketlak toch behoorlijk hard moet worden.

Als dit te gebruiken is : watergedragen of op een andere basis?

Wat raden jullie me aan?

dat is helaas het nadeel van gekleurde acryl, dat kan nog een jaar duren voor dat die kleur voldoende is uitgehard en dat effect weg is.
helaas kun je hier eigenlijk niet of zeer moeilijk een hardere lak over heen zetten, de reden hiervoor is dat er nog oplosmiddelen in de lak zitten en die gaan gegarandeerd reageren met de meeste andere lakken. Daarnaast, wanneer je over een nog niet volledig uitgeharde lak heen gaat zal de nieuwe lak moeten meebewegen met de lak er onder (die nog in beweging is) anders zal hij barsten
het meeste succes zal je in theorie moeten hebben met een watergedragen lak alleen zal die zich niet of zeer slecht gaan hechten aan de acrylonderlaag (hij gaat in ieder geval niet reagaeren dus dat is wel een pluspunt)

voor de volgende keer; dunnere lage zwart spuiten met langere tijd tussen de lagen zodat de oplosmiddelen kunnen ontsnappen
verder; sterkte!

Davy
22 mei 2008, 16:20
Het is niet zo dat de lak echt nog zacht is, tis gewoon dat ik er gemakkelijk krassen in kan trekken met bv sleutels ofzo. Nuja, dan laat ik gewoon de gitaar zo en zal ik er proberen wat voorzichtig mee om te springen.

Om een voorbeeld te geven : bij het spuiten was de lak na een half uur droog maar kon ik er nog heel makkelijk een vingerafdruk in drukken, 't is niet dat ik dat nu nog kan, ik moet echt erin krassen.

fred dons
22 mei 2008, 17:19
ik overdreef ook met "zacht" maar als je met je nagel of met je sleutels makkelijk een kras kunt trekken dat is hij te zacht
uiteindelijk verdwijnt dat effect wel maar met name op zwart is het gemakkelijk te zien, mocht het gebeuren dan kun je met een watje en wat polijstmiddel het wel weer wegkrijgen maar tis irritant omdat het zo gemakkelijk gebeurt

Soronil
22 mei 2008, 20:05
Echt, voor al je vragen, roep fred. Die weet er alles van :P

niekb
29 mei 2008, 14:40
Een vraag aan de lak guru (s)

Ik wil wat testjes gaan doen met een beits en daarover nitro.
Het is een acrylbeits maar toch eerst maar even voor de zekerheid wat proberen.

Als lakken met elkaar in reactie gaan, gebeurd dat meteen of kan dat ook na een langere tijd pas plaatsvinden?

Als de lak droog is en het is ok is het dan dus ook echt ok of kan er later alsnog een 'verrassing' komen.
De beits is heel dun gestaind.

Ik heb het eerder gedaan en toen ging het goed maar die beitslaag was al 1,5 jaar oud ofzo. Misschien was dat meer mazzel.

Gegroet!

fred dons
29 mei 2008, 15:57
reakties treden over het algemeen meteen op, de lak gaat blisteren dan wel craqueleren. Wat wel kan gebeuren met 2 verschillende laksoorten is dat ze op de lange termijn anders gaan "inklinken" waarbij laag 1 meer krimpt dan laag 2 en hiermee laag 2 "kapot" trekt echter dan hebben we het wel over 2 flinke lak lagen en dat lijkt met hier niet het geval.

in het geval van een 1,5 jaar oude beitslaag zou ik het positieve resultaat niet als maatstaf nemen omdat in die periode de oplosmiddellen wel verdampt zijn en dat zijn nou net de stoffen die voor de reaktie zorgen

dus gewoon even testen en als er binnen 20 minuten niets geks gebeurt is het goed

niekb
29 mei 2008, 17:15
ah kijk thnx.

Ik wilde die oude ook niet als maatstaaf nemen juist omdat er zo'n lange tijd overheen is gegaan.

Ik wil binnenkort wat flesjes stain bestellen bij stewmac maar het is handig om wat dingen te proberen omdat de verfwinkel dichterbij is en ik gewoon wil weten hoe en wat.

Ik ga zo even een laag nitro aanbrengen om te kijken wat er gebeurd.
Ik heb de beits opgebracht en met een doek uitgesmeerd dus het is een heel dun laagje. Op het andere houtje heb ik een iets dikkere laag aangebracht.

Ik ben benieuwd.

fred dons
29 mei 2008, 17:21
die stains van stew (transtint/colourtone) zijn erg goed maar met verdunde acryl en ecoline kun je ook al heel leuke dingen doen
ik zal zondag wel wat kleurtjes meenemen om te laten zien

niekb
29 mei 2008, 17:25
Ik ben nu ook bezig met ecoline.

Ik ben er zondag helaas niet bij.. Ik laat hier ook wel even weten hoe de testjes gegaan zijn en wat ik heb gebruikt.

Wat denk jij van oost indische inkt? het is wel moeilijk om gelijkmatig aan te brengen maar het geeft wel een mooi diep zwart.

fred dons
29 mei 2008, 17:31
hoe breng je het aan ? ik gebruik van die schuursponses en daarmee gaat het prima, soms dekt het niet gelijkmatig en dan schakel ik over op de airbrush

niekb
29 mei 2008, 17:43
Ik gebruik een doek, met een sponsje heb ik nog niet geprobeerd. Dat werkt wellicht beter omdat het meer opneemt. Verdun je het nog met het een of ander?

fred dons
29 mei 2008, 18:10
ik merk met die sponsjes (alleen het puntje in de inkt dopen) dat het wat gelijmatiger verspreid
als ik het verdun (en dat hangt van het effect afwat ik wil bereiken) verdun ik het met een paar druppels water

ik heb wel gemerkt dat inkt veel minder dan ecoline kleurvast is

bassej
29 mei 2008, 18:27
ffe een vraagje:D Mn pa heeft op z'n werk een verfspuit staan, hij zegt dat deze alleen voor thinnerbassis verfen is , welke soorten verf heb je dan allemaal, nitro cellulose toch ook :satisfie: ??? maar das nu verboden in NL??

niekb
29 mei 2008, 18:41
ik merk met die sponsjes (alleen het puntje in de inkt dopen) dat het wat gelijmatiger verspreid
als ik het verdun (en dat hangt van het effect afwat ik wil bereiken) verdun ik het met een paar druppels water

ik heb wel gemerkt dat inkt veel minder dan ecoline kleurvast is

Jah meen je dat? Ik dacht juist dat het andersom was. Meen daar ook ooit es iets overgelezen te hebben.. Dat ikt juist goed kleurvast is.

**loopt ff naar de schuur om de plankjes te checken**

Het ziet er goed uit. Ik heb rambo buitenbeits gebruikt.

Ik denk wel dat de stain dieper wordt met iets als ecoline oid. Ik ga nog es wat verder experimenteren.

niekb
29 mei 2008, 18:43
ffe een vraagje:D Mn pa heeft op z'n werk een verfspuit staan, hij zegt dat deze alleen voor thinnerbassis verfen is , welke soorten verf heb je dan allemaal, nitro cellulose toch ook :satisfie: ??? maar das nu verboden in NL??

Nitro idd.
Schilders ed mogen het niet meer gebruiken. Het is nog wel te koop.

fred dons
29 mei 2008, 19:38
Jah meen je dat? Ik dacht juist dat het andersom was. Meen daar ook ooit es iets overgelezen te hebben.. Dat ikt juist goed kleurvast is.

**loopt ff naar de schuur om de plankjes te checken**

Het ziet er goed uit. Ik heb rambo buitenbeits gebruikt.

Ik denk wel dat de stain dieper wordt met iets als ecoline oid. Ik ga nog es wat verder experimenteren.
inkt is helaas niet kleurvast, is ook goed te zien bij oude schriftjes; het meeste penwerk is allemaal wel verkleurd

fred dons
29 mei 2008, 19:41
ffe een vraagje:D Mn pa heeft op z'n werk een verfspuit staan, hij zegt dat deze alleen voor thinnerbassis verfen is , welke soorten verf heb je dan allemaal, nitro cellulose toch ook :satisfie: ??? maar das nu verboden in NL??
als een spuit voor thinnerbasisverf geschikt is dan is hij dat zeker voor ander verfsoorten omdat de thinner nogal aggressief is voor met name rubbere onderdelen
voor je gezondheid zou ik zelf eerder een op waterbasis lak aan bevelen maar het zou kunnen dat de onderdelen in je vadersverf spuit niet roestvrij zijn en dan heeft hij een probleem
een hvlp spuit kun je btw op ebay.de al voor 3 tientjes kopen dus het geld is het niet

bassej
29 mei 2008, 20:09
als een spuit voor thinnerbasisverf geschikt is dan is hij dat zeker voor ander verfsoorten omdat de thinner nogal aggressief is voor met name rubbere onderdelen
voor je gezondheid zou ik zelf eerder een op waterbasis lak aan bevelen maar het zou kunnen dat de onderdelen in je vadersverf spuit niet roestvrij zijn en dan heeft hij een probleem
een hvlp spuit kun je btw op ebay.de al voor 3 tientjes kopen dus het geld is het niet

hoeveel kost zo'n precisie airbrush ( hoe heet zo'n ding precies ) , want mondkapje en masker e.d. hangen er ook wel denk ik.

G.G.
29 mei 2008, 20:16
hoeveel kost zo'n precisie airbrush ( hoe heet zo'n ding precies ) , want mondkapje en masker e.d. hangen er ook wel denk ik.

Ik ben toevallig gisteren bij Airbrush Service in Almere geweest.

Een fastoenlijke compreesor die een beetje stil is: €179 en een spuit ongeveer vanaf een eurootje of 80.

fred dons
29 mei 2008, 20:49
voor "ons" soort werk zou ik een evolution airbrush adviseren van Harder en Steinbeck, die zijn meteen kleine gemakkelijke aanpassing geschikt voor alle verfsoorten (inclusief cellulose), kan tegen een stootje en is zeer nauwkeurig
ik geloof dat die dingen zo'n 120 eurie zijn.

btw ik neem zondag 3 verschillende types van H & S mee, dus als je wilt proberen ?

een goede stille compressor gaat al snel boven de 300 eurie maar een tweedehands moet je al voor de helft kunnen krijgen, en ze gaan erg lang mee
degene die ik gebruik heb ik al zo'n 18 jaar

bassej
30 mei 2008, 14:13
voor "ons" soort werk zou ik een evolution airbrush adviseren van Harder en Steinbeck, die zijn meteen kleine gemakkelijke aanpassing geschikt voor alle verfsoorten (inclusief cellulose), kan tegen een stootje en is zeer nauwkeurig
ik geloof dat die dingen zo'n 120 eurie zijn.

btw ik neem zondag 3 verschillende types van H & S mee, dus als je wilt proberen ?

een goede stille compressor gaat al snel boven de 300 eurie maar een tweedehands moet je al voor de helft kunnen krijgen, en ze gaan erg lang mee
degene die ik gebruik heb ik al zo'n 18 jaar
K kan zo 6 com pressors in mn garage krijgen das het probleem niet. Dat airbrush lijkt me wel een hele uitdaging. Ik heb op school ook tekenen en is ook altijd leuk. Is nitro net zoals olieverf dat de lagen in elkaar op gaan of een soort plakaatverf? zou dus 120 euro kosten en mischien minder als ze 2e hands te verkrijgen zijn. Ik ga helaas zondag niet heen :satisfie:

fred dons
30 mei 2008, 14:23
kweenie wat die 6com compressors zijn maar je wilt in ieder geval een stille compressor voor het airbrushen, ik heb voor het aflakken een industriele compressor en de buren 6 huizen verderop zijn daar niet blij mee :D (maar dat doe ik in mijn berging terwijl ik de airbrush in mijn "tekenkamer" doe)

nitro is in principe een lak die in de volgende laag smelt maar ik gebruik nitro alleen voor het aflakken en niet voor kleurlagen of voor airbrush, dat is voornamelijk om dit ik niet in mijn huis met thinnerhoudende verf wil werken en ook het kleurenpalet voor voor nitro nogal beperkt is tov acryl

die evolutions zie je helaas niet zo vaak tweedehands omdat ze zo lang mee gaan en omdat je ieder onderdeel makkelijk kunt vervangen, Airbrush Services Almere heeft nu wat Iawata kopieen die zo voor rond de 80 euri gaan en ook prima zijn (maar het zijn geen evolutions of echte iawata)

bassej
31 mei 2008, 11:23
6 com compressors is een domme typfout, stotteren tijdens typen :chicken:
Het zijn gewone compresoors waar je ook tekkers en spijkerpistolen op aansluit , die dus eens in de zoveel tijd weer druk opbouwen( wat volgens mij normaal is :satisfie: )

fred dons
31 mei 2008, 12:01
ok dat zijn dus van die lawaai dingen :D (ik heb er ook zo 1 voor het aflakken), het grootste probleem wat je met zo'n ding eigenlijk hebt is dat je heel moeilijk verloopjes kunt krijgen naar een airbrush toe en dat de druk een stuk lager gezet moet worden voor airbrush (1,5 bar ongeveer) maar als dat uit de weg is kan het in ieder geval wel

bassej
31 mei 2008, 14:58
jahh zie dan gaat het me weer heel veel geld kosten voordat k kan beginnen...:D gitaarbouw en pedaaltjes boeit me ook en dast heeft dan wat minder ''instapkosten'' toch lijkt dit me leuk om wel eens te doen.
respect voor jou want je bent er echt goed in, ben je ook naar den haag geweest, kunstacademie:D

fred dons
31 mei 2008, 17:06
nee, ik kom oorspronkelijk uit rotterdam en het was de bedoeling dat ik daar de kunstacademie ging doen alleen vond mijn toenmalige vriendin het beter als ik eerst een tijdje ging werken en dat doe ik dus nog steeds :D
Ik heb tussen het VWO en mijn eerste baan wel even portretschilderen gedaan en toen ben ik er wel achter gekomen dat ik schilderen leuker vind als hobby dan beroep dus ik vind het prima zo, maar ik hebt het mezelf aangeleerd door gewoon veel fouten te maken (net zoals met gitaarbouw dus :D )

bassej
31 mei 2008, 18:09
nee, ik kom oorspronkelijk uit rotterdam en het was de bedoeling dat ik daar de kunstacademie ging doen alleen vond mijn toenmalige vriendin het beter als ik eerst een tijdje ging werken en dat doe ik dus nog steeds
Ik heb tussen het VWO en mijn eerste baan wel even portretschilderen gedaan en toen ben ik er wel achter gekomen dat ik schilderen leuker vind als hobby dan beroep dus ik vind het prima zo, maar ik hebt het mezelf aangeleerd door gewoon veel fouten te maken (net zoals met gitaarbouw dus )

je vriendin wou je niet op kamers hebben want ze weet wat jongens dan doen zeker :satisfie: jammer dat je de kunst academie niet hebt gedaan, aan de andere kant, goedzo want anders zat je hier niet.
Jou kan ik dus ook wel wat vragen over olieverfschilderen :hippie: we kunnen het niet doen in de les omdat er geen goede afzuiging is maar mn tekenleraar zou me wel op een vrijdag middag willen ''introduceren'' met olieverf:D Is dit veel leuker dan de gewone acryl plakaat verf?? Anders moet ik maar ffe een doekje kopen en seieus een afspraak maken

fred dons
31 mei 2008, 18:27
nee ik woonde al samen op dat moment en niet zover van de academie af, maar ze wilde gewoon dat ik centjes ging verdienen (zij werkte al een tijdje)

olieverf is eerlijk gezegd niet gemakkelijk, het droogt ontzettend langzaam (weken) en vergt nogal wat voorbereiding
als ik een schilderij maak doe ik het tegenwoordig volledig in acryl (tubes en flesjes, niet de plakaatversie) dat droogt heel snel waardoor je sneller laag op laag kan schilderen en je hoeft tenminste niet je kwasten iedere keer met thinner schoon te maken

B_2_the_a
2 juni 2008, 18:21
ik leen even dit topic, indien het niet hier kan haal ik m'n post weg (voor zover dat kan) en maak ik er een los topic over.

Ik heb een squier telecaster costum (2xp90) gitaartje, in het zwart.
Ik wil nu over het zwart een zo dun mogelijke laag geel of oranje doen.
Ik weet dat een dun laag niet zo goed dekt, maar ik vind het er na een tijd erg gaaf uit zien (zie de strat van g.g.).

Heeft iemand een idee wat voor spuitbus ik het beste kan halen?
Het gaat mij niet om het strakste uiterlijk'want dat lukt mij toch (nog) niet...

no 1 hops
2 juni 2008, 19:30
ok dat zijn dus van die lawaai dingen :D sommigen bouwen er soms een kist omheen vol isolatie materiaal en een rooster of pijp voor de luchtaanvoer en koeling
heb zelfs eens een verhaal gehorod van iemand die hem in zo'n kist in een hok bouwde met een lange vorstvrije buis door de grond richting werkplaats in huis

jan jansen
4 juni 2008, 11:44
[QUOTE=Javaca]Kan ik clou poederbeits wat normaal opgelost wordt met water ook oplossen in cellulose en zo een meer ``dekkende `` laag gaan spuiten?

JJ

fred dons
4 juni 2008, 11:52
ja dat kan echter het wordt niet dekkend maar meer translucent

er zijn speciale kleurstoffen om cellulose dekkend te maken, van die kleine flesjes geconcentreerde verf, ik heb ze zelf ooit eens bij de verfhandel gehaald om een semitransparante witte verf te maken maar met een klein beetje werd het al heel erg dekkend

fred dons
4 juni 2008, 11:54
ik leen even dit topic, indien het niet hier kan haal ik m'n post weg (voor zover dat kan) en maak ik er een los topic over.

Ik heb een squier telecaster costum (2xp90) gitaartje, in het zwart.
Ik wil nu over het zwart een zo dun mogelijke laag geel of oranje doen.
Ik weet dat een dun laag niet zo goed dekt, maar ik vind het er na een tijd erg gaaf uit zien (zie de strat van g.g.).

Heeft iemand een idee wat voor spuitbus ik het beste kan halen?
Het gaat mij niet om het strakste uiterlijk'want dat lukt mij toch (nog) niet...

ik zou gewoon motip nemen of 1 van die histor cellulose spuitbussen (die blijft in ieder geval dun), indien nodig kun je altijd nog met 2000 grit de lak dunner maken

pim raaijmakers
4 juni 2008, 12:47
heeft iemand ervaring met thinnerdruk op gitaren? Ik ben van plan om een plank vol te drukken met allerlei plaatjes uit tijdschriften. maar op welke ondergrond? en hoe af te lakken? ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij een beetje in de goede richting kan sturen.

fred dons
4 juni 2008, 12:58
1 keer gedaan maar dat was wel 25 jaar geleden toen ik op school zat,wat ik mij kan herinneren is dat ik het gewoon op een polyurethane gelakte tele had gedaan die ik eerst mat geschuurd had, het was wel een witte tele btw dus de plaatjes waren goed zichtbaar . In die tijd kon ik nog niet aflakken en het was erg kwetsbaar dus het sleet wel erg snel (thinner trekt niet in poly)
Ik raad je overigens niet aan op dit op een cellulose gelakte gitaar te doen omdat je met de tinner ook de lak oplost

B_2_the_a
4 juni 2008, 13:58
ik zou gewoon motip nemen of 1 van die histor cellulose spuitbussen (die blijft in ieder geval dun), indien nodig kun je altijd nog met 2000 grit de lak dunner maken

|k neem aan de onderlaag even opschuren?

pim raaijmakers
4 juni 2008, 14:55
@fred dons. dank u. de plank is nog blank hout, dus een polyurethane grondlaag aanbrengen en dan polyurethane witte lak? dan thinnerdrukken en dan ook weer polyurethane blanke lak gebruiken?

ik gan het gewoon proberen. dank.

jan jansen
4 juni 2008, 16:17
ja dat kan echter het wordt niet dekkend maar meer translucent

er zijn speciale kleurstoffen om cellulose dekkend te maken, van die kleine flesjes geconcentreerde verf, ik heb ze zelf ooit eens bij de verfhandel gehaald om een semitransparante witte verf te maken maar met een klein beetje werd het al heel erg dekkend


oke,vraag me af of dat poeder goed oplost.Ga het binnenkort eens proberen met die goedkope telecaster body van de meeting.Die van 37,50 dus...

fred dons
4 juni 2008, 17:02
@fred dons. dank u. de plank is nog blank hout, dus een polyurethane grondlaag aanbrengen en dan polyurethane witte lak? dan thinnerdrukken en dan ook weer polyurethane blanke lak gebruiken?

ik gan het gewoon proberen. dank.
nee als het nog blank hout is zou ik het direct op het hout doen, je wilt namelijk dat de inkt in de ondergrond trekt en dat werkt beter met ongelakt hout
wel even testen met de hoeveelheid thinner omdat je niet wilt dat de kleuren uitlopen, daarna kun je in principe iedere blanke lak gebruiken om af te lakken

fred dons
4 juni 2008, 17:04
oke,vraag me af of dat poeder goed oplost.Ga het binnenkort eens proberen met die goedkope telecaster body van de meeting.Die van 37,50 dus...
dat poeder lost goed op hoor maar zelf gebruik ik liever transtint of colour tone om blanke lak bij te kleuren omdat je daar zeker geen klontjes krijgt

ik zou het poeder eerst met een beetje lak mengen tot een papje en dan pas met de rest van de lak

fred dons
4 juni 2008, 17:05
|k neem aan de onderlaag even opschuren?
ja anders pakt het gegarandeerd niet op de poly onderlaag, gewoon met 400 tot 600 grit

DaanW
30 juni 2008, 17:19
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon geen goed antwoord vinden op mijn vraag, vandaar dat ik het hier even probeer.

Ik ben van plan om binnenkort met een nieuw zelfbouw-project te starten.

Elzen body, olympic white gelakt, maple hals met pau ferro toets.

Nou vroeg ik me alleen af welke lak qua kleur het dichts bij olympic white komt en waar is deze te krijgen?

DaanW
4 juli 2008, 20:29
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon geen goed antwoord vinden op mijn vraag, vandaar dat ik het hier even probeer.

Ik ben van plan om binnenkort met een nieuw zelfbouw-project te starten.

Elzen body, olympic white gelakt, maple hals met pau ferro toets.

Nou vroeg ik me alleen af welke lak qua kleur het dichts bij olympic white komt en waar is deze te krijgen?

Quote ik mezelf even :)

Vandaag was ik toevallig bij Karwei, meteen even bij de spuitbussen gekeken. Heb een kleur gevonden die aardig in de buurt komt van Olympic White. Kan iemand me vertellen of de Trendy Colorline van Motip goed te gebruiken is? (is gewoon op nitro cellulose basis)

niekb
5 juli 2008, 12:45
Dat kan prima, wel goed ventileren als je het gebruikt.

superfly
5 juli 2008, 15:15
Doe alsjeblieft een masker op, het is ontzettende rotzooi. Als het even kan buiten spuiten (vliegjes stof:sneaky: ). Als ik gespoten heb zet ik alle ramen open en ga een tijdje ergens anders zitten.

Wim

Frumour
7 juli 2008, 11:17
Ik heb hier een strat body (kaal) liggen.Deze moet zwart worden. Maar mijn vraag is : Moet hier een witte grondlaag op? Hoeveel lagen?

Alvast bedankt!

Erik

G.G.
7 juli 2008, 19:38
Ik heb hier een strat body (kaal) liggen.Deze moet zwart worden. Maar mijn vraag is : Moet hier een witte grondlaag op? Hoeveel lagen?

Alvast bedankt!

Erik

Grondlaag is meestal een soort spuitplamuur of iets dergelijks om eventuele oneffenheden weg te werken. Niet noodzakelijk wanneer de body 100% strak is, of je genoeg zwarte lak hebt.

Chroxy
8 juli 2008, 19:01
kort vraagje; die ik het best hier kan stellen.

Ik maak mijn telecaster nu wit met Trendyline nitro-lak... nu wil ik er ook nog graag een blanke laklaag overheen gooien, alleen waar kan ik die krijgen? (spuitbus dus!)

G.G.
8 juli 2008, 19:03
kort vraagje; die ik het best hier kan stellen.

Ik maak mijn telecaster nu wit met Trendyline nitro-lak... nu wil ik er ook nog graag een blanke laklaag overheen gooien, alleen waar kan ik die krijgen? (spuitbus dus!)

Dat probleem heb ik ook gehad. Ik heb gewoon een blik blanke nitro gekocht en een beginners airbrushsetje van revell (€14,95) met gasbus. Als je je nitro iets dunner maakt met thinner dan werkt dat perfect (kijk naar mijn laatste strat)

Brent Ray Vaughan
8 juli 2008, 22:23
kort vraagje; die ik het best hier kan stellen.

Ik maak mijn telecaster nu wit met Trendyline nitro-lak... nu wil ik er ook nog graag een blanke laklaag overheen gooien, alleen waar kan ik die krijgen? (spuitbus dus!)

google eens naar delta twello, daar haal ik de mijne vandaan. Goed spul trouwens.

barno
18 juli 2008, 13:04
vraagje over beitsen:

is het poeder dat je kan kopen om verf te kleuren hetzelfde als beitspoeder (waterbasis)?

jan jansen
22 juli 2008, 11:18
vraagje over beitsen:

is het poeder dat je kan kopen om verf te kleuren hetzelfde als beitspoeder (waterbasis)?


Geen idee.Normaal gebruik ik clou poeder welke te verdunnen is met water.Voordeel hiervan is dat het zo dik te maken is als je zelf wil...lees quo kleur donkerder of lichter naarmate meer water wordt gebruikt.Bovendien gemakkelijk aan te brengen met een oude lap of doek,


JJ

barno
22 juli 2008, 11:26
heb ondertussen op een plankje geprobeerd, denk toch niet dat het hetzelfde is. resultaat is niet echt goed.

aaronstonebeat
25 juli 2008, 02:58
Weet iemand of je hout ook zo kunt lakken (of anders afwerken) dat het zijn oorspronkelijke kleur houdt? Zonder dat verbruinende verniseffekt? (Ik heb laatst eens blanke Motip op kaal geschuurd hout gespoten en zelfs dat maakt de zaak donkerder)
Zodat je alleen maar aan de glans en de gladheid ziet dat er sprake is van afwerking, maar niet aan de kleur?
Ik zou blij zijn als daar iets voor bestaat.

jan jansen
25 juli 2008, 09:05
Weet iemand of je hout ook zo kunt lakken (of anders afwerken) dat het zijn oorspronkelijke kleur houdt? Zonder dat verbruinende verniseffekt? (Ik heb laatst eens blanke Motip op kaal geschuurd hout gespoten en zelfs dat maakt de zaak donkerder)
Zodat je alleen maar aan de glans en de gladheid ziet dat er sprake is van afwerking, maar niet aan de kleur?
Ik zou blij zijn als daar iets voor bestaat.


Een blanke lak op waterbasis zou de zaak op zich niet moeten verkleuren,en helemaal niet dat gelige effect geven.Zelf heb ik een massief essen vloer en heb die ook met blanke lak op waterbasis gelakt...perfect hoor,alleen weer te dik voor op een gitaar te smeren denk ik zo,

JJ

aaronstonebeat
25 juli 2008, 11:47
Een blanke lak op waterbasis zou de zaak op zich niet meoeten verleuren,en helemaal niet dat gelige effect geven.Zelf heb ik een massief essen vloer en heb die ook met blanke lak op waterbasis gelakt...perfect hoor,alleen weer te dik voor op een gitaar te smeren denk ik zo,

JJ

Dank je, Jan,

Heb je daar ook een merk en een type bij? Geeft in ieder geval weer een richting om in te zoeken.
Kijkend naar de esdoorn hals van mijn strat realiseer ik me dat het toch mogelijk moet zijn: die is ook gelakt en je ziet het nauwelijks.

no 1 hops
27 juli 2008, 17:17
wie kan mij wat meer vertellen over rustins plastic coating


Plastic Coating
Product Product Data sheet

Type A two-part cold cure finish, based on Urea Formaldehyde resins, plasticised with alkyd. The
finish is highly durable, resistant to impact, abrasion and solvents.
Intended Use Bare wood, hardboard, MDF, unsealed cork, slate, stone and vinyl tiles. For interior use only.
For interior floor areas use Rustin’s Plastic Floor Coating
Special Features
Quick-drying. Non-yellowing on ageing. Tough, chemically resistant finish. Enhances the
colour of the wood. The coating is almost colourless, but some woods change colour when
coated.

giftig?

Mattia
27 juli 2008, 18:27
wie kan mij wat meer vertellen over rustins plastic coating


Plastic Coating
Product Product Data sheet

Type A two-part cold cure finish, based on Urea Formaldehyde resins, plasticised with alkyd. The
finish is highly durable, resistant to impact, abrasion and solvents.
Intended Use Bare wood, hardboard, MDF, unsealed cork, slate, stone and vinyl tiles. For interior use only.
For interior floor areas use Rustin’s Plastic Floor Coating
Special Features
Quick-drying. Non-yellowing on ageing. Tough, chemically resistant finish. Enhances the
colour of the wood. The coating is almost colourless, but some woods change colour when
coated.

giftig?

Alle lak is 'giftig'. Ook watergredragen lakken wil je niet inademen - het voordeel van die dingen is dat het oplosmiddel zelf niet slecht voor je is (water ipv thinner, is wat minder kankerverwekkend...). Verder is het een prima finish, gebruik ik tegenwordig.

no 1 hops
27 juli 2008, 18:37
Alle lak is 'giftig'. Ook watergredragen lakken wil je niet inademen - het voordeel van die dingen is dat het oplosmiddel zelf niet slecht voor je is (water ipv thinner, is wat minder kankerverwekkend...). Verder is het een prima finish, gebruik ik tegenwordig.moet je daar speciale voorzorgen bij nemen, masker of zo?
heb nu twee mogelijkheden
plastic coating outfit (250 ml, prijs 24,95) en plastic coating 1000 ml + harder is op voorraad (prijs 29,50)
heb ik aan die coating en harder genoeg of moet ik dan nog wat apart kopen wat wel in die kit zit?

Mattia
27 juli 2008, 19:24
moet je daar speciale voorzorgen bij nemen, masker of zo?
heb nu twee mogelijkheden
plastic coating outfit (250 ml, prijs 24,95) en plastic coating 1000 ml + harder is op voorraad (prijs 29,50)
heb ik aan die coating en harder genoeg of moet ik dan nog wat apart kopen wat wel in die kit zit?

Je kan ook de thinner kopen, al werkt (voor de schoonmaak) gewone thinner ook prima. Voor die kleine meerprijs zou ik 'gewoon' de 1 literverpakking nemen (Bij Baptist, toevallig? Of elders?).

Een respirator/verfmasker is IMO voor alles behalve politoeren en/of olieen een vereiste. de 3M units zijn redelijk geprijs, makkelijk extra filters voor te krijgen. Gebruik het ook als ik schuur, gekocht bij nonpaint.nl, hebben ook andere spullen zoals afplak en schuurpapier voor lakken. Wel handig.

no 1 hops
27 juli 2008, 21:19
@mattia
niet bij baptist maar bij memenco
http://www.memenco-europe.com/index.html

op zoek naar rustin's wood dye kwam ik hier terecht , hebben ook 4 x 0 staalwol

de wood dye kun je ook gebruiken met de plastic coat, zelf iets mengen

Mattia
27 juli 2008, 22:45
@mattia
niet bij baptist maar bij memenco
http://www.memenco-europe.com/index.html

op zoek naar rustin's wood dye kwam ik hier terecht , hebben ook 4 x 0 staalwol

de wood dye kun je ook gebruiken met de plastic coat, zelf iets mengen

Handig om te weten. Staat echter niet op de website, heb je gewoon even geinformeerd ofzo?

Mattia

aaronstonebeat
27 juli 2008, 22:51
Ik ben laatst ook eens bij Memenco terecht gekomen, voor grainfiller. Toffe vent, helemaal gespecialiseerd in houtbewerking; heeft veel, weet veel en is niet te beroerd om mee te denken.

no 1 hops
28 juli 2008, 08:27
Handig om te weten. Staat echter niet op de website, heb je gewoon even geinformeerd ofzo?

Mattia
ja, toen ik zag dat hij de danish oil had en wood dye heb ik hem naar de plastic coat gevraagd.
je hebt toevallig geen ervaring met die wood dye qua kleurkracht?

barno
31 juli 2008, 02:07
ik heb mijn zelfbouwgitaar pikzwart gestaind, dat is meegevallen, het geeft een mooi mat effect, moeilijk te vatten op foto, maar iedereen die hem irl ziet, vindt dat ik hem zo moet proberen te houden bij het aflakken.

wat doe ik dan: satijnlak? of is olie een optie?

thx

no 1 hops
31 juli 2008, 09:26
ik ben redelijk onder de indruk van danish oil, vooral ook van het gemak hoe het werkt.
alleen weet ik niet in hoeverre het ook 'pakt' op de stain die je gebruikt hebt.
de wood dye van rustins werkt er wel mee samen en er is de kleur ebony.
dat is 1 van de 11 houtvariaties

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guttlin2/rustinskleurkaart.jpg

heb echter geen idee hoe de danish zich houd bij intensief gebruik.
wel is het zo dat je er zo weer een laagje op aan brengen kunt

barno
31 juli 2008, 12:02
ik denk toch dat ik maar zal aflakken: er zit veel stain op en de gitaar moet echt wel livezweetproof zijn. zou onnozel zijn als de gitarist na het optreden zwarte handen heeft ...

Van Dattum
31 juli 2008, 13:50
De onvolprezen Fred Dons heeft mij een keer uitgelegd dat stain en Danish Oil geen vrienden zijn.... Het schijnt te blijven afgeven.

Ik heb wel eens gestaind en daarna een paar dunne laagjes PU lak uit een spuitbus opgebracht. Zo krijg je een afwerking die veel op een olieafwerking lijkt en aanvoelt.

no 1 hops
31 juli 2008, 15:57
De onvolprezen Fred Dons heeft mij een keer uitgelegd dat stain en Danish Oil geen vrienden zijn.... Het schijnt te blijven afgeven.

Ik heb wel eens gestaind en daarna een paar dunne laagjes PU lak uit een spuitbus opgebracht. Zo krijg je een afwerking die veel op een olieafwerking lijkt en aanvoelt.
omdat de wood dye van rustin's duidelijk voor gebruik met en zelfs in danish oil word aangeprezen ga ik ervan uit dat er geen probleem met afgeven moet zijn.
maar dat ga ik dus uitproberen zodra ik de wood dye besteld heb.
de plastic coating waar mattia het ook over heeft lijkt mij echter ook interessant.
alleen moet je dat wel met een goed verfmasker gebruiken

Kakihara
31 juli 2008, 16:23
omdat de wood dye van rustin's duidelijk voor gebruik met en zelfs in danish oil word aangeprezen ga ik ervan uit dat er geen probleem met afgeven moet zijn.
maar dat ga ik dus uitproberen zodra ik de wood dye besteld heb.
de plastic coating waar mattia het ook over heeft lijkt mij echter ook interessant.
alleen moet je dat wel met een goed verfmasker gebruiken

Wordt die plastic coating niet voornamelijk gebruikt om halsen te lakken ? :chicken:

no 1 hops
31 juli 2008, 18:14
Wordt die plastic coating niet voornamelijk gebruikt om halsen te lakken ? :chicken:ik ben niet zo thuis in al die engelse vaktermen, maar zoals je bv die lancaster gitaren ziet, alsof ze in glas zitten zo helder.
zoiets vermoed ik ook van die plastic coat

Mattia
31 juli 2008, 22:35
De Red Special van Brian May zit in de plastic coating.

knarf
16 augustus 2008, 15:15
Ik heb me hier gisteren en vandaag door alle 400 posts zitten worstelen (een schat aan info !!) maar toch blijf ik met 2 vragen zitten:

1 ik leefde altijd in de veronderstelling dat als je een 2de acryl laklaag wil aanbrengen je de eerste ALTIJD een beetje moet opschuren, al was het met 2000 grit papier, om de gladheid van de onderlaag te breken zodat de nieuwe laag goed "pakt" op de oude. In bepaalde posts komt dit ook zo naar voor. Maar blijkbaar wordt er hier ook gewoon 3 dagen na elkaar een laag opgebracht zonder tussenschuren?? :???:

2 hoe dik moet een goede beschermende acryl laklaag op een body ongeveer zijn, uitgedrukt in spuitbussen? Heb je maw aan 2 spuitbussen genoeg?

barno
16 augustus 2008, 15:22
Ik heb me hier gisteren en vandaag door alle 400 posts zitten worstelen (een schat aan info !!) maar toch blijf ik met 2 vragen zitten:

1 ik leefde altijd in de veronderstelling dat als je een 2de acryl laklaag wil aanbrengen je de eerste ALTIJD een beetje moet opschuren, al was het met 2000 grit papier, om de gladheid van de onderlaag te breken zodat de nieuwe laag goed "pakt" op de oude. In bepaalde posts komt dit ook zo naar voor. Maar blijkbaar wordt er hier ook gewoon 3 dagen na elkaar een laag opgebracht zonder tussenschuren?? :???:

2 hoe dik moet een goede beschermende acryl laklaag op een body ongeveer zijn, uitgedrukt in spuitbussen? Heb je maw aan 2 spuitbussen genoeg?

ik geef maar door wat spuitgodheid Fred Dons ooit zei:

Tussen kleurlagen moet in principe niet geschuurd worden (tenzij bij de eerste lagen om lichte oneffenheden nog weg te nemen). na laatste kleurlaklaag, licht opschuren tot glans eruit is, dan beginnen met de blanke laklagen.

Tussen blanke laklagen licht opschuren.


Ik denk dat twee spuitbussen meer is dan nodig.

no 1 hops
16 augustus 2008, 17:49
het is misschien verstandig voor dat je met kleurbeits begint het hout even met een klamme doek nat te maken zodat evt houtvezels omhoog komen en je die daarna eerst nog wegschuren kan anders gebeurt dit misschien tijdens de kleurfase

knarf
17 augustus 2008, 15:30
ik geef maar door wat spuitgodheid Fred Dons ooit zei:

Tussen kleurlagen moet in principe niet geschuurd worden (tenzij bij de eerste lagen om lichte oneffenheden nog weg te nemen). na laatste kleurlaklaag, licht opschuren tot glans eruit is, dan beginnen met de blanke laklagen.

Tussen blanke laklagen licht opschuren.


Ik denk dat twee spuitbussen meer is dan nodig.

Klopt, maar Fred zei ook ergens dat je beter slechts 1 blanke laklaag per dag aanbrengt en dan 's anderendaags weer een laag. Nu kan je acryl lak toch niet opbrengen én binnen de 24 uur opschuren, toch?

Wat betreft de hoeveelheid: ik heb er op 1 dag 1 + 1/3 spuitbus doorgejaagd :confused: daarbij 20 min wachtend tussen elke laklaag. Ik was van plan na 10 dagen te gaan schuren en er daarna nog eens dezelfde hoeveelheid op te leggen, want echt dik ziet de laklaag er nu niet uit. Niet doen dan maar??...

barno
24 augustus 2008, 16:56
vraag:

ik ben mijn zelfbouw aan het blank aflakken. de gitaar is zwart - and I mean pikzwart - gestaind.
Ik heb er de afgelopen twee dagen 3 blanke lagen opgespoten. Tussendoor licht geschuurd met P1200.
Ik wil nu nat gaan schuren tussen de lagen, maar de blanke lak schijnt na drie lagen nog steeds niet goed de stain af te dekken, want als ik zelfs maar met licht nat doekje over de gitaar ga, komt er dadelijk zwarte stain mee.

what to do?

nog aantal lagen blank zonder natschuren? lijkt me niet optimaal ifv eindresultaat.

knarf
28 augustus 2008, 19:01
:o Oops, 't is hier stilletjes...

@ Barno: je hebt er duidelijk niet genoeg lak opliggen. De vraag is ook maar "hoe dik is 1 laklaag?". Zelf ben ik zoals hierboven beschreven te werk gegaan en heb gisteren voor de 1ste maal nat geschuurd en het resultaat bevalt me echt wel. De 2de laag ga ik op dezelfde manier doen geloof ik: meerdere lagen (8-10 !) aanbrengen met tussenpozen van 20 min. Daarna 3 weken laten drogen en dan nat schuren.

superfly
28 augustus 2008, 21:49
Hoi
Vlgs mij moet je met acryl veel dunne lagen opzetten (max 2 lagen per dag) en na een laag of 6 heel voorzichtig gaan schuren met heel fijn schuurpapier, (oneffenheden af schuren, wat al glad is alleen mat schuren). Doorgaan tot je tevreden bent, in mijn geval een laag op 15/16.
Cellulose kan je in mijn beleving al bij de 2e laag nat gaan schuren. Daar komt bij dat een nieuwe laag cellulose in een oudere laag vloeiend opgenomen lijkt te worden waardoor je minder hoeft te schuren om een glad resultaat te krijgen. Waardoor je tussen de schuurbeurten weer meer lak overhoudt, en minder lagen nodig hebt, in mijn geval een stuk of 8/9.
Ik heb 2 projecten met (motip) acryl gelakt en voor ieder bijna 2 spuitbussen (500cc) verbruikt. Laatste project met cellulose (guitarsupplies) en daarbij had ik door een ongelukje net niet genoeg aan 1 bus.
Misschien heb je er iets aan.

Grtz
Wim

barno
29 augustus 2008, 01:07
thx folks,

ja had ondertussen ook al door dat ik er gewoon nog niet genoeg lagen lak op had zitten. Ondertussen zitten er een zevental lagen op en kan ik tussendoor al nat schuren. En hij wordt telkens beter. En idd, bij acryl lak heb je niet genoeg aan 1 spuitbus.

nog even een vraagje: wat is voor jullie een laklaag? Ik doe een drietal dunne runs met enkele minuten tussen en dat noem ik dan een laag. En zo zet ik er een per dag op. Of kan/mag het sneller?

Mattia
29 augustus 2008, 08:24
thx folks,

ja had ondertussen ook al door dat ik er gewoon nog niet genoeg lagen lak op had zitten. Ondertussen zitten er een zevental lagen op en kan ik tussendoor al nat schuren. En hij wordt telkens beter. En idd, bij acryl lak heb je niet genoeg aan 1 spuitbus.

nog even een vraagje: wat is voor jullie een laklaag? Ik doe een drietal dunne runs met enkele minuten tussen en dat noem ik dan een laag. En zo zet ik er een per dag op. Of kan/mag het sneller?

In het begin een dust coat (lichtjes, een of twee snelle passes), daarna volle lagen (ziet er nat uit, maar niet zoveel dat het drupt als het werkstuk hangt), en daar drie van per dag, drie dagen lang, iedere dag heeeel lichtjes opschuren met 600 korrel voordat ik weer begin, dan dag 4 nat vlakschuren, compleet, en nog een dunne laag eroverheen schieten, dan beginnen met 1500 korrel als het even kan.

barno
29 augustus 2008, 10:18
In het begin een dust coat (lichtjes, een of twee snelle passes), daarna volle lagen (ziet er nat uit, maar niet zoveel dat het drupt als het werkstuk hangt), en daar drie van per dag, drie dagen lang, iedere dag heeeel lichtjes opschuren met 600 korrel voordat ik weer begin, dan dag 4 nat vlakschuren, compleet, en nog een dunne laag eroverheen schieten, dan beginnen met 1500 korrel als het even kan.

thx mattia, en de timing van die drie dagelijkse lagen? is dat 's morgens/middag/avond of gewoon kwartiertje tussentijd?

Mattia
30 augustus 2008, 14:03
thx mattia, en de timing van die drie dagelijkse lagen? is dat 's morgens/middag/avond of gewoon kwartiertje tussentijd?

Met maximale tussenposen.

knarf
30 augustus 2008, 20:31
Nochtans staat er op die acryl spuitbussen duidelijk vermeld dat je tussen de verschillende lagen een paar minuten moet wachten maar niet langer dan 30. Zo heb ik het gedaan met als resultaat dat iedere lakbeurt mooi in de vorige opgenomen wordt. "dikte" van de laag is idd = tot de lak net niet gaat vloeien. Op die manier doe ik een laag of 10 op 1 dag. 't Heeft wel een lange droogtijd nodig...
In totaal 2 en 1/3 spuitbussen voor een tele body.

DaanW
30 augustus 2008, 20:49
Ik had het in mijn topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112053) ook al gevraagd, maar voor het gemak hier ook maar even.

Heb ik een grondlaag nodig als ik een beige lak op elzen spuit?

Mattia
31 augustus 2008, 09:03
Ik had het in mijn topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112053) ook al gevraagd, maar voor het gemak hier ook maar even.

Heb ik een grondlaag nodig als ik een beige lak op elzen spuit?

Ik heb nog nooit ergens grondlak voor hoeven gebruiken. Wel eens schellac, als sealer (bijna altijd, eigenlijk), maar verder...

Elzen is makkelijk te lakken.

barno
31 augustus 2008, 21:58
Ik heb nog nooit ergens grondlak voor hoeven gebruiken. Wel eens schellac, als sealer (bijna altijd, eigenlijk), maar verder...

Elzen is makkelijk te lakken.

ik ben geen lakkampioen maar hard essen lakken zonder filler en grondlaag krijg ik nooit gedaan.

Mattia
31 augustus 2008, 22:34
ik ben geen lakkampioen maar hard essen lakken zonder filler en grondlaag krijg ik nooit gedaan.

Filler gebruik ik wel, geen aparte gespoten grondlaag. Da's een primer, op z'n engels, en hele andere koek. Ik spuit echter bijna nooit dekkende kleuren.

KoenB
7 september 2008, 01:08
Een paar maanden geleden heeft iemand een keer op dit forum een videotutorial gepost over stainen. Een of andere mandolinebouwer die een flinke plank maple een groengele burst gaf. Een erg handige videotutorial moet ik zeggen, die ik graag nog een keer wil bekijken aangezien ik binnenkort zelf ook aan het beitsen ga.

MAAR NU BEN IK 'M KWIJT! Heeft iemand de link nog? Ik heb de zoekfunctie al gebruikt ja, voor we daar weer gedonder over krijgen.

aaronstonebeat
7 september 2008, 01:48
Dat zou ik dan ook graag zien!
Ik heb net mijn allereerste stain gedaan. Clou blauw op een essen body en een eiken (tja) hals. Uiteraard een hele ervaring, zoals elke eerste keer.

't Is mooi intens blauw maar het valt niet mee om het egaal aan te brengen. Ik heb eerst de gebruiksaanwijzing (stond niet op de verpakking maar kon ik wel van de clou-site downloaden) gevolgd. Eén laag, eerst ruim aanbrengen met doek of kwast (in mijn geval) en na 2 minuten het overschot weer afdeppen. Was me veel te flets, dus ik heb nog 2 lagen aangebracht; uiteindelijk redelijk naar m'n zin, maar het had egaler gemogen.

In de voorbereidende fase heb ik een grainfiller (Rustin's) gebruikt; daar krijg je de zaak echt heel mooi glad mee. Vervolgens heb ik voor het beitsen de hele zaak ontvet met thinner. Ik heb de indruk dat die thinner het grootste deel van de grainfiller ook weer heeft verwijderd. Enerzijds een voordeel want het blijkt dat die grainfiller beits veel minder opneemt dan het hout; maar een nadeel bij het lakken want er zijn weer veel meer natuurlijke verdiepingen in het hout op te vullen.

Nog iets dat me flink opviel. Voor het beitsen heb ik het hout eerst licht vochtig gemaakt en toen weer gladgeschuurd zodat er bij het beitsen geen vezels meer overeind zouden komen. Bij het essen van de body werkte dat perfect. Maar bij het eiken van de hals leek die voorbereiding geen enkel effect te hebben: het eiken wordt bij een volgende bevochtiging weer net zo ruw als voorheen en blijft ook zo na droging van de beits.
Eindeloos lakken en schuren daarna dus. Gelukkig zullen weinigen het in hun hoofd hallen om belangrijke gitaaronderdelen uit eiken te bouwen, en die vervolgens ook nog te willen beitsen. Maar voor mij 'n wijze les. M'n vorige zelfbouw heb ik zowat helemaal van eiken gemaakt (bevalt verder heel goed hoor) en die wilde ik aanvankelijk wit beitsen. Lukte voor geen meter en uiteindelijk heb ik de hele gitaar wit gelakt. Nog iets wat me toen opviel en nu weer: eiken neemt beits veel moeilijker op dan essen, op sommige plekken wil het er gewoon niet in.

Ik hoop dat iemand dat filmpje weet te vinden.
Succes Koen!

KoenB
7 september 2008, 02:13
Ik heb je stainbeurt gezien inderdaad. Ik vind het erg mooi gelukt! Diezelfde kleur blauw gaat mijn SG worden. Ik heb een paar dagen geleden trouwens al een proefstukje gebeitst:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/ZZSTAIN.jpg

Het ziet er een beetje fake uit door de flits. Linksonder zat een lijmklem ;) Daar heb ik ook de 1e laag zwarte stain niet weg geschuurd, daarom is het daar een stuk donkerder.

Waar ik ook nog mee zit: wordt de kleur nog erg veel donkerder na het lakken? Ik vind de kleur nu namelijk perfect, maar ik ben bang dat het veel donkerder wordt na een aantal lagen lak. Misschien dat iemand mijn een geschikte lak kan aanraden? Ik heb geen spuitpistool, en niet ontzettend veel spuitervaring. Ik wil uiteindelijk een mooie hoogglans finish hebben, glashelder. Ja, ik ga dus lekker oefenen met polijsten!

aaronstonebeat
7 september 2008, 02:33
Nu je het zegt, ik ben jouw sg-project ook aan het volgen. Is dat proefstukje van het tophout? En is dat flamed maple? Erg mooi in ieder geval.

Ik ben nu al een hele tijd aan het lakken met motip. Het maakt de kleur niet donkerder. Het wordt contrastrijker, lichtere delen lijken zelfs lichter door het lakken.

Bij het eiken zijn er zelfs lange vezels die helemaal geen kleur hebben opgenomen. Dat viel helemaal niet op toen het nog kale doffe beits was, maar met lak des te meer. Alsof je in photoshop zo'n optimalisatie van kleurbalans en contrast doet.

Op mijn vorige project zitten forse delen kaal eiken op de body. Die heb ik met parketlak gedaan en dat heeft weldegelijk een verdonkerend/verbruinend effect.

Robrock
7 september 2008, 09:22
Hallo KoenB
volgens mij is dit wat je bedoelt.
succes ermee
http://www.taunton.com/finewoodworking/SkillsAndTechniques/SkillsAndTechniquesArticle.aspx?id=30182

M.v.g.
Rob

no 1 hops
7 september 2008, 10:01
glans lak zal denk ik altijd de kleur intenser / dieper maken dat is wat anders als donkerder.
neem bv een inlijsting met mat glas of spiegelend glas.
met mat worden de kleuren iets fletser met spiegelend glas levendiger

jan jansen
7 september 2008, 10:17
Hallo KoenB
volgens mij is dit wat je bedoelt.
succes ermee
http://www.taunton.com/finewoodworking/SkillsAndTechniques/SkillsAndTechniquesArticle.aspx?id=30182

M.v.g.
Rob

idd ....die eindlaag,kan iemand vertalen wat ie daarvoor gebruikt?

jj

aaronstonebeat
7 september 2008, 12:44
Zeer informatief!
Volgens mij gebruikt hij in de eindlaag shellak, opgelost in alcohol, en walnootolie.

no 1 hops
7 september 2008, 13:06
Zeer informatief!
Volgens mij gebruikt hij in de eindlaag shellak, opgelost in alcohol, en walnootolie.had nooit gedacht dat je een burst kon 'wrijven'

Puerco
7 september 2008, 15:19
had nooit gedacht dat je een burst kon 'wrijven'
Volgens mij is dat zelfs de originele manier. Politoeren met schellak en met burst kleuren word al veel langer gedaan dan spuiten toch.

KoenB
7 september 2008, 17:43
Hallo KoenB
volgens mij is dit wat je bedoelt.
succes ermee
http://www.taunton.com/finewoodworking/SkillsAndTechniques/SkillsAndTechniquesArticle.aspx?id=30182

M.v.g.
Rob

Jaa dat is m! Bedankt! Hij gaat gelijk bij de favorieten

Javaca
7 september 2008, 19:24
Ik voeg dit topic even samen met de lak-faq

pasqual
14 september 2008, 20:41
is het mogelijk om de eindkleur met de kwast/roller op te brengen i.p.v. van te spuiten? natuurlijk kan dit, maar ik bedoel dus of je dit zó kan opschuren en overspuiten met blanke lak zodat het eindresultaat er perfect glad en glanzend uitziet. dus op zo'n manier dat je niet kunt zien dat het gekwast is. probleem is dat de kleur die ik wil niet in spuitbus verkrijgbaar is maar wel bij benadering te mengen is in lakvorm.

oké, alles is te verkrijgen, maar ik wil het niet van de andere kant van de wereld laten komen.

groeten Pasqual.

aaronstonebeat
14 september 2008, 20:45
Ja hoor dat kan. Mijn lakervaring is nog beperkt, maar dit weet ik al. Kwestie van goed schuren en polijsten.

pasqual
14 september 2008, 20:52
dankjewel, ik zag er een beetje tegenop. dus gewoon lakken en daarna goed schuren. moet ik de lak ook polijsten alvorens met blanke lak erover te gaan?
doe je de lak een beetje verdunnen zodat ie goed strak trekt of is dat niet nodig of zelfs erg fout?

groeten pasqual.

aaronstonebeat
14 september 2008, 20:59
Lak verdunnen heb ik zelf niet gedaan. Zou ik ook alleen doen als het expliciet op de pot wordt aanbevolen.
En omdat de laatste handeling toch polijsten is (en daarvoor wss fijn schuren) maakt het allemaal niet uit. Hoe gladder de lak al is, hoe minder werk natuurlijk.

Ik denk dat een fijne lakroller heel goed werkt; met een mooie zachte kwast moet ook een goed resultaat mogelijk zijn (maar zelfs dure kwasten verliezen wel eens een haar, en dat is altijd heel vervelend).

pasqual
14 september 2008, 21:40
oké, ik was van plan om als volgt te werk te gaan: verbeter me maar als je andere ideeën hebt.

eerst grainfiller ( elzen body ), dan primer zodat de lak beter dekt, kleur lak, en als laatste blanke lak ( spuitbus ). tussendoor natuurlijk schuren en na de kleurlak schuren én polijsten en uiteraard ook na de blanke lak.

oké?
edit: ik heb trouwens ff naar je youtube filmpjes gekeken: dat nederlandstalige nummer van je, heb je daar alles zelf gespeeld? klinkt verdomd goed.

groeten Pasqual.

aaronstonebeat
14 september 2008, 21:51
Met grainfiller heb ik inmiddels ook een beetje ervaring. Dat zou ik alleen gebruiken als je het hout blank wil aflakken. Het is prima spul om je hout heel mooi glad mee te krijgen, maar het laat je schuurpapier echt heel erg dichtslibben. Als er toch kleurlak overheen gaat, zou ik een of andere plamuur nemen. Ik heb laats een 2 componenten plamuur op een auto gebruikt; dat wordt heel stevig en laat zich toch heel mooi schuren. Volgens de beschrijving op de verpakking is het ook prima voor hout geschikt.

Polijsten zou ik reserveren voor de blanke lak. Ik denk dat die beter hecht op de kleurlak als die alleen fijn geschuurd is; polijsten zou 'm te glad maken.

Succes!

aaronstonebeat
14 september 2008, 21:53
Nog iets over die grainfiller:
Bij de kleurbeits die ik op mijn gitaar gebruik, kreeg ik het advies de zaak eerst met thinner te ontvetten (beslist niet met terpentine want dat laat een vet laagje achter).
Ik heb de indruk dat thinner de grainfiller voor een groot deel weer oplost.

barno
14 september 2008, 21:59
ik hoor wel es dat die grainfiller (verdund met thinner) er in verschillende lagen opmoet. er zal mss wat filler oplossen, maar telkens wel iets blijven zitten, dus mss werkt het pas echt als je enkele malen filt

Yoshida
21 september 2008, 21:49
ff een vraag: ik heb gehoord van stainen, oftewel een kleurstof opbrengen die nog wel de houtnerf laat zien (en juist in een bepaalde kleur benadrukt). Deze wil ik natuurlijk verder blank aflakken.
Normaal bij blank aflakken moet je een grainfiller gebruiken zodat de blanke lak er niet te ver intrekt. Bestaat er een 'stainer' met nerfvullende eigenschappen zodat ik fatsoenlijk daarna blank af kan lakken? Als ik iets over het hoofd heb gezien zeg dan ff want in de eerste post in dit topic zie ik alleen verschillende soorten verf, grainfillers en lakken.

aaronstonebeat
22 september 2008, 00:54
Onlangs heeft Mattia Z-Poxy Finishing Resin aanbevolen; ik zit met een vergelijkbare situatie. Ik weet niet of er ook vullende stain bestaat, maar deze finishing resin is transparant en wordt hard en schuurbaar. Ideaal voor tussen de stain en de lak.

aaronstonebeat
22 september 2008, 00:55
ik hoor wel es dat die grainfiller (verdund met thinner) er in verschillende lagen opmoet. er zal mss wat filler oplossen, maar telkens wel iets blijven zitten, dus mss werkt het pas echt als je enkele malen filt

Dat lijkt mee een goed idee; ga ik absoluut proberen als ik weer eens kaal hout blank ga lakken.

Yoshida
29 september 2008, 12:38
OK mn body komt deze week binnen, ik heb een goed idee van wat ik ermee wil qua lakwerk. Een artiest werkt nu aan een ontwerp voor een tribal achtig iets dat ik op de bovenste helft van de body wil schilderen.
Wat is volgens jullie de beste aanpak, masken en dan sprayen of met carbon tracen en dan met penseel invullen?

Korrel
2 oktober 2008, 11:44
Een vraag, ik heb een 1978 Fender P-bass sunburst en zit er over te denken om deze geheel zwart te spuiten+ zwarte slagplaat. Is dit verstandig, of mol ik daarmee het hele oude karakter van de bass en daarmee ook de waarde van die bass ?

Mr.Fingers
2 oktober 2008, 12:04
Een vraag, ik heb een 1978 Fender P-bass sunburst en zit er over te denken om deze geheel zwart te spuiten+ zwarte slagplaat. Is dit verstandig, of mol ik daarmee het hele oude karakter van de bass en daarmee ook de waarde van die bass ?

Ja, niet doen dus

Korrel
2 oktober 2008, 12:14
Okay, dat is duidelijk bedankt !

aaronstonebeat
3 oktober 2008, 08:56
Ik ben een semi-hollow aan het maken met een voor- en achterkant van cederhout. Mijn oorspronkelijke plan was om er met poederbeits een burst in te maken (van geel via rood of blauw naar zwart) maar na wat proefstukjes vraag ik me af of dit wel een goed idee is; door de fijne structuur en de roodachtige houtkleur lijkt het zich te verzetten tegen het beoogde resultaat.
Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien wel een advies?

pasqual
3 oktober 2008, 09:30
Ik ben een semi-hollow aan het maken met een voor- en achterkant van cederhout. Mijn oorspronkelijke plan was om er met poederbeits een burst in te maken (van geel via rood of blauw naar zwart) maar na wat proefstukjes vraag ik me af of dit wel een goed idee is; door de fijne structuur en de roodachtige houtkleur lijkt het zich te verzetten tegen het beoogde resultaat.
Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien wel een advies?

als je toch met proefstukjes aan de gang gaat, probeer het dan eens met waterbeits. ik heb daar een essen body mee gestaind. de beits heb ik gemengd met printerinkt ( van die refill setjes van de blokker, ook op waterbasis ). dit vermengd zich uitstekend met waterbeits. je moet hier echter wel eerst mee experimenteren om de juiste kleur te krijgen omdat de kleur die je mengt er in het potje donkerder uit ziet als op het hout.

als je dit opbrengt met een sponsje, heb je een goede controle over de kleur-overgangen. het beste is om de beits te verdunnen met water omdat het spul vrij snel droogt.

het is het proberen waard en financieel zal het je niet nekken ( 10 euro ofzo ).
wel eerst op een proefstukje dus!!! klik hier eens op, wel geen sunburst maar wel met bovengenoemde methode:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97715

groeten Pasqual.

aaronstonebeat
3 oktober 2008, 13:26
Dank je Pasqual, da's een interessante tip; ga ik zeker 'ns proberen. Mooi kleurtje op die body!
Die poederbeits is waterbeits, dus wat dat betreft, zit ik al in de richting. Een ander project met essen body heb ik zo blauw gebeitst en dat liet zich prima doen.
Maar cederhout is wel heel anders van kleur en structuur dan essen. Ik heb de indruk dat ceder vooral in akoestische gitaren wordt toegepast, en dan in de regel blank gelakt wordt; of misschien geolied.
Wie heeft er weleens ceder in de kleur gezet?

pasqual
3 oktober 2008, 15:27
ik denk dat het verschil er in zit dat ceder zachter is als essen en daarom meer absorbeert dus de stain er dieper in zal trekken, wat weer betekent dat bij een fout of niet bevredigend resultaat de kleur weer wegschuren nauwelijks nog kan. correct me if i'm wrong! dus zoals jezelf ook al zei: eerst proberen op een proefstukje.

succes en foto's!

Pasqual.

aaronstonebeat
3 oktober 2008, 21:01
Plaatjes van 'n eerste proefstukje hierzo: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1824087#post1824087

Chroxy
6 oktober 2008, 22:33
korte verfvraag;

ik gebruik momenteel als witte lak: Trendy Colorline nitro cellulose... Nu wilik daar blanke lak overheen spuiten om het af te maken. Trendy heeft hier ook spuitbussen van; maar op Alkyde basis, kan dat? En krijg ik geen reactie op lekaar?

Chroxy
9 oktober 2008, 01:07
iemand? :)

aaronstonebeat
9 oktober 2008, 01:13
Proberen op een veilig plekje.

fred dons
15 oktober 2008, 09:39
bij wijze van grote uitzondering ;) nog even een kleine tip, ik heb de laatste tijd wat vragen rond zien komen over hoe een burst te maken zonder spuitinstallatie of airbrush (ja ik lees het forum nog wel eens als ik een minuutje over heb wat met de huidige bankencrisis meestal pas na 24:00 is) :

indien je met clou waterbeits of transtint (colourtone) opgelost in water werkt kun voor een burst ook een plantenspuit gebruiken en dan het liefst 1 met een pompje waarmee je de spuit op druk kun zetten en vervolgens kun je de beits bijna vernevelen over de body.
Ik heb wat testjes gedaan en je moet wel even uitproberen voor de perfecte afstand en de juiste spuitopening maar het is vrij gemakkelijk om een burst te spuiten, succes !

nevyn292
15 oktober 2008, 09:47
:o fredd!


niks grote uitzondering, we willen je terug :D


gaaf man, om te weten dat je nog meeleest! :jam:

knarf
27 oktober 2008, 22:42
bij wijze van grote uitzondering ;) nog even een kleine tip, ik heb de laatste tijd wat vragen rond zien komen over hoe een burst te maken zonder spuitinstallatie of airbrush (ja ik lees het forum nog wel eens als ik een minuutje over heb wat met de huidige bankencrisis meestal pas na 24:00 is) :

indien je met clou waterbeits of transtint (colourtone) opgelost in water werkt kun voor een burst ook een plantenspuit gebruiken en dan het liefst 1 met een pompje waarmee je de spuit op druk kun zetten en vervolgens kun je de beits bijna vernevelen over de body.
Ik heb wat testjes gedaan en je moet wel even uitproberen voor de perfecte afstand en de juiste spuitopening maar het is vrij gemakkelijk om een burst te spuiten, succes !

KNAL ! Fred post nog 's iets en 't is er meteen weer knal op ! Een tip waar velen wel iets mee kunnen denk ik zo.
Dank je wel, Fred, ook en vooral voor alle info die je hier achterliet en nog steeds veelvuldig wordt geraadpleegd !!

barno
27 oktober 2008, 23:09
verdoeme zowaar his Fredness!! . yep, we do miss your expertise, maar als je ons zo eens in de maand met een rake post verderhelpt, that'd be great! :satisfie:

cheers man!

grizzly
28 oktober 2008, 14:34
Het doet me goed om te weten dat Fredd nog "up and around" is.
Take your time Fredd. Wat Barno zegt, al is het maar eens in het kwartaal.
Liever 4 goede tips van jouw per jaar dan 1000 postings per dag die niets zeggen.

Soronil
28 oktober 2008, 21:31
Fred is back... :cheerup: :blast: jammergenoeg zal t maar bij deze ene post blijven voor een bepaalde tijd denk ik.:( (alsjeblieft laat me ongelijk hebben :p)

thekid
4 november 2008, 17:38
wat is de kleur nummer van olympic white van een strat.
En wat voor verf is dit?

Hendriks
30 november 2008, 15:13
Ik wil mijn body (swampash) in deze kleur hebben (trans green) en daarna hoogglans afwerken.
Deze kleur:http://www.warmoth.com/paint/paint.cfm?fuseaction=trans_green
Hoe krijg ik deze kleur (mengen) en wat geeft het beste reultaat ,bits of ecoline?
De body heeft nu een blanke laklaag , om die te verwijderen kan ik hem schuren(tijdrovend ) of met afbijt kaal maken , wat is wijsheid?
Moet de body na het kaalmaken ook nog behhandeld worden met een filler?

Veel vragen , zelfs na het doorlezen van deze faq.

aaronstonebeat
30 november 2008, 15:40
Ik heb net een gitaar gedaan met een mengsel van blanke lak en verf (beide alkyd); moet zeggen dat me dat heel goed is bevallen. Een stuk minder gedoe dan waterbeits.

Precies een kleur krijgen is altijd lastig. Ik moest laatst wat bijwerken aan de auto van mijn vrouw; in een kleur die niet meer te krijgen was en ook nog eens verbleekt. Hebben we bij de gamma laten mengen, was bijna perfect; ze kunnen in principe elke gewenste kleur maken.

Ik denk dat ik de lak zou afbijten, niks mis mee voor zover ik weet, alleen nogal giftig.

Grainfiller heeft voor- en nadelen. Je kunt de zaak spiegelglad krijgen, maar het is nogal weerbarstig spul. En het neemt geen kleur op; da's weer lastig met wateroplosbare beits. Ik heb wel eens gehoord dat je de filler zelf vantevoren op de gewenste kleur kunt brengen, maar dan moet je daar ook weer een geschikte kleurstof voor hebben.
Essen is grof van porieën; als je geen filler gebruikt, betekent dat naderhand veel lak en schuurwerk. Maar misschien heeft jouw body geen filler nodig omdat hij al afgewerkt is, tenminste als je 'm netjes kaal maakt.

fred dons
30 november 2008, 15:42
ai, om die kleur zo mooi te krijgen zul je of alles weg moeten schuren (ik zou wel eerst afbeit proberen maar ik geef je weinig kans) dan wel zelf verf moeten mengen', clou groen door cellulose of door watergedragen lak en die over de bestaande lak heen spuiten

als je geen spuitinstallatie hebt dan zul je dus moeten schuren tot je helemaal op het blanke hout bent en er zelfs geen filler meer in de porieen zit (daar zou de kleur namelijk niet pakken )
zodra de lak volledig verwijderd is al een keer even proberen met bijvoorbeeld clou waterbeits of ecoline (beiden zijn geschikt maar eco is in meer tinten te krijgen), dan zul je zien dat op sommige plekken toch nog lak of sealer/filler zit en moet je nog even schuren
daarna ga je inderdaad eerst even fillen (in dit geval met een mahonie kleurige filler) en
schuur je de body weer glad zodat alle excess filler weg is.dan ga je stainen, laat het een uurtje of wat drogen (de kleur wordt wat lichter maar zodrag er lak op komt wordt hij weer donker)
vervolgens zul je moeten aflakken (zie lakfaq ;) )

Hendriks
30 november 2008, 15:45
Hoe heb je dat mengsel opgebracht?

Hendriks
30 november 2008, 16:00
Klinkt als een grote klus Fred , vooral de body kaal maken is iets waar ik mij niet op verheug , maar ga ik wel proberen , als het niet lukt kan ik hem altijd nog dekkend afwerken.

aaronstonebeat
30 november 2008, 16:23
Hoe heb je dat mengsel opgebracht?

Ik heb dat met een lakroller gedaan; dat kan heel mooi regelmatig op die manier. Hierna nog een aantal keren blank lakken en schuren/polijsten.

Hendriks
30 november 2008, 18:26
De body kaal maken : insmeren met afbijt ,inpakken met alu-folie , 24 uur laten zitten en dan afschrapen met bv een oude bankpas.

Klopt dit?

aaronstonebeat
30 november 2008, 19:16
Zou moeten kunnen. 24 Uur lijkt me wel lang, maar dan heeft het ook tijd om goed in te werken. Ik heb spul dat minimaal een uur moet zitten. Vroeger had je afbijt die echt onmiddellijk werkte, je zag meteen de blaren op de verf komen; dat zal nu wel verboden zijn.

Bankpas oid lijkt me wel een veilig idee. Ik gebruik meestal een plamuurmes, maar dan moet je uitkijken dat je 't hout niet beschadigt, zeker als het doorweekt is.

barno
30 november 2008, 19:24
poriënvuller uit een body schuren, ik zou er niet aan willen beginnen ... is het geen optie om deze body voor iets anders te gebruiken en een kale body te kopen (of te maken?)

Hendriks
30 november 2008, 19:42
Ik twijfel ook enorm , het punt is :ik heb een fantastische nieuwe hals , deze is echter geel/oranje (honey gloss) en deze kleur matcht net bij de body , maar de bodt is ook perfect , goede gewicht, houtsoort ,mooie nerf en niet onbelangrijk : de hals past perfect . de body verkopen en een nieuwe kopen is ook een optie, maar dat verkopen is wat lastiger , ik wil er 175 voor hebben en dat hebben de meeste niet over voor een goede tele-body , dan dus maar een refinish.

aaronstonebeat
30 november 2008, 19:55
Als je lak zou gebruiken, zou je naar mijn idee de oude filler kunnen laten zitten. Misschien zou je zelfs de lak kunnen laten zitten; beetje opschuren en er dan overheen. Als oud en nieuw elkaar maar verdragen.

Hendriks
30 november 2008, 20:02
Dus licht opschuren en dan dekkend lakken?

aaronstonebeat
30 november 2008, 20:07
Zou toch ook transparant moeten kunnen, gemengd met de juiste kleur?

Hendriks
1 december 2008, 23:08
Het volgende ,ik heb eeb prof spuiter gevonden die mijn body wil spuiten , ik ga dan de huidige laklaag licht opschuren , hij spuit er dan eerst een primer op, vervolgens de lak en als afwerking een blanke laklaag , dit voor €75.
Hij spuit met 3 componenten lak en wil nu weten watvoor lak er nu opzit , 1 of 2 componenten.

Hoe kom ik hier achter?

barno
13 december 2008, 10:43
wil deze gitaar in Deense olie zetten, maar zou nog een gelige, butterscotchachtige tint aan de olie willen geven. Gaat dit, en zo ja, kan dit bv met toevoegen van wat waterbeitspoeder aan de olie?

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/hardwareinplace.jpg

fred dons
19 december 2008, 08:47
Het volgende ,ik heb eeb prof spuiter gevonden die mijn body wil spuiten , ik ga dan de huidige laklaag licht opschuren , hij spuit er dan eerst een primer op, vervolgens de lak en als afwerking een blanke laklaag , dit voor €75.
Hij spuit met 3 componenten lak en wil nu weten watvoor lak er nu opzit , 1 of 2 componenten.

Hoe kom ik hier achter?


1 of 2 is niet zo belangrijk voor de nieuwe laag, meer het feit of hij op lacquer basis is en wellicht zou kunnen reageren met de nieuwe laklaag. dit kun je testen met een watje met aceton bij voorbeeld onder de neckplate, lost de lak op dan is het een cellulose of acryllak, bijft het zitten dan waarschijnlijk een poly (utethane of ester ;) ) (en daar kun je gewoon overeen spuiten zonder gevolgen)

fred dons
19 december 2008, 08:49
wil deze gitaar in Deense olie zetten, maar zou nog een gelige, butterscotchachtige tint aan de olie willen geven. Gaat dit, en zo ja, kan dit bv met toevoegen van wat waterbeitspoeder aan de olie?

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/hardwareinplace.jpg
waterbeits blijft afgeven als je het door olie mengt dus dat zou ik niet doen, beter is om het hout zelf al te stainen en dan met een danish wax te sealen (rockinger heeft een goed wax)
als stain kun je wellicht een verdunde ecoline gebruiken dat is namelijk ook behoorlijk watervast na drogen

barno
19 december 2008, 10:25
waterbeits blijft afgeven als je het door olie mengt dus dat zou ik niet doen, beter is om het hout zelf al te stainen en dan met een danish wax te sealen (rockinger heeft een goed wax)
als stain kun je wellicht een verdunde ecoline gebruiken dat is namelijk ook behoorlijk watervast na drogen


bedankt fred. Ik heb hier wel wat zakjes poederbeits maar naar verluid pakt waterbeits niet op grainfiller (en heb er nogal wat grainfiller op moeten gebruiken). Werkt ecoline wel op grainfiller?
ik weet het, ik had de grainfiller ook moeten kleuren, maar is nu te laat

fred dons
19 december 2008, 10:35
dat maakt niet als zolang je maar donkere filler hebt gebruikt, dat blijft gewoon donker en de rest kleurt gewoon mee.
heb je een lichte filler dan zul je toch iets als transtint van stewmac moeten gebruiken omdat die wel in de filler trekt

barno
19 december 2008, 22:07
shit, heb lichte filler gebruikt, omdat ik aanvankelijk toch dacht hem te lakken. Omdat de tekening wel nice is, wil die toch zichtbaar houden. Nu, ik zal toch maar es proberen met ecoline op een proefstukje ; mss werkt het wel omdat de stainkleur toch ook licht is (geel) en als het niet werkt, die van stewmac bestellen, thx fred

pasqual
25 december 2008, 17:47
ik wil mijn strat body opnieuw doen met lake placid blue. dit is een metalic-lak.
hoe kan ik deze lak na drogen het beste behandelen t.o.v. van gewone lak voordat de blanke lak er op gaat. dit i.v.m. een beoogde mooie glanslaag.
de lak is nitro-cellulose.

bedankt en groeten Pasqual.

fred dons
26 december 2008, 09:16
niks mee doen, alleen als je zakkers in de lak heb zul je dit weg moeten schuren maar daarna zul je ook weer opnieuw de metallic moeten spuiten omdat je anders "kleur"verschil gaat zien in het geschuurde stuk tov het niet geschuurde
cellulose smelt altijd in de eerdere cellulose laklaag dus je hoeft niet bang te zijn voor bijvoorbeeld een slechte hechting

pasqual
1 januari 2009, 15:10
niks mee doen, alleen als je zakkers in de lak heb zul je dit weg moeten schuren maar daarna zul je ook weer opnieuw de metallic moeten spuiten omdat je anders "kleur"verschil gaat zien in het geschuurde stuk tov het niet geschuurde
cellulose smelt altijd in de eerdere cellulose laklaag dus je hoeft niet bang te zijn voor bijvoorbeeld een slechte hechting


hoi Fred, sorry voor de late reactie. ik bedoel eigenlijk of ik de metalic lak eerst moet polijsten of lichtjes opschuren ( voor de blanke lak op te brengen ) omdat metalic de neiging heeft om er doffer uit te zien na drogen t.o.v. de gewone lakken.
of komt dit wel goed door de blanke lak?

groeten Pasqual.

fred dons
1 januari 2009, 16:38
hoi en sorry dat ik niet zo duidelijk was, maar inderdaad het komt goed met het aflakken en dus bij voorkeur niet schuren of polijsten van metallic lak
succes

yalexw
1 januari 2009, 17:22
Hallo allemaal ik heb een vraag over het maken van een burst. Ik kon het niet vinden dus neem me niet kwalijk als het al wel ergens staat. Maar ik wil graag een desert burst maken (zo heet het geloof ik). http://i257.photobucket.com/albums/hh236/yalexw/7af4cfc5.jpg
Zoiets zou ik graag krijgen, maar ik weet niet precies waar ik moet beginnen. Zelf dacht ik eerst de maple top de kleur van het middelste te geven en dan met airbrush oid de ronden zwart te maken. Maar ik heb geen idee hoe ik de middelste kleur krijg en met wat voor techniek? Vandaar dus dat ik het hier maar eens vraag:).
Gr. Alex

pasqual
1 januari 2009, 22:09
ik kan je niet vertellen hoe je zo'n mooi effect kan krijgen, maar volgens mij moet je voor je de gelige kleur opbrengt éérst de strepen van je tigerstripe maple topje donkerder maken ( accentuéren ) en dan pas de rest.

groeten Pasqual.

aaronstonebeat
1 januari 2009, 22:25
Er is een geweldig filmpje over, daarin gebeurt het allemaal met poederbeits.
Ik moet even zoeken; zet het dadelijk hier neer.

EDIT:
http://www.taunton.com/finewoodworking/SkillsAndTechniques/SkillsAndTechniquesArticle.aspx?id=30182

Mattia
2 januari 2009, 07:01
Lijkt mij 'gewoon' een tobacco burst, of een 2-tone burst. CHerry, 3-colour en 2-colour zijn een beetje de standard drie onder de bursts, wel met net wat andere kleuren voor Gibson en Fender

yalexw
2 januari 2009, 08:06
Bedankt voor de reacties, dat filmpje is echt super nu begrijp ik hoe zoiets zou moeten:). Of het desert burst of tobaco burst heet maakt mij niet uit vond desert op internet en dacht het zal wel als het er maar zo uit ziet;).

JacquesLeDick
2 januari 2009, 20:29
Kan er iemand me (verder)helpen hoe ik deze finish bekom http://img88.imageshack.us/img88/7648/g6129bzmduf2.jpg (http://img88.imageshack.us/my.php?image=g6129bzmduf2.jpg) ?

Kakihara
3 januari 2009, 08:29
Kan er iemand me (verder)helpen hoe ik deze finish bekom http://img88.imageshack.us/img88/7648/g6129bzmduf2.jpg (http://img88.imageshack.us/my.php?image=g6129bzmduf2.jpg) ?

ff Fred Dons quoten uit het Guttlin-prototypes-topic van Barno :


ik gebruik deze, die is zo fijn dat hij zelfs in een airbrush gespoten kan worden maar ik sprenkel hem ook wel met de hand in een verse natte blanke laklaag
http://www.paintwithpearl.com/flakestore.htm

JacquesLeDick
3 januari 2009, 09:45
ff Fred Dons quoten uit het Guttlin-prototypes-topic van Barno :

CHEERS! Heb net een poteke besteld!
Many thanks,
Hilko