PDA

View Full Version : Zelfgemaakte speakerkabel



Franc
20 januari 2005, 22:24
Ik heb dus zelf wat speakerkabels gemaakt door twee 2.5kwadraats draden te twisten en er 2 jacks aan te solderen.
Is dus hetzelfde spul waar ik ook mijn amps mee bedraad.

Ziet iemand hier een probleem in? Ik kan me nog een discussie herinneren over de dikte van speakerdraad, maar als het signaal intern geen problemen veroorzaakt door diezelfde draadjes, dan moet je er toch ook speakerkabels mee kunnen maken?

Het wordt niet warm, geen ruis, geen brom, prima dan toch?

Ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik mijn kostbare OTs verziek.

Franc.

Negative K3 fan
20 januari 2005, 23:16
ik heb mijn vader 2 jacks laten solderen aan een electriciteits snoer (vrij dik) als snelle oplossing om mn amp te testen, werkt goed, stoort en kraakt niet, ben wel tevreden.

matto
20 januari 2005, 23:38
ik heb mijn vader 2 jacks laten solderen aan een electriciteits snoer (vrij dik) als snelle oplossing om mn amp te testen, werkt goed, stoort en kraakt niet, ben wel tevreden.

mijn vader :???: kun je dat zelf niet dan? :D

Frits van Mourik
21 januari 2005, 01:08
Z'n pa heeft vast een dikkere bout... :razz:

H.Manback
21 januari 2005, 01:25
:stop: don't even go there

:lol:

bert k
21 januari 2005, 10:01
Ik heb nog nooit gehoord van getwist speakersnoer. Dat is niet echt nodig.

Franc
21 januari 2005, 10:18
Dat was meer om ze bij elkaar te houden...

Het zijn 2 losse draden die ik daarom in elkaar gedraaid heb en aan de uiteinden heb ik nog krimpkous gedaan, al lijkt dat achteraf overbodig.

Het ziet er wel geinig uit trouwens.

Franc.

bert k
21 januari 2005, 11:31
O, vandaar :D Ja, das wel leuk. Is dat niet hartstikke stug?

Dirk_Hendrik
21 januari 2005, 11:34
geen ruis, geen brom,

:???: Waar zou je ruis en brom vandaan moeten halen in een laagohmig circuit als je versterkeruitgang <=> speaker??

Franc
21 januari 2005, 11:40
Nou nergens dus he, dat blijkt :-D

Dirk_Hendrik
21 januari 2005, 12:00
Duh.....
Het was een serieuze vraag.

Franc
21 januari 2005, 12:03
Was ook een serieus antwoord...

Ik heb gemerkt dat ik geen ruis of brom oppik met die kabel.

Of dat te verklaren is adv hoog of laagohmig? Geen idee eigenlijk.
Ik ben maar een DIY, ben Einstein niet :-D :wink:

Franc.

Franc
21 januari 2005, 12:04
O, vandaar :D Ja, das wel leuk. Is dat niet hartstikke stug?

Aardig stug, maar ik hoef er geen touwtje mee te springen :D
Het bevalt me eigenlijk best zo, ik ga er meer maken denk ik.

Franc.

Antal
21 januari 2005, 12:23
Het belangrijkste voor speakerkabel is een lage weerstand. Daar lijkt 2,5kwadraats kabel me prima voor. Verder is het zoals DH zegt :)

Dirk_Hendrik
21 januari 2005, 13:05
Of dat te verklaren is adv hoog of laagohmig? Geen idee eigenlijk. Ik ben maar een DIY, ben Einstein niet :-D :wink:

Franc.

Het antwoord is ja. Laagohmig. Daar hoef je bij lange na geen Eistein voor te zijn. Zeker niet als je ook al met buizen met roosters bent bezig geweest.

En dat geeft een volgende vraag, even in het algemeen: Betekent DIY dat je je niet in de achterliggende kennis hoeft bezig te houden en alles trial en error mag worden uitgezocht of meteen mag worden gevraagd? Iets dat me zeker op het DIYstompboxes.com forum opvalt.

Antal
21 januari 2005, 13:13
En dat geeft een volgende vraag, even in het algemeen: Betekent DIY dat je je niet in de achterliggende kennis hoeft bezig te houden en alles trial en error mag worden uitgezocht of meteen mag worden gevraagd? Iets dat me zeker op het DIYstompboxes.com forum opvalt.

Op zich niet natuurlijk. Maar als we van elkaar kunnen leren is dat alleen maar positief toch?

Dirk_Hendrik
21 januari 2005, 13:22
Uiteraard is dat positief. Uiteindelijk leer je alléén meer van zelf nadenken/anlyseren omdat dat tot gevolg heeft dat je het probleem echt begrijpt. Wat je vaak ziet is dat er geen r33t geleerd wordt. Dat is 3 keer door 3 mensen wordt uitgelegd en de response is: "Het werkt nog steeds niet". Keurig de tips opgevolgd maar niet over het hoe en waarom van de tips nagedacht. Is de tip gedeeltelijk goed, erg van toepassing als je online hulp vraagt, dan zul je niet vinden wat er wel goed is totdat je het hele probleem begrijpt.

Franc
21 januari 2005, 13:25
Het antwoord is ja. Laagohmig. Daar hoef je bij lange na geen Eistein voor te zijn. Zeker niet als je ook al met buizen met roosters bent bezig geweest.

En dat geeft een volgende vraag, even in het algemeen: Betekent DIY dat je je niet in de achterliggende kennis hoeft bezig te houden en alles trial en error mag worden uitgezocht of meteen mag worden gevraagd? Iets dat me zeker op het DIYstompboxes.com forum opvalt.

Dus je stelt een serieuze vraag waar je zelf het antwoord op weet :???:

Dan vond ik mijn vraag zinniger :-D

Ik heb iets uitgeprobeerd (trial and error) zie dat het werkt en meld dat hier met de vraag of iemand er problemen in ziet dat ik het zo doe.
Wellicht is er iemand die met theorie kan onderbouwen waarom dit wel of niet kan.

Ik geef eerlijk toe dat ik best wat dingen doe zonder precies te weten hoe het zit met laagohmig, hoogohmig, etc.
Als ik daar namelijk overal 100% verstand van zou hebben gehad, dan was dit waarschijnlijk mijn werk geweest en niet mijn hobby!

Kom op, niet zo zwaar op de hand hoor, we hebben het hier over een speakerkabeltje.

Franc.

H.Manback
21 januari 2005, 15:10
...
Ziet iemand hier een probleem in? Ik kan me nog een discussie herinneren over de dikte van speakerdraad, maar als het signaal intern geen problemen veroorzaakt door diezelfde draadjes, dan moet je er toch ook speakerkabels mee kunnen maken?

Het wordt niet warm, geen ruis, geen brom, prima dan toch?

Ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik mijn kostbare OTs verziek.

Franc.

Die conclusie klopt niet helemaal, Franc. Omdat de impedantie van componenten intern meestal relatief hoog is ten opzichte van speaker impedanties, is de weerstand van de kabel niet zo belangrijk als bij speaker kabel. Als je bij een speaker van 8 ohm impedantie een halve ohm in je kabel kwijt bent, dan heeft dat al invloed.

Wat Dirk_Hendrik zegt over ruis en laagohmig, ik moest ook weer even graven in m'n hoofd (en uiteindelijk maar googlen :lol:) maar dat heeft te maken met thermische ruis. De formule voor de hoeveelheid thermische ruis is


... 4*k*T*R*(BW). In this expression "k" is Boltzman’s constant, "T" is temperature in degrees Kelvin, "R" is resistance in ohms, and "BW" is bandwidth, in Hz ...

Wat dus betekent dat de R in de formule van invloed is op de hoeveelheid ruis. Lage weerstanden geven weinig ruis, hoge weerstanden veel.

@Dirk_Hendrik, als je echt van alle n00b vragen af wil, dan zal er toch meer moeten worden ingegrepen door moderators. Search vraagje -> topic dicht. Mensen kiezen toch over het algemeen de weg van de minste weerstand, en zelf zoeken is meer werk dan snel wat vragen op een forum. Weinig mensen zijn echt bereid om de moeite te doen om zelf te zoeken, en ik denk dat die mensen hier wel in de meerderheid zijn (even los van de afdeling elektrische gitaar, waar elke 2 dagen wel wordt gevraagd wat de beste beginners gitaar is)

Antal
21 januari 2005, 15:22
@Dirk_Hendrik, als je echt van alle n00b vragen af wil, dan zal er toch meer moeten worden ingegrepen door moderators. Search vraagje -> topic dicht.

Dat is lastig want het was de mod die dit poste :razz:

Franc
21 januari 2005, 15:24
Nou, het spijt me, maar ik ga niet na 2 dagen in het bestaan van dit forum al slotjes op topics zetten omdat de vraag te dom is/lijkt.

En zeker niet op mijn eigen topic :-D

Als we iedere vraag doorverwijzen naar een andere site kunnen we dit forum ook wel sluiten.
Ik denk dat we, zeker in deze begindagen, wat meer moeten tolereren.

Franc.

Verder is mijn vraag wel weer beantwoord denk ik: die kabel voldoet prima, dus - move on! :D

Dirk_Hendrik
21 januari 2005, 15:27
En zeker niet op mijn eigen topic :-D
:seriousf:

Wormaap
21 januari 2005, 15:37
Nog heel even een kleine reactie MBT. de kabel. De twist kan wel zorgen voor een hogere capaciteit, maar uiteindelijk is dat niet zo'n probleem (al helemaal niet als je ziet dat mensen netwerkkabel gebruiken als speakerkabel en claimen dat't beter klinkt dan hun dure speakerkabels, en daar heb je per kabel 4 twisted pairs en ze vlechten meestal 3 of 4 kabels in elkaar, tel uit je winst :P)
Maar toch misschien iets om rekening mee te houden als je bv. je twists ineens heel klein wil gaan maken ofzo :)

Franc
21 januari 2005, 15:40
Bedankt Wormaap, daar zit wel wat in...

Ik zet er vanavond wel ff een fotootje bij dan kunnen jullie zien hoe of wat.

Franc.

birt
21 januari 2005, 16:58
waarom zijn speakerkabels die je koopt dan wel afgeschermd? :-?

PeeVee
21 januari 2005, 18:37
Ja hoor, 220V kabel is PRIMA te gebruiken als speaker kabel tot lengte van ong. 10 - 15 meter. Demping heb ik ooit al eens voorgerekend. Voor een snoertje van top naar box hoef je echt geen andere kabel te hebben, sterker nog, gewoon 220 kabel is vaak juist UITSTEKEND van kwaliteit (moet 10A doorheen kunnen !!)

Antal
21 januari 2005, 22:01
waarom zijn speakerkabels die je koopt dan wel afgeschermd? :-?

Dat zijn ze niet. Knip ze maar door :razz:

En ik weet niet wie er over capaciteit begon, maar dat is totaal niet van belang voor een speakerkabel.

birt
21 januari 2005, 22:10
waarom zijn speakerkabels die je koopt dan wel afgeschermd? :-?

Dat zijn ze niet. Knip ze maar door :razz:


ok dan, leuk :lol:

Wormaap
22 januari 2005, 01:10
waarom zijn speakerkabels die je koopt dan wel afgeschermd? :-?

Dat zijn ze niet. Knip ze maar door :razz:

En ik weet niet wie er over capaciteit begon, maar dat is totaal niet van belang voor een speakerkabel.
Capaciteit is zeer zeker van belang, maar volslagen irrelevant als het niet te hoog wordt (en dat komt bij'n normale kabel zeer zeker niet voor)
In de high-end hifi wereld loopt echter wel'n grote groep rond die denkt dat het wat uitmaakt, naar mijn idee onzin maar in theorie hebben ze gelijk, in de praktijk boeit het inderdaad vrij weinig.
En in speakerkabels zit inderdaad geen afscherming, alleen gewoon je standaard rubber/plastic omhulseltje, maar geen shielding ofzo :)

lcvanderhelm
22 januari 2005, 01:39
Begrijp ik het nou goed en gebruik je gewoon MASSIEF installatie draad? Dat gaat je hoge tonen om zeep helpen.Dat komt door het 'skin'effekt.D.w.z.Hoge frequenties lopen door de buitenkant van een ader.Soepele aders hebben veel meer buitenkant[elk dun adertje apart]en dus minder weerstand voor hoge frequenties.

Wormaap
22 januari 2005, 01:48
Begrijp ik het nou goed en gebruik je gewoon MASSIEF installatie draad? Dat gaat je hoge tonen om zeep helpen.Dat komt door het 'skin'effekt.D.w.z.Hoge frequenties lopen door de buitenkant van een ader.Soepele aders hebben veel meer buitenkant[elk dun adertje apart]en dus minder weerstand voor hoge frequenties.
Het skin-effect is weer eens zoiets dat door high-end hifi 'audiofielen' schromelijk overdreven wordt. Bij frequenties zoals in muziek is het vrijwel volledig verwaarloosbaar.

Franc
22 januari 2005, 07:51
Begrijp ik het nou goed en gebruik je gewoon MASSIEF installatie draad? Dat gaat je hoge tonen om zeep helpen.Dat komt door het 'skin'effekt.D.w.z.Hoge frequenties lopen door de buitenkant van een ader.Soepele aders hebben veel meer buitenkant[elk dun adertje apart]en dus minder weerstand voor hoge frequenties.

Nee, geen massief draad, dat zou veel te stug worden.
Gewoon 'stranded'.

Franc.

Franc
22 januari 2005, 10:36
http://www.soscastoa.com/franc/IMG_4812.JPG

Frits van Mourik
22 januari 2005, 11:25
Begrijp ik het nou goed en gebruik je gewoon MASSIEF installatie draad? Dat gaat je hoge tonen om zeep helpen.Dat komt door het 'skin'effekt.D.w.z.Hoge frequenties lopen door de buitenkant van een ader.Soepele aders hebben veel meer buitenkant[elk dun adertje apart]en dus minder weerstand voor hoge frequenties.

Zóóóóóó.....
Ik neem aan, dat je dit geheel & al met eigen waarneming hebt geconstateerd. Dat je dus geen High-end idioten napraat.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

matto
22 januari 2005, 13:45
http://www.soscastoa.com/franc/IMG_4812.JPG
Dat zijn prima speakeraansluitkabels waarom zou je daar allerlei mojo en voodoo magie aan willen toevooegen? :???:

Franc
22 januari 2005, 14:19
Dat zijn prima speakeraansluitkabels waarom zou je daar allerlei mojo en voodoo magie aan willen toevooegen? :???:

Ikke niet hoor :D

Ik vind het prima zo.

Franc.

lcvanderhelm
22 januari 2005, 14:31
Sorry Frits Van Maurik ,ik ben al 20 jaar elektromonteur heb een opleiding Mts elektro/elektronika genoten,ben dus duidelijk leek en praat andere mensen na .Het spijt mij zo verschikkelijk.

Franc
22 januari 2005, 15:31
Heren, heren, geen ruzie maken aub.

Franc.

matto
22 januari 2005, 15:50
:wink: en :P Hahaha

Wormaap
22 januari 2005, 15:55
Sorry Frits Van Maurik ,ik ben al 20 jaar elektromonteur heb een opleiding Mts elektro/elektronika genoten,ben dus duidelijk leek en praat andere mensen na .Het spijt mij zo verschikkelijk.
Het skin-effect bestaat ook weldegelijk, alleen is het volledig verwaarloosbaar in dit soort situaties.
Verder geef je geen antwoord op de vraag of je het zelf gehoord hebt.

doncker
22 januari 2005, 16:05
Is het frequentiespectrum van een gitaarversterker niet wat laag omdat er een skin-effect zou optreden, heb hier nu even niet de juiste boek liggen maar kdacht dat je dan over Mhz enz. praat. Don't shoot me als ik verkeerd ben.

greets

kristof

Dirk_Hendrik
22 januari 2005, 16:23
Is het frequentiespectrum van een gitaarversterker niet wat laag omdat er een skin-effect zou optreden, heb hier nu even niet de juiste boek liggen maar kdacht dat je dan over Mhz enz. praat. Don't shoot me als ik verkeerd ben.

greets

kristof
Klopt,

Ing. Dirk_Hendrik
(die in het dageljks boterhammenverdienend leven niet anders dan in HF rondrent)

Franc
22 januari 2005, 16:33
Ing. Dirk_Hendrik
(die in het dageljks boterhammenverdienend leven niet anders dan in HF rondrent)

Gaan we met titels smijten :wink: ?

doncker
22 januari 2005, 16:36
Hoeveel tekst kan je hier invullen :-D

Negative K3 fan
22 januari 2005, 18:15
pfft ing. is geen titel, ga eerst maar eens een universitaire opleiding afronden ;)

bert k
22 januari 2005, 18:43
Sorry Frits Van Maurik ,ik ben al 20 jaar elektromonteur heb een opleiding Mts elektro/elektronika genoten,ben dus duidelijk leek en praat andere mensen na .Het spijt mij zo verschikkelijk.
Ik lees in deze respons geen enkel argument. Het enige wat me opvalt is dat je na al die opleiding nog niet een naam foutloos kan overtypen... :-D

Franc
22 januari 2005, 18:43
pfft ing. is geen titel, ga eerst maar eens een universitaire opleiding afronden ;)

Ehmm... :oops:

is ir. wat?

Franc.

H.Manback
22 januari 2005, 18:45
Jaa veel beter, met twee letters in plaats van 3 ben je helemaal de man/vrouw. Dr, Mr, Prof... doh! :razz:

Franc
22 januari 2005, 18:51
Och, is allemaal heel betrekkelijk hoor..

Die twee lettertjes geven je echt geen praktijkervaring met buizenversterking :(

Mij niet iig :-(

Dirk_Hendrik
22 januari 2005, 18:52
pfft ing. is geen titel, ga eerst maar eens een universitaire opleiding afronden ;)

Ga dat meer eens heel goed uitzoeken Lennart. Zul je nog van een koude kermis thuiskomen.

Dirk_Hendrik
22 januari 2005, 19:02
Die twee lettertjes geven je echt geen praktijkervaring met buizenversterking :(


Klopt. Die 3 wel :wink: Het nadeel van een universitare opleiding is het gebrek aan praktijk.... tenzij je die er zelf in stopt.

By the way Lennart,
Kun je zo vriendelijk zijn me in het gevolg op correcte wijze aan te spreken? Als enige op dit forum geef ik jou het voorrecht recht dat je me moet aanspreken met weledelgestrenge.
Bron:
titulatuur (http://taalunieversum.org/taal/advies/tekst/21/#8)

Franc
22 januari 2005, 19:09
Pfff...heren (en dames ook) we gaan wel heel erg off-topic zo :-?

Ik geef Lennart de mogelijkheid nog 1 x te reageren op DH en dan moet het afgelopen zijn :-D

BTW Lennart: blijf mij maar gewoon Franc noemen hoor, zo weledel voel ik me niet :wink: laat staan gestreng.

ir. Franc.

ChrisMW
22 januari 2005, 22:33
4 pagina's ge**** :-?

Franc heeft gewoon 'n ok-je kabel voor z'n amp en box gemaakt en daarna wat vragen gesteld.

Elke schakel en elk onderdeel hoe goed/slecht/duur/goedkoop heeft gewoon invloed op het geluid, soms hoor je dat en soms niet, en dat heeft ook weer te maken met de desbetreffende oren.

Heb hier laatst wat speaker-snoeren vergeleken qua "sound & feel" en 'n "doordachte middenklasser" ( qua prijs ) versloeg alles... ( draadjes schemerlamp tot ***********$€$€-kabel ).

Laten we elkaar in ieder geval respectvol behandelen!

Chris

matto
22 januari 2005, 22:39
+1 :razz:

Frits van Mourik
23 januari 2005, 01:04
Sorry Frits Van Maurik ,ik ben al 20 jaar elektromonteur heb een opleiding Mts elektro/elektronika genoten,ben dus duidelijk leek en praat andere mensen na .Het spijt mij zo verschikkelijk.

Zelfkennis is de weg naar wijsheid.

Diedo
23 januari 2005, 12:04
4 pagina's ge**** :-?

Franc heeft gewoon 'n ok-je kabel voor z'n amp en box gemaakt en daarna wat vragen gesteld.

Elke schakel en elk onderdeel hoe goed/slecht/duur/goedkoop heeft gewoon invloed op het geluid, soms hoor je dat en soms niet, en dat heeft ook weer te maken met de desbetreffende oren.

Heb hier laatst wat speaker-snoeren vergeleken qua "sound & feel" en 'n "doordachte middenklasser" ( qua prijs ) versloeg alles... ( draadjes schemerlamp tot ***********$€$€-kabel ).

Laten we elkaar in ieder geval respectvol behandelen!

Chris

zou je eens het resultaat van je test kunnen posten? lijkt me wel grappig om te lezen.

ChrisMW
23 januari 2005, 15:11
4 pagina's ge**** :-?

Franc heeft gewoon 'n ok-je kabel voor z'n amp en box gemaakt en daarna wat vragen gesteld.

Elke schakel en elk onderdeel hoe goed/slecht/duur/goedkoop heeft gewoon invloed op het geluid, soms hoor je dat en soms niet, en dat heeft ook weer te maken met de desbetreffende oren.

Heb hier laatst wat speaker-snoeren vergeleken qua "sound & feel" en 'n "doordachte middenklasser" ( qua prijs ) versloeg alles... ( draadjes schemerlamp tot ***********$€$€-kabel ).

Laten we elkaar in ieder geval respectvol behandelen!

Chris

zou je eens het resultaat van je test kunnen posten? lijkt me wel grappig om te lezen.

Hoi Diedo

Hoe doe ik dat zonder reclame te maken? Stuur anders een emailtje.

mvg,

Chris

birt
23 januari 2005, 16:43
4 pagina's ge**** :-?

Franc heeft gewoon 'n ok-je kabel voor z'n amp en box gemaakt en daarna wat vragen gesteld.

Elke schakel en elk onderdeel hoe goed/slecht/duur/goedkoop heeft gewoon invloed op het geluid, soms hoor je dat en soms niet, en dat heeft ook weer te maken met de desbetreffende oren.

Heb hier laatst wat speaker-snoeren vergeleken qua "sound & feel" en 'n "doordachte middenklasser" ( qua prijs ) versloeg alles... ( draadjes schemerlamp tot ***********$€$€-kabel ).

Laten we elkaar in ieder geval respectvol behandelen!

Chris

zou je eens het resultaat van je test kunnen posten? lijkt me wel grappig om te lezen.

Hoi Diedo

Hoe doe ik dat zonder reclame te maken? Stuur anders een emailtje.

mvg,

Chris

als het interessant genoeg is mag je reclame maken :D

bert k
23 januari 2005, 18:42
Chris, wat bedoel je, gaat het om zelfbouwkabels of spul uit de handel? En test je dan Hifi spul of over een gitaarversterker? Dat kan nog aardig verschillen. (Ik zou gewoon vet reclame maken. Als het te dol wordt haalt Franc het wel weg :-D )

Diedo
23 januari 2005, 19:16
ja, je mag heus wel een merknaam noemen... dat gebeurt hier bij de fleet.

email: diedo70 AT gmail DOT com

ik ben benieuwd!

Negative K3 fan
23 januari 2005, 21:49
erg lijpe site dirk, ik bedoelde er verder niets mee...

Het ingenieursdiploma dat is behaald aan een instelling voor hoger beroepsonderwijs (HTS of Hogere Landbouwschool; de titel wordt afgekort als ing.), geeft recht op dezelfde titulatuur als het diploma behaald aan een universiteit of (voorheen) hogeschool (titel afgekort als ir.). hier ging het om geloof ik, weledelgestrenge.

Antal
24 januari 2005, 15:05
Zou je hem naar mij ook kunnen sturen. Ik ben ook wel heel benieuwd!

hadv
24 januari 2005, 23:06
ChrisMW: hoeveel verschil hoorde je bij de speakerkabels, je noemt alleen de laatste, ik ben zeer geinteresseerd in 220-snoer en rood/zwart kabel

verder een tip, je moet in een speakerkabel topic niet over gitaarkabels gaan praten, dan komen ze er helemaal niet meer uit




:evil:

Negative K3 fan
24 januari 2005, 23:08
ik hoorde al dat voodoo kabels de shit in petto hadden, maar waar lkun je zein nederland krijgen en als je ze impporteerd hoe duur is het dan en welke rrad je me aan en wat is de site?

bvd

ChrisMW
24 januari 2005, 23:15
Hoi hadv

Beetje verwarrend misschien...
220 snoer en de "rood/zwarte" is ok en net wat beter dan het snoer wat bijvoorbeeld in veel bf/sf fenders wordt gebruikt, voornamelijk wat strakker in het laag... ok maar de meeste tone-freaks de hier over de vloer komen willen gewoon het beste.
Gitaarkabels ( onder onderp :) );
't Begint allemaal met de gitaar ( hout/constructie/elementen ) en de kable heeft ook weer 'n behoorlijke impact op vetheid, strakheid en helderheid/warmte.
Grappig voorbeeld: Hendrix sound... maple-board Strat ( bright ), late 60s Marshall ( pretty bright ).... RadioShack krulsnoer ( warm ), non-truebypass Wah ( warm ).

Geluid omschrijven is en blijft lastig en 't is ook nog subjectief :) , 't enige wat telt is hoe jij het beleeft en voelt. Gewoon proberen en afgaan op jouw oren.

PeeVee
25 januari 2005, 16:07
Ik zal maar weer even advocaat van de duivel spelen want een kritische noot lijkt me hier wel gepast.

Als het gaat om de kabel van je speaker uitgang naar je cabinet (of speakers) dan gaat het om zeer laag impedante signalen (doorgaans 2 tot 16 Ohm, afhankelijk van de amp). Het betreft electrisch gezien ook zeer lage frequenties. Zo laag dat b.v. radiozendamateurs dit eigenlijk nog niet eens aanmerken als "LF" maar gewoon spreken over "audio spectrum". Zo'n LF frequentie is b.v. 136 kHz (c.q. de 2 km band).

Het skin effect bestaat wel, maar gaat pas een rol spelen in het HF gebied, dus van 3 - 30 MHz en hoger (VHF, UHF, SHF) zoals Frits hier (of elders) al terecht op merkte. Op de hoogst hoorbare audiofrequentie (40 kHz ofzo?) is er wel iets meetbaar maar je moet echt een super HiFi installatie hebben (bijna laboratorium omstandigheden) om dat verschil te kunnen waarnemen (ik vraag me af of het uberhaubt meetbaar is). Gitaarversterkers brullen voornamelijk in het midden menseuh...

Voor deze lage frequenties en de korte stukkies kabel die je gebruik is koperdraad een PERFECTE geleider, het verschil met een edeler metaal is wederom niet of nauwelijks meetbaar is (laat staan hoorbaar).

Verder speelt bij deze lage impedantie de capaciteit ook niet tot nauwelijks een rol en als dat al zo zou zijn dan zou die capaciteit voor de diverse soorten "tweelingsnoer" zo'n beetje gelijk zijn, een paar pF misschien voor een 16 Ohm signaal?

Als je je psychisch beter voelt met kabel van EUR4,95 (of duurder) meter dan moet je dat vooral doen maar anders zou ik toch nog steeds gewoon blauw-bruin electriciteitskabel met een mooie zwarte mantel aanbevelen.

Ik heb overigens naar aanleiding van de vorige thread in vintage forum ook gewoon de de proef op de som genoemen en diverse speakerkabeltjes in elkaar geknutseld. Ik heb ook geregeld kritische gitaristen over de vloer maar tot op heden heeft nog NIEMAND maar enig verschil (blind) kunnen horen tussen mijn kabeltjes variërend van minder tot 0,5 mm koper t/m verzilverde H100 coax en alles wat daar tussen zit.

Een krat bier (merk naar keus) voor de eerste persoon die (blind) zijn eigen kabel selecteert uit laten we zeggen 10 kabels waarbij de overige 9 gewoon 50 cm lang 2 x 2,5 mm 220V draad is met goedkopie pluggen! Wie maakt me los? (10% kans) ;-)

Happy soldering!

Wormaap
25 januari 2005, 16:16
PeeVee, ik ben het bijna volledig met je eens :)
220 draad en goedkopie pluggen zouden geschikt zijn als ze wat meer 'roadworthy' zouden zijn. Persoonlijk gebruik ik gewoon een willekeurig stuk strained-snoer (ik geloof 'n euro 60 de meter ofzoiets) en Neutrik pluggen, omdat dat gewoon een leven lang meegaat :)

.ChiefRebelAngel.
25 januari 2005, 16:26
maar het verschil tussen goede kabel en gewoon gitaarsnoer hoor je zeker! Iedereen die ik overtuig om geen gitaarsnoer te gebruiken schrkt van het verschil. Vorige week onze bassist nog, veel meer
warme low-end in z'n sound met een goede kabel!

Wormaap
25 januari 2005, 16:43
maar het verschil tussen goede kabel en gewoon gitaarsnoer hoor je zeker! Iedereen die ik overtuig om geen gitaarsnoer te gebruiken schrkt van het verschil. Vorige week onze bassist nog, veel meer
warme low-end in z'n sound met een goede kabel!
Heb je het nu over gitaarsnoer als speakerkabel gebruiken of wat? Da's namelijk sowieso dikke bullshit :-D 'N normaal gitaarsnoer is helemaal niet gemaakt om een redelijk vermogen doorheen te sturen.

.ChiefRebelAngel.
25 januari 2005, 17:02
euh, dat weet ik wel, maar ik durf wedden dat de halve wereld het nog steeds zo doet...

Wormaap
25 januari 2005, 17:04
euh, dat weet ik wel, maar ik durf wedden dat de halve wereld het nog steeds zo doet...
Mja dat klopt dan wel weer, maar ik dacht even dat je dit verwarde met de discussie over welke speakerkabel nu beter is enzo.

.ChiefRebelAngel.
25 januari 2005, 17:27
geen paniek :)

doncker
25 januari 2005, 17:34
Dus conclusie, alle kabels voor de eindtrap hebben invloed op je geluid en die achter de eindtrap nihil ?

.ChiefRebelAngel.
25 januari 2005, 17:36
da's dan weer wat zwart/wit...

Franc
25 januari 2005, 18:08
Invloed zal het zeker allemaal hebben, de vraag is en blijft gewoon wat je voorkeur geniet.

Misschien is het geluid dat wordt beinvloed wel prachtig omdat er wat lelijk hoog verdwijnt (of laag of midden of whatever).

Ik heb nu een aantal van mijn zelfgedraaide kabels op verschillende plekken gebruikt en het geluid bevalt me, dus idd. geen paniek :-D

Eigenlijk wilde ik met mijn 'vraag' alleen maar weten of ik het risico zou lopen om mijn OT te beschadigen oid.
Mijn eigen oren zijn nog goed genoeg om te beslissen of ik mooi vind wat ik hoor.

Franc.

PeeVee
25 januari 2005, 18:36
ja, je mag heus wel een merknaam noemen...

Hmmm... als het merk kabel dat als beste uit de test komt (alleen) te koop is bij een bepaalde leverancier van amp spulletjes dan weet ik het niet hoor. Moeten we dan ook niet een test van Marble/FNS hier gaan plaatsen en nog eentje van Erik v.d. Haar en wat zeggen die testen ons eigenlijk? Het is niet flauw bedoelt en ik heb niets tegen Chris, AJ, Eric of Nic.

Ik begrijp de verleiding, maar vraag me af of het verstandig (en professioneel) is. Het zou anders (beter) zijn als gebruikers van speaker- of gitaarkabels zich positief (of negatief) uit zouden laten over bepaalde merken. Zou zweer ik qua sound bijvoorbeeld bij 220V kabel van de Bouwmarkt als speakerkabel (tot 10 meter). Het mag trouwens ook Gamma of Praksis zijn ;-)

De mensen met twee petten op moeten het natuurlijk zelf weten, ook dit is weer een discussie die al eens gevoerd is, "history will repeat itself" dat blijkt wel weer. E.e.a. is blijkbaar ook nog afhankelijk van hoeveel rek de moderator alhier toelaat in in de grenzen van het "grijze gebied", ik ben QRT of in ieder geval tijdelijk QSY.

73 (sk)

PeeVee
25 januari 2005, 18:39
@Wormaap: en ik ben het weer helemaal met jou eens (wat zijn we het weer met elkaar eens hahaha). Stevigheid en degelijkheid is bij mij zeker ook een afweging (maar dan m.n. bij de microfoonkabels die we bij de PA en in oefenruimte gebruiken; één setje is letterlijk 20 jaar oud met ook Neutrik en heb ik volgens mij nog maar één of twee keer opnieuw moeten solderen, kabel verder nog pico bello!). Ik weet niet hoeveel jij met jouw band "on the road" bent maar het snoertje van mij top naar mijn cab heeft aanzienlijk minder te lijden dan bovengenoemde micro kabels. Ik gebruik overigens geen "crap" parts, maar betekent niet dat het persé duur hoeft te zijn! Er zit nog wel wat tussen vergulde Neutrik en verchroomd pisbakkenijzer ;-)

PeeVee
25 januari 2005, 18:44
Dus conclusie, alle kabels voor de eindtrap hebben invloed op je geluid en die achter de eindtrap nihil ?

Het is wat kort door de bocht maar ik vind het in essentie een mooi compact statement. De speaker kabel moet natuurlijk wel electrisch goed zijn, geen crap parts en pluggen die bijna (of deels) sluiting maken etc. Zoals gezegd, goed betekent niet altijd duur, goedkoop betekent echter wel heel vaak "crap".

ChrisMW
25 januari 2005, 19:10
Hoi PeeVee

Ik wou vanmiddag al op je 1e posting en vraag reageren maar toen was ie opeens ge-edit.
Naast horen gaat het ook om voelen (hoe je hele setup reageert op je aanslag).
Natuurlijk ben ik "partijdig", ha ha. Ik heb de mogelijkheid om onderdelen en producten van diverse merken te gebruiken/verkopen maar de keuze valt altijd op de beste sound en de beste leverancier na 'n eigen test en die van diverse klanten die (semi)prof. bezig zijn en 'n ruime ervaring hebben.

Veel muzikaal en knutsel plezier!

Franc
25 januari 2005, 20:41
Moeten we dan ook niet een test van Marble/FNS hier gaan plaatsen en nog eentje van Erik v.d. Haar en wat zeggen die testen ons eigenlijk?

Nou, laten we er niet de grote speakerkabeltest van maken zeg :( daar vind ik het persoonlijk een te onbenullig onderdeeltje voor ;)
(nu roep ik natuurlijk weer een stortvloed aan reactie over me af).

Laten we het erop houden dat iedereen lekker koopt wat ie zelf wil, zoveel geld eraan uit geeft als ie zelf wil en vooral niet op het gehoor van een ander afgaan! (volgens mij heb ik dit al een paar keer geroepen).

Case closed nu, ik heb mijn antwoord, we hebben nu 6 pagina's topic gehad, tijd voor iets echt interessants.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de topics over mijn prachtige JTM45 of het kale te tolexen versterkertje :-D :-D
(O shit, is dit nou ook reclame ? :roll: )

Franc.

matto
26 januari 2005, 12:56
Ik heb alle berichten met belangstelling en alsmaar stijgende verbazing gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat wij gitaristen nog gekker zijn dan ik al dacht. :-D :-D :-D

PeeVee
29 mei 2005, 14:35
ben tot de conclusie gekomen dat wij gitaristen nog gekker zijn dan ik al dacht. :-D :-D :-D

Vertel?!?!... Doe's een duit in het zakje :-D