PDA

View Full Version : oude preampbuizen; wat kan ik hiervoor vragen?



iam
20 januari 2005, 21:26
ik heb mijn buizenlade eens opengetrokken

stuk of 11 preampbuisjes

http://users.pandora.be/iam/fender.JPG

5fender waarvan:
1 12ax7a
3 7025 (rca)
1 12at7 (rca)

http://users.pandora.be/iam/buizen.JPG

de rest:
1 chinese ecc83a
1 radiotron 12at7
3 I.E.T 7025a
1 National 12ax7 (made in yugoslavia)

Allemaal nog in goede staat...
hoeveel kan ik daarvoor vragen? ik veronderstel wat meer voor die fenders? die rca's zijn toch redelijk gewild dacht ik?

Jeroenvanhulsteijn
20 januari 2005, 22:08
Ik denk dat het ook afhangt van hoe ze meten.

Het zijn geloof ik niet echt buizen met verzamel waarde. Behalve die RCA dan misschien.

Voor goede ECC83 van mullard en siemens enzo betaal ik meestal ongeveer 10-15 euro. Soms iets meer. Die Fender buisjes weet ik niet. Geen idee ook waar ze die vandaan halen. 4 euro?

Het zal niet echt een goudmijn zijn die je daar hebt. Voor NOS van Telefunken en Philips wordt geloof ik nog wel eens 20-25 euro gevraagd. Maar dan houdt het wel op.

Maar je moet maar even wachten wat de experts er van zeggen.

iam
20 januari 2005, 22:12
Ik denk dat het ook afhangt van hoe ze meten.

Het zijn geloof ik niet echt buizen met verzamel waarde. Behalve die RCA dan misschien.

Voor goede ECC83 van mullard en siemens enzo betaal ik meestal ongeveer 10-15 euro. Soms iets meer. Die Fender buisjes weet ik niet. Geen idee ook waar ze die vandaan halen. 4 euro?

Het zal niet echt een goudmijn zijn die je daar hebt. Voor NOS van Telefunken en Philips wordt geloof ik nog wel eens 20-25 euro gevraagd. Maar dan houdt het wel op.

Maar je moet maar even wachten wat de experts er van zeggen.

ik verwacht er nu ook geen 10-15€ per buis voor hoor...

maar wil gewoon een richtprijsje, wat gangbaar is voor het setje (anders hou ik ze lekker zelf)
heb advertenties geplaatst dat ze moeten bieden, maar ik moet toch een beetje een richtprijs hebben :)

Quink
20 januari 2005, 22:52
Voor goede ECC83 van mullard en siemens enzo betaal ik meestal ongeveer 10-15 euro.

Kijk dan hier maar eens naar:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=5744155794&ssPageName=STRK:MEWA:IT


:o :o

Negative K3 fan
20 januari 2005, 23:14
een kwartet GEMATCHTE 12ax7s wtf ???

SteavisSmokin
20 januari 2005, 23:57
Iam: volgens mij zijn die Fender buizen geen RCA's maar jaren 70/80 G.E.'s. Klinken OK maar niet super vind ik zelf -> beetje snotterig in het laag vond ik die van mij klinken. Die Fender 12AX7A (links op 1e foto) is een chinees zo te zien...niet echt super (zal ook wel helemaal op zijn als hij een paar jaar gebruikt is). Die radiotron is volgens mij een jaren 80 sovtek.. Heb ook een paar van die dingen en die flitsen heel fel op iedere keer als je ze opstart...vertrouw die dingen niet helemaal. :cry:

Echt een kenner ben ik niet, maar als ik zou moeten schatten zou ik denk ik een euro of 60 schatten. Voornamelijk omdat ze allemaal al gebruikt zijn (toch?), dus er zullen er zeker wel een paar tussen zitten die niet goed meer meten.

NK3F: zullen wel 12AX7's met gematchte helften zijn. Wordt vaak gedaan om te gebruiken in PI's. Vooral bij audio aparatuur willen ze de PI zo goed mogelijk gebalanceerd hebben.
Steve

iam
21 januari 2005, 00:06
Iam: volgens mij zijn die Fender buizen geen RCA's maar jaren 70/80 G.E.'s. Klinken OK maar niet super vind ik zelf -> beetje snotterig in het laag vond ik die van mij klinken.

zijn wel RCA's, staat erop (moeilijk te zien wel, maar er staat 'by rca')
de 4 rechtse fenders dus...

pol
21 januari 2005, 08:13
dat opflitsen is normaal bij sommige merken heb ik mij laten vertellen.

Jeroenvanhulsteijn
21 januari 2005, 09:17
Kijk dan hier maar eens naar:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=5744155794&ssPageName=STRK:MEWA:IT


:o :o

ja, das duur. Maar is wel gematched en meten 100%, min of meer NOS. Misschien voor een hifi man wel degelijk de prijs waard. Zie maar eens een matched kwartet bij elkaar te vinden.

Je komt op ebay nog genoeg losse buisjes (NOS) tegen voor ongeveer 25 euro.

Negative K3 fan
21 januari 2005, 10:30
NK3F: zullen wel 12AX7's met gematchte helften zijn. Wordt vaak gedaan om te gebruiken in PI's. Vooral bij audio aparatuur willen ze de PI zo goed mogelijk gebalanceerd hebben.
Steve

ja gematchte helften, maar ik maakte op uit die tekst dat ze aan elkaar waren gematcht :s

iam
21 januari 2005, 11:12
hoe meet ik die buizen door? (ik heb nix van apparatuur!)

en natuurlijk, als er iemand geinteresseerd is--> PM hé :wink:

SteavisSmokin
21 januari 2005, 13:21
zijn wel RCA's, staat erop (moeilijk te zien wel, maar er staat 'by rca') de 4 rechtse fenders dus...

zou dat op de foto ook te zien moeten zijn? Je bent toch niet in de war met U.S.A. wat boven het 7025 teken staat..? :???:

iam
21 januari 2005, 13:27
zijn wel RCA's, staat erop (moeilijk te zien wel, maar er staat 'by rca') de 4 rechtse fenders dus...

zou dat op de foto ook te zien moeten zijn? Je bent toch niet in de war met U.S.A. wat boven het 7025 teken staat..? :???:

je ziet het enkel op de 12at7 nog duidelijk maar niet op de foto...

SteavisSmokin
21 januari 2005, 14:49
oke dan! Dan heb ik niks gezegd.... 8-)

PeeVee
21 januari 2005, 19:29
Het lijkt met een gebruikt setje wat uit een Fender amp (Bassman o.i.d.) met uiterst links een Chineesje. Die Fenders lijken me inderdaad GEC maar meer nog Sylvania (Philips USA). Kan het niet zo goed zien, die Philipsen met lange platen vind ik wel OK maar het valt niet mee om nog goeie (niet microfonische) te vinden. Die andere hebben allerlei exotische merknamen (o.a. National) maar ik zie daarbij zo al een Chineesje en een Sovtekkie, enfin, dat heeft Steven al goed gespot.

Ik heb er zo tientallen liggen en bij Al krijg je dit soort buisjes bij de koffie (echt geen geintje, bij de koffie krijg je een krokant 12AT7-tje gepresenteerd uit een mooi koekjesblik hahaha). Ze meten vaak nog wel goed maar ook vaak microfonisch en tja... de fut is er vaak uit als je vergelijkt met "frisse" buisjes. Vreemd verhaal, I know... maar toch is het zo. Blijkbaar hoor ik iets wat ik met mijn tester niet kan testen, ik vind ouwe buisjes vaak wat vlak/mat klinken, uitzondering o.a. ouwe (echte) RCA's en wat Duits spul (Siemens, Telefunken etc.). Verder sluit ik me vrijwel helemaal aan bij het verhaal van Steavis.

Ik koop dit soort buisjes "op de gok" op radiomarkten voor ong. 1 tot 2 Euro per stuk. Ik vraag of ze getest zijn en kijk de verkoper dan diep in zijn blauwe ogen en vraag 'm ook naar een kaartje met zijn adres (want meestal hebben ze thuis nog meer spul). Ga er vervolgens met een maat van me even "hardop twijfelen" (zodat de verkoopmeneer het net kan horen) of ik het nu wel of niet zal doen. Besluit dan om het maar wel te doen en merk stoer tegen m'n maat op dat als ze niet goed zijn, ik ze met wat motorvrienden wel bij die verkoper terug kom brengen om ze op een plek te steken waar de zon niet schijnt (heeft ie nog mazzel dat het geen 6L6'en zijn :razz:).

Ik doe net alsof ik niet in de gaten had dat de verkoper heeft meegeluisterd en vraag hem nogmaals indringend of ze goed en getest zijn. Als hij volmondig "ja" zegt koop ik ze, en als hij de zegt "nou vooruit, weet je wat, je krijgt ze voor 50 cent per stuk maar dan mot je ze wel allemaal meenemen".... dan koop ik ze ook! (maar dan weet je gewoon dat ze niet getest zijn er er ook slechte of kapotte bij kunnen zitten).

Tot voor een jaar of 3 geleden kwam ik toch vaak thuis met tientallen 12AX7-tjes, 5751's, 12AY7-tjes, 12AT7'tjes etc. NIET uit exotische landen of Oostblok maar gewoon UK, USA, Duitsland, NL. Eerst meten en alles wat kapot is gewoon wegpleuren (vaak toch wel 10%, meestal is dan 1 van 2 triodes stuk), dan nog een keer meten in een chassis, dan nog een keer op gehoor testen in mijn DIY (Ch)amp gevalletje, meestal leg ik dan ook nog de helft in het "niet zo geweldig bakje" en houd ik ong. 25% tot 40% over en dus zo'n 3 Euro per buisje betaald wat ik zeer acceptabel vind. Mijn "niet zo geweldig" bakje puilt wel uit op het moment, ik merk dat ik nog maar weinig ouwe buisjes "geweldig" vind. Prijzen op internet zij echt ABSURD dus ik ben hevig op zoek naar goed alternatief nieuwe productie. Ik vind i.t.t. velen JJ niet bijzonder en beetje (te) helder, Sovtek redelijk maar steriel en vlak, de LPS heb ik beetje haat-liefde mee, weet eigenlijk nog niet zo goed wat ik daar van vind, ik moet nog eens Svets (winged C) gaan proberen. Nieuwe Chineesjes (is dat ook wat TAD heeft?) vond ik trouwens niet zo slecht klinken maar weer snel microfonisch of gaan ruisen of kappen ermee... Wat leven we toch in een ellendige wereld, kan niet iemand een buizenfabriekje staren? In LENT (bij Nijmegen) staat er nog eentje (Thermion) ;-)

iam
21 januari 2005, 21:17
Het lijkt met een gebruikt setje wat uit een Fender amp (Bassman o.i.d.) met uiterst links een Chineesje. Die Fenders lijken me inderdaad GEC maar meer nog Sylvania (Philips USA). Kan het niet zo goed zien, die Philipsen met lange platen vind ik wel OK maar het valt niet mee om nog goeie (niet microfonische) te vinden. Die andere hebben allerlei exotische merknamen (o.a. National) maar ik zie daarbij zo al een Chineesje en een Sovtekkie, enfin, dat heeft Steven al goed gespot.



ik zeg het nog eens, die vier bovenste rechtse fenderbuisjes zijn RCA's zijn allemaal op een gelijkaardige manier bedrukt (sommige wat meer afgebladerd dan andere) maar op de 12at7 buis staat DUIDELIJK, 'by RCA'

ik trek er een foto van

iam
21 januari 2005, 21:22
http://users.pandora.be/iam/rca.JPG

dit staat op alle 4 die fendertjes (bij de ene wat duidelijk dan de andere)

PeeVee
21 januari 2005, 21:52
dit staat op alle 4 die fendertjes (bij de ene wat duidelijk dan de andere)
"RCA" is gewoon een merknaam en zij kunnen "hun" buizen natuurlijk gewoon "in opdracht" c.q. "naar specificatie" laten maken in iedere willekeurige fabriek OK?

De 12AX7 buisjes op de foto zijn géén RCA's zoals ik ze ken uit 50's / 60's en komen volgens mij niet "RCA fabriek", binnenwerk lijkt erg op 70's / 80's Sylvania (Philips USA) maar ik ben geen kenner, Al moet hier wel uitsluitsel over kunnen geven.

iam
21 januari 2005, 22:04
dit staat op alle 4 die fendertjes (bij de ene wat duidelijk dan de andere)
"RCA" is gewoon een merknaam en zij kunnen "hun" buizen natuurlijk gewoon "in opdracht" c.q. "naar specificatie" laten maken in iedere willekeurige fabriek OK?

De 12AX7 buisjes op de foto zijn géén RCA's zoals ik ze ken uit 50's / 60's en komen volgens mij niet "RCA fabriek", binnenwerk lijkt erg op 70's / 80's Sylvania (Philips USA) maar ik ben geen kenner, Al moet hier wel uitsluitsel over kunnen geven.

ok, wist ik niet, my bad :oops: :roll:

Mitch
22 januari 2005, 15:02
Je ziet al aan de kleine platen dat het niet extreem oud is.
Ik heb nog wel een paar opmerkingen: oude productie is, mits in orde, echt een slag beter dan nieuwe productie. Ik heb inmiddels een tiental verschillende merken geprobeerd en gehoord en vergeleken met bijv. nieuwe JJ of EH en die halen het gewoon niet.
Dat die oude buizen die je voor een euro koopt misschien wat dof klinken en tegenvallen, maar 'you get what you pay for' :wink:
Testresultaten zeggen inderdaad niet alles, maar geven wel een indicatie over het vermogen. Klankkleur is inderdaad een heel ander verhaal !

Antoon
24 januari 2005, 01:30
Dat 'flitsen' bij inschakelen kan niet veel kwaad. Mijn ervaring is dat met name de Joegoslavische buisjes dat deden. Ik meende ook al de Joegoslavische anode te herkennen op de foto's. Op het moment dat er 'Fender' op de buizen staat zitten we al ver in de jaren 70. Bijna alle westerse buizenfabrieken waren toen al lang gesloten (alleen Phillips ECG nog niet?). Dat wil inderdaad niet zeggen dat je nog tot ver in de jaren 80 de merknamen 'Siemens', 'RCA' enz. tegenkomt. RCA liet ze in Joegoslavie maken.

Al
24 januari 2005, 23:16
ik zeg het nog eens, die vier bovenste rechtse fenderbuisjes zijn RCA's zijn allemaal op een gelijkaardige manier bedrukt (sommige wat meer afgebladerd dan andere) maar op de 12at7 buis staat DUIDELIJK, 'by RCA'

ik trek er een foto van

Klopt --> is RCA. De oudere RCA zagen er inderdaad anders uit. Hte opflitsen is onschulidig. Sommige type buisjes doen dat en het komt omdat de gloeidraad koud is en dan een lage weerstand heeft en eventjes veel stroom trekt. Buisje kan er tegen.

Preampbuisjes zijn goed op gehoor te testen. Soms kan een wat muffere het uitstekend in een pinnige amp doen en voor wat warmte (qua sound) zorgen. Het is qua sound zoals altijd afhankelijk van het huwelijk met de andere parts. Ik gebruik om die reden wel eens hifi parts maar ook wel eens "versleten" oude parts. Het is dus allemaal relatief zodat een oordeel zonder referentie weinig waard is.

Huidige buiskes zijn een beetje problematisch. Ik ken buisjes met veel pk's maar die moeten dan ook weer een goed huwelijk met de rest vormen. Soms zijn ze na 10 uur raggen onbruikbaar en te microphonisch of hebben ze te weinig karakter. Gelukkig zijn er nog een hoop oude buisjes die het redelijk t/m uitstekend doen. Over het algemeen is een NOS buis op de lange duur een gunstiger investering dan nwe buizen.

Al