PDA

View Full Version : Zelfbouw Footswitch



Wormaap
20 januari 2005, 22:05
Testerdetest.

Wormaap
20 januari 2005, 22:06
Jaja, ik moet hier toch even trots zijn :-D
Vandaag begonnen aan mijn zelfbouw footswitch voor m'n ENGL Fireball.
Het principe is gelukkig net zo simpel als ik dacht: In de amp zit een TRS-uitgang, en het schakelen van de tip danwel ring aan de sleeve wisselt van kanaal danwel mastervolume.
Nog even een vluchtig getekend schemaatje voor de mensen die hem na willen maken ofzo, niet dat het moeilijk te beredeneren is ofzo, maar toch :)
http://home.planet.nl/~snijd952/schema%20footswitch.JPG

Als snoer heb ik een TRS-XLR snoer gesoldeerd volgens:
XLR:

* Pin 1 - Shield (Ground)
* Pin 2 - Hot (+)
* Pin 3 - Cold (-)

1/4" TRS:

* Tip - Hot (+)
* Ring - Cold (-)
* Sleeve - Shield (Ground)

En nu ben ik een beetje trots omdat dit mijn eerste zelfbouwprojectje is :-D
Hij is nog niet af, want ik heb nog geen behuizing (wordt gemaakt voor me :) ) maar een snelle testrun met losse draadjes enzo liet zien dat het perfect werkt zo.

birt
20 januari 2005, 22:07
gebruik je spdt's? of dpdt's met leds erbij?

Wormaap
20 januari 2005, 22:16
gebruik je spdt's? of dpdt's met leds erbij?
Omdat ik opeens een kriebel had vandaag en wilde gaan bouwen ben ik naar een willekeurige muziekzaak gegaan (electronicazaken hadden niks geschikts :( ) en heb daar de enige 2 switches meegenomen die ze nog hadden. Een SDPT en een 4DPT ofzo, waarbij het ene groepje van 2 wel doorgeschakeld wordt als de andere 2 uitstaan en vice versa, beetje wazige switch maar vooruit. Misschien dat ik morgen nog even opbel naar een electronicaboer of'ie er nog zoeen voor me heeft, want dan zou ik namelijk 2 LEDjes per switch kunnen gebruiken, 2 groene voor clean en mastervolume 1 en 2 rode voor scheur en mastervolume 2. Maar momenteel nog even helemaal zonder LEDjes, die kan ik er altijd later nog bijzetten :)

hadv
24 januari 2005, 15:11
in m'n screamer pedaal zitten de leds gewoon in de leidingen (hot en cold in het plaatje), dus geen aparte schakelaar voor nodig
ik vermoed dat de schakelaar een relais aanstuurt dat de audio-schakelingen verzorgt. dat is zo ongeveer de enige manier nl waarop je op drie manieren dit kunt regelen (footswitch, panelswitch en luxe extern pedaal)