PDA

View Full Version : EKO 12-snarige gitaar.....?



CustomBlood
20 januari 2005, 20:37
ik heb er 1.
12 snarig semi-akoestisch handgemaakt in italie zie hier:

http://www.unachitarrainvetrina.it/scheda_eko12el.html

wat kunnen jullie me erover vertellen?
2dehands gekocht voor 50 euro en opgeknapt en nu in nieuwstaat.
speelt heel fijn en zo harmonisch klinkend, wil je niet weten, kwaliteitsgitaar.
maar ik heb er nooit 1 gezien ergens anders en ik moest ook op internet lang zoeken voor 1 site waar tie op stond.

dus maak me gek met info :razz:

Kasper
20 januari 2005, 22:22
Dit bericht toevallig van jou:
i have a 12 string semi-acoustic ranger, got it for 50 euro (70 dollars).
i was wondering, untill which date were these models manufactured?
i mean i cant believe mine is 30 years old...it cant be cos its in mint condition.
:-D

CustomBlood
20 januari 2005, 22:29
ja, met nog een andere site.
ze zeggen dat ie minstens 30 jaar oud is, ik geloof er niks van.
hij is in nieuw conditie zeg maar.
toen ik m kocht was tie gewoon verwaarloosd, wat poetsen en afstellen en hups, een nieuwe gitaar die zeer harmonieus klinkt.

Kasper
20 januari 2005, 22:31
The 2004 Vintage Guitar Price Guide gives a price range between $350-$400 for a Ranger 12.
Dus op zich wel een koopje als je er €50 voor neergelegd hebt.

Op harmonycentral zijn de prijzen dan weer wat lager:
http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Eko/Ranger-12-01.html

Ik lees ook wel overal dat die gitaren meestal uit de jaren '70 - '80 komen.

CustomBlood
21 januari 2005, 01:18
hey bedankt kasper,

waardevolle info.

chris c
21 januari 2005, 10:17
Ik heb er zo eentje ("Ranchero" staat er bij mij op het etiket), in een tweedehands gitaarzaakje gekocht voor 70 euro. Is minstens 35 jaar oud, met flink wat deuken en krassen, maar verder heel en goed bespeelbaar. Blijkbaar gebouwd om een atoomaanval te doorstaan :D Klankkast is volledig laminaat, hals met dikke bouten bevestigd zoals bij een Fender. De acoustische klank vind ik OK om zachtjes te tokkelen, maar dat is het dan. Te weinig bas, geen punch, geen dynamiek. Omdat er toch nauwelijks bas is, ben ik van plan om de vier lage octaafsnaren te vervangen door vier hoge, om een "super-Nashville tuning" te creëren. Is misschien wel interessant in een mix.
De gitaar op de foto heeft blijkbaar een magnetisch element, dat lijkt mij een goed idee.
Ik heb ergens gelezen dat een jonge Bob Taylor dank zij deze EKO's op het idee gekomen is om de halzen van zijn gitaren met schroeven te bevestigen.

CustomBlood
21 januari 2005, 12:29
nou de mijne heeft meer bas dan de 12-snarige guild van een vriend.
dynamiek en punch van hier tot tokio :D
ik denk dat de jouwe dan afgeragt is ofzo.
de mijne kan op een versterker aangesloten worden en dan klinkt ie gewoon niet normaal zuiver, harmonisch en "groot".
maar ik stem m dan ook 1 hele stap lager met .13 snaren erop.

chris c
21 januari 2005, 14:25
Ik zie nu dat de mijne een kleinere klankkast heeft dan die op de foto. Zal daarmee misschien te maken hebben. Misschien heeft die van jou bovendien een massief bovenblad ?

matto
22 januari 2005, 17:01
Ik heb er vroeger ook zo een gehad met element en knoppen op de klankkast.
Op die gitaar heb ik voor het eerst ervaring opgedaan met afstellen van de halspen.
Op een morgen zat er een barst in de achterkant van de hals van de derde tot aan de twaalfde fret.
Toen heeft een gitarist die in een bandje speeelde hem maar meegenomen en waarschijnlijk nog wel weer opgelapt.
Van hem heb ik toen het advies gehad om een Takeharu te kopen die nu meer dan 25 jaar later nog steeds in de familie rondzwerft om beginnende
neefjes en nichtjes kennis te laten maken met een Western. :P

soapwater
23 januari 2005, 18:00
Ik heb ook een EKO-12 string staan. Hij is in een ver verleden nog van m'n moeder geweest en de gitaar heeft jaren op zolder gelegen.
Nu ziet hij er zo uit:

http://users.skynet.be/fa500290/temp/eko/eko1.jpg


http://users.skynet.be/fa500290/temp/eko/eko2.jpg


http://users.skynet.be/fa500290/temp/eko/eko3.jpg


http://users.skynet.be/fa500290/temp/eko/eko4.jpg

Ik wil graag een akoestische gitaar hebben. Ik had er ooit één, maar dat is een ander verhaal.
Nu vraag ik me af of het nog zinvol is om dit instrument weer op te lappen en hoe doe ik dat dan? De frets en stemmechanieken zijn verroest maar voor de rest lijkt alles nog in orde te zijn.
Wat doe ik om de stemmechanieken weer vlot te krijgen en kan ik de frets gewoon afschuren?
Eigenlijk wil ik ook gewoon 6-snarig spelen. Kan ik er gewoon 6 snaren opsteken i.p.v. 12? Normaal gaat dat toch hé?
En is dit eigenlijk een goede gitaar? Of kan ik beter een goedkope yamaha scoren op ebay?

Greetz

CustomBlood
23 januari 2005, 23:15
hey das hem!
minus roest en aanslag....

als je m stap lager stemt (D) klinkt t zeer vol en harmonieus, ik doe m nooit meer weg en ik heb al wat gitaren in mijn handen gehad.
roest is te bestrijden, ga naar een doe-t-zelver speciaalzaak waar ze wat spul ervoor hebben hoewel de stemmechanieken wel errrug roestig zijn, kweenie.

kheb t nooit geprobeert, alleen 6 snaren maar tis mogelijk, waarom niet?

soapwater
24 januari 2005, 11:00
hmm... Betreffende die tuners, dat zou nog wel moeten lukken...
Maar ik heb ook gemerkt dat de actie nogal hoog is. Nu met de oude verroeste snaren erop zelfs. Hoe kan ik deze verlagen?
Als ik een snaar tegen de laatste fret (hoogste noot) druk, raakt deze de anderen niet. Dus de hals staat bol, is het niet? Kan ik hier iets aan doen?

Greetz

CustomBlood
24 januari 2005, 13:31
zadel verlagen met een platte schroevendraaier 8-) , een beetje ratelen mag wel hoor.
t kan niet aan de hals liggen, tis zo sterk gemaakt, net een tank.

soapwater
24 januari 2005, 13:50
Welja, maar dat zadel staat nu al op de laagste stand. Als ik em nog lager ga zetten, spring de snaar er gewoon uit. Zoals ik zei, is de actie nog steeds veel te hoog (meer dan 6mm). Als je een snaar tegen de laatste fret drukt, raakt deze de andere frets niet meer. Dit wilt toch zeggen dat de hals niet goed staat afgesteld? Ik denk het toch. De hals is wel recht, maar hij lijkt in een hoek t.o.v. de gitaar te staan. Is het mogelijk om deze een beetje krommer te trekken zodat de actie verlaagt, of gaat dat gewoon niet? Of mss is het af te raden bij zo'n oud ding... Het zadel is ook wat versleten. De groeven zijn wat uitgesleten. Kan ik dit zelf maken, en welk materiaal gebruik ik dan?

Greetz

hadv
24 januari 2005, 13:50
die eko's zijn behoorlijk oud
ik heb mijn eerste 6-snaar in 1972 gekocht
de 12-snarigen waren toen ook te koop, maar dat zocht ik toen niet

dus ja, ze kunnen behoorlijk oud zijn
stevig gebouwd, niet de allerbeste actie, maar toch behoorlijk goed

mijne kreeg door droogte na zo'n 20 jaar wel een barst in het bovenblad
maar ja, die gitaar kostte in 72 maar liefst 245 gulden (110 euri)

soapwater
24 januari 2005, 17:58
mjah, maar wat met mijn actie-verlaging?

chris c
25 januari 2005, 11:02
Om te zien wat de oorzaak is van te hoge actie:
1. Checken of de topkam niet te hoog staat : lage E-snaar indrukken op 3de fret. Die snaar moet rakelings boven de 1ste fret lopen (maar niet ertegen). Indien te hoog : groeven in de topkam dieper vijlen.
2. Staat het brugzadel niet te hoog ? Bij jou staat ie blijkbaar al te laag, dus dat is het probleem niet.
3. Checken of de hals min of meer recht is tussen de topkam en de 14de fret. Capo op de 1ste fret, G-snaar indrukken op de 14de fret en dan kijken hoeveel spatie er is tussen die snaar en de 7de fret. Die spatie zou niet meer mogen zijn dan de dikte van de omwonde G-snaar (als dat wel zo is : hals naar achter trekken). Anderzijds mag de ingedrukte snaar de fret ook niet raken (als dat zo is : hals naar voren trekken). Als de spatie OK is (ergens tussen net boven de fret en de dikte van de G-snaar, afhankelijk van wat soort actie je wil), dan ligt de oorzaak in de hoek van hals tov de klankkast :
4. Leg een lange liniaal op de frets en schuif die tot tegen de brug. Normaal gezien moet de liniaal vlak boven de brug of tegen de bovenste rand ervan terechtkomen. Als de liniaal halverwege de brug of daaronder terechtkomt, vormt de hals een te grote hoek tov de body of heeft snaarspanning aan de brug het bovenblad naar omhoog getrokken. Omdat je zadel al zo laag staat is er in dat geval maar 1 oplossing : hals eruit en afvijlen om de hoek weg te werken. Dat is wel een dure aangelegenheid denk ik.

soapwater
25 januari 2005, 19:31
De hals stond gewoon scheef t.o.v. de body. Ik heb de hals eraf gehaald en er stak al een klein stukje fineerhout tussen om em iets rechter te zetten, maar het was te dun. Nu heb ik een dikker stukje hout geplaatst en de hals staat er perfect op.
Ik heb ook een nieuw zadel gefabriceerd uit een stukje hard metaal dat ik hier vond. Ik weet niet of metaal hier voor gebruikt wordt, maar dat was het eerste wat ik kon vinden. Het zaldel dat erop zat was helemaal uitgesleten. Morgen ga ik er nieuwe snaren opsteken en ik hoop dat het een beetje goed klinkt. Als het metaal niet zo goedkomt, kan ik dan een nieuw zadel vinden? Of waarvan kan ik het zelf maken? (welk materiaal?)

Groeten

chris c
27 januari 2005, 09:50
Metaal wordt bijna nooit gebruikt voor een zadel van een acoustische. De meeste muziekhandels verkopen zadels van plastic of been. Die van plastic kosten volgens mij een paar euro.

soapwater
27 januari 2005, 14:56
Waarom wordt er eigenlijk nooit metaal gebruikt? Het klinkt anders wel prima. De kam is trouwens ook van metaal (origineel)...
Ik heb er snaren opgestoken en ik ben zeer aangenaam verrast!! klinkt goed, speelt goed... Meer moet dat niet zijn!!

Greetz

chris c
27 januari 2005, 16:18
Waarom bijna nooit metaal gebruikt wordt weet ik ook niet. Zal wel iets met de overbrenging van trillingen te maken hebben. Maar als ze op die manier goed klinkt, waarom niet ?
Bij mij zit er vlak voor de topkam een dikkere fret waar de snaren op rusten. De snaren rusten dus niet op de kam, die dient alleen maar om de snaren op hun plaats te houden. Dat vind ik wel een goed idee, omdat je dan geen klankverschil hebt tussen een gefrette noot en een open noot. Ik vraag me af waarom niet meer gitaarbouwers dat doen.

soapwater
27 januari 2005, 20:06
ow ja, idd... bij mij is het ook zo met een fret voor de topkam. Redelijk goed systeem ja... Ik had het nog nooit gezien.

Turpin
7 februari 2005, 01:04
Ik heb ook zo'n zelfde Eko 12-string. Ik heb hem van mijn oom gehad die hem zo'n 35 jaar geleden gekocht heeft. Mijn oom speelde toen in een band en is dus toen goed gebruikt. Voordat ik hem kreeg heeft hij jaren lang op een zolder gestaan. Toen ik hem kreeg hoefde ik hem alleen maar schoon te maken en nieuwe snaren erop. De hals is perfect recht en is zeeeeer stemvast. De klank is vol en aan bas geen gebrek. Ondanks dat de gitaar in goede staat is zijn er wel beginnende barstjes in de laklaag van het voorblad. Het is bijna niet zichtbaar, maar toch. Leuke sfeervolle gitaar met een lekker geluid.

Turpin
7 februari 2005, 01:04
Ik heb ook zo'n zelfde Eko 12-string. Ik heb hem van mijn oom gehad die hem zo'n 35 jaar geleden gekocht heeft. Mijn oom speelde toen in een band en is dus toen goed gebruikt. Voordat ik hem kreeg heeft hij jaren lang op een zolder gestaan. Toen ik hem kreeg hoefde ik hem alleen maar schoon te maken en nieuwe snaren erop. De hals is perfect recht en is zeeeeer stemvast. De klank is vol en aan bas geen gebrek. Ondanks dat de gitaar in goede staat is zijn er wel beginnende barstjes in de laklaag van het voorblad. Het is bijna niet zichtbaar, maar toch. Leuke sfeervolle gitaar met een lekker geluid.

RIES
8 februari 2005, 15:42
Ik heb vorig jaar een Egmond 12 snarige op geknapt, kwam nog uit de jeugd van mijn schoonvader.

Die had hem met grondverf bewerkt en wou er allerlei dingen op schilderen, maar dat werkte uiteraard niet. De gitaar heb ik geheel kaal gemaakt, ook laklaag helemaal eraf. En ben er wat uurtjes mee bezig geweest. Ziet er wel weer als nieuw uit (toch makkelijk als je timmerman geweest ben). Alleen erop spelen das einde verhaal. Klinkt voor geen meter en is niet af te stellen.

Maar doet het altijd goed als sierobject of des noods aan de muur.

Kijk eens bij de andere onderwerpen op het forum over zelfbouw, heb ik genoeg informatie uitgehaald.

Kijk eens op www.voxhumana.nl

Grtz