PDA

View Full Version : Pure nieuwsgierigheid



Dionyios
23 juni 2002, 16:37
He bassisten, ik heb een vraag die ik niet zelf kan oplossen... :eek:

het gaat over een ding op een basgitaar:
zo'n ijzeren boogje over de snaren (heb deze als voorbeeldje genomen, maar zijn ook andere merken die ze hebben http://www.fender.com/gear/gear.php?partno=0190116# ).

ik ben er echt al heel lang over aan het nadenken hoe je zo'n ding nou moet gebruiken en of ie wel te gebruiken is of alleen voor de klank ofzo en dat soort rare gedachtengangen, maar nu kan ik er niet meer tegen! Ik wil het weten!!!!!! Anders wordt ik gek :razz: :grin:

jaspertomas
23 juni 2002, 16:42
ik zag de (ex-)bassist van kane er zn duim op leggen. Volgens mij heb je op die manier een betere houvast. Als je je duim op een snaar laat rusten en je moet daarna op die snaar spelen, moet je heel snel je duim verplaatsen en met dat ding hoeft dat niet. Zo zou ik het gebruiken, maar of dat ook z'n functie is weet ik niet :smile:

basswasp
23 juni 2002, 17:58
Of om je hand op te laten rusten als je met plectrum speelt - misschien.....:smile:

hikerke
23 juni 2002, 19:41
ja is da nie gewoon voor uwen duim op te late ruste?
persoonlijk vin ik het maar mottig, kan je beter je duim op je element late ruste

AllodoX
23 juni 2002, 19:53
die zit / zat erop voor 3 redenen

1) sier
2) kunt hem gebruiken om je duim op te doen
3) afscherming. tegenwoordig gebruikt men aluminiumtape aan de achterkant, vroeger zat er een beugel aan de voorkant. die beugel zorgt ervoor dat je elementen geen straling opvangen van buitenaf.

Dionyios
24 juni 2002, 16:20
Bedankt bassisten, nou weet ik dat ook weer!

Eelco
25 juni 2002, 18:35
weet iemand ook waar die te koop zijn en of je die er zelf op kan zetten?

basswasp
25 juni 2002, 18:38
Zelf erop zetten kan natuurlijk altijd.........:smile:

Eelco
29 juni 2002, 18:16
ik heb het aan mn basleraar gevraagd.

dat kapje helemaal onderaan heeft nog een functie:

Heel vroeger wilden bassisten een heel droog geluid en onder dat kapje zat een strook rubber die op de snaren lag en dus werden de snaren gelijk gedempt.

AllodoX
29 juni 2002, 23:35
Jah.. alleen draaide 90 % van alle bassisten hem om, zodat ie niet dempte :wink: