PDA

View Full Version : Gitaar leren spelen (beginner)



Mr.Me
20 januari 2005, 17:20
Hallo beste mensen,

Ik wil graag elektrisch gitaar leren spelen. Ik heb nog nooit een gitaar bespeelt en ik vroeg me af of er winkels zijn waar ze mensen als ik (n00bie op gitaargebied) kunnen helpen. Moet ik daarvoor gewoon bij een gitaarwinkel terrecht die me toch het een en ander kan uitleggen en een hoop advies kan geven?

Ik wil het heel graag leren alleen is dan een aantal lessen de beste manier om erachter te komen of het iets voor mij is voordat ik een gitaar aanschaf. Of moet ik toch een beetje zelf aan de gang gaan? Ik denk zelf namelijk dat je in een paar gitaarlessen er niet echt achterkomt of het iets is.

Ook heb ik al eens rondgekeken op het net en er werd me geadviseerd als je een laag budget hebt de ibanez grx40 set aan met een 10 watt versterker die erbij zit aan te schaffen. Ik weet niet of dit wat is voor een beginner en ik hoop dat jullie mij daarover meer kunnen vertellen.

Tot nu toe is mijn motivatie voor gitaar leren spelen dat uit een gitaar ongelooflijk mooi geluid komt en ik niets liever wil dan het zelf na een aantal jaren ook een beetje onder de knie willen hebben...

Ik hoop dat jullie mij nog het een en ander kunnen adviseren op gitaar gebied en mijn bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt,
Mr.Me :)

Harry
20 januari 2005, 17:29
misschien kun je van een van die vrienden wat leren zodat je op die manier te weten komt of het iets voor je is? Een winkel verkoopt alleen maar, en soms krijg je er goed advies bij.....

Bluesbreaker
20 januari 2005, 17:29
Hallo beste mensen,


hoi, welkom hier



Ik wil graag elektrisch gitaar leren spelen. Ik heb nog nooit een gitaar bespeelt en ik vroeg me af of er winkels zijn waar ze mensen als ik (n00bie op gitaargebied) kunnen helpen. Moet ik daarvoor gewoon bij een gitaarwinkel terrecht die me toch het een en ander kan uitleggen en een hoop advies kan geven?


elke winkel kan je advies geven, ze blijven echter wel verkopers dus je zult geen geheel ongekleurd advies krijgen



Ik wil het heel graag leren alleen is dan een aantal lessen de beste manier om erachter te komen of het iets voor mij is voordat ik een gitaar aanschaf. Of moet ik toch een beetje zelf aan de gang gaan? Ik denk zelf namelijk dat je in een paar gitaarlessen er niet echt achterkomt of het iets is.


ja, gewoon een paar lessen nemen, als je het leuk vindt neem je je gitaarleraar mee naar de winkel en je vorige punt is ook opgelost.



Een aantal vrienden van me namelijk die hebben gewoon eerst een elektrische gitaar gekocht om het vervolgens uit hun eigen te leren spelen en daarna pas lessen te gaan volgen.

Tja, je kunt het jezelf leren, maar doe jezelf een plezier en neem een (goede) leraar, op die manier leer je het beter en sneller.



Ook heb ik al eens rondgekeken op het net voor een beginnersgitaar en een vriend van me adviseerde als je een laag budget hebt de ibanez grx40 set aan met een 10 watt versterker die erbij zit... Ik weet niet of dit wat is voor een beginner en ik hoop dat jullie mij daarover meer kunnen vertellen.

grx40 is een prima beginnersgitaar, ben ik zelf ook op begonnen. Die versterker ken ik verder niet, maar er zal net zoals de meeste 10 watt transistorversterkers geluid uit komen en niet meer...



Tot nu toe is mijn motivatie voor gitaar leren spelen dat uit een gitaar ongelooflijk mooi geluid komt en ik niets liever wil dan het zelf na een aantal jaren ook een beetje onder de knie willen hebben...

Ik hoop dat jullie mij nog het een en ander kunnen adviseren op gitaar gebied en mijn bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt,
Mr.Me :)

okay

Fvddungen
20 januari 2005, 17:54
Tot nu toe is mijn motivatie voor gitaar leren spelen dat uit een gitaar ongelooflijk mooi geluid komt en ik niets liever wil dan het zelf na een aantal jaren ook een beetje onder de knie willen hebben...
Alvast 1 tip: Wees niet gedesillusioneerd als dat mooie geluid niet uit jouw vingers komt. Het vraagt namelijk heel veel oefening voor je dat voor elkaar gaat krijgen. Wel doorzetten dus.

Nocki
20 januari 2005, 18:12
Ik denk dat je de juiste attitude hebt. ik zou zeggen ga heel veel winkel langs en hou je geld in je zak. dan hoor je een hoop dingen kan je je keuze maken en je gaat smane met een vriend dan een goede gitaar halen. en als je onzeker bent koop je gewoon een 2ehandsie. meestal leg je dan minder nneer voor een betere gitaar.

succes.

NOcki

deedee
20 januari 2005, 18:26
ga wat winkels langs en meestal hebben die een goedkope beginnersset, met alles wat je nodig hebt om te beginnen. (gitaar + versterker + kabels) maar ga wel meerdere winkels langs en neem een vriend van je mee die al gitaar kan spelen, kan hij objectief zeggen of het wat is. het setje wat jij hebt gezien ken ik niet

Mr.Me
20 januari 2005, 18:34
Bedankt voor de reacties :) ...

Ik denk dat ik binnenkort dan eerst maar eens ergens ga kijken of het iets voor mij is.

En waarschijnlijk wil ik dan nog steeds gitaar gaan leren spelen en ga ik maar eens wat lessen volgen...

Als die lessen mij bevallen ga ik maar eens goed in winkels rondkijken voor een gitaar en neem dan iemand mee die er verstand van heeft...

Hier nog maar even wat info over die starter set:

Ibanez GRX40 Starter Set
http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/images/ibanezStartset.jpg
Starterset el.gitaar van Ibanez. Compleet met 10 watt Versterker, gitaartuner, gigbag, instructieboek, strap, plectra en meer..... Nu voor € 239,- !

Heb toch nog even een vraagje, Ik ben linkshandig en in gedachte klinkt voor mij het gitaar bespelen met de linkerhand bij de slagplaat en de rechterhand bij de hals het meest logische. Alleen hoor ik van andere dat ik gewoon het beste een rechtshandige gitaar kan pakken.... Is een linkshandige dan lastiger leren en zijn die gitaren moeilijker aan te komen? Kan ik nu dus beter gewoon rechtshandig leren te spelen of linkshandig?

deedee
20 januari 2005, 18:34
oja, nog effe wat, koop een 2de hands is een goed idee, maar kijk dan wel effe naar de nieuwprijs op internet enzo en neem als het kan iemand mee om hem te beoordelen, nog een paar tips:
- ga alle frets van alle snaren langs en luister of de snaar niet tegen een andere fret slaat je hoort dat.
- laat degene die je mee hebt genomen of degene die hem verkoopt wat spelen en luister.
- zoek wat info over verschil in pickups (single-coil of humbucker).
- zet de versterker op een clean geluid en draai de volume knop naar rechts. luister of hij nog een heldere toon maakt.
draai wat aan de tone en volume knoppen op de gitaar. luister effe of dat werkt.
- zorg dat je 3 akkoordjes kan en speel er wat op. speel ook effe op de gitaar met die van je vrienden en vergelijk.
- tenslotte laat je niet overhalen en luister altijd met het idee dat ze willen verkopen naar de verkopers!!

- over gitaarles, gaat wel een stuk sneller, je leert wat trukjes. daarna kun je snel beslissen of je het leuk vind en.

deedee
20 januari 2005, 18:35
oja, nog effe wat, koop een 2de hands is een goed idee, maar kijk dan wel effe naar de nieuwprijs op internet enzo en neem als het kan iemand mee om hem te beoordelen, nog een paar tips:
- ga alle frets van alle snaren langs en luister of de snaar niet tegen een andere fret slaat je hoort dat.
- laat degene die je mee hebt genomen of degene die hem verkoopt wat spelen en luister.
- zoek wat info over verschil in pickups (single-coil of humbucker).
- zet de versterker op een clean geluid en draai de volume knop naar rechts. luister of hij nog een heldere toon maakt.
draai wat aan de tone en volume knoppen op de gitaar. luister effe of dat werkt.
- zorg dat je 3 akkoordjes kan en speel er wat op. speel ook effe op de gitaar met die van je vrienden en vergelijk.
- tenslotte laat je niet overhalen en luister altijd met het idee dat ze willen verkopen naar de verkopers!!

- over gitaarles, gaat wel een stuk sneller, je leert wat trukjes. daarna kun je snel beslissen of je het leuk vind en.

deedee
20 januari 2005, 18:35
oja, nog effe wat, koop een 2de hands is een goed idee, maar kijk dan wel effe naar de nieuwprijs op internet enzo en neem als het kan iemand mee om hem te beoordelen, nog een paar tips:
- ga alle frets van alle snaren langs en luister of de snaar niet tegen een andere fret slaat je hoort dat.
- laat degene die je mee hebt genomen of degene die hem verkoopt wat spelen en luister.
- zoek wat info over verschil in pickups (single-coil of humbucker).
- zet de versterker op een clean geluid en draai de volume knop naar rechts. luister of hij nog een heldere toon maakt.
draai wat aan de tone en volume knoppen op de gitaar. luister effe of dat werkt.
- zorg dat je 3 akkoordjes kan en speel er wat op. speel ook effe op de gitaar met die van je vrienden en vergelijk.
- tenslotte laat je niet overhalen en luister altijd met het idee dat ze willen verkopen naar de verkopers!!

- over gitaarles, gaat wel een stuk sneller, je leert wat trukjes. daarna kun je snel beslissen of je het leuk vind en.

deedee
20 januari 2005, 18:38
linkshandig / rechtshandig:
neem linkshandige gitaar, mijn broer op mijn gitaar klinkt niet!!!
er zit geen ritme in mijn linkerhand en ik denk niet genoeg in jou rechterhand
ik zou zeggen leer van je vrienden een paar akkoordjes en kijk in de gitaarwinkel effe.

Nocki
20 januari 2005, 18:43
als je links bent gewoon links gaan spelen. is moelijk met een goede gitaar zoeken maar is wel een stuk leuker en makkelijker voor je. bovendien staat het straks in een bandje leuker... ene rechthandigen bassist en een linkse gitarist... staat lekker stoer... alleen kan je status quo niet coveren dan :-)

NOcki

Mr.Me
20 januari 2005, 19:39
Ben ik als linkshandige toch weer de dupe :(

Ben ik dadelijk zeker veel duurder uit met een linkshandige gitaar dan voor een rechtshandige of valt dat wel mee?

De Ibanez GRX40 is die bijvoorbeeld verkrijgbaar voor linkshandige?

Bluesbreaker
20 januari 2005, 19:43
als je nu nog niet kunt spelen kun je net zo goed rechthandig gaan spelen hoor, het idee was ooit dat je met je goede hands aansloeg (moeilijk tokkelen enzo) maar tegenwoordig is de hals-hand minstens even belangrijk.

Azrael
20 januari 2005, 19:45
Doe jezelf een plezier en ga voor een normale rechtshandige gitaar.

Wat betreft verschil in handen overgens.....Ik heb meer problemen met mijn hals-hand dan met mijn rechter.

chennie
20 januari 2005, 20:21
als je nog nooit heb gespeeld, kan jenet zo goed rechts handige gitaar aanleren. In die situatie boeite het niet of je links of rechts speelt, je moet het nemalijk nog leren =)
Later heb je het voordeel dat wanneer je een betere gitaar wilt nemen of onderdelen wilt vervangen, bv slagplaatjes ed dat je veel makkelijker aan rechtshandig spul kan komen dan linkshandig

Mr.Me
20 januari 2005, 20:27
Wisselende reacties... De een zegt links de ander rechts...

Het lastige van een rechtse gitaar is dat het dus waarschijnlijk wat moeilijker aan te leren is volgens jullie, toch?

En van een linkse gitaar dat die veel moeilijker zijn aan te komen...

Als ik fout zit verbeter me dan maar even :)

Bluesbreaker
20 januari 2005, 20:32
Het lastige van een rechtse gitaar is dat het dus waarschijnlijk wat moeilijker aan te leren is volgens jullie, toch?

Nee hoor, als je nog niet kunt spelen ben je nog aan geen van beiden gewent dus maakt het niet uit of je links of rechts aanleert.

up-guitarman
20 januari 2005, 20:39
Mark Knopfler (die van Dire Straits) is linkshandig en speelt rechtshandig !!!
Wat hij er zelf over te vertellen heeft is dat hij het een enorm voordeel vindt omdat zijn "sterkere" hand dan op de hals ligt, zo kan hij gemakkelijk bendeings van 3 snaren tegelijk maken e.d. (wat vaak voor de rechtshandigen onder ons toch redelijk wat powertraining vraagt :wink: )

Mr.Me
20 januari 2005, 23:41
Ik denk dat ik gewoon rechtshandig ga spelen omdat de voordelen van rechtshandig overheersen vergeleken met de voordelen van linkshandig....

Je zou zeggen dat onderhand genoeg advies heb gekregen maar ik zit toch nog met een vraagje... Ik zou graag willen weten wat nou nog meer goede beginnersgitaars zijn die in de prijsklasse zitten van de Ibanez GRX40... Ik zie bijvoorbeeld ook genoeg tweedehandse staan maar die merken dat zegt me natuurlijk nog allemaal niets.. Wat zijn goede merken zodat ik ook even het internet kan afstruinen :)

Ik dank u zeer
Mr.Me

up-guitarman
20 januari 2005, 23:55
Hoeveel kost die Ibanez ongeveer ??? Dan heb ik een idee ...

Enkele andere betrouwbare en betaalbare merken (nieuw of 2de hands moet je zelf weten) zijn;
- Yamaha
- Peavey
- Cort
- Richwood
- ...

Mr.Me
20 januari 2005, 23:59
De ibanez met versterker kost maar 250 euro... Dat lijkt mij geen geld toch?

Joop M
21 januari 2005, 00:25
Een stomme vraag misschien over dat linkshandige,
als je nou b.v voor de spiegel staat en je speelt zogenaamd gitaar ben je dan links of rechtshandig ?
Als je dat linkshandig doet zal je waarschijnlijk linkshandig ook beter spelen.
Of die gitaar nou moeilijker te vinden is of niet ga dan voor linkshandig.
Ik heb een vriend die schrijft links en timmert met een hamer rechts ,dus ga op je eigen gevoel af.
Je hebt ook die blinde gitarist met de gitaar op zijn knieen die speelt de sterren van de hemel ,maar ik kan dat niet (ben even zijn naam kwijt)
Grz Joop

Punt
21 januari 2005, 00:36
Er zijn ook rechtshandige gitaren die je best linkshandig kan bespelen.
Je moet alleen de snaren er andersom opzetten.
Ik ken ook een linkshandige gitarist die op rechtshandige gitaren met normale snaarvolgorde speelt. Die speelt de akkoorden op z'n kop :)
Echt waar.

Mr.Me
21 januari 2005, 00:53
Even antwoord op de vraag van Joop M... Als ik denkbeeldig gitaar zou spelen dan zou ik linkshandig spelen (linkerhand: slagplaat ... rechterhand: hals)

Maar het is ook zo dat als je links bent met schrijven en dan met rechts zou gaan leren schrijven dat je dat na een tijdje toch ook onder de knie hebt... Dus dan zou dat met gitaar spelen ook zo zijn lijkt me...

Zit hier nu op internet zo rond te kijken maar ik heb wel een honderd gitaren gezien in mijn prijsklasse, tweedehands, nieuwe.... er zijn er zoveel :o zo word het wel heel moeilijk als ik over een tijdje er eentje aan wil gaan schaffen :o

Joop M
21 januari 2005, 01:26
Ik denk over dat linkshandige dat het gevoelsmatig moet gaan.
Dus als je voor de spiegel staat en je speelt dan links zou je dat dan ook linksmatig makkelijker af moet gaan.
Probeer eens voor de spiegel een slagpartij mee te spelen op maat,dus een hand gaat je dat makkelijker af met rechts of met links?
Dan heb je volgens mij het antwoord al.
Grz joop

Punt
21 januari 2005, 09:26
Ik denk dat linkhandig spelen voor jouw natuurlijker is en je dat dan ook het vlotst leert met het beste eindresltaat.

Ik zou een normale gitaar zoeken en die linkshandig bespelen.
Dat vergroot je kuezemogelijkheden.
Denk aan een Gibson SG of ES335 model. Hoeft natuurlijk geen Gibson te zijn :)
Kom je iets linkshandigs tegen, kun je dat ook overwegen natuurlijk.

Bluesbreaker
21 januari 2005, 09:44
Ik denk dat linkhandig spelen voor jouw natuurlijker is en je dat dan ook het vlotst leert met het beste eindresltaat.


Waar baseer je dat op dan? Ik krijg nu het idee dat je dat alleen zegt omdat het een linkshandige gitaar heet, dus zal dat wel makkelijk zijn als je links bent.

Maar:

Het idee was ooit dat je met je goede hands aansloeg (moeilijk tokkelen enzo) maar tegenwoordig is de hals-hand minstens even belangrijk.

Azrael
21 januari 2005, 09:53
Ik denk dat linkhandig spelen voor jouw natuurlijker is en je dat dan ook het vlotst leert met het beste eindresltaat.


Waar baseer je dat op dan? Ik krijg nu het idee dat je dat alleen zegt omdat het een linkshandige gitaar heet, dus zal dat wel makkelijk zijn als je links bent.

Maar:

Het idee was ooit dat je met je goede hands aansloeg (moeilijk tokkelen enzo) maar tegenwoordig is de hals-hand minstens even belangrijk.

En die quote was Bluesbreaker is dan ook het enige goede antwoord. Inmiddels heb ik meer problemen met links dan met rechts terwijl ik linkshandig ben. Mijn frethand houdt mij niet meer op. Zeker met elektrisch gitaar is je frethand veel belangrijker bij snellere muziekstijlen.

Punt
21 januari 2005, 09:59
Ik denk dat linkhandig spelen voor jouw natuurlijker is en je dat dan ook het vlotst leert met het beste eindresltaat.


Waar baseer je dat op dan? Ik krijg nu het idee dat je dat alleen zegt omdat het een linkshandige gitaar heet, dus zal dat wel makkelijk zijn als je links bent.

Maar:

Het idee was ooit dat je met je goede hands aansloeg (moeilijk tokkelen enzo) maar tegenwoordig is de hals-hand minstens even belangrijk.

Dat baseer ik op gegevens uit de Pedagogie en de Psychologie.

Het is gebleken dat linkshandige kinderen die vroeger gedwongen werden toch rechtshandig te leren schrijven daar problemen mee kregen. Lichamelijk zoals hoofdpijn etc. Het schrijven werd ook vaak niet echt mooi. Uit onderzoek is gebleken dat linkshandigheid geen afwijking is die je af moet leren, maar gewoon moet accepteren omdat je een linkshandige nu eenmaal niet rechtshandig kan maken zonder problemen. Vandaar dat men in het onderwijs gestopt is met linkshandigen rechts te leren schrijven.

Je hebt ook linksbenige en rechtbenige voetballers. Ook tweebenige voetballers hebben toch een betere kant.

Ik ben het niet met je eens dat de klassieke manier (rechtshandig) achterhaald is en dat links belnagrijker is geworden.
De motoriek die je nodig hebt om ritme aan te geven gaat je makkelijker af met je hoofdhand (om het maar eens zo te noemen).

Mogelijk kan een drummer hier nog iets aan toevoegen...

Bluesbreaker
21 januari 2005, 10:33
Dat baseer ik op gegevens uit de Pedagogie en de Psychologie.

Het is gebleken dat linkshandige kinderen die vroeger gedwongen werden toch rechtshandig te leren schrijven daar problemen mee kregen. Lichamelijk zoals hoofdpijn etc. Het schrijven werd ook vaak niet echt mooi. Uit onderzoek is gebleken dat linkshandigheid geen afwijking is die je af moet leren, maar gewoon moet accepteren omdat je een linkshandige nu eenmaal niet rechtshandig kan maken zonder problemen. Vandaar dat men in het onderwijs gestopt is met linkshandigen rechts te leren schrijven.

Je hebt ook linksbenige en rechtbenige voetballers. Ook tweebenige voetballers hebben toch een betere kant.

Ik ben het niet met je eens dat de klassieke manier (rechtshandig) achterhaald is en dat links belnagrijker is geworden.
De motoriek die je nodig hebt om ritme aan te geven gaat je makkelijker af met je hoofdhand (om het maar eens zo te noemen).

Mogelijk kan een drummer hier nog iets aan toevoegen...

Ik snap wat je bedoelt, maar ben het niet met je eens :) .

Motoriek ben je namelijk minstens net zo hard nodig bij de halshand, wat dus ook makkelijker gaat met je hoofdhand.

Ik denk dat we het op zich wel met elkaar eens zijn, maar niet over welke hand het belangrijkst is.

Azrael
21 januari 2005, 10:49
Jouw gegevens met betrekking tot schrijven zijn niet vergelijkbaar met gitaarspelen en die kunnen we dus vrolijk schrappen. Je speelt namelijk niet met een hand maar met maarliefst twee stuks.

Blijf ik erbij dat ik de halshand voor elektrisch gitaarspel toch vele malen belangrijker dan de aanslaghand vind. Zeker met de huidige hoe sneller hoe beter invasie......

Er bestaan ook bijna geen rechtshandige piano's terwijl je een groot verschil tussen beide handen hebt. En ik hoor die pianisten niet klagen.......

Komt nog bij er weinig goede linkshandige gitaren te koop zijn (een echt heel groot nadeel) en je niet snel op een andere gitaar van iemand zal kunnen spelen. Het grootste nadeel is echter het aanbod. Wil je bijvoorbeeld een mooie JEM hebben dan heb je simpelweg pech want die heb je niet linkshandig. Wel een 555 prul maar ik sprak over mooie JEMS.....
Doe jezelf een lol en koop een normale rechtshandige gitaar.

Punt
21 januari 2005, 10:58
Jouw gegevens met betrekking tot schrijven zijn niet vergelijkbaar met gitaarspelen en die kunnen we dus vrolijk schrappen. .

Waar is die aanmantigende toon voor nodig en waarom denk jij dat je gekwalificeerd bent te oordelen welke hand het belangrijkste is?

Je speelt idd met twee handen alleen is de motoriek bij de hals hand anders dan bij de slaghand. Iets fijnere motoriek.

Verder is het allemaal niet zo belangrijk. Gewoon doen waar je je lekker bij voelt :)

deedee
21 januari 2005, 17:38
mijn broer is n drummer, hij is linkshandig. ik kan niet op zijn linkshandig opgestelde drumstel spelen. dan moet je namelijk met je linkerhand het ritme aan geven en speel je met je voet en rechterhand variaties (dat zijn de eerste beginselen). lukt mij niet, ik heb geen genoeg gevoel voor ritme in m'n linkerhand. Zo zit het andersom met mijn gitaar. hij kan niet het ritme goed doen met z'n rechterhand. en snelle muziekstijlen? dan heb ik m'n rechterhand echt wel nodig om die akkoorden zo snel aan te kunnen slaan...
meneer die zegt dat rechtshandig en linkshandig niet aan te leren zijn heeft gelijk...
maar je moet zelf gewoon maar even kijken.
jimi hendrix draaide z'n gitaar gewoon om en zo heeft hij het geleerd. lijkt me alleen moeilijk met veel gitaren (aansluiting op de kabel zit dan boven, tremolo zit raar en als je gaat stemmen en je hebt 1 rij stemmoeren zitten die ook aan de onderkant), dus omdraaien is moeilijk. maar speel alsjeblieft gewoon en kom er zelf uit. het is duidelijk dat de meningen verdeeldt zijn dus het ligt bij iedereen anders. er is ook nog zoiets dat er een mate is waarin je linkshandig/rechtshandig/tweehandig bent.als je veel met rechts doet zijn er waarschijnlijk niet heel veel problemen met de gitaar omdraaien. anders wel

Mr.Me
25 januari 2005, 14:44
Hallo daar ben ik weer :)

Afgelopen zondag bij iemand geweest om te kijken of gitaar iets voor mij is en weet nu 100 % zeker dat ik het ga spelen.

Dus zonet even bij de plaatselijke muziekwinkel geweest :)

Ik vroeg naar een goede beginnersgitaar en hij raadde mij een fender squier aan... die daar tijdelijk 100 euro kostte als je daar dan nog een versterker bij kocht.

Vroeg ook of ze een ibanez grx40 hadden maar die had hij uit hun assortiment gehaald omdat hij het een hele slechte gitaar vond. De fender squier klinkt volgens hem beter...

Nu vraag ik me af of die fender squier voor 100 euro een goede gitaar is of dat ik toch beter een ibanez kan nemen?

Azrael
25 januari 2005, 15:44
Hallo daar ben ik weer :)

Afgelopen zondag bij iemand geweest om te kijken of gitaar iets voor mij is en weet nu 100 % zeker dat ik het ga spelen.

Dus zonet even bij de plaatselijke muziekwinkel geweest :)

Ik vroeg naar een goede beginnersgitaar en hij raadde mij een fender squier aan... die daar tijdelijk 100 euro kostte als je daar dan nog een versterker bij kocht.

Vroeg ook of ze een ibanez grx40 hadden maar die had hij uit hun assortiment gehaald omdat hij het een hele slechte gitaar vond. De fender squier klinkt volgens hem beter...

Nu vraag ik me af of die fender squier voor 100 euro een goede gitaar is of dat ik toch beter een ibanez kan nemen?

Ik zou voor de Ibanez gaan maar je kunt aan beiden geen buil vallen. Dat hij het een hele slechte gitaar vind , vind ik wel vrij apart. Waarschijnlijk had hij ze gewoon even niet op voorraad. Dat is iets wat vrij veel gebeurd bij verkopers. Als ze het product niet hebben maar wel iets anders , dan kraken ze de ene gewoon af zodat ze de andere kunnnen verkopen.
:roll:

Mr.Me
25 januari 2005, 18:50
Ik vond hem eigenlijk ook een beetje raar overkomen...

Vond het ten eerste al toevallig dat hij een gitaar aanprees die je voor weinig geld kon kopen en dat ie er nog maar een paar had staan terwijl de actie eigenlijk al afgelopen was (net of ie ze snel kwijt wil)

En dat hij die ibanez GRX40 helemaal de grond inboorde terwijl ik op internet veel positieve reacties heb gelezen over deze gitaar...

En dat ie ook sprak met zinnen als: Die ibanez gitaar is echt helemaal 10x keer niks man. Deze gitaar is echt 10x beter man.

Ik ga nog maar eens wat andere muziekwinkels in de buurt af om te kijken wat ze daar zeggen....

Azrael
25 januari 2005, 19:02
Ik vond hem eigenlijk ook een beetje raar overkomen...

Vond het ten eerste al toevallig dat hij een gitaar aanprees die je voor weinig geld kon kopen en dat ie er nog maar een paar had staan terwijl de actie eigenlijk al afgelopen was (net of ie ze snel kwijt wil)

En dat hij die ibanez GRX40 helemaal de grond inboorde terwijl ik op internet veel positieve reacties heb gelezen over deze gitaar...

En dat ie ook sprak met zinnen als: Die ibanez gitaar is echt helemaal 10x keer niks man. Deze gitaar is echt 10x beter man.

Ik ga nog maar eens wat andere muziekwinkels in de buurt af om te kijken wat ze daar zeggen....

Je zult zoiets wel vaker meemaken. Verkopers zijn nu eenmaal niet te vertrouwen. :)

Paulus2004
25 januari 2005, 20:01
en als je dan eindelijk je keuze hebt gemaakt dan moet je de prijs maar eens checken op www.musik-service.de. Die zijn echt goedkoop.

De Ibanez GRX40 kost daar (jumpstartpakket met 10 Watt versterker) 199 euro. (!). http://www.musik-service.de/ProduX/Gitarren/EGitarren/Ibanez_JumpstartSet_GRX40.htm. Als je het vraagt dan krijg je in plaats van die 10 watter misschien wel een Roland Cube 30 voor 160 euro meerprijs of zo. Heb je meteen een echt goed versterkertje...

Ik ben zelf ook beginner en ben lekker bezig met de 3-akkoorden theorie. Het eelt op mijn vingertoppen begint al lekker te groeien :-)...

Een goed boek is trouwens "De gitaar" van Ralf Denyer. Staat echt alles in, echt een aanrader (ook voor beginners) -> check www.bruna.nl. 18 euri's.

Mr.Me
25 januari 2005, 22:49
Nu vraag ik me toch echt af welke beter is:

- Een fender squier
- Een ibanez GRX40

Of toch een ander gitaar (niet tweedehands) die in deze prijsklasse valt... Stagg?

Azrael
25 januari 2005, 22:55
Probeer ze eens uit zou ik zeggen. Ik vind persoonlijk de GRX40 maar je moet zelf kiezen. Gewoon spelen en kopen die hap!

Toffe gozer
26 januari 2005, 01:33
Ik verbaas mij een beetje over de discussie wat nou het beste is links of rechts gitaar spelen dat is toch bij iedereen verschillend lijkt mij?

Gewoon een linkse en een rechtse gitaar pakken en kijken wat jou het natuurlijks aanvoelt en daarop bepaal je of je links of rechts speelt .

Want als je linkshandig bent en je speelt op een rechtshandige gitaar dan zul je er veel langer over doen om een niveau te bereiken die je zou halen als je direct op een voor jou juiste gitaar zou spelen. (mmm beetje vage zin het is maar goed dat de gehele spellingsgestapo gedeserteerd is)

Bluesbreaker
26 januari 2005, 08:04
Want als je linkshandig bent en je speelt op een rechtshandige gitaar dan zul je er veel langer over doen om een niveau te bereiken die je zou halen als je direct op een voor jou juiste gitaar zou spelen.

Ja, daar ging dus die discussie over, dat dat waarschijnlijk helemaal niet zo is.......


Ik zou trouwens ook voor die Ibanez gaan, die vind ik toch wat beter dan een squier, en zeker niet voor een stagg.

Joop M
26 januari 2005, 09:48
Hier staat trouwens een test of je links of rechtshandig bent.
http://www.xs4all.nl/~riksmits/lhu/lhu.html

Of ie echt klopt weet ik niet ,ik ben gematigd rechtshandig??, volgens mij ben ik gewoon rechtshandig maar misschien heb je er wat aan.
Anders LOL
Grz Joop :lol:

imlikeajungle
26 januari 2005, 10:33
bijhandig, gemengd tweehandig :D

woutB
26 januari 2005, 10:37
Leuk testje.

Lijkt mij wel te kloppen dat links/rechtshandigheid in verschillende sterktes voorkomt.
Ik las net, dat iemand schrijft met links en een hamer met rechts vasthoud. Dat is bij mij onmogenlijk. Diegene zal er ook wel minder moeite mee hebben om zeg maar "verkeerd om" gitaar te spelen.

Mijn eerste poging om op een gitaar te spelen heb ik rechtshandig geprobeerd. Geloof me, echt hopeloos.

Ik zou zeggen doe die test :D en als je sterk links scoort links leren spelen. Als gematigt links scoort rechts proberen.

woutB
26 januari 2005, 10:37
Leuk testje.

Lijkt mij wel te kloppen dat links/rechtshandigheid in verschillende sterktes voorkomt.
Ik las net, dat iemand schrijft met links en een hamer met rechts vasthoud. Dat is bij mij onmogenlijk. Diegene zal er ook wel minder moeite mee hebben om zeg maar "verkeerd om" gitaar te spelen.

Mijn eerste poging om op een gitaar te spelen heb ik rechtshandig geprobeerd. Geloof me, echt hopeloos.

Ik zou zeggen doe die test :D en als je sterk links scoort links leren spelen. Als gematigt links scoort rechts proberen.

Rutger
26 januari 2005, 10:52
Ik ben in alles linkshandig maar heb rechtshandig gitaar leren spelen. Simpelweg omdat mn moeder een rechtshandig gitaartje had staan.

k Heb er nooit problemen mee gehad, t is maar net hoe je het jezelf aanleert. Misschien heeft het er mee te maken dat ik een erg ritmisch gitarist ben en het melodiewerk iets achterloopt. Maar da's ook weer een kwestie van veel oefenen. Uiteindelijk valt alles te leren. ;)

pol
26 januari 2005, 12:00
Ik ben ook linkshandig en speel rechtshandig gitaar, en ik heb geen enkel probleem met snelle dingen te spelen met mijn rechterhand.
Toen ik mijn gitaar pas had wou ik die ook omgekeerd vastnemen omdat me dat natuurlijker leek, er zijn ook wel een paar linkshandigen die zo begonnen zijn, en die spelen nu op een linkshandige gitaar waarvan de snaren omgekeerd liggen. (dick dale bv)
Als je moet beginnen kan je toch bijna niks met beide handen, dus ik denk niet dat het heel veel uitmaakt.

Roy K.
26 januari 2005, 12:20
[arrogant modus aan] Vergeet alles wat je tot nu toe gelezen hebt, hier komt hét advies! :D [arrogant modus uit]

De adviezen die je hier krijgt omtrent linkshandige gitaren zus en zo is erg leuk verzonnen, maar nu krijg je een verhaal van een lotgenoot die het een en ander al heeft meegemaakt, doe er je voordeel mee....

We schrijven zo'n 9 jaar geleden. Ik en mijn broer gingen een gitaar kopen. Mijn broer (die hem zou financieren) had een mooi exemplaar uitgezocht. Toen ik hem in mijn handen mocht houden, voelde dat extreem verkeerd aan, ik had echt het gevoel dat ik met de andere hand moest aanslaan (links). Ik wou dus voor een linkshandige gitaar gaan.

Mijn broer, en een vriend die al gitaar speelde, zeiden dat we geen linkshandige moeten kopen, kan je nooit op andermans gitaar spelen, enz. en later zei de verkoper ook dat soort flutargumenten. Maar goed, de koper kiest, en dus kocht mijn broer de rechtshandige gitaar (waar ik ook op mocht spelen! :P )

Het was dus een rechtshandige geworden.

Nu is het gitaar leren spelen zowiezo erg moeilijk in het begin, maar voor akkoorden en grepen leren moet je wel rekenen op dubbele uren oefentijd als je dit niet met je goede hand doet. Dit is geen grap! 8-)

Waar ik dus heen wil: ik heb tegen mijn zin rechtshandig gitaar spelen eigen gemaakt (en doe dat ook nog steeds), maar ben ervan overtuigd dat ik nu veel beter zou zijn als ik direct begonnen was op een linkse.
Voor jou zal hetzelfde gelden, ook al kan je nu nog niet eens iets spelen, als je een gitaar in je handen houdt voel je direct of het wat gaat worden op een rechtshandige of niet. Voel je aan dat een gitaar in jouw opzicht met de andere hand bespeeld moet worden, ga dan voor een linkshandige, want je krijgt de rest van je verdere (gitaar)leven ontzettend spijt (net als ik :( ).

Wat betreft de Ibanez of de Squier: Ik heb zelf een 7-snarige GRX 720, gewoon een gitaartje voor de bij zeg maar, en die speelt prima. Waarschijnlijk dat een 6-snarig exemplaar ook prima speelt. En met Squier zit je ook altijd goed. Ik zou zeker niet voor een Stagg gaan, zijn flutgitaren. Dus of de Ibanez, of de Squier (hint: neem toch maar de Ibanez)

Kom nou niet met een paar dagen aan met: Hey jongens, ik heb een rechtshandige gitaar gekocht! :evil: (maakt op zich nog niks uit, je kan dan alsnog de snaren omdraaien zoals de misschien wel bekendste gitarist aller tijden deed, Hendrix, en je gitaar alsnog links bespelen... :wink: )

pol
26 januari 2005, 12:42
het is wel erg gemakkelijk om het daar op te steken he, je kunt toch onmogelijk weten hoe goed of slecht je zou zijn als je toch linkshandig zou begonnen zijn. Als je rechthand niet veel waard is zou je toch ook in de problemen komen op je hals.

Om dit te testen hebben we al een linkshandige eeneiïge tweeling nodig,
die allebei net evenveel oefenen, de ene op een linkshandige, de andere op een rechtshandige gitaar en dan kijken wie van de 2 het beste speelt na een paar jaar en veel oefenen :-D
Ik heb er absoluut geen spijt van dat ik linkshandig begonnen ben. alhoewel dat in het begin ook verkeerd aanvoelde.

Roy K.
26 januari 2005, 12:51
Toen ik mijn gitaar pas had wou ik die ook omgekeerd vastnemen omdat me dat natuurlijker leek

Denk je niet dat je dan sneller vorderingen had gemaakt als je begonnen was met een linkse, eventueel rechtse met omgekeerde snaren, gitaar?

pol
26 januari 2005, 13:05
Geen idee, ik weet alleen dat ik redelijk tevreden ben met wat ik nu kan met rechts.
Om een echt goeie gitarist te worden moet je toch beide handen sterk ontwikkelen.



Nu is het gitaar leren spelen zowiezo erg moeilijk in het begin, maar voor akkoorden en grepen leren moet je wel rekenen op dubbele uren oefentijd als je dit niet met je goede hand doet. Dit is geen grap!

die akkoorden neem je toch met je linkerhand op een rechthandige gitaar, dit zou voor een links handige juist gemakkelijkerer moeten zijn,
tokkelen en aanslaan zal wat meer oefening kosten ja.

Ze hebben allebei hun voor- nadelen en het is zowiezo even doorbijten in het begin voor je der iets uitkrijgt.

Roy K.
26 januari 2005, 14:28
Nu is het gitaar leren spelen zowiezo erg moeilijk in het begin, maar voor akkoorden en grepen leren moet je wel rekenen op dubbele uren oefentijd als je dit niet met je goede hand doet. Dit is geen grap!

die akkoorden neem je toch met je linkerhand op een rechthandige gitaar, dit zou voor een links handige juist gemakkelijkerer moeten zijn,
tokkelen en aanslaan zal wat meer oefening kosten ja.


Spijker op z'n kop!

Ik ben juist van mening dat rechtshandigen, zoals ik zelf, op een wat genoemd wordt linkshandige gitaar zouden moeten spelen, omdat de frethand de belangrijkste functie heeft bij gitaar spelen mijn inziens!

Rizzle
28 januari 2005, 16:25
Onze andere gitarist is van nature links, maar speelt rechts. Heeft er voor derest geen problemen mee. Tokkelen gaat hem ook goed af.

Als je links speelt kun je ook zomaar niet even een gitaar uitproberen in de winkel (of bij iemand thuis).

pol
28 januari 2005, 17:51
sommige mensen zijn ook gewoon onhandig....

:razz:

Mr.Me
13 februari 2005, 15:01
Hallo,

Heb even niets van me laten horen maar heb ondertussen wel al een gitaar gekocht :). Vorige week bij een andere muziekhandel geweest en heb daar dus een gitaar gekocht met 15 watt versterker. De gitaar heeft als merk tenson (voor zover dat een merk is). Deze gitaar had ook een erg laag prijskaartje en dat lag volgens hem niet aan de kwaliteit of afwerking. Hij raadde me om te starten ook eerder deze aan dan een ibanez GRX40 vanwege het prijsverschil van rond de 75/100 euro en als ik over een paar maanden zou zeggen dat ik het niks vindt dan nooit met een duurdere aankoop zit die maar ergens in een hoekje stof staat te happen. Ik ben er in ieder geval tevreden mee om het mee te gaan leren.

Ook is het zo dat als het me binnen een paar weken echt niet lukt gitaar te spelen op een rechtshandige gitaar ik deze dan kan inruilen met bijbetaling voor een linkshandige.

Maar dat is voorzover ik weet niet nodig want akkoorden pakken gaat me aardig af. Ik moet er eigenlijk ook niet aan denken die gitaar linkshandig vast te pakken want ik zou vervolgens echt niet weten hoe ik mijn vingers moet plaatsen voor akkoorden. Wel gaat het aanslaan me makkelijker af met links dan met rechts maar dat is natuurlijk te oefenen.

Weet iemand zo nog een goed leerboek waaruit ik het een en ander kan leren qua tablatuur? Ik heb er een boek bijgekocht genaamd slaggitaar van Michiel Merkies maar hier staat niks anders in dan akkoorden en wat ritme oefeningen.

Grtz
Mr.Me

Mr.Me
13 februari 2005, 15:02
Hallo,

Heb even niets van me laten horen maar heb ondertussen wel al een gitaar gekocht :). Vorige week bij een andere muziekhandel geweest en heb daar dus een gitaar gekocht met 15 watt versterker. De gitaar heeft als merk tenson (voor zover dat een merk is). Deze gitaar had ook een erg laag prijskaartje en dat lag volgens hem niet aan de kwaliteit of afwerking. Hij raadde me om te starten ook eerder deze aan dan een ibanez GRX40 vanwege het prijsverschil van rond de 75/100 euro en als ik over een paar maanden zou zeggen dat ik het niks vindt dan nooit met een duurdere aankoop zit die maar ergens in een hoekje stof staat te happen. Ik ben er in ieder geval tevreden mee om het mee te gaan leren.

Ook is het zo dat als het me binnen een paar weken echt niet lukt gitaar te spelen op een rechtshandige gitaar ik deze dan kan inruilen met bijbetaling voor een linkshandige.

Maar dat is voorzover ik weet niet nodig want akkoorden pakken gaat me aardig af. Ik moet er eigenlijk ook niet aan denken die gitaar linkshandig vast te pakken want ik zou vervolgens echt niet weten hoe ik mijn vingers moet plaatsen voor akkoorden. Wel gaat het aanslaan me makkelijker af met links dan met rechts maar dat is natuurlijk te oefenen.

Weet iemand zo nog een goed leerboek waaruit ik het een en ander kan leren qua tablatuur? Ik heb er een boek bijgekocht genaamd slaggitaar van Michiel Merkies maar hier staat niks anders in dan akkoorden en wat ritme oefeningen.

Grtz
Mr.Me