PDA

View Full Version : openbreken van speakers op hoger volume?



Ibanez RuleZ
20 januari 2005, 14:51
ik heb sinds een paar maanden een Laney 4*12 kast met van die sheffield speakers (60 watt per stuk, dus totaal 240 watt). vind de geluidskleur best goed eigenlijk, goed gebouwde kast voor zover ik kan zien (heb geen echt vergelijk materiaal, maar gezien het gewicht is het iig geen spaanplaat, echt verrotte zwaar), stereo en mono schakelbaar etc.

Nu heb ik hem zaterdag zwaar op zn donder gegeven bij een optreden (mesa rack met 50/50 poweramp) en ik kwam er achter dat bij iets hogere volumes de speakers mee begonnen te oversturen, zeker geen eindbuisoversturing, want dat herken ik wel en mn clean was niet clean meer.

heb later met een SS versterker er over gespeeld en toen had ik dat ook. Ohmage was goed etc en ik ben benieuwd, is dit normaal???

Harrald

Lacrymosa
20 januari 2005, 14:56
ja, das eigenlijk wel normaal, maar ik heb et nog nooit voor mekaar gekregen, moet je wel rete hard hebben gespeeld

Ibanez RuleZ
20 januari 2005, 15:05
hehe, viel op zich wel mee, het was krap aan hard genoeg en de zaal was echt niet overdreven groot

t maffe is dat ik dit met mijn 1*12 kastje met een 100 watt EV speaker niet heb... dus dat verbaasde me behoorlijk


Harrald

Lacrymosa
20 januari 2005, 15:09
de ene speaker breekt sneller op dat de ander, en hoe oud zijn de speaker, want dat kan ook nog van invloed zijn

pimmetje
20 januari 2005, 16:06
Wat je ook kan proberen om zowel de 1x12 als de 4x12 erop aan te sluiten. Deze zullen als 't goed is parallel aan elkaar komen, waardoor die 1x12 de helft van het vermogen krijgt en de 4x12 de andere helft.

Met een beetje geluk ben je dan al goeddeels van de breakup af. Persoonlijk houd ik juist wel van wat speaker breakup... maar dan vaak liever wel van een alnico'tje :D.

BlackSun
20 januari 2005, 17:07
Let dan wel ff op je ohmage.....

pimmetje
20 januari 2005, 17:26
Je impedantie moet je idd wel wat op letten. Ik ben meestal niet al te angstig en ga ervan uit dat een 100%-fout de versterker nog niet molt. Dat houdt dus in dat als de versterker op 8ohm staat geschakeld het niet fout gaat bij 4 of 16 ohm. Als hij op 4ohm staat, gaat 't niet fout bij 2 of 8 ohm... 16 ohm zou dan wel een probleem zijn. Maar ik kan me indenken dat je dit toch iets te spannend vindt.

Wat je ook kan doen, als je toch gaat klooien met de speakers in een kast, is een paar 2" of 3" speakertjes voor weinig halen. Bij sommige zaken kan je ze voor €1,- per stuk kopen. Eén of twee van 16ohm en één of twee van 8ohm en je kan flink kloten.

Gewoon met een klein schroefje ergens in de kast vastzetten zodat de conus afgesloten tegen het hout zit. Natuurlijk komt er wel iets van geluidsvervuiling uit. Maar één of twee van die dingetjes afgesloten doen in verhouding niets in een kast met bijvoorbeeld 2x12" door hun eigen gaten.

pimmetje
20 januari 2005, 17:30
Oh ja... met die kleine dingetjes moet je dan wel op vermogen letten.
Als je ze aan yoghurt blaast, verandert de impedantie immers weer :D.

Maar je blaast ze niet zo maar aan bonken. Ze kunnen wel wát hebben... vooral als je niet meteen lange periodes erover probeert te scheuren.

jw009
20 januari 2005, 17:43
(beetje off topic misschien)
maar hoelang gaan speakers mee?

Nocki
20 januari 2005, 18:18
Hoelang speakers mee gaan weet ik niet. maar het is te begrijpen dat je geluid nu anders is dan met de EVM's als er een speaker lang goed blijft klinken op hoger colume is het deze wel. veel mensen houden er daarom ook niet van. je hebt nu een heel ander geluid natuurlijk.

Nocki

pimmetje
20 januari 2005, 21:10
Hoe lang speakers meegaan ligt echt aan de kwaliteit van de speaker en hoe je ermee omgaat.

Ik heb een versterker uit '39 of '40 waarvan vorig jaar de originele speaker last kreeg van voice-coil-rub. Die is dus zo'n 65 jaar meegegaan. Uit dezelfde periode heb ik een ampje waarvan de speaker alleen verrot is omdat iemand 'm met een potlood of zo heeft bewerkt. Sommige idioten vinden/vonden dat nodig voor een bepaald geluid :evil:. Maar op zich werkt-ie verder prima... dus ook 65 jaar (en nog steeds).
Onze mondharmonika-speler speelt over een amp uit '56 en die speaker doet 't nog prima, da's dus al bijna een halve eeuw.

Maar er zijn ook speakers die sneller verrot gaan... al dan niet door dom gedrag van de eigenaar.