PDA

View Full Version : zekering in anode draad



matto
20 januari 2005, 13:53
Als ik de anode draad naar de eindbuizen onderbreek en er een zekering tussenzet dan kan ik volgens mij eenvoudig en nauwkeurig de anodestroom meten.
Welke waarde zou een dergelijke zekering moeten hebben?
Is een waarde zo dicht mogelijk bij de gemeten ruststroom als de bias is ingeregeld voldoende?

Negative K3 fan
20 januari 2005, 14:14
crosspost!

Franc
20 januari 2005, 15:08
yep, staat genoteerd.

Rode kaart voor matto ;) :-D

Nou ja....geel dan :D

PeeVee
20 januari 2005, 18:11
Als ik de anode draad naar de eindbuizen onderbreek en er een zekering tussenzet dan kan ik volgens mij eenvoudig en nauwkeurig de anodestroom meten.

Eeeh... hoe dan? Je meter moet nog steeds voor het goeie "in serie" staan met die zekering toch? Of wil je spanning meten over die zekering en aan de hand van DC weerstand (zal erg laag zijn) berekenen ofzo?

Beste en meest nauwkeurige manier vind ik toch nog steeds gewoon de DC weerstand meten van beide primaire kanten van de OT (vanaf middentap naar beide uiteindes dus) en dan meten hoeveel spanning er valt. Dan heb je een zeer goede indicatie de anode stroom. Beetje duf vandaag dus misschien dat het kwartje nog niet wil vallen, waarom wil je zekeringen plaatsen?

Negative K3 fan
20 januari 2005, 19:44
peevee, waarom is die methode beter dan die van de cathhode weerstand? omdat de4 kathode weerstand ook het schermrooster meeneemt ja, maar waarom gebruikt dan niet iedereen 'jouw' methode? wordt die methode trouwens niet de output transformer shunt method genoemd?

Franc
20 januari 2005, 19:54
Als ik ff voor matto mag spreken, denk ik dat hij in de war is met een weerstand en dus de spanning wil meten over een zekering, maar dat lijkt me zo goed als onmogelijk.
Als je al de spanningsval over een zekering kunt meten is die zooo klein, dat het zo onnauwkeurig wordt, dat je er geen berekening op los kunt laten.

Franc.

matto
20 januari 2005, 19:59
Nee Franc dat bedoel ik niet ik wil de zekering er uit halen en dan meten.
Een simpel glas zekeringetje er even uitwippen gaat best wel snel en dan de ampere meter aan de zekeringklemmetjes aansluiten en dan heb je toch de anodestroom?
Ik zat me af te vragen hoe je de waarde van de zekering kunt bepalen en zou dat dan een snelle of een trage moeten zijn?
Deze zekering zou moeten smelten als er in de buis iets niet in orde is, maar als er flink vermogen geleverd moet worden dan moet de zekering heel blijven.

Franc
20 januari 2005, 20:01
Als je die zekering eruitwipt, loopt er geen stroom meer....

matto
20 januari 2005, 20:03
Ja zeker wel die stroom gaat dan door de amperemeter en dus meet ik dan volgens mij zeer nauwkeurig de anodestroom

Franc
20 januari 2005, 20:05
Iets zegt me dat dat niet goed gaat... :(

matto
20 januari 2005, 20:10
peevee, waarom is die methode beter dan die van de cathhode weerstand? omdat de4 kathode weerstand ook het schermrooster meeneemt ja, maar waarom gebruikt dan niet iedereen 'jouw' methode? wordt die methode trouwens niet de output transformer shunt method genoemd?

De transformer shunt methode is wat anders ik heb daar wel eens over gelezen dan wordt de meter in de amperestand gebruikt.
Maar dat durf ik niet zo goed omdat je toch met een amperemeter als het ware een draad gaat spannen tussen de anode en de middenaftakking van de OT.
Omdat de weerstand van de amperemeter lager is dan die die van de trafo zal vrijwel alle stroom door de meter gaan lopen en heb je dus de anodes troom te pakken
Ik moet er niet aan denken, al die vonken als je eens uit zou schieten met een van de meetpennen.
Vandaar dat ik ook zekeringen wil monteren en dan de meter gewoon aansluiten met goed klemmende meetpennen

Franc
20 januari 2005, 20:12
Vandaar dat ik ook zekeringen wil monteren en dan de meter gewoon aansluiten met goed klemmende meetpennen

Dan loopt nog steeds alle stroom door je meter...

Negative K3 fan
20 januari 2005, 20:22
ja dat is juist de bedoelimng als je de stroom wilt meten of niet dan?

H.Manback
20 januari 2005, 21:25
Ja meestal wel, misschien denkt Franc aan een stroom meter die maar een beperkte stroom kan meten, bijv 100mA, dan moet je een shunt weerstand hebben waar de meeste stroom doorheen gaat. Maar een zekering er uit wippen om te meten vind ik aan de ene kant slim gevonden en aan de andere kant een goede manier om je amp of jezelf om zeep te helpen...

Ik snap het verhaal ook niet helemaal denk ik, het gaat om een zekering die er nog niet zit, en die wil je er uit halen om te meten :???:

Wil je alleen maar weten wat voor zekering je moet hebben ofzo? In dat geval kan je toch de impedantie van de eindbuis opzoeken en de spanning meten of opzoeken?

matto
20 januari 2005, 22:28
Juist! dat wil ik een zekering er in bouwen maar ik weet niet goed hoe ik de waarde van die zekering moet bepalen.
Weet iemand hoe ik dat aanpak?

Negative K3 fan
20 januari 2005, 22:31
mja als je die zekering alleen wil gewbruiken voor de stroommeter dan is een 1A T wel leuk toch?

Mr.Jay
20 januari 2005, 23:51
peevee, waarom is die methode beter dan die van de cathhode weerstand? omdat de4 kathode weerstand ook het schermrooster meeneemt ja, maar waarom gebruikt dan niet iedereen 'jouw' methode? wordt die methode trouwens niet de output transformer shunt method genoemd?

"vaklui" gebruiken altijd deze methode, ze is het secuurst en je hoeft niks te verbouwen.
Bovendien loop je geen extra risico doordat die 1ohm meetweerstand stuk kan gaan.

JaY

PeeVee
21 januari 2005, 01:16
peevee, waarom is die methode beter dan die van de cathhode weerstand? omdat de4 kathode weerstand ook het schermrooster meeneemt ja
Je geeft zelf het antwoord al, je wilt immers anode stroom meten en geen "mix" van beiden. Als alles in orde is geeft dat overigens een goeie indicatie hoor met een afwijking van ong. 5 - 10 % dus no problem. Maar juist om probleem op te sporen vind ik het handiger om gewoon anodestroom te meten.


maar waarom gebruikt dan niet iedereen 'jouw' methode?
Wie zegt dan dat dat niet het geval is?! ;-)

Mijn methode is "onhandiger"; je moet eerst DC weerstand van de primary wikkeling van OT meten, dan Voltage meten en delen door die weerstand, moet je dus rekenen. Met een 1 Ohm weerstandje aan de kathode kun je gewoon aflezen (meter op standje mV meten) dus da's wel een stukkie handiger.


wordt die methode trouwens niet de output transformer shunt method genoemd?
Geen idee, zou wel kunnen ja. Je kunt volgens mij ook je meter op standje Ampere meten zetten. Omdat de weerstand van de meter verwaardeloosbaar laag is zal 99% van de stroom door de meter gaan en niet door de 50 - 100 Ohm weerstand. Je hebt dan wel weer beetje afwijking, heb het verschil eigenlijk nooit berekend. Daar zitten geloof ik wel een paar haken en ogen aan, weet het niet meer zo goed. Ik meet in ieder geval gewoon spanning over de primaire kant van OT en dat bevalt prima.

PeeVee
21 januari 2005, 01:20
Dan loopt nog steeds alle stroom door je meter...
Da's toch ook het hele idee van een stroom meter? 50 - 100 mA daar wordt ie letterlijk en figuurlijk niet warm of koud van hoor. Ik snap het nu, maar je kunt dan inderdaad ook gewoon je meter in standje stroom meten zetten en je primaire winding van de OT "bypassen", meter heeft in die stand een verwaardeloosbare weerstand dus alles loopt dan ook door je meter. Staat me inderdaad iets van bij dat je niet met "uitschieten"... Ik blijf toch bij mijn "onhandige" methode maar moet eerlijk zeggen dat ik ook een scheepslading 1 Ohm weerstandjes 2W (hoeft niet) 2% heb besteld, blijft handig om "ff snel" te meten natuurlijk!

Frits van Mourik
21 januari 2005, 02:05
"vaklui" gebruiken altijd deze methode, ze is het secuurst en je hoeft niks te verbouwen.
Bovendien loop je geen extra risico doordat die 1ohm meetweerstand stuk kan gaan.

JaY

Xtra risico? Oh, bibber & beef... Iedere weerstand kan stukgaan!

H.Manback
21 januari 2005, 02:26
Wel godverdegodver, dat zei die electroboer er niet bij!!! :evil:

Mr.Jay
21 januari 2005, 08:45
"vaklui" gebruiken altijd deze methode, ze is het secuurst en je hoeft niks te verbouwen.
Bovendien loop je geen extra risico doordat die 1ohm meetweerstand stuk kan gaan.

JaY

Xtra risico? Oh, bibber & beef... Iedere weerstand kan stukgaan!

klopt lolbroek > echter als deze eraan gaat ben je meteen een eindbuis kwijt en loopt je OT risico !
Jullie bouwen wel , maar als je es reparaties doet en zulk een op het oog goeie, maar toch kapotte weerstand meemaakt, wil je wel es vloeken.

JaY

H.Manback
21 januari 2005, 14:07
Maare, als ik het dus goed begrijp weet je dan hoe je de ruststroom meet, aangezien die DC weerstand geen zak zegt over wat er onder belasting gebeurt.

En als ik het goed begrijp, wil matto een zekering in bouwen om de boel tegen overbelasting te beschermen en wil ie gewoon weten hoe zwaar die zekering moet zijn. Hij wil dus weten wat voor stroom er onder belasting gaat lopen.

aad
21 januari 2005, 14:52
Juist! dat wil ik een zekering er in bouwen maar ik weet niet goed hoe ik de waarde van die zekering moet bepalen.
Weet iemand hoe ik dat aanpak?

Deel het vermogen van je versterker door de (AC) spanning van je trafo. Dat geeft je de maximale stroom door de zekering. Normaal is 1,5x die stroom wel een aardig uitgangspunt voor een zekering.

Aangezien er wel wat piekstromen komen als je met je gitaar aanstuurt zou ik denken aan een trage zekering, anders vliegt-ie er erg snel uit.

Bedenk: als het echt mis is gaat zo'n zekering toch wel stuk (mits niet overdreven zwaar gedefinieerd natuurlijk, dus geen 10Ampere zekering :razz: ).

PeeVee
21 januari 2005, 19:53
Maare, als ik het dus goed begrijp weet je dan hoe je de ruststroom meet, aangezien die DC weerstand geen zak zegt over wat er onder belasting gebeurt.
Je haalt de boel een beetje door elkaar... De buis trekt stroom "door" uitgangstrafo heen right (ook in rust)? Die wil je meten, dat is immers de ruststroom. Je kunt je amp best gaan belasting; dan nog zal de buis stroom gaan trekken uit de voeding en die kun je ook prima meten.


En als ik het goed begrijp, wil matto een zekering in bouwen om de boel tegen overbelasting te beschermen en wil ie gewoon weten hoe zwaar die zekering moet zijn.
Volgens mij wil hij een zekering in zijn stroomtoevoer naar anode toe inbouwen om die eruit te halen en vervolgens zijn stroommeter er tussen te te hangen om op accurate wijze de ruststroom te bepalen. Dat hoeft ie niet via een zekering te doen, dat kan gewoon over de output trafo. In rust trekt de buis gewoon (gelijk)stroom en zegt die DC weerstand wel degenlijk iets. De stroom die daar gaat lopen is onder normale omstandigen zo'n 40 - 60 mA, dubbele waarde (slo blo) zou het moeten houden lijkt me maar of het echt zin heeft... tja... er zijn andere (betere) truukjes om je eindbuizen te beschermen volgens mij

matto
22 januari 2005, 17:14
Volgens mij wil hij een zekering in zijn stroomtoevoer naar anode toe inbouwen om die eruit te halen en vervolgens zijn stroommeter er tussen te te hangen om op accurate wijze de ruststroom te bepalen. Dat hoeft ie niet via een zekering te doen, dat kan gewoon over de output trafo. In rust trekt de buis gewoon (gelijk)stroom en zegt die DC weerstand wel degenlijk iets. De stroom die daar gaat lopen is onder normale omstandigen zo'n 40 - 60 mA, dubbele waarde (slo blo) zou het moeten houden lijkt me maar of het echt zin heeft... tja... er zijn andere (betere) truukjes om je eindbuizen te beschermen volgens mij


Dat is inderdaad wat ik van plan was, maar nu ik er wat langer over na heb zitten denken lijkt het mij ook wel een goed plan om met de multimeter in de ampere stand over de beide helften van de OT te meten dat zou ik immers ook voor dat ik de hoogspanning aanzet stevig aan kunnen sluiten
Ik moet dan toch de AC meten? neem ik aan :P