PDA

View Full Version : Hoe groot is bij jullie de afstand snaren<-->element?



Arjan D.
20 januari 2005, 12:02
Hallo,

Ik heb dus een klein probleemje met mijn Cort B-4 Basgitaar.

Ik heb de gitaar altijd in E gestemd gehad, geen problemen mee verder, .45/.110 snaren erop (ongeveer).

Maar nu moet ik hem dus in D gestemd hebben (band) en dus niet
in Drop-D.

En als ik de actie hetzelfde laat, krijg ik dus fretbuzz. Maar als ik deze hoger doe (zoals ik het nu heb) heb ik wel een hoorbaar signaalverlies.

En de elementen kunnen nu niet meer hoger (ze zijn direct mounted).

Kan ik er nu gewoon een plaatje goedkoop hout tussendoen zodat het element hoger kan?

Of zijn er ķets dikkere snaren op de markt?

en hoe groot is bij jullie de afstand snaren-elementen?



Hier een plaatje ter verduidelijking:

http://members.home.nl/dijsselhof/Rest/body.JPG



Alvast bedankt!


Arjan

soapwater
20 januari 2005, 12:49
Bij m'n OLP iets van een 4 ą 5 mm... En nog steeds overstuurt ie mijn voorversterker (mxr d.I. M80)
Je kan mss proberen de dikste snaren te nemen, die moet je theoretisch gezien harder opspannen dus als je lager wilt is dat mss een oplossing. Dat blokje hout zou ik niet doen. Zonde als je je bas omzeep helpt

Greetz

Iceman
26 januari 2005, 21:21
Ha medezwollenaar.

Als je met dezelfde snaren de stemming omlaag gooit, zal de spanning in je hals ook mee omlaag moeten om dezelfde actie (en dus de afstand snaren tot element) te behouden.
Of je gooit er dikkere snaren op, dan heb je geen fretbuzz meer.

Elementen zou ik hetzelfde laten, dan maar genoegen nemen met iets minder output. dan zet je de versterker iets harder, toch?

Waarschijnlijk heb je nu, met de D-stemming EN fretbuzz een hogere output dan daarvoor, met dikkere snaren of bijgestelde nekspanning zal je elementoutput weer op het oude, lagere niveau komen.

Anavrin
27 januari 2005, 11:45
same here... ook in D, en met een setje 045-110 op de bas... De afstand tot m'n pups is 6 a 7 mm, maar da's omdat ik nogal hard rag, en de snaren anders te weinig ruimte hebben...

Wilbert
7 februari 2005, 00:24
Hee, ik wil niet al te pessimistisch zijn, maar ik denk dat het met een E-A-D-G-setje niet veel beter te krijgen zal zijn. Heb je overwogen een 5snaar te gaan gebruiken? Of om gewoon in E gestemd te blijven? Ik weet niet wat voor muziek je met je band maakt, en of het nodig is zelf naar D te gaan, maar je hebt het over "moeten". Je moet niks, denk ik. Ik schrijf zelf ook veel in D, maar heb m'n bas gewoon in E en pak vaak een D met een G erboven. Dat vind ik mooier, en dan kun je in een bridge naar een ander akkoord juist verder de diepte in in plaats van alleen nog maar omhoog vanaf je lage E.

Wilbert
8 februari 2005, 17:19
Hee, het onderwerp is weer terecht!

Chaney
9 februari 2005, 20:42
Weet je zeker dat je brugzadels niet te hoog afgesteld staan? Daar zou ik eerst eens naar kijken voordat je de elementen gaat verhogen.

Wilbert
9 februari 2005, 21:08
Het hele idee is juist dattie veel afstand tussen zijn hals en snaren wil hebben, om met zijn lage snaarspanning toch fretbuzz te voorkomen. De hoge brugzadels zijn dus niet het probleem, maar zijn oplossing voor de fretbuzz. Ik ben het er wel mee eens dattie ze gewoon weer omlaag moet draaien, daar niet van...