PDA

View Full Version : Betekenis van letters in gitaartabs?



R.van Ginneken
19 januari 2005, 20:11
In de tabs van C.C.R. suzie Q worden tussen de cijfers, letters gebruikt,wie kan me vertellen wat deze betekenen?
zoals;
E---------------------------------------------
B---------------------------------------------
G--9b11--11r9p7---7---7-9-7-9b11-9b11
D------------------9--------------------------
A----------------------------------------------
e---------------------------------------------


E-------------------------12-------12-----------
B------------------------------------------------
G--12-14-12h14-14b16---14b16---14b16r14
D------------------------------------------------
A------------------------------------------------
e------------------------------------------------

Het gaat dus om b,r,p,h

groetjes Rien

[/tab]

Davidian
19 januari 2005, 20:29
bend,release,pull(off),hammer(on)

Azrael
19 januari 2005, 20:38
'k Zou alleen als je die begrippen niet kent niet gelijk aan Suzie Q beginnen....

Roy K.
19 januari 2005, 20:39
Rien,

daar heb je denk ik niet veel aan. Ik zal een en ander proberen uit te leggen. Wat bedoeld wordt is het volgende:

b: Bend, oftewel opdrukken. In je eerste schema moet je dus de g-snaar op het negende hokje (je speelt dan een E) aanslaan en vervolgens opdrukken tot je de toon van het 11e hokje hoort (dat is een Fis). Je slaat dus de E aan en drukt hem dan tot Fis op.

r: Release, oftewel loslaten. In het geval van het eerste schema weer, betekent dit dat je na dat je hebt opgedrukt, weer terugkomt op de noot waar je begon met opdrukken. In dit geval had je dus opgedrukt tot de Fis (11e hokje) en nu laat je dus weer los tot je weer de 9e hoort (E).

Nadat je trouwens had opgedrukt, moet je hem ook weer eerst een keer aanslaan en dan weer loslaten. Er staat nl. van 9 naar 11, dan weer 11 (dus aanslaan terwijl je opdrukt) en dan loslaten tot 9.

p: pull off, betekent dat je niet hoeft aan te slaan (zorgt voor een smoothe toon). In het eerste schema maar weer: je ziet dat je van je 11 (opgedrukt) terug gaat naar de 9 (zie boven) en vervolgens laat je je middelvinger los (die op het 9e hokje ligt) zodat je het 7e hokje (D) hoort. Hiervoor hoef je dus niet aan te slaan, het is de bedoeling dat je je wijsvinger al op de eindtoon hebt liggen (7e hokje) en dat je eerst een andere noot wel aanslaat (9e hokje die je pakt met bv. je wijsvinger).

(in dit geval staat er ook nog een 9 onder de 7, daar zou ik eerst nog niet over gaan nadenken....komt later :wink: )



Als je dit van de pull off niet geheel snapt, lees dan eerst onderstaande (hammer on) en lees dan weer over de pull off...

h: hammer on, betekent tegenovergestelde van pull. Hierbij sla je ook niet aan, maar ga je naar een hogere noot. In het tweede schema bv. ga je bv. van het 12e hokje, die je aanslaat terwijl je hem indrukt met je wijsvinger, vervolgens leg je je ringvinger op het 14e hokje, zodat je die hoort.

Is het enigszins duidelijk geworden? :???: :lol: :D

R.van Ginneken
19 januari 2005, 20:48
Bedankt voor de vertaling en voor de (goede)raad,maar ik ben gemotiveerd genoeg om ook moeilijke dingen uit te proberen.
Dus please,probeer het me uit te leggen,wellicht snap ik het en kan je dan later melden dat het me lukt.
Rien

Roy K.
19 januari 2005, 20:49
Ik heb het net geprobeerd uit te leggen...kan ik uit je woorden opmaken dat je er helemaal niets van snapte? :roll:

R.van Ginneken
19 januari 2005, 20:52
Bedankt Roy k.je was sneller met je antwoord dan ik met mijn nieuwe vraag.
Hier kan ik wat mee.Nogmaals bedankt.
Rien.

Roy K.
19 januari 2005, 20:56
Geen dank, succes! :P

R.van Ginneken
11 februari 2005, 21:33
Bedankt Roy K.

naar aanleiding van jouw uitleg en veel spitten op andere sites gaat het me al een stuk beter af,wie zei er dat ik niet met SUZIE Q moest beginnen?
Ik speel het al heel aardig. Zo zie je maar,oefening baart kunst!!!

Roy K.
11 februari 2005, 22:02
Bedankt Roy K.
wie zei er dat ik niet met SUZIE Q moest beginnen?


Ik niet! :-D


Ik speel het al heel aardig. Zo zie je maar,oefening baart kunst!!!

Precies, leuk man! Binnenkort zal ik het dan wel horen in het Sounds-gedeelte van dit forum (of moet je het daar nog iets langer voor oefenen)? :wink:

Brianmayrulezzz
11 februari 2005, 22:54
ok, ga ik weer:
ga guitarpro gebruiken!!!!!!!!!! www.guitar-pro.com
tabs op: www.mysongbook.com

het voordeel is dat je de noten er bij ziet, dus niet een wirwar van cijfertjes, handig als je het precieze ritme niet kunt onthouden of horen. Bovendien kun je alle "tabs" afspelen, dus je kunt precies horen wat je moet spelen. Verder zit er een trainer in etc. Echt de moeite waard om die site es te checken!