PDA

View Full Version : Screen grid resistor



Negative K3 fan
19 januari 2005, 21:07
ik snap al redelijk wat van buizen amp maar eea is me nog niet duidelijk, bv. de screen grid resistor.

wat ik heb gehoord is dat als je je 6l6 amp el34 wil maken, dat je dan die weerstand moet aanpassen, ook zorgt hij voor meer stabiliteit ofzo.

Wat hij doet is denk ik gewoon de spanning op het schermrooster verlagen...is dat ook het enige? En ik heb ook gehooord dat die dingen fysiek zo dicht mogelijk op de socket moeten worden gesoldeerd. waarom?

H.Manback
19 januari 2005, 21:16
Het voorkomt oscillatie heb ik me laten vertellen, anders zou namelijk de verbinding tussen screen en grid hoogfrequente rommel oppikken en dat zou je op niet aangename wijze te horen kunnen krijgen.

De details zijn mij ook onbekend, mijn beperkte electronica kennis is met dit soort dingen toch een beetje te weinig :(

chocorookie
19 januari 2005, 21:18
Ik heb gehoord, en nu ook gelezen van de modificatie, https://schematicheavencom.secure.powweb.com/mods/6l6toel34mod.htm

Om een duidelijk antwoord te krijgen moet je de 2 schema's van beide tubes eens naast elkaar leggen en kijken wat er verschilt.
Ik denk dat daar de clou zit.

Voor korte aansluitpunten en draden: zorgen voor zo weinig mogelijk kans op Hum en andere troep dat als signaaltje rond zweeft.

Het is bekend dat sommige versterkers wel eens een radiozendertje oppikken en dat versterkt.

Choc

Frits van Mourik
20 januari 2005, 01:26
Ik denk, dat je twee zaken 'n beetje door elkaar haalt:
- de schermroosterweerstand: die dient om de schermroosterstroom
te beperken tot een door de buizenbakker opgegeven waarde, zodattie niet de functie van de anode gaat overnemen...
- de stuurroosterstopweerstand: die vormt met de inwendige stuurroostercapaciteit van de buis een hoogfrequent hoogaf-filter om ontvangst van radio en eigenwijs oscilleren tegen te gaan.

Frits

Negative K3 fan
20 januari 2005, 13:38
- de schermroosterweerstand: die dient om de schermroosterstroom te beperken tot een door de buizenbakker opgegeven waarde, zodattie niet de functie van de anode gaat overnemen...

is dat alles?

zo ja, bedankt...

nu het volgende topic.

PeeVee
20 januari 2005, 18:37
Ja, zoals Frits het zegt is het mij ook geleerd; schermrooster weerstand gewoon om stroom (lees gedissipeerd vermogen!) van schermrooster te beperken; anders fikt ie op.

Overigens schijnt het dat als power pentodes minder worden, het vaak de schermroosters zijn die minder efficient werken (en niet de anodes). De 470 Ohm weerstand in Fender amps is echt aan de lage kant, zeker met hogere spanningen dissipeert het schermrooster dan eigenlijk al teveel vermogen en brandt als een kaarsje op. Beter om daar standaard 1K2 - 2K2 te zetten (volgens mij standaard voor EL34). Het is zelfs wel leuk om wat hogere waarde te experimenteren. Omdat schermrooster iets lagere spanning krijgt "rukt" ie wat minder hard aan de electronen en breekt de eindbuis wat rustiger / minder abrupt op, daar wordt de amp wat smoother van als je 'm op z'n tenen gaat staan. Ik vind het wel een lekker effect. Ook stuurrooster mag gerust tikkie hoger dan 1K5, stabieler en minder rarigheden.

ChrisMW
1 februari 2005, 01:52
De opmerking van hoger dan de standaard Fender waardes lijkt uit boeken van Kevin TUT te komen; allemaal geprobeerd hier met wat klanten d'r bij ( geen amateurs, ha ha )...
Met een goeie uitgangs-impedantie en correcte biasing: 470 ohm maximaal voor 6L6, 6V6 en KT66 en 1k voor EL34, KT88 en 6550 ( 5 Watt ) werkt perfect. Hogere waardes zorgen voor 'n verlies van "punch" en 't zet minder goed door. De meeste amp-designers die ik ken preferen allemaal 'n zo laag mogelijke waarde.
EL84s, cathode biased met 'n B+ van maximaal 320 Volt: gewoon de standaard VOX waarde van 100 ohm.
'n Iets hogere waarde v/d gridstoppers ( 1k5 - 22k ) zorgt voor iets meer stabiliteit zonder de sound & feel ernstig aan te tasten.

Boekjes zijn leuk maar oren liegen niet :D

PeeVee
1 februari 2005, 14:26
Hoi Chris, ik heb geen idee wie Kevin Tut is laat staan dat ik z'n boekjes lees. De truuk van wat hogere schermroosterweerstand te gebruiken is volgens mij algemeen bekend in buizenland en dat 470 Ohm niet "perfect werkt" heb ik niet beweerd. De truuk komt gewoon uit de praktijk en maakt je eindbuizen wat minder abrubt (m.n. merkbaar op het punt dat eindbuizen gaan clippen). Ook voorkom je overmatige vermogens dissipatie wat m.n. bij hogere B+ spanningen geen overbodige luxe is bij de huidige productie buizen.

M.b.t. het effect, tja dat is maar relatief natuurlijk, er bestaat er ook geen "goed" of "fout". Het ligt er aan wat je (klant) zoekt, over smaak valt niet te twisten. Buizen worden er inderdaad wat minder abrubt van, je kunt dat omschrijven als "verlies aan punch" maar ook als "toename van smooth-ness", elluk foordeel hep z'n nadeel nietwaar. Bij gebruik van buizengelijkrichter verlies je ook aan punch en veert de amp wat meer mee, sommige gitaristen zoeken dat c.q. sommige amps kunnen dat best gebruiken, sommigen juist niet. Ik geloof niet zozeer in "dit is goed en dit is fout" principes, helaas werkt het niet zo simpel.

V!N
1 februari 2005, 17:45
Kevin O' Conner van London Power http://www.londonpower.com Tut staat voor "The Ultimate Tone" of een populaire naam voor Tutanchamon. :)

Toevallig kwam ik een paar dagen geleden die pagina tegen op zoek naar een "voltage doubler circuit" om toch maar een biaspotje in de Hiwatt te kunnen zetten.

ChrisMW
1 februari 2005, 18:00
Smaken verschillen gelukkig!
Veel van die "buizenlanders" haalden dat hoogstwaarschijnlijk uit dat boek.
Het verhogen v/d G2 weerstand zorgt ook voor een lager uitgangsvermogen wat een plus of juist 'n min kan zijn.

Negative K3 fan
1 februari 2005, 19:08
waarom moet er persé een regelbare bias in??

http://www.tone-lizard.com heeft d aar een leuke lesson over, hiwatt mesa en oude fenders hadden ze blijkbaar ook niet nodig.

nicoverduin
1 februari 2005, 19:17
Het geeft je dan meer ruimte om de negatieve grid spanning in te stellen. Nu zitten er waarschijnlijk vaste weerstanden in. Dan ben je eigenlijk verplicht om bij nieuwe buizen dezelfde specs (plaatstroom) te hanteren. Daar de praktijk (helaas) anders is, is een instelbare bias handiger.
Nico

V!N
1 februari 2005, 19:27
Justem, je kan bij een set buizen er niet of nauwelijks vanuitgaan dat deze altijd precies zo kloppen.

Wel leuk hoor .. zo'n pagina die aan alle "hypes" een einde probeert te maken, maar probeer daar nou geen hype van te maken. :wink:

PeeVee
1 februari 2005, 19:40
Veel van die "buizenlanders" haalden dat hoogstwaarschijnlijk uit dat boek.
Nee hoor, de "buizenlanders" die ik spreek (o.a. mijn "buizenleermeester") zijn gewoon met buizen opgegroeid. Vaak ook ook weer oldtimer radioamateur dus buizen zijn er met de paplepel ingegoten. Ze maakten al hun eerste 0V1 toen wij nog in de luiers lagen. Je schat meneer Connor nogal hoog in, ik vind zijn site erg populistisch overkomen en lees er zelfs een aantal dingen die volgens mij niet kloppen of de zaken erg eenzijdig (om niet te zeggen dom) belichten. Niet mijn leermeester, en zo oud is meneer Connor niet dus hij zal het ook wel gewoon van de oldtimer HAM's hebben opgestoken. Leo Fender was trouwens ook (gelicenceerd) radiozendamateur, Ted Weber ook en ik ken er nog wel wat meer.

73 de PA3HHO sk


Het verhogen v/d G2 weerstand zorgt ook voor een lager uitgangsvermogen wat een plus of juist 'n min kan zijn.
Als je verder niets doet wel ja, gaat natuurlijk in rust ook wat minder stroom lopen maar als je dat even netjes aanpast dan komt er gewoon netjes 25 - 30W uit hoor. Die 2 Wattjes die je evt. misloopt die hoor je niet en krijg je terug in toon en soepelheid maargoed, da's een nuance waar je wat spitsere oren voor moet hebben. Succes!

ChrisMW
2 februari 2005, 01:20
Hoi Pleun

Nee, ik schat "mr. TUT" absoluut niet hoog in en zie dat ook niet in m'n eerdere postings staan. Had zo'n boekje laten komen omdat ik er veel DIY-klanten over hoorde.

Oren, oren, oren :) ieder z'n smaak. Iedere amp en speler is gewoon anders maar dat weet jij natuurlijk ook wel. M'n oren zijn goedgekeurd door amerikaanse studio-techneuten dus laten we dit ******** maar even stoppen.

Jij ook veeeeeeeeeeeeeeeel succes!