PDA

View Full Version : Snaren koken



AJKwak
19 januari 2005, 17:06
Veel mensen koken hun snaren als die vies zijn. Is dit echter niet slecht voor je bas omdat die dan een tijd zonder snaren staat? Ik hoorde van iemand dat je nooit je bas zonder snaren moet laten staan (en een voor een vervangen enzo) omdat er dan geen tegenspanning op de hals staat.

AJKwak
19 januari 2005, 17:07
Haha, ik bedenk me nu een hele simpele oplossing: gewoon een voor een koken. Toch zou ik wel willen weten of je niet alles tegelijk kan koken.

Buzz
19 januari 2005, 17:25
Veel beter:

in een washandje naaien en op 90 graden in de kookwas. Direct daarna ff behandelelen met WD40 en daar ga je weer.

MazeMouse
19 januari 2005, 19:28
Veel beter:

in een washandje naaien en op 90 graden in de kookwas. Direct daarna ff behandelelen met WD40 en daar ga je weer.
Hmmmz, badstof zakje (met ritssluiting) laten maken door mijn tante dacht ik zo :o

soapwater
21 januari 2005, 20:07
ik heb het ook al vaak gehoord dat het niet goed is voor je (bas)gitaar van de snaren er allen tegelijk af te halen... Of het waar is?? Mijn bassen vertonen er toch nog geen mankementen door. Je hals zal wel wat kromtrekken in de andere richting, maar als je de snaren er weer opsteekt, is dit toch weer opgelost!! Of vergis ik me??
Snaren koken helpt wel in ieder geval. Ik heb het één keer gedaan en idd, terug zoals nieuw. Maar nu koop ik snaartjes van 10€ per set dus het is eigenlijk niet meer de moeite.

Greetz

Azrael
21 januari 2005, 22:23
Werkt dit eigenlijk ook voor elektrisch? (cheap bastard I am)
:razz:

basswasp
22 januari 2005, 02:23
Het werkt. Je snaren klinken nu nog 2 dagen superhelder, en daarna kan je ze praktisch weggooien.

Voor elektrisch gitaar zal dit ook wel werken, maar het is niet echt aan te raden. Gitaarsnaren knappen sneller als je ze opnieuw op je gitaar zet. En koken is voornamelijk om de troep uit je omwonden snaren te halen, voor de G, B en e-snaren heeft het (bij een 'normaal' setje) geen zin.
Daar komt nog bij dat gitaarsnaren 4x zo goedkoop zijn...

Wat wel werkt voor gitaar en voor bas. Is om je snaren een dagje helemaal slap te zetten, en ze daarna weer aan te draaien. Zo klinken ze ook weer eventjes vers.

Of dit allemaal slecht is voor de hals... eigenlijk heb ik geen idee. Mijn gok is dat het allemaal nog wel meevalt, zolang je de snaren er maar snel weer opzet.

Hempo
23 januari 2005, 20:28
Hey Basswasp,
dat van die snaren slap houden 1 dag heb ik ook wel es gemerkt. Hoe komt dat eigenlijk :???:

MazeMouse
24 januari 2005, 00:12
Hey Basswasp,
dat van die snaren slap houden 1 dag heb ik ook wel es gemerkt. Hoe komt dat eigenlijk :???:
Als je de boel spant dan raakt op den duur de rek er een beetje uit. (beetje als een elastiek die je altijd op dezelfde spanning houd, daar raakt de rek uit. Denk maar aan je onderbroeken :P)

Als je ze dan weer ontspant dan krijgt het weer wat tijd om te ontspannen en weer samen te trekken. ALs je daarna weer oprekt heeft het weer tijd nodig om uit te rekken en zal het dus 'verser' klinken :)

basswasp
24 januari 2005, 00:57
Euhja, dat zal het wel zijn dan :)

MazeMouse
24 januari 2005, 09:35
Euhja, dat zal het wel zijn dan :)
Dat zijn standaard materiaal eigenschappen :)
(dat is net als dat de boel uiteenzet of inkrimpt naar mate het warmer of kouder wordt. Wat dus slecht is voor je snaren EN voor het hout van je bas)

Anavrin
24 januari 2005, 14:35
lijkt me niet dat het slecht kan zijn voor je hals, want hoe bouwt anders een gitaarbouwer een nieuw element in een gitaar :???: Lijkt mij dat ie de snaren er wel af moet halen. ALs er lang geen spanning op de hals staat kan het vielleicht wel zo zijn dat je de hals ff opnieuw moet afstellen, maar dat moet geen probleem zijn voor de hals toch?

piezo
26 januari 2005, 09:06
Wat ik doe is zowel bij bas als gitaar oude snaren schoonmaken en als reserve houden voor als er een snaar van het "verse" setje breekt. Dat houdt het goedkoop en je hebt na een snaarbreuk niet zo'n geluidsverschil tussen de vervangende snaar en de rest.

Geldt natuurlijk niet als je toch om de paar dagen (gitaar-)snaren vervangt, maar wel als je meer houdt van het geluid van oudere snaren of gewoon een arme sloeber bent.

Iron Maiden
26 januari 2005, 12:14
op mijn kamer is het soms heel koud, en soms heel warm, is het dan slecht voor mijn bas :???:

Lazy B.
26 januari 2005, 12:49
@AJKwak
Je kunt je snaren wel even van je bas hebben zonder dat het consequenties heeft hoor. Je moet je bas echter niet dagen lang zonder snaren - en dus zonder 'tegenspanning' - laten. Dan moet je hem op een gegeven moment wel opnieuw af (laten) stellen.

@Iron Maiden:
Extreme temperatuurwisselingen zijn volgens mij ook niet goed voor je hals. Dan zou ik m'n bas in een koffer zetten als ik jou was.

basswasp
27 januari 2005, 11:13
Zolang het maar geleidelijk gaat, lijkt het me niet slecht. Maar haal je bas niet uit de sneeuw om 'm daarna tegen de verwarming te zetten :)

blindmouse
27 januari 2005, 12:13
Snaren uitkoken: Vergeet het maar!!! De snaren klinken een week perfect en dan is het over. Mijn manier? Mooi rond Tupperware bakje met goed sluitende deksel. Wasbenzine erin. Snaren erin. Deksel erop. Nachtje laten weken. Volgende dag: snaren eruit. Beetje uitslaan. Wasbenzine is snel verdampt. Snaren erop en weer voor weken speelplezier. Bakje met wasbenzine kan bewaard worden. Vaak is wel enig sediment te zien. Pas wel op. Wasbenzine is vluchtig en zeer brandbaar. Ik doe dit altijd in de schuur.

Succes. Jan 8-)