PDA

View Full Version : Hoe sluit/krijg ik een FC1010 (midi floorboard)



Sven
19 januari 2005, 12:27
Hallo,

Gaarne wil ik u vragen, of u mij verder op weg kunt helpen?
Ik heb nl. een Behringer GX212-gitaarversterker en een midi pedaal Behringer FCB1010.
Ik weet niet hoe midi werkt, heb het boek gelezen, maar krijg er geen noot uit.
Mijn vraag naar u is, zou u in het kort kunnen beschrijven, hoe ik deze 2 dingen met elkaar kan verbinden en wat "midi-geluiden" eruit kan krijgen. Op de versterker staat ie ingesteld op de display op "80" (voor mij een lekker geluidje om te begeleiden). Hoe kan ik op de pedaal bijv. nr. "20" programmeren voor een scheurgeluid bijv. En hoe kan ik een van de 2 grote pedalen als zijnde een volumepedaal of wah gebruiken?
Hartelijk dank, als u mij een klein beetje op weg kunt helpen.

Mvg, Sven.

Jeroenvanhulsteijn
19 januari 2005, 12:41
je moet elke preset van je FCB apart programmeren. Gebruikelijk is om preset 1 vd FCB te gebruiken om de versterker naar preset 1 vd versterker te schakelen etc. Dit gaat dmv program changes. Moet je in de handleiding van de FCB nog even doorlezen hoe je de FCB moet programmeren. Want het staat er allemaal wel op de juiste wijze uitgelegd.

Ook moet je even de MIDI chart van de versterker erbij pakken. Daarin staat vermeld welk MIDI kanaal voor wah gebruikt wordt enzo. Hoewel ze daarin nog wel eens foutjes maken (in de handleiding van de VAMP stond dat bv onjuist vermeld).

Overigens wordt de FCB niet zo vaak gebruikt om MIDI notes te verzenden. De meesten gebruiken hem echt puur als schakelbord.

Ik had toendertijds mijn FCB zo geprogrammeerd:

Bank 0 gebruikte ik om effecten individueel aan/uit te zetten in de actieve preset en om de relais te bedienen.

Bank 1-9 gebruikte ik om presets van de V-AMP te selecteren. De expressiepedalen hadden verschillende functies, afhankelijk van de preset die geselecteerd werd.

Sven
19 januari 2005, 13:06
Yoh Jeroen,

hartelijk dank voor je reaktie.
Maar ik ben een echte leek.
Ik wil 'm inderdaad als schakelbord gebruiken, maar hoe (in makkelijk taal aub). Nogmaals mijn hartelijke dank.

Jeroenvanhulsteijn
19 januari 2005, 13:42
je zou eens kunnen beginnen met gebruik te maken van de fabrieksinstellingen van de FCB1010. Kijken hoe dat bevalt. Want ze hebben als het goed is voor jouw versterker al fabrieksinstellingen gemaakt.

Sluit de midi out van de FCB aan op de midi in van je versterker dmv een midi kabel. Daarna moet je preset knop 1 en 7 tegelijk ingedrukt houden voor ongeveer 2.5 seconden. Het schermpje gaat dan knipperen. Als dit stopt staat de FCB in fabrieksinstellingen.

Het programmeren van presets is tijdrovend werk. En ik weet niet meer hoe dat precies ging. Daarvoor moet ik de handleiding weer eens goed doorlezen. Misschien dat ik daar vanavond nog tijd voor heb.

Heel vlug komt het hier ongeveer op neer. Je kan per preset verschillende dingen vastleggen: PRG CHG (Program Change), CNT (controller, kun je individueel effecten/parameters aan of uit zetten), EXP (kun je expressiepedaal toewijzen aan een parameter).

Dus bv met met bank 1, preset 1 wil je schakelen naar preset 1 op de versterker. Je wilt EXP A aan volume toewijzen en EXP B aan wah:

PRG CHG 1 = 1
EXP A = 7 (zie hiervoor de MIDI chart van de GX212)
EXP B = 15 (zie hiervoor de MIDI chart van de GX212)

zoiets zal het zijn.

Ibanez
19 januari 2005, 13:44
Haha, ik ben dus de verkoper van dit floorboard :) Zoals ik al zei in het mailtje, mijn broer heeft hem ingesteld en heb zelf geen idee. Maar andere mensen kunnen je dus wel verder helpen.

Sven
19 januari 2005, 13:50
In ieder geval bedankt.

amon
19 januari 2005, 15:06
Wat wil je precies?

Het geluid dat je hebt op je versterker onder een pedaaltje op de fcb zetten? Of een effect onder een pedaaltje zetten, bijvoorbeeld dat hij een chorus toevoegt aan je geluid?

Die eerste is makkelijk, dat is vanzelf al het geval...

De tweede is wat uitgebreider en weet ik eigenlijk alleen maar van mijn aparatuur hoe dat werkt (en dat is geen behringer amp). Dat heeft me wel weken gekost om dat eindelijk door te hebben.
Hiervoor zou je eens een oud topic van mij op kunnen zoeken in het forum 'rack aparatuur'. Daar heeft iemand mij heel duidelijk uitgelegd hoe het werkt.

Sven
19 januari 2005, 15:30
Mijn hartelijke dank.