PDA

View Full Version : Start met bouwpakket



Punt
19 januari 2005, 10:19
Ik heb zo'n zelfbouwpakket van Saga aangeschaft omdat ik eens voorzichtig wil beginnen met zelf iets in elkaar te zetten. Ik heb geen ervaring met knutselen, laat staan gitaarbouw, maar het lijkt me heel leuk.
Omdat ik in Nederland een Telecasterpakket kon vinden heb ik dat aangeschaft.

Ik wil in deze thread graag vragen gaan stellen over waar ik tegen aanloop en hoop op antwoorden. Mogelijk wordt dat een leuke thread voor andere beginners. Natuurlijk kijk ik voor antwoorden eerst in dit forum.

Vragen voor nu:

De body en hals zijn al gesealed, maar ik las ergens dat aangeraden werd deze seal te verwijderen omdat deze te dik aangebracht is en dit de toon nadelig beinvloed.
Ik kan dus twee dingen doen:
1. Seal verwijderen en van voor af aan beginnen.
2. Seal schuren en aflakken.
Wat is de beste optie?

Hoe maak ik een Decal (zeg maar zo'n merk-type naam) op de headstock?

Punt
20 januari 2005, 20:29
Dat loopt storm zeg :)

Nou, ik heb afbijtmiddel gehaald en ik ga morgen maar eens proberen de hals primervrij te maken omdat ik die toch wel met olie wil bewerken.
Daarna beslis ik wel wat ik met de body doe.

Punt
21 januari 2005, 19:23
Afbijten is niet gelukt :(

Na 6 keer afbijtmiddel smeren en weer wegschuren met schuurspons heb ik waterbeits geprobeerd op de body te smeren.
Bleef gewoon liggen op de top.

Morgen ga ik iets anders proberen.
Dekkende beits met daarna Tung olie of
Blanke lak gemengd met een kleurtje of als dat allemaal niet lukt
Autolak :)

Lune-a-tic
22 januari 2005, 10:08
Ben al een week aan het schuren op mijn saga kit. Allemaal op aanraden van de kerel van de volgende site :

http://home.san.rr.com/mab/sagakit/sagakit.htm

Punt
22 januari 2005, 12:46
Die seal is kei en keihard, ik ben ermee gestopt (is toch al wat dunner) en heb de body nu in de primer staan. Daarna verf ik hem met Couleur Locale Marrakeshblauw. De hals maak ik donkerder met Interieurbeits.

Daarna gaat alles in de Tungolie.

De toets kreeg ik wel schoon met afbijtmiddel en die heb ik in de lijnolie gezet. dat ziet er een stuk beter uit.

Punt
25 januari 2005, 01:43
Lief dagboek :)

De body is ondertussen in de Flexa grondverf gezet en daarna gekleurd met Flexa Couleur Locale en hangt te drogen.

fred dons
25 januari 2005, 07:46
olieen heeft geen zin over lak, het wordt alleen maar vettig en
het wordt er niet steviger van

voor de volgende keer als je gaat afbeiten, een stevige plastic zak (even testen of tie niet smelt met afbeit) een potje afbeit leeggooien in de zak met met de body er bij de zak dichtbinden en zo'n 24 uur laten staan
als het er dan niet af is dan gaat het er nooit meer af :D

chennie
25 januari 2005, 11:38
wow, met zon zak is wel drastisch =)
Ik heb de oude laag overgens eraf "gebeiteld" =) met een klein schroevendraaiertje, alles eraf getikt

Punt
25 januari 2005, 12:54
olieen heeft geen zin over lak, het wordt alleen maar vettig en
het wordt er niet steviger van


Geldt dat ook voor Tung olie?
Ik heb ergens gelezen dat je met Tung olie wel over beits kan lakken omdat Tung olie erg hard wordt....

Thanks!

fred dons
25 januari 2005, 13:23
dan bedoelen ze over waterbeits niet over een vaste beits, dus dat je op het blanke ongelakte hout een beits gebruikt die het hout intrekt,
omdat jij je beits over een lak heb gedaan heeft dat geen zin, tungolie trekt in het hout en vormt zo een beschermende laag, als je dat over lakt smeert dan blijft het er gewoon boven op liggen

Punt
28 januari 2005, 10:47
Fred, je hebt gelijk :)

Ik was al met de olie begonnen en inderdaad droogt het vlekkerig op.
Glanzende en doffe stukken zie ik.
Wat nu?

Gewoon doorgaan met iedere dag een dun laagje olie smeren en laten drogen tot de vlekken weg zijn of alles erafschuren en opnieuw beginnen?

chennie
28 januari 2005, 11:10
ik denk dat je beter alles eraf kan halen, omdat je oude lak laag het hout gewoon dicht houdt. Oftewel dankzij die lak laag neemt het hout nooit olie op

Punt
28 januari 2005, 13:50
ik denk dat je beter alles eraf kan halen, omdat je oude lak laag het hout gewoon dicht houdt. Oftewel dankzij die lak laag neemt het hout nooit olie op

Het was ook niet de bedoeling dat het hout olie opneemt.
De volgende zaken hebben me ertoe gebracht toch Tungolie te gebruiken:
- Tung olie geeft een gitaar een goede feel.
- Tung olie is de hardste olie en kan je als afwerklaag gebruiken.
- Ik heb geen ruimte om te spuiten

Ik probeer deze olie dus als finish te gerbuiken.

Ik heb vanorgen de derde laag aangebracht, heel dun, en het is nu niet vlekkerig meer. Ik ga nog maar even door met dit experiment...:)

Annuh
29 januari 2005, 16:55
Staat er niet in het boekje dat je erbij krijgt hoe je het allemaal precies moet verfen?!

Punt
29 januari 2005, 17:02
Staat er niet in het boekje dat je erbij krijgt hoe je het allemaal precies moet verfen?!

Ja, maar ik wil het anders :)
Ik heb een paar reviews en verslagen gezien die het anders deden.
Probleem is dat ik die sealing er niet af kreeg, dus nu probeer ik het eens op deze manier.
Vandaag de 4e laag Tungolie eropgezet.....
Dat spul droogt meer dan 24 uur, dus ik moet geduld hebben :)

Punt
2 februari 2005, 19:49
Dubbel :(

Punt
2 februari 2005, 19:51
Klaaaaaaaaaaaaaaar ! :)

De truuk met Tungolie op beits is dat je minstens 48 uur moet wachten voor je het aanraakt. Pffft.
In eerste instantie ben ik te snel geweest met de volgende laag.

De rest in elkaar zittten ging vrij eenvoudig, ik moest nog wel wat hakken en hameren hier en daar maar dat mag geen naam hebben. Bijvoorbeeld om de aardedraad die naar de brug loopt in de body te laten verzinken anders kreeg ik de brug niet plat op de body gemonteerd :)

Ik hoede niets aan de hals en topkam te doen, mogelijk dat ik daar over een paar dagen anders over denk. Actie regelen en intoneren ging prima.

Klinkt vintage, direkt en gedetailleerdl, dat valt me mee.
Ook dit kan nog veranderen als het eerste enthousiasme geluwd is natuurlijk :)

Plaatjes gemaakt bij kunstlicht, ik zal bij daglicht ietrs beters proberen:

http://members.chello.nl/triekwel/TeleBlue1.jpg

http://members.chello.nl/triekwel/TeleBlue2.jpg

Edit: De topkam moet toch bijgewerkt :)

Raytheman
3 februari 2005, 15:03
Mocht het foutgaan met de topkam dan kan je er ook een maken van een soepbeen. Wel eerst effe koken voor de hardheid.