PDA

View Full Version : serie/parallel schakelen



green_day
19 januari 2005, 10:57
Halloo,

ik heb even een vraagje over het serie-parallel schakelen van 2 single coils. Ik wil graag mijn neck en middle pickups van mijn strat zowel serie als parallel kunnen schakelen. Nu heb ik even gekeken op deze pagina: http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/S_series_split_parallel.html

En als ik dit zo aansluit, kan ik dan nog wel gewoon gebruik maken van mijn single coils? Dus zoals ze normaal staan? (stand 5 neck single, stand 4 parallel (of dus serie) neck en middle en stand 3 alleen middle)
Het is dus de bedoeling om op stand 4 een schakelaartje aan te sluiten dat je zowel serie als parallel kunt schakelen. Wil dat met dit schema of heb ik hier een ander schemaatje voor nodig?
(by the way ik ben een gigantische leek op het gebied van electrotechniek)

piezo
20 januari 2005, 10:32
Nee, niet zonder meer. Je moet dan ook meer aanpassingen doen aan het schakelschema en meestal verlies je daarbij ook 1 of meer standaardgeluiden. Maar sommige gitaristen gebruiken toch niet alle 5 gewone standen en dan is het de moeite waar om eens te experimenteren.

Als je de standaardstanden wilt handhaven EN allerlei nieuwe mogelijkheden wilt, moet je een dubbele (4-pole) 5standenschakelaar gebruiken EN een DPDT schakelaar (de laatste push/pull, als je het uiterlijk wilt handhaven).
Kijk voor de mogelijkheden op guitarnuts.com

Met de gewone 5standenschakelaar kun je overigens ook wel leuke dingen doen, zoals de HSH schakeling die veel Ibanezzen hebben.

Lacrymosa
20 januari 2005, 11:15
je heb tegenwoordig ook 7 standen 4pole switches, die zijn echt super, kan je echt veel leuke dingen mee doen

green_day
22 januari 2005, 00:09
oke ik zal binnen kort eens gaan kijken! bedankt voor jullie reacties!