PDA

View Full Version : schema`s, wat is wat??



1959SLP
19 januari 2005, 08:44
Zou er iemand zo vriendelijk willen zijn om voor de leek een schema (bijv. van een 100 watter) de onderdelen/groepen op een duidelijke manier te willen benoemen? Zo is het voor een geinteresseerde leek beter of uberhaupt te volgen waar de profi`s het over hebben.

Tot nog toe heb ik alleen maar van die wazige schema`s met gekriebel gezien die alleen voor een electroman te begrijpen zijn.
Ik denk dat veel geinteresseerde leken waaronder ik hier dankbaar voor zullen zijn. Bvd.

bert k
19 januari 2005, 10:50
Even? :o Wat jij vraagt is een cursus electronica.

1959SLP
19 januari 2005, 11:03
hmm, lijkt mij dat dat toch wel meevalt. Dit is toch werkbank of vergis ik me? :wink:

Franc
19 januari 2005, 11:21
Begin eens met te vertellen welk schema wat je uitgelegd wilt hebben :)

Plaats bij voorkeur even een plaatje dan hebben we iets om aan te refereren.

Franc.

BramVersteeg
19 januari 2005, 12:22
Het lijkt me wel een goed idee. Niet de tot de kleinste details, maar gewoon een beetje uitleggen wat het betekend en wat het doet.

birt
19 januari 2005, 12:26
mss een champ of zo? niet meteen een heel uitgebreide amp maar eigenlijk wel dezelfde onderdelen als elke andere buizenamp

Franc
19 januari 2005, 12:27
Of een JTM45 :-D

Die ken ik inmiddels op mijn duimpje :)

1959SLP
19 januari 2005, 12:52
Mij lijkt dat als je een redelijk grote bak neemt, je dan de meest voorkomende zaken cq parts tegen het lijf loopt. Misschien is dit wel onzin maar dat weten de ervaren mannen dus wel beter. Laat ik dus ook liever aan hen over. Wat betreft dat plaatje; misschien heeft iemand van jullie ergens een boek ofzo met een nette afbeelding van een schema. Dan hoeft het waarschijnlijk alleen ff gescant en gepost te worden.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een 100w superlead en een JTM45.

bert k
19 januari 2005, 12:59
Niet helemaal met je eens. Je kan beter eerst een simpel model bekijken, tot je de principes doorhebt. Die grote bakken werken op zich eender, maar hebben veel meer onderdelen en mogelijkheden, en dat is onduidelijker.
Ik post hier het schema van de Champ die NK3 gebouwd heeft. Bedoel je zoiets?

http://home.zonnet.nl/spit23/lenchamp5e1.GIF

1959SLP
19 januari 2005, 13:12
Dit is in elk geval een duidelijke tekening. Misschien heeft NK3 een foto van dezelfde om eronder te plaatsen. Dat zal ons zeker al een stukje op weg helpen (o.a. ivm symbooltjes). Vragen volgen dan vanzelf wel.

Franc
19 januari 2005, 13:47
Okee, we hebben een uitgangspunt.

Tot op welk niveau wil je het uitgelegd hebben?
Zie je het verschil tussen buizen, weerstanden en condensatoren in dit (of een willekeurig) schema?

bert k
19 januari 2005, 15:08
Precies, dat bedoel ik. Je kan wel een kit in elkaar plakken als je alle onderdelen uit elkaar weet te houden, maar als je ook begrijpt wat het doet ben je veel verder.
Ik heb van mijn eigen bouwklus meer geleerd dan ooit.

Antal
19 januari 2005, 15:10
Ik vind dit voor een leek overigens nou niet echt een geweldig duidelijk schema.

1959SLP
19 januari 2005, 16:19
Ik wil het niet verwarrend gaan maken dus ik ga niet bovenstaand schema bewerken en vragen of ik de onderdelen correct benoemd heb, of iedere keer een nieuwe reactie plaatsen met wat is dit rechthoekje of dat kronkeltje etc.
Als nou 1 van de electromannen de moeite wil nemen om bij een bepaald onderdeel, en/of groep een cirkeltje wil zetten en het even een nummertje geeft en zo dus een indexje ernaast maakt, kan zelfs de totale leek zien wat nu eigenlijk wat is.

Tenzij de gedachte zou zijn van koop maar allemaal zelf lekker zelf een electroboek, dan heeft dit allemaal geen zin. Gelukkig geloof ik wel nog in de goedheid van mijn medemens.

bert k
19 januari 2005, 16:27
Hihi, vat mijn eerste post niet verkeerd op, het kan wat bot overkomen, maar zo bedoelde ik het niet :-D
Maar het is net zoiets als vragen hoe al die vakjes op een gitaar heten en hoe je dan akkoorden speelt... Het is vrij ingewikkeld. En ik ben ook nog maar beginner, dus ik kan je niet veel verder helpen.
In ieder geval: de doorgaande lijntjes zijn draadjes, een zigzagdingetje is een weerstand, een zigzag met haaks een pijltje erop is een potmeter, twee rechte streepjes met een kleine ruimte ertussen is een condensator. En die grote ovalen, of halve ovalen met 12AX7 of 6V6GT erbij zijn de buizen. De 6V6 is de eindbuis, en een 12AX7 zijn eigenlijk twee buizen in 1 flesje, en dat is de voorversterking.

Franc
19 januari 2005, 17:30
Nou wil ik niet lullig doen, maar dit schema is nou niet echt een doorsnee versterkerschakeling...

Zouden we toch niet beter aan de hand van een 1959, JTM45 ed. aan de slag kunnen?
Je hebt hier geen phase inverter, geen push-pull...

Dirk_Hendrik
19 januari 2005, 17:31
Tenzij de gedachte zou zijn van koop maar allemaal zelf lekker zelf een electroboek, dan heeft dit allemaal geen zin. Gelukkig geloof ik wel nog in de goedheid van mijn medemens.

Ik denk dat ik op dit forum vaak genoeg "goed" ben geweest als medemens . Ik ga alléén wel mee in de opvatting dat je een cursus elektro aan het vragen bent en dan ben ik geneigd te stellen dat een boek een betere optie is.

Ik meen me te herinneren dat er bij die 18 watt project pagina's excellent leesvoer zit.
zoekzoek, hierisjeboek: http://195.178.239.50/ax84/media/ax84_m35.pdf

En daarmee, wees bereid te studeren. Dat hebben de "electromannen" ook gedaan. Met een onderdelenuitleg kom je er niet. Je moet de verschillende "blokken" begrijpen en dat leg je niet even uit.

Franc
19 januari 2005, 17:33
Dirk, dat ben ik niet helemaal met je eens, misschien is het juist leuk om de blokken eens uit te leggen en hier bij wijze van FAQ neer te zetten, toch?

Negative K3 fan
19 januari 2005, 19:12
Tenzij de gedachte zou zijn van koop maar allemaal zelf lekker zelf een electroboek, dan heeft dit allemaal geen zin. Gelukkig geloof ik wel nog in de goedheid van mijn medemens.

Ik denk dat ik op dit forum vaak genoeg "goed" ben geweest als medemens . Ik ga alléén wel mee in de opvatting dat je een cursus elektro aan het vragen bent en dan ben ik geneigd te stellen dat een boek een betere optie is.

Ik meen me te herinneren dat er bij die 18 watt project pagina's excellent leesvoer zit.
zoekzoek, hierisjeboek: http://195.178.239.50/ax84/media/ax84_m35.pdf

En daarmee, wees bereid te studeren. Dat hebben de "electromannen" ook gedaan. Met een onderdelenuitleg kom je er niet. Je moet de verschillende "blokken" begrijpen en dat leg je niet even uit.

ja die ax84 link is echt ideaal, daar heb ik zoveel van geleerd.

ik snap nu nog niert alles maar dat ding heeft wel een heler hoop duidelijk gemaakt.

H.Manback
19 januari 2005, 19:13
Mja, ik zie inderdaad beide punten wel. Maar het probleem is als je gaat aanwijzen wat is de preamp wat is de poweramp wat is de phase inverter wat is de voeding en zo dat je dan ook wel moet weten wat het allemaal inhoudt.

Als je dat weet kan je namelijk bij de simpele schemas zo zien wat wat is, en bij de ingewikkeldere schemas zoals bij mesa boogie dual rectifiers bijvoorbeeld of een andere uitgebreide versterker (hoeft niet per se hoog vermogen te zijn) is het ook voor mensen met wat meer verstand er van nog een gedoe om het schema goed te doorgronden.

Ik zou het houden bij een simpele uitleg van een buizen versterker, aan de hand van bijvoorbeeld een simpele single ended of push-pull versterker. Voor specifieke versterkers kan het altijd in een topic gevraagd worden.

Dirk_Hendrik
19 januari 2005, 19:16
Dirk, dat ben ik niet helemaal met je eens, misschien is het juist leuk om de blokken eens uit te leggen en hier bij wijze van FAQ neer te zetten, toch?

Misschien wel. Maar dat neemt niet weg dat dat al zo vaak gedaan is dat het een beetje "wiel opnieuw uitvinden" wordt. Voor de effectenrubriek zou ik ook een leuk stukje kunnen schrijven over hoe effecten klinken. Op harmony central staat dat al. Moet je het dan opnieuw gaan doen?

Franc
19 januari 2005, 19:28
Misschien wel...

Een van onze argumenten voor dit forum was dat er eigenlijk geen Nederlandstalig forum bestaat over zelfbouw.

Als we dan nu alleen maar gaan verwijzen naar andere (veelal Engelstalige) sites...

Zomaar alles herkauwen lijkt me inderdaad niet zinvol, maar als er nu specifiek gevraagd wordt: 'hoe moet ik zo'n schema lezen' kan dat een interessant topic worden, denk ik.

En nee :) ik ben niet eigenwijs :-D

bert k
20 januari 2005, 11:19
Nou wil ik niet lullig doen, maar dit schema is nou niet echt een doorsnee versterkerschakeling...

Zouden we toch niet beter aan de hand van een 1959, JTM45 ed. aan de slag kunnen?
Je hebt hier geen phase inverter, geen push-pull...
Tja, ik heb dit maar als een voorbeeld neergeplempt, en omdat hetdus net gebouwd is door een mede-forummer.
Ik vind een single-ended dus wel een goede beginnersamp. Het is een eenvoudig schema, en om de basisprincipes te leren kennen is het heel goed. De modellen die jij noemt zijn gewoon te ingewikkeld voor iemand die bij nul begint.

Franc
20 januari 2005, 11:29
Tja, ik heb dit maar als een voorbeeld neergeplempt, en omdat hetdus net gebouwd is door een mede-forummer.
Ik vind een single-ended dus wel een goede beginnersamp. Het is een eenvoudig schema, en om de basisprincipes te leren kennen is het heel goed. De modellen die jij noemt zijn gewoon te ingewikkeld voor iemand die bij nul begint.

Okee, zit wat in, hij zal zeker eenvoudig te begrijpen zijn, ik kan alleen zelf weinig zinnigs zeggen over dit ontwerp, dus ik hoop dat er iemand is dat wel kan :)

1959SLP
20 januari 2005, 12:48
@BertK: mijn 1e nummer die ik op de electrische gitaar heb uitgezocht was La Villa Strangiato van Rush, if you know what i mean :wink:

bert k
20 januari 2005, 14:53
Zal best wel, maar daar staat geen 350 volt hoogspanning op :-D

En er zijn ook simpele balansversterkers, hoor. Dit is een kale versie van de 18 watt:

http://www.18watt.com/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=12

Franc
20 januari 2005, 14:57
Kijk dit lijkt me nou een leuke om te bespreken :)

En 350V vind je ook in de simpelste versterkers, dus dat maakt weinig verschil...

1959SLP
20 januari 2005, 14:57
wow, kijk dat is nog eens een duidelijk schema

PeeVee
20 januari 2005, 18:30
Hier een snelle poging om wat dingetjes te benoemen in het Champ schema, doe zelf eens een poging om het 18W schema te benoemen dan helpen wij wel mee OK?

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/champ5e1.gif

Negative K3 fan
20 januari 2005, 19:38
Zal best wel, maar daar staat geen 350 volt hoogspanning op :-D

En er zijn ook simpele balansversterkers, hoor. Dit is een kale versie van de 18 watt:

http://www.18watt.com/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=12

huh maar 1 gain stage bij de ingang??

en hoe zit het eigenlijk met de coupling caps icm een tone stack, nemen dan de caps in de stack de functie van coupling cap over (blijkbaar niet want ik zie hier nog een 0.022uF voor de PI. en moeten de caps in de tone stack ook rated zijn voor de hoge voltages?

Negative K3 fan
20 januari 2005, 19:40
en peevee, een ez81 heeft een indirect verhitte kathode met gewoon 6,3 volts!

PeeVee
21 januari 2005, 01:29
en peevee, een ez81 heeft een indirect verhitte kathode met gewoon 6,3 volts!
Oh die 5V i.p.v. 6,3... Ach dat is toch niet zo relevant in deze... Ik had helemaal niet gekeken wat er bij gekrabbeld was, zo gewend aan 5Y3, 5U4 en 5AR4 etc. maar je hebt gelijk... een EZ81 wil gewoon 6,3 Volt op z'n filamentje hebben... Het moet uiteraard wel een aparte wikkeling zijn omdat het filametje en de kathode a.h.w. één zijn.

1959SLP
21 januari 2005, 09:08
WOW mannen, het begint al ergens op te lijken.

@peevee: KLASSE kerel! Dat is een openbaring, jouw plaatje.

Franc
21 januari 2005, 09:20
Het moet uiteraard wel een aparte wikkeling zijn omdat het filametje en de kathode a.h.w. één zijn.

Het het dan niet juist een DIRECT verhitte kathode?

Javaca
21 januari 2005, 11:26
Een leuk eenvoudig ampje is de ax84.

www.ax84.com

Net als de champ een leuk ding om mee te beginnen.

V!N
21 januari 2005, 15:10
Als je nog nooit ook maar iets electronisch hebt gedaan in het verleden, is het misschien raadzaam om eerst met een leuk pedaaltje te beginnen.

Met 9 Volt is het een stuk lastiger om jezelf om zeep te helpen en wie weet ligt het je helemaal niet. Dan ben je een stapel euro's uitgegeven aan transformatoren en dergelijke. Bij pedalen gaat het hooguit om een paar tientjes.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het leuk dat jullie zo enthousiast en ambitieus zijn, maar bezint eer gij begint.

Dirk_Hendrik
21 januari 2005, 15:19
Misschien een beetje van beiden??

http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/tube_driver_sc.gif[/url]

PeeVee
21 januari 2005, 19:40
Het het dan niet juist een DIRECT verhitte kathode?
Ja inderdaad, ik moet toch maar eens een brilletje kopen, ik wordt een ouwe zak geloof ik :o

Waarom dan eigenlijk een aparte 6,3V wikkeling? Die heb je dan niet nodig, da's inderdaad handige van die gelijkrichter ja, da's waar.

PeeVee
21 januari 2005, 19:45
Wow... koel DH! Dat buisje loopt dan op zo'n 40 a 50V... Ja, in principe kan dat. Ik heb ook wel eens iets gezien met een "spanningsverdubbelaar" maar weet eigenlijk niet meer hoe ze dat getruukt hadden. Wat voor IC-tje zit erin? Heb jij 'm zelf al gebouwd en if so, hoeklinktie? 8-)

Negative K3 fan
21 januari 2005, 20:19
permission refused for posting/serving this diagram from any site other than blabla

Dirk_Hendrik
22 januari 2005, 12:54
Wow... koel DH! Dat buisje loopt dan op zo'n 40 a 50V... Ja, in principe kan dat. Ik heb ook wel eens iets gezien met een "spanningsverdubbelaar" maar weet eigenlijk niet meer hoe ze dat getruukt hadden. Wat voor IC-tje zit erin? Heb jij 'm zelf al gebouwd en if so, hoeklinktie? 8-)

IC-tje is any dubbelopamp die je kunt bedenken. 40 a 50 volt?? Wrong! hooguit het op een volt of 10 a 12.

Of ik em gebouwd heb? Kom es uit de versterkerhoek en kijk wat er in het verleden nog meer op dit forum te beleven was:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=37435&highlight=tubeoverdrive
@ Lennart,
ik weet het, Dikke schijt. Het ontwerp is van BK Butler. Niet van JD sleep.