PDA

View Full Version : Hoe begin best aan het beitsen van een body ???



up-guitarman
18 januari 2005, 22:04
Heey, ik heb net de body van mijn gitaar blank geschuurd, nu het is niet zo'n mooi hout.
Dus ik wil er een gekleurde beits opzetten die toch nog een beetje transparant is. Hoe begin ik hier best aan ???
En moet ik na de beits er nog een vernis/was/olie laagje opzetten ???

Merci,
Erik

ps; kleuren-suggesties zijn altijd welkom (het is voor een stratje met witte slagplaat, vorm is een beetje restyled naar jag-type ...)

chennie
19 januari 2005, 00:56
ik heb het zo gedaan:

Hout totaal blank schuren tot 320# droog. Ik heb hier echt veel aandacht aan besteed, want volgens mij zie je oneffenheden en fouten heel goed terug na het aflakken.
Beitsen met beits op water of alcohol basis. Wordt verkocht als een poeder in zakje. Te verkrijgen in heel veel kleuren bij elke verf/glas/hout/hobby/de het zelve winkel. Instructies staan wel op het zakje.
Beits laten drogen, niet meer schuren. Deze beits geeft altijd af, je zult het dus moeten aflakken. Over aflakken zijn al heel veel andere topics geopend.
Normale beits uit een potje wat je gebruikt voor deuren enzzo, daar heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt me dat dat nog behoorlijk vettig is voor gitaren en dus niet echt geschikt.

fred dons
19 januari 2005, 07:13
nee ik zou inderdaad geen beits uit een potje gebruiken omdat je daar later niet meer overheen kan lakken met blanke lak (de beits gaat dan barsten en krimpen, ik heb het geprobeerd :oops: )

up-guitarman
20 januari 2005, 20:53
Dus een poeder ... Goed, zal eens langs de verfwinkel lopen !!!
Daarna soort vernis erop voor de glans, of hoe doe ik dat best ??? (mag niet te dikke laag zijn veronderstel ik ...)

chennie
20 januari 2005, 23:09
voor de glans dus aflakken.
spiegel gladde glans krijg je door laagje lak, nat schuren, laagje lak, natschuren, laagje lak, natschuren, laagje lak.........laagje lak, natschuren, laagje lak, polijsten,

http://www.reranch.com daar staan ook een gids voor dergelijke dingen, voor wanneer je niet verder komt met de zoekfunctie van het forum =)

R.van Ginneken
21 januari 2005, 00:17
Erik,
Om transparant te beitsen,kun je op een blank geschuurde ondergrond(droog schuren)een dekkende laag verf aanbrengen(sterk verdund)en dan met een doek afvegen zodat er nog wat kleur en ondergrond zichtbaar blijft.
Daarna laten drogen,licht droog schuren met waterproef schuurpapier 380,overlakken met blanke lak. Na droging schuren met 380 waterproef met terpentine(geen water dus)en zo kun je meerdere lagen over elkaar zetten. Voor iedere nieuwe laag moet je de ondergrond eerst afnemen met een kleefdoekje(bij de vakhandel te verkrijgen)om het stofvrij te maken.
TIP:gebruik geen acrylverf,deze neemt n.l.huidvet op waarna op den duur onthechting plaats vindt.
MISVERSTANDJE:verf op waterbasis,thinnerbasis en terpentinebasis bestaan niet,wel water,thinner en terpentine verdunbaar.
VERFKEUZE:ga eens naar een surfplanken winkel en vraag om surfplankenlak. die hebben ze in transparant en dekkend.
Deze zijn superkras en stootvast en hebben een super glans.

By the way;met water schuren veroorzaak je schade aan houten ondergronden.
SUCCES.

fred dons
21 januari 2005, 12:07
sorry maar als het hout al volledig gesealed is met lak dan kan schuren met water geen kwaad, terpetine verdampt weliswaar sneller maar is wel heel erg slecht voor je longen.
beter is overigens 2 theelepels afwasmiddel in water omdat dit voorkomt dat je diepe krassen krijgt in je lak

beitsen met een dekkende lak is misschien wel leuk voor double stainen maar als basis laag voor beits is dit een heel oncontroleerbaar proces (overigens de beste manier om de laag er af te halen is met thinner en niet met een kale doek) ik zou dat dus zeker niet voor een eerste keer aanraden
Lakken op terpetine basis (alkyd), en ja het heet echt op terpetine/water/thinner basis hoewel het natuurlijk "oplosbaar" is in die vloeistoffen, zijn bagger en gaan gegarandeerd reageren op de blanke lak laag
surfboards worden met een polyurethaan lak gelakt en dat is geen lak voor beginners (het is niet in spuitbussen verkrijgbaar) verder wordt het enorm dik aangebracht en dat is ook geen goed idee voor gitaren

Ik weet niet hoe je er bijkomt dat acryl huidvet opneemt maar die ervaring heb ik niet (acryl zit bijvoorbeeld ook in sommige autolakken en die moeten wel tegen weer en wind kunnen )

maar voor de rest helemaal met je eens :D

john.3001
21 januari 2005, 15:36
Ik ben momenteel ook bezig met het schuren van mijn body. Met het verven van meubels en dergelijke heb ik al enige ervaring opgedaan met beitsen (uit een potje) enzo. Ik ga mijn gitaar op dezelfde manier behandelen: blank schuren, beitsen, opschuren, beitsen, opschuren, beitsen, en mat aflakken. Het werkt voor de meubels, dus waarom niet voor de gitaar?...

R.van Ginneken
21 januari 2005, 16:14
Beste Fred,ik ben uitgegaan van geheel blank gemaakt hout waarop een transparante kleur moest worden aangebracht. Onder sealen versta ik de allereerste laag verf. Welnu,beschouw die transparante kleur maar als sealer(op de zelfde basis als de opvolgende lagen) anders zouden die misschien oplossen,of krimpen en uitzetten zoals jij dit noemt.Zoals ik al eerder zei,eerste keer droog schuren en daarna de eerste echte blanke laag aanbrengen.
Met een doek afvegen bedoel ik dat je de eerste dunne verflaag als het ware vervaagd. Het is niet de bedoeling alle verf er weer af te vegen maar om de kwaststrepen en kwastkoppen te vervagen.
Met waterptroof en terpentine schuren is bedoeld om een zeer fijne ondergrond te verkrijgen.
De losgeschuurde verf vormt zo een zeer fijn poeder die dan de porien weer vult.
Tijdens schuren zul je wellicht plaatselijk door de verf schuren en zo op kaal hout terecht komen zodat water in het hout kan dringen.(opzwellen?)
Afwasmiddel in het schuurwater veroorzaakt week maken van de ondergrond(voor oude lagen o.k.)maar we hebben het over verse lagen.
Dat terpentine slecht is voor je longen(hersenen O.P.S.)is waar ,maar is thinner dat ook niet?? Zolang je daar niet dagelijks mee bezig bent,so what?
Als basis wordt altijd de gebruikte hars bedoeld waarmee een verf wordt gemaakt zoals,alkyd hars,acrylaathars,epoxy,polyurethaan enz.
Lak voor auto's is hoger gepigmenteerd en in combinatie met diverse aditieven verschilt deze met acrylaat voor bouwdoeleinden maar het blijft een acrylaat die onder invloed van huidvet afbreekt(werkt als weekmaker)
Dus alle voorwerpen die veelvuldig met de handen in aanraking komen hebben daarvan te lijden zoals,leuningen,de pak van een deur,een gitaar enz.
Polyurethaan is inderdaad wat lastiger te verwerken maar geeft een perfekt resultaat en wat betreft de dikte,dan spreken we van,pak 'm beet 80 mu?
Jaarlijks verwerk ik zo'n 1500 liter verf van diverse soorten,en dat zo'n 40 jaar,misschien dat ik bovengenoemde ervaring daar aan te danken heb.
Ik ben me ervan bewust dat vele wegen naar rome leiden,maar ik wilde een methode lanceren die aansloot bij de vraag van Erik.
Voor de rest ben ik het helemaal met jouw eens.
Rien

fred dons
21 januari 2005, 16:57
ik wilde je expertise niet in twijfel trekken :-( , en inderdaad de kans is groot dat je wanneer je nat schuurt je als snel door de eerste laag lak heen gaat en het water kontakt maakt met het hout, echter dat mag geen probleem zijn.
Prs, Gibson en bijvoorbeeld Fender custom shop gitaren (en ook die van mij) worden met een waterbeits van de eerste kleur laag voorzien en zoals de naam al zegt daar zit water in. Zolang je het hout de tijd geeft weer te drogen (en dat kan binnen 10 minuten) levert dat geen gevaar voor het verdere lak werk op ( en het is zeker niet nadelig voor het hout of je moet met zulk jong hout bezig zijn dat het nog aan het werken is).

Waar ik bang voor was met jouw beitstechiek is dat je een onregelmatige kleurverdeling krijgt en je krijgt zeker niet (maar correct me if I'm wrong en graag met foto's :D ) zo'n mooie diepe tekening in het hout wanneer een speciaal hiervoor gemaakte stain of kleurbeits voorgebruikt.

normaals poly kan een mooi resultaat geven maar voor de thuis gebruiker is wanneer hij geen goede spuitinstallatie heeft 80 mu denk ik niet haalbaar daarnaast is het een lak soort die moeilijk te repareren is als het fout gaat (cellulose en acryl smeten in de oude lak laag)
daarom zou ik als iemand een poly of tweecomponenten lak wil hem sneller naar iemand zoals jij verwijzen.

Ik heb slechts een kleine 15 jaar ervaring in het lakken van Gitaren dus jij wint het :wink:

R.van Ginneken
21 januari 2005, 18:15
Joing the family

groetjes

up-guitarman
24 januari 2005, 21:54
k, bedankt allemaal, ik begin er een van de dagen aan en zal wel laten weten wat het geworden is en enkele foto's posten !!!