PDA

View Full Version : 6.7V op de gloeidraden van mijn preampbuizen



Franc
18 januari 2005, 21:55
Mensen, ik krijg bijna 6.7V op de gloeidraden...

Wat denken jullie: is dit veilig of moet ik dat op de een of andere manier verlagen... Veilige manier?

Ik heb voor een kunstmatige centertap gezorgd door 2 100ohm weerstanden naar aarde parallel aan de gloeidraden te zetten (bekende truc). Zal ik gewoon een potmetertje in serie zetten?

Franc.

birt
18 januari 2005, 22:31
waarvoor is die centertap nodig?

en ik heb een gelijkaardig probleem met m'n preamp, daar heb ik momenteel 7,4v op de gloeidraden. probleem is dat het hier gaat over een weerstand van 2 ohm of zoiets en dat heb ik niet bij de hand.
een potmeter van 1 k is dan al heel groot hè

Franc
18 januari 2005, 22:57
Met die centertap creer je een ijkpunt voor de spanning zeg maar en til je het nulpunt op, wat brom vermindert (ik weet niet of ik het technisch helemaal goed zeg trouwens).

birt
18 januari 2005, 23:56
Met die centertap creer je een ijkpunt voor de spanning zeg maar en til je het nulpunt op, wat brom vermindert (ik weet niet of ik het technisch helemaal goed zeg trouwens).

leuk.. 2 100 ohm weerstanden van de buisvoet (aan de gloeidraadpinnetjes) naar aarding?

Frits van Mourik
19 januari 2005, 00:23
Mensen, ik krijg bijna 6.7V op de gloeidraden...

Wat denken jullie: is dit veilig of moet ik dat op de een of andere manier verlagen... Veilige manier?



Franc.

Hallo Mister Moderator!

0,4 V teveel? Ik zou d'r maar niet van wakker liggen...


Frits

Franc
19 januari 2005, 06:57
Je schakelt 2 weerstanden in serie. Het knooppunt van die 2 weerstanden leg je aan aarde, de beide andere zijdes verbind je aan de beide 6.3V aansluitingen van de trafo. Vandaar ga je door naar je gloeidraden.
Zo komt de serieschakeling van die 2 weerstanden dus parallel aan je gloeidraden.

Bij trafo's MET centertap zie je wel dat die tap aan een hogere spanning ergens in het circuit wordt gelegd.

Hoi Frits :)

Ja, ik kreeg een anonieme tip ;) Als je het even berekent is 6.7V maar 6.3% meer dan 6.3V en dat valt binnen de marge, dus ik blijf er verder vanaf :)

Dirk_Hendrik
19 januari 2005, 09:51
Die 2 100 ohm weerstanden is de variatie op het ontbrompotmetertje wat op een zelfde manier geschakeld is. Of je daarmee je 0.4 volt extra wegkrijgt?? Lijkt me niet. Blijkbaar is je trafo op wat meer buizen bedacht dan je gebruikt :wink: Bouw er nog en kanaal bij ofzo.

matto
19 januari 2005, 10:23
Die 2 100 ohm weerstanden is de variatie op het ontbrompotmetertje wat op een zelfde manier geschakeld is. Of je daarmee je 0.4 volt extra wegkrijgt?? Lijkt me niet. Blijkbaar is je trafo op wat meer buizen bedacht dan je gebruikt :wink: Bouw er nog en kanaal bij ofzo.

hahaha :D

Franc
19 januari 2005, 10:27
Was dat tegen mij? NOG een kanaal erbij :o

Daar heb ik geen ruimte meer voor joh. ik heb al 4 12AX7s en 4 EL34s in dat chassis zitten :-D

birt
19 januari 2005, 11:23
wel ik heb dus 1V te veel, valt dat ook nog binnen de marge? :lol:

er komen nog wel 6 leds in aan diezelfde wikkeling, zou dat het voltage wat naar beneden halen?

Dirk_Hendrik
19 januari 2005, 11:57
Daar heb ik geen ruimte meer voor joh. ik heb al 4 12AX7s en 4 EL34s in dat chassis zitten :-D

Net even je foto's gekeken in je 100 watt topic. Volgens mij is 80% van je chassis gevuld met lucht. Plek zat dus. Ik refereer weer even aan een (eigen) oud topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=37435

Dat is vol. :wink:

Franc
19 januari 2005, 12:33
Inderdaad, dat is vol :D

Het is ook niet zozeer dat ie vol is, maar ik heb geen oppervlakte meer voor meer buizen!

Dirk_Hendrik
19 januari 2005, 12:35
Jawel hoor.
Alléén... volgens mij wil je niet :D

Franc
19 januari 2005, 12:48
Jawel hoor.
Alléén... volgens mij wil je niet :D
Inderdaad, ik vind 2 kanalen wel genoeg.

En nou niet zo brutaal doen, want je weet het.. :-D :-D

Dirk_Hendrik
19 januari 2005, 14:57
Wat weet ik????

bert k
19 januari 2005, 15:27
Hij krijgt modkrampjes... :-D

Dirk_Hendrik
19 januari 2005, 16:10
Dat weet ik. Ik wou het em even horen zeggen. :D

Hou je taai Franc, de krampjes gaan écht vanzelf over :wink:
Wordt het echt even teveel; sluit dan alsjeblieft je eigen topics :-D

Franc
19 januari 2005, 16:20
Nou, ik kan je posts wissen, je bannen ;) :-D

Sjongejonge wat heb je een macht als moderator :-D

Dirk_Hendrik
19 januari 2005, 18:20
Je kunt gitaarnet vragen me te bannen. Denk je dat Gitaarnet zomaar z'n mods bant omdat een andere mod dat vraagt??

En het lijkt me dat posts wissen omdat ze kritische vragen stellen niet echt modereren is....
Ik denk dat de meeste mod akties die ik heb gedaan neerkomen op het veranderen van de topictitel.

Frits van Mourik
20 januari 2005, 00:37
wel ik heb dus 1V te veel, valt dat ook nog binnen de marge? :lol:

er komen nog wel 6 leds in aan diezelfde wikkeling, zou dat het voltage wat naar beneden halen?

Zelfs die 1 V valt nog wel mee te leven...
En mochten je buisjes vroegtijdig overlijden, dan vraag je toch gewoon nieuwe op dit forum?
D'r is altijd wel één of andere lul te vinden die je wil helpen! :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Frits :dance:

birt
20 januari 2005, 11:03
wel ik heb dus 1V te veel, valt dat ook nog binnen de marge? :lol:

er komen nog wel 6 leds in aan diezelfde wikkeling, zou dat het voltage wat naar beneden halen?

Zelfs die 1 V valt nog wel mee te leven...
En mochten je buisjes vroegtijdig overlijden, dan vraag je toch gewoon nieuwe op dit forum?
D'r is altijd wel één of andere lul te vinden die je wil helpen! :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Frits :dance:

:oops:
die zat :amp:

Frits van Mourik
20 januari 2005, 11:06
Ja, joh, deze kans was té mooi!
Ik kon het niet laten :wink: :wink:

Frits :seriousf:

Franc
20 januari 2005, 11:07
Ik ben blij dat jij reageert birt :-D

Vraag me wel af of ie een speciale 'lul' in gedachten had :D

birt
20 januari 2005, 11:10
Ik ben blij dat jij reageert birt :-D

Vraag me wel af of ie een speciale 'lul' in gedachten had :D

je hebt er geen idee van :lol:

wessel1979
1 februari 2005, 17:53
zoals bekend is hebben 12ax7 buizen bij de gloeispanning
een marge van 20 % dus kan je met gemak 6,7 volt opje buizen zetten ik denk echter wel dat ze sneller slijten...

:evil:

Dirk_Hendrik
3 februari 2005, 14:29
zoals bekend is hebben 12ax7 buizen bij de gloeispanning
een marge van 20 % :evil:

Blijkbaar was dat dus niet bekend..

waarom de :evil: ??

josh.vandenberg
3 februari 2005, 23:12
Ik ga de zaak goed aanpakken met een LM 317 en wat weerstanden,het werkt echt heel goed in mijn buizen hifibakje dus ik ben benieuwd wat het in mijn gitaarversterker gaat doen.

Het wordt wel 12,6 volt ,maar dan gaan de gloeiers gewoon maar i n serie.

Heeft iemand al zoiets gedaan?

josh.vandenberg
3 februari 2005, 23:12
Ik ga de zaak goed aanpakken met een LM 317 en wat weerstanden,het werkt echt heel goed in mijn buizen hifibakje dus ik ben benieuwd wat het in mijn gitaarversterker gaat doen.

Het wordt wel 12,6 volt ,maar dan gaan de gloeiers gewoon maar i n serie.

Heeft iemand al zoiets gedaan?

nicoverduin
4 februari 2005, 00:25
Ik ga de zaak goed aanpakken met een LM 317 en wat weerstanden,het werkt echt heel goed in mijn buizen hifibakje dus ik ben benieuwd wat het in mijn gitaarversterker gaat doen.

Het wordt wel 12,6 volt ,maar dan gaan de gloeiers gewoon maar i n serie.

Heeft iemand al zoiets gedaan?
Maatje (HIFI) doet dat altijd. Elke voorversterker zijn eigen gloeistroomregeling.
NIco

Frits van Mourik
4 februari 2005, 00:30
Ja, hoor! Mijn 12 V- buisjes gloeien op 'n ordinaire 7812...


http://www.studiohetpand.nl/pics/7812.jpg

...zonder brom

:P

bert k
4 februari 2005, 00:50
Frits! :o Er zit zand in je versterker...! :-D

Frits van Mourik
4 februari 2005, 01:30
Zand gebeurt!
It's like a beast under your bed, in your amp & in your head...