PDA

View Full Version : Beste muziektheorie boek?



Azrael
18 januari 2005, 21:14
Vertel op! 8-)

Dai
18 januari 2005, 21:25
voor a en b examen kreeg ik van de muziekschool altijd een boek...iets van de haske geloof ik, maar geen idee of het het beste is :D
ik weet trouwens niet of je dat bedoelt...dat is nl pure klassieke theorie, met tempo aanduidingen enzo..

Azrael
18 januari 2005, 21:49
Ik zoek een algemeen boek.......hoeft totaal niet specifiek voor gitaar te zijn.

Orpheo
18 januari 2005, 23:43
eitje!!

algemene muziekleer van Bernard Nelleke!!

Topboek! gebruikte ik op t conservatorium ook, en velen anderen met mij.


Er is ook een pil van ene willemse oid, dacht ik, maar die is HEEL moelijk....


Je kan ook kijken naar boeken van Hennie Schouten,ook heel goed. Ik heb voor harmonieleer t boekje van hennie schouten. tis GORTdroog, maar je leert t wel (als je dat uit hebt, kan je pentatonisch soleren!! damnnn!!!!!!!! superboek!! )

Azrael
19 januari 2005, 00:03
Ik speel ook piano (tenminste ik wil weer het weer oppakken) dus vandaar dat ik voor een algemeen boek ga.

Ik hoor veel mensen over "Algemene Muziekleer".........denk dat ik voor dat boek ga. Het boek heet toch "Eenvoudige Algemen Muziekleer?"....met zo'n 232pagina's?

Hij is bij mij in de bieb te vinden dus ik ga hem morgen even halen.

Orpheo
19 januari 2005, 00:58
Ik speel ook piano (tenminste ik wil weer het weer oppakken) dus vandaar dat ik voor een algemeen boek ga.

Ik hoor veel mensen over "Algemene Muziekleer".........denk dat ik voor dat boek ga. Het boek heet toch "Eenvoudige Algemen Muziekleer?"....met zo'n 232pagina's?

Hij is bij mij in de bieb te vinden dus ik ga hem morgen even halen.

ik heb 2 boeken (iig...)

de een heet algemene muziekleer, de ander eenvoudige algemene muziekleer.....de eenvoudige is van schouten, de algemene is van nelleke. ik raad zeker die laatste aan!

Orpheo
19 januari 2005, 00:59
Ik speel ook piano (tenminste ik wil weer het weer oppakken) dus vandaar dat ik voor een algemeen boek ga.

Ik hoor veel mensen over "Algemene Muziekleer".........denk dat ik voor dat boek ga. Het boek heet toch "Eenvoudige Algemen Muziekleer?"....met zo'n 232pagina's?

Hij is bij mij in de bieb te vinden dus ik ga hem morgen even halen.

ik heb 2 boeken (iig...)

de een heet algemene muziekleer, de ander eenvoudige algemene muziekleer.....de eenvoudige is van schouten, de algemene is van nelleke. ik raad zeker die laatste aan!

Daevren
19 januari 2005, 12:12
Het beste/leukste boek dat ik gelezen heb is Schoenbergs Theory Of Harmony/Harmonielehre.

Ik heb trouwens ook dat boek van Schouten. Geen idee of deze echt goed is. Het is een handige opsomming van de basisdingen.

Schoenbergs boek is trouwens voor de meest mensen hier niet aan te raden. Alleen als je muziektheorie en harmonie echt interessant vind. Het is trouwens geen boek over atonale muziek, enkel tonaal.

Kristof
20 januari 2005, 12:11
Ik zal mijn vraag misschien best in deze thread stellen.

Ik speel nu al anderhalf jaartje gitaar en sinds september ben ik ook lessen (akoestisch) aan het volgen. Die lessen zijn vooral gefocust op het spelen van akkoorden enzo, niet echt op theorie.

Nu zou ik graag de achterliggende theorie leren. Bijvoorbeeld de scales, de arpeggios, het verband met akkoorden, progressions, kenmerken van stijlen, ...
Ik heb al wat lessen op internet gelezen (bijvoorbeeld op cyberfret.com) maar ik snap het nooit 100%. Ik heb het gevoel dat het beter zou lukken met een goed boek.

Kent iemand boeken die al die theorie bespreken met betrekking tot de gitaar? Bijvoorbeeld met fretboard schema's enzo.

Das Schaap
20 januari 2005, 13:22
Er zijn van die Beginning..... boeken. Ik leer zelf Beginning Jazz guitar (wel als pdf´je :oops:) maar die zijn er ook voor andere stijlen. Daarin wordt dan gewoon wat in les bijv. wat akkoorden geleerd en uitgelegd en gelijk dus een etude erbij als voorbeeld van het gebruiken ervan. En dan de volgende les wat akkoorden, de patronen die erbij horen, alles met uitleg en weer etude.
En zo werk je alles langzaam af. 8-)



Maar ik heb nu gewoon les dus ik doe er niet veel meer mee. :oops:

Azrael
21 januari 2005, 12:04
Kan ik met dat boek ook fatsoenlijk Jazz leren? Ben van plan mij een jaar lang voor te gaan bereiden voor consa en dan een toelatingstest te doen.

erwin_ve
21 januari 2005, 16:22
Kan ik met dat boek ook fatsoenlijk Jazz leren? Ben van plan mij een jaar lang voor te gaan bereiden voor consa en dan een toelatingstest te doen.

Dan kun je naast je theorieboek beter gitaarles gaan nemen, jazz leer je nl. niet uit een boek.
Bovendien kan een leraar(als het een goede is) je uitstekend helpen om te zorgen dat je doelen binnen een jaar worden gehaald. Check bv. eens in je omgeving en vraag bij verschillende docenten wat proeflessen oid.
En ga als de sodemieter in een bandje spelen als je dat al niet doet! :lol:

Azrael
21 januari 2005, 16:25
Kan ik met dat boek ook fatsoenlijk Jazz leren? Ben van plan mij een jaar lang voor te gaan bereiden voor consa en dan een toelatingstest te doen.

Dan kun je naast je theorieboek beter gitaarles gaan nemen, jazz leer je nl. niet uit een boek.
Bovendien kan een leraar(als het een goede is) je uitstekend helpen om te zorgen dat je doelen binnen een jaar worden gehaald. Check bv. eens in je omgeving en vraag bij verschillende docenten wat proeflessen oid.
En ga als de sodemieter in een bandje spelen als je dat al niet doet! :lol:

Ik ga zeer zeker les nemen maar ik heb op het moment geen geld. Moet namelijk nog een baantje vinden.
Een bandje ligt wat moeilijker. Het is erg moeilijk mensen te vinden die goede muziek en geen herrie willen maken en het vinden van een oefenruimte is al helemaal lastig.

erwin_ve
21 januari 2005, 16:31
Kan ik met dat boek ook fatsoenlijk Jazz leren? Ben van plan mij een jaar lang voor te gaan bereiden voor consa en dan een toelatingstest te doen.

Dan kun je naast je theorieboek beter gitaarles gaan nemen, jazz leer je nl. niet uit een boek.
Bovendien kan een leraar(als het een goede is) je uitstekend helpen om te zorgen dat je doelen binnen een jaar worden gehaald. Check bv. eens in je omgeving en vraag bij verschillende docenten wat proeflessen oid.
En ga als de sodemieter in een bandje spelen als je dat al niet doet! :lol:

Ik ga zeer zeker les nemen maar ik heb op het moment geen geld. Moet namelijk nog een baantje vinden.
Een bandje ligt wat moeilijker. Het is erg moeilijk mensen te vinden die goede muziek en geen herrie willen maken en het vinden van een oefenruimte is al helemaal lastig.

Dude als ik jou was zou ik er dan meer werk van maken, als je niet in een bandje speelt(naast de eerder genoemde adviezen) dan geef ik je weinig kans van slagen :cry:

sneez0r
21 januari 2005, 17:03
Waar is mijn post nou weer heen?

Nou ja, aangezien ik niet alles opnieuw ga typen, check deze link en download die PDF'jes maar. http://www.visual-jazz.com/download.htm
Het is niet alles en ook niet uitzonderlijk, maar je kan weer even vooruit.

Azrael
21 januari 2005, 19:49
Waar is mijn post nou weer heen?

Nou ja, aangezien ik niet alles opnieuw ga typen, check deze link en download die PDF'jes maar. http://www.visual-jazz.com/download.htm
Het is niet alles en ook niet uitzonderlijk, maar je kan weer even vooruit.

Thanks! Daar heb ik wat aan!

Das Schaap
22 januari 2005, 13:28
Kan ik met dat boek ook fatsoenlijk Jazz leren? Ben van plan mij een jaar lang voor te gaan bereiden voor consa en dan een toelatingstest te doen.

Tja ik weet niet hoe ver je bent enzo, maar het boek begint echt bij de basics weet je. Maar het is wel een hele vervolgserie, je hebt ook advanced jazz guitar weer enzo maar door. Ik vind ze wel goed, je leert wel op een goede manier veel dingen, maar je hebt geen leraar ernaast om je echt bij allerlei dingen nog even te helpen of wat uit te leggen.
Maar met die boeken in combinatie met Improvisation Made Easier van Gambale kom je wel een heel eind qua zowel kennis en dus ook gevoel. Maar vergeet niet dat het belangrijkste voor conservatorium je gehoor is en daarnaast hoe goed je kan improviseren.

Azrael
22 januari 2005, 21:01
Hihi , nu niet ongelooflijk lachen mensen. Ik speel alles op gevoel en weet gewoon hoe nootafstanden klinken over het algemeen en welke ik dus moet pakken alleen ken ik dus geen enkele noot op mijn fretboard (nouja niet lekker snel iniedergeval ).
Ik zoek een mooi plaatje van een nek of een mooi schema dat ik kan uitprinten met de nootnamen erop. Iemand iets voor me?

Azrael
22 januari 2005, 21:04
Kan ik met dat boek ook fatsoenlijk Jazz leren? Ben van plan mij een jaar lang voor te gaan bereiden voor consa en dan een toelatingstest te doen.

Tja ik weet niet hoe ver je bent enzo, maar het boek begint echt bij de basics weet je. Maar het is wel een hele vervolgserie, je hebt ook advanced jazz guitar weer enzo maar door. Ik vind ze wel goed, je leert wel op een goede manier veel dingen, maar je hebt geen leraar ernaast om je echt bij allerlei dingen nog even te helpen of wat uit te leggen.
Maar met die boeken in combinatie met Improvisation Made Easier van Gambale kom je wel een heel eind qua zowel kennis en dus ook gevoel. Maar vergeet niet dat het belangrijkste voor conservatorium je gehoor is en daarnaast hoe goed je kan improviseren.

Sorry als het verkeerd over kwam maar ik bedoelde dus niet jou boek. Ik heb een ongellijke hekel aan boeken als "Jazz voor beginners" etc omdat ze over het algemeen vreselijk simpel , kinderachtig en te omslachtig zijn. Ik wil gewoon no-nonsense theorie en geen slap gelul.
Ik ga het boek Algemene muziekleer van Nelleke kopen voor mijn verjaardag.

Das Schaap
22 januari 2005, 21:53
Ieder zn ding, maar voor puur theorie no-nonsese kan je toch sowieso al meer dan genoeg op het internet vinden in pfd´jes heb zelf ook een lading van die Berklee dingen enzo. Die dingen zijn wel ontzettend ziek, staat ook in hoe je precies muziek moet noteren, van de lijn van een noot moet altijd zoveel graden zijn etc. :-D Maar gewoon puur theorie is overal wel te vinden, en voor het snel leren van noten op de hals staat op www.musictheory.net een trainer om het te leren.

Azrael
23 januari 2005, 19:32
Ieder zn ding, maar voor puur theorie no-nonsese kan je toch sowieso al meer dan genoeg op het internet vinden in pfd´jes heb zelf ook een lading van die Berklee dingen enzo. Die dingen zijn wel ontzettend ziek, staat ook in hoe je precies muziek moet noteren, van de lijn van een noot moet altijd zoveel graden zijn etc. :-D Maar gewoon puur theorie is overal wel te vinden, en voor het snel leren van noten op de hals staat op www.musictheory.net een trainer om het te leren.

Ik heb er een rothekel aan om dat soort dingen op de computer te moeten lezen. Ik wil gewoon een ouderwets boek zodat ik hem ook nog in bed kan lezen.

Thom TK
23 januari 2005, 22:59
Nah Azrael, heb ik nog een boek voor je:

Lead Guitar Techniques van Rod Ling (maar zoek gewoon even op Rod Ling, want die namen vind ik zo irritand :-D )
Ik GELOOF dat die Lead Guitar Techniques 2 heette, maar dat weet ik dus niet zeker...als je die neemt en uit hebt ben al een heel eind hoor.
Staan zowel makkelijke als moeilijke stukken in en is niet saai.
Er staat ook een erg handig theorie gedeelte in.

Het boek (deel 2 dan) bestaat vooral uit stukjes solo's die erg handig kunnen zijn voor idëeen voor soleren.

Thom TK
24 januari 2005, 16:10
nee, echt

ae
24 januari 2005, 20:11
Kan ik met dat boek ook fatsoenlijk Jazz leren? Ben van plan mij een jaar lang voor te gaan bereiden voor consa en dan een toelatingstest te doen.

Dan kun je naast je theorieboek beter gitaarles gaan nemen, jazz leer je nl. niet uit een boek.
Bovendien kan een leraar(als het een goede is) je uitstekend helpen om te zorgen dat je doelen binnen een jaar worden gehaald. Check bv. eens in je omgeving en vraag bij verschillende docenten wat proeflessen oid.
En ga als de sodemieter in een bandje spelen als je dat al niet doet! :lol:

Ik ga zeer zeker les nemen maar ik heb op het moment geen geld. Moet namelijk nog een baantje vinden.
Een bandje ligt wat moeilijker. Het is erg moeilijk mensen te vinden die goede muziek en geen herrie willen maken en het vinden van een oefenruimte is al helemaal lastig.

I second that!

ik woon ook in Almere en meeste mensen die ik ken (zit op mindelbare school he) willen alleen punk en makkelijke metal spelen en een oefenruimte is al helemaal een ramp. Als je mensen hebt gevonden zou je het bij een studentencafe met een openpodium kunnen proberen...succes!