PDA

View Full Version : buizenpreamp in stompbox gebouwd + vraagje



birt
18 januari 2005, 21:50
mijn eerste topic op dit nieuwe subforum!


ik heb dus een buizenpreamp gebouwd. eentje die vrij clean zou moeten zijn aangezien het idee was om hem te gebruiken naast de overstuurde preamp in mijn marshall 2203.

uiteindelijk is het dit geworden: http://sic.fotopic.net/c402596.html

met de linkse switch kan ik kiezen tussen de preamp van de marshall (die in een loop zit) en deze preamp.
met de middenste kan ik deze preamp VOOR de loop schakelen zodat hij de andere preamp voedt. met de rechtse switch kan ik de preamp bypassen.
zoals je ziet had ik geen leds...

nu het vraagje:
de gelijkrichter was gemaakt van diodes (1n4004's) die uit oude pcb's kwamen. die gelijkrichter was stuk (waarschijnlijk heb ik een diode of 2 naar de haaien geholpen met de hitte bij het desolderen) ik heb dan een nieuwe gelijkrichter gemaakt... weer met gevonden diodes, en weer werkte hij niet.
de derde MOET werken :p
kan je diodes op een of andere manier dormeten om te weten of ze nog werken?

iam
18 januari 2005, 22:32
naais!!

doe je ook werk op bestelling?

ik zou wel een lekker warme tubepreamp kunnen gebruiken voor mijn akoestische... (iets naar de stijl van de LPB 2ube van EHX)

birt
18 januari 2005, 23:34
ik maak wel eens een effectje voor anderen ja.

buizenspul heb ik nog niet voor anderen gemaakt omdat het uiteindelijk zo duur wordt... en je moet de juiste transformator vinden.
natuurlijk zeg ik hier niet meteen NEE:p
(maar ik moet nog 2 effecten maken en een klein transistorampje dat ik uberhaupt nog aan het ontwerpen ben, gebaseerd op de Ruby van ROG)

bluegate
18 januari 2005, 23:51
Op de meeste digitale multimeters zit een doorpiep functie.
Diode laat aan 1 kant door, andere kant niet.
Kort door de bocht: je hoort een piep of niet. (draadjes omdraaien)
Als je 2x piep hebt of 2x niets dan is ie stuk.

birt
19 januari 2005, 00:57
Op de meeste digitale multimeters zit een doorpiep functie.
Diode laat aan 1 kant door, andere kant niet.
Kort door de bocht: je hoort een piep of niet. (draadjes omdraaien)
Als je 2x piep hebt of 2x niets dan is ie stuk.

er is geen enkele die piept... de meter geeft enkel een voltage aan (altijd 2,6 ongeveer)

Antal
19 januari 2005, 02:53
er is geen enkele die piept... de meter geeft enkel een voltage aan (altijd 2,6 ongeveer)

Dan heb je een ander soort meter. De mijne piept wel :razz:

bert k
19 januari 2005, 10:47
Voltage? Je moet je meter wel op weerstand zetten, dan geeft hij 0 ohm of heel veel ohm.

Dirk_Hendrik
19 januari 2005, 10:56
Voltage? Je moet je meter wel op weerstand zetten, dan geeft hij 0 ohm of heel veel ohm.

Nope, Een diode meet geen 0 ohm in geleidingsrichting.

Zet em in dat piestandje In de ene richting zal hij een waarde aangeven (doorlaatdrempelspanning, op mijn DM in millivolts), in de andere richting moet hij geen waarde aangeven (oneindig hoog).

birt
19 januari 2005, 12:45
Voltage? Je moet je meter wel op weerstand zetten, dan geeft hij 0 ohm of heel veel ohm.

Nope, Een diode meet geen 0 ohm in geleidingsrichting.

Zet em in dat piestandje In de ene richting zal hij een waarde aangeven (doorlaatdrempelspanning, op mijn DM in millivolts), in de andere richting moet hij geen waarde aangeven (oneindig hoog).

ok tnx

Dirk_Hendrik
19 januari 2005, 12:49
by the way birt,

Als ik je foto's zie gaan bij mij alle veiligheids alarmen op code rood.

birt
19 januari 2005, 14:22
by the way birt,

Als ik je foto's zie gaan bij mij alle veiligheids alarmen op code rood.

:lol:
daar moet aan gewerkt worden, dat weet ik

tips zijn welkom (alhoewel ik zelf ook wel behoorlijk weet wat er mis is maar ik eerst alles wil laten werken... het board moet bijvoorbeeld nog terug los voor die leds)

PeeVee
21 januari 2005, 01:36
het board moet bijvoorbeeld nog terug los voor die leds

Ik denk niet dat DH dat bedoelt en ik deel zijn bezorgdheid wel een beetje... Niet te hard op trappen hoor enne... je hebt de boel toch wel gezekerd he?

birt
21 januari 2005, 18:01
het board moet bijvoorbeeld nog terug los voor die leds

Ik denk niet dat DH dat bedoelt en ik deel zijn bezorgdheid wel een beetje... Niet te hard op trappen hoor enne... je hebt de boel toch wel gezekerd he?

niet te hard op trappen?? dat ding is gelast aluminium van 3mm dik. daar kan je met een tank over rijden. :D

eigenlijk heb ik niks gezekerd.. dat kan ik maar beter doen hè? een suggestie voor een zekeringwaarde mss? :oops:

PeeVee
21 januari 2005, 19:35
niet te hard op trappen?? dat ding is gelast aluminium van 3mm dik.
Des te meer kans dat het flimsy ringetje aan de schakelaar het begeeft en je de schakelaar er dus "doorheen" trapt, ik heb dat al meerdere keren gedaan bij zo'n Marshall channel switch pedaaltje (oops)... Beetje lomp met m'n kisten op gaan staan. In jouw apparaatje krijg je dan hoogspanning op je schakelaar, en dan zonder zekering... Ahem... :soul:


eigenlijk heb ik niks gezekerd.. dat kan ik maar beter doen hè?
Och, wat zal ik er eens van zeggen... :roll:


een suggestie voor een zekeringwaarde mss?
Kleintje maar, 100 mA is zou al genoeg moeten zijn denk ik. Doet dat ding het eigenlijk al? Met 1 buisje heb je eigenlijk geen crunch (lijkt me) en uitgang is erg hoog impedant. Of heb je een gainstage en dan een cathode volger ofzo; gewoon letterlijk als buizen preamp? M.a.w. Wat voor circuitje heb je gemaakt?

birt
21 januari 2005, 20:27
niet te hard op trappen?? dat ding is gelast aluminium van 3mm dik.
Des te meer kans dat het flimsy ringetje aan de schakelaar het begeeft en je de schakelaar er dus "doorheen" trapt, ik heb dat al meerdere keren gedaan bij zo'n Marshall channel switch pedaaltje (oops)... Beetje lomp met m'n kisten op gaan staan. In jouw apparaatje krijg je dan hoogspanning op je schakelaar, en dan zonder zekering... Ahem... :soul:


eigenlijk heb ik niks gezekerd.. dat kan ik maar beter doen hè?
Och, wat zal ik er eens van zeggen... :roll:


een suggestie voor een zekeringwaarde mss?
Kleintje maar, 100 mA is zou al genoeg moeten zijn denk ik. Doet dat ding het eigenlijk al? Met 1 buisje heb je eigenlijk geen crunch (lijkt me) en uitgang is erg hoog impedant. Of heb je een gainstage en dan een cathode volger ofzo; gewoon letterlijk als buizen preamp? M.a.w. Wat voor circuitje heb je gemaakt?

dat zekeringetje komt in orde.
en nee hij doet het nog niet want ik ben nog niet in de elektronicawinkel geraakt voro een gelijkrichtertje.
het zou een cleane preamp moeten zijn

doncker
22 januari 2005, 17:26
doorlaatspanning van de diode varieert meestal tussen 0,5 en 0,7 V. Bij nieuwe diodes is degene met het langste pootje de kathode, bij oude diodes moet je zien naar het plaatje , dat is de kathode. Meestal heeft een multimeter wel een diodetest.