PDA

View Full Version : FAQ



Franc
18 januari 2005, 19:01
Dit moet dus de FAQ worden.
Het is gebruikelijk dat een forum een FAQ heeft, dus bij deze.
Hij is momenteel in opbouw, dus heb geduld en kom vooral met aanvullingen en verbeteringen.


Algemene tips:

Harskernsoldeer van 0.8 mm is bruikbaar. Beter is multi-core. Dat heeft meerdere harskanaaltjes en vloeit veel beter.
In electronica wordt geen zalf soldeervet of S39 gebruikt. Die tasten het koper aan en zorgen binnen de kortse tijd voor oxidevorming.
Bovendien: S39 geleidt stroom. Ook tast de S39 natuurliujk de tip van je bout aan en die slijt dus als een gek.

Een toongenerator kun je gebruiken om een toon van een bepaalde frequentie en sterkte in je zelfbouwapparaat te sturen en dan kun je met een scoop bekijken of de toon in de diverse componenten van je zelfbouwproject doet wat je er van verwacht.

Bedenk altijd wanneer je iets wilt meten dat je dan eigenlijk eerst zult moeten weten wat je verwacht te meten.


Een toongenerator (eigenlijk frequentiegenerator) is een apparaat dat een electronische golf kan maken. 3 basisvormen zijn er: Blok, driehoek en sinus vorm. Samen met een scope (afkorting van oscilloscope) kun je met een frequentiegenerator bekijken in hoeverre je signaal door het pad vervormd wordt. Het "pad" is natuurlijk de hele weg die je signaal vanaf de input van je apparaat tot aan de output moet gaan. Omdat je met een oscilloscope dat signaal (blok/driehoek/sinus) zichtbaar kunt maken op de scope kun je er iets uit opmaken. Dat gaat wel goed en dat niet bijvoorbeeld. Stel je hebt een toonregeling die je zou kunnen bekijken op hoe die nou precies werkt. Dan stel je een blokgolf in van +/- 1 kHz op je frequentiegenerator en zet dat als input op je toonregeling. Aan de uitgang van je toonregeling zet je je scope. Die stel je zo in dat je de blokvorm goed kunt zien. Als je toonregeling recht (neutraal) staat moet die blokvorm er onvervormd uitkomen. Als je aan de regelknoppen draait zie je dat de blokvorm veranderd. De "linkerkant" van de blokvorm wordt groter bij + en kleiner bij - op de trebble potmeter. Dan zie je dus of je regeling werkt, enz. enz. Allerlei toepassingen voor.

Inderdaad, als je een distortion wilt doormeten moet je er vanuit gaan dat je sinus er niet meer als een sinus uit gaat komen.


Voor wat betreft buizenversterkers:

Om in te haken op de veiligheidswaarschuwing:

Ontlaadt, voordat je in een buizenversterker gaat werken, altijd de filtercaps!! Deze kunnen spanningen van enkele honderden volts bevatten.
Ontladen kan met een dikke weerstanden van een aantal Watts.
10K/5Watt is een bruikbare waarde.
Als je niet weet wat de filtercaps van je versterker zijn, raad ik je aan eerst een boek te lezen of het schema van je versterker bij de hand te houden :)

DIKKE AANRADER:
Monteer in al je versterkers een "bleeder"-weerstand:
Bij 350 V zo'n 100k/2W over de allereerste filtercondensator.
Na uitschakelen loopt de restspanning dan snel weg.


Handig gereedschap

De onvermijdelijke soldeerbout :-D
Zelf gebruik ik een 12Watter voor de algemene componentjes en ook voor PCB solderen lijkt me dit een goede waarde.
Als ik aan potmeterbehuizingen moet solderen (of vermogensweerstanden - van die hitteslurpers dus) neem ik een 60Watter (de Weller WECP20 is hier een voorbeeld van).
Er zijn ook mensen die alles met 60W doen. Naar mijn idee moet je dan wel oppassen met de isolatie van je draden.

Een of twee (digitale) multimeters. Bekend merk is Fluke. Zelf heb ik een Dynatek en die voldoet prima.


Bedenk dat ook hier alle kwaliteit naar z'n waarde is. Denk even na bij wat je koopt. Ik zeg niet dat een ding van de Gamma of elders waardeloos is, maar de trefzekerheid van een kwaliteitsproduct werkt gewoon prettiger.
Zelf heb ik een Dynatek 9010. Is al wat ouder maar werkt gewoon wel goed.
Heeft:
Gelijk en wisselspanning in 5 bereiken.
Gelijk en wisselstroom in 4 bereiken.
Weerstandmeting in 7 bereiken.
Diode test met piep. Die is een beetje knullig/krakerig. Beetje van krrrrtsjtsjbiiieep.
Logic test (om digitaal te "proben". Voor processorgedoe enzo.
KHz/Dutycycle. Frequentiemeter en dutycycle, dit is het verschil tussen de aan-en de uittijd van een golfvorm.
Auto-off

Ook heb ik nog een Fluke 88 automotive meter.
Die was duur destijds. Ik weet niet meer of dat nou 800 of 1000 gulden was of zoiets. Dat is natuurlijk ook weer niet nodig voor het simpele werk, maar de piep van die is wel mooi.

Heeft auto-range:
Wisselspanning
Gelijkspanning/RPM-2takt/4-takt/Frequentiemeting.
Aparte milivolt stand
Ohms plus doorpiep
diodemeting
Gelijkstroom
Wisselstroom

Alle standen zijn in een vast bereik te zetten. (dus niet meer auto = sneller resultaat).

Tot zover iets over multi-meters. Ik zou een Dynatek zoiets als ik hierboven heb omschreven wel aanraden voor velen.


Toongeneratortje is met name handig tijdens troubleshooten. Zelf heb ik er een programmaatje voor en knoop ik de uitgang van de geluidskaart van mijn pc aan de ingang.

Een oscillscoop is leuk, maar niet onmisbaar. Het is wel erg leerzaam om het signaal door een versterker of pedaal te volgen en te zien wat er mee gebeurt omdat je de vorm van het signaal letterlijk kunt zien.

Wel onmisbaar is een kniptangetje. Koop dit bij een goede electronica winkel of een gereedschapswinkel waar ze kwaliteit hebben.
Belangrijk bij een kniptangetje is dat de bekken goed aansluiten en echt scherp zijn. Bij het grove installatiewerk gebruik je ook grovere kniptangen. Die zijn niet geschikt voor printwerk.

En ook een buigtangetje, pincet, desoldeerlitze/desoldeerpomp. Loupe (om solderingen van dichtbij te bekijken bij twijfel).
Schroevendraaiers ook om te trimmen.


Verdere suggesties blijven welkom.

Franc.

Met dank aan (in geen bijzondere volgorde):

Frits
Matto
aad

Franc
19 januari 2005, 10:19
Graag hoor ik ook suggesties van de pedalenbouwers!!

Het is niet de bedoeling dat de FAQ vol komt met tips die alleen op buizenamps van toepassing zijn, er ligt meer op de werkbank dan alleen 'tubes' of 'valves' ;)

Dus pedalenbouwers: laat van je horen. Wat is voor je medebouwers handig om te weten?
Suggestie van Dirk_Hendrik:


Suggestie 1 voor de pedalenbouwers.
Een uitleg over hoe zo'n suffe 3pdt schakelaar aan te sluiten. Ik geloof dat daar de meeste projecten op stuk lopen.


Voelt iemand van de pedalenbouwers zich geroepen om hier iets over te schrijven?

Franc
20 januari 2005, 09:50
Nuttige links:

effecten:
www.tonepad.com
www.runoffgroove.com
www.diystompboxes.com
www.generalguitargadgets.com
http://fuzzcentral.tripod.com
www.allaboutcircuits.com

amps:
www.duncanamps.com (ook met buizendatasheets!!)
www.schematicheaven.com
www.drtube.com
www.18watt.com
www.ax84.com
www.ampwares.com/ffg (voor alle Fender amp info, incl schema's en layouts)

tolex:
www.silvatone.bravepages.com/

leuk leesvoer:
www.tone-lizard.com
www.aikenamps.com (klik op tech info voor een leuk woordenboek)

forums / fora ;):
www.ampage.org
http://www.diystompboxes.com/forums/stompboxforum/


Met dank aan:
Negative K3 fan
Dirk_Hendrik
birt
groovyB3

aad
27 januari 2005, 13:10
Nog een aantal belangrijke tips:

Voor een goede verbinding is het noodzakelijk dat alle verbindingen goed doorgevloeid zijn.
Uitleg:

1. Een component (weerstand, schakelaar, condensator, kortom alles waaraan je gaat solderen) dient schoon te zijn.
Componenten zijn normaal gesproken af fabriek goed verpakt tegen oxidatie. Helaas is zo'n verpakking vaak nogal groot. Aantallen van 100 stuks (schakelaars, pluggen enz) vormen geen uitzondering. Tijdens de distributie (van importeur naar groothandel en vandaar naar winkel) worden die verpakkingen geopend en vaak worden die onderdelen los in een voorraad-laatje gelegd in de winkel. Afhankelijk van de tijd en de klimatologische omstandigheden in zo'n winkel oxideren de aansluitpinnen na verloop van tijd. Dit is niet altijd goed te zien. Bekijk je "nieuwe" onderdelen dan ook altijd even kritisch als gebruikte. Als je gebruikte onderdelen wilt hergebruiken zorg er dan voor dat die heel zijn (duh) en schoon. Haal oude tin die dof is in ieder geval weg met b.v. desoldeerlitze. in die tin zit namelijk al oxide. Als je oxide in tin laat zitten zorg je er voor dat die verbinding van binnen uit opnieuw gaat oxideren.
Om even anders te schetsen wat ik bedoel. Een auto met een weggeroest stuk staal ga je natuurlijk niet repareren met een ander stuk staal dat ook al stijf staat van de roest. Toch?

2. Aansluitdraden die gesoldeerd moeten worden altijd vooraf apart goed vertinnen: Strip voldoende isolatie van de draad. Voor de veiligheid moeten aansluitdraden altijd om het aansluitpunt heen gewikkeld worden (minimaal 1 slag). Dit is om te voorkomen dat de draad zich uit de tin werkt door trilling/spanning en/of temperatuur. Bedenk hierbij dat tin een relatief laag smeltpunt heeft. Dat je met 370graden soldeert wil niet zeggen dat tin bij b.v. 100graden "hard" is. Tin is niet hard. Je moet bij deze ook maar weten (om mijn verhaal nog duidelijker te maken) dat als je een vertinde draad in een kroonsteen schroeft die tin gaat "inzakken", die neemt de vorm aan naar de druk van de schroef en dus zal de verbinding slecht gaan worden. Dus: schroefaansluitingen nooit vertinnen

3. De beste manier (volgens mij) is: eerst het (de) component(en) met de soldeerbout op temperatuur laten komen en als dat zo is de tin erbij (laat de tip van de bout tegen de componenten zitten tijdens het vloeien). Eerst de tin wegtrekken en daarna de soldeerbout.
Laat alles nu even met rust. Niet gaan buigen of bewegen. Alle componenten zijn nu warm geworden. Aangezien er veel kunststof wordt gebruikt kan het zijn dat een schakelaar nu even niet zo "vormvast" meer is. Als je nu een draad gaat buigen trek je de schakelaar uit zijn verband. Zorg er dus voor dat alles min of meer op zijn plaats zit (zonder spanning) en zelfstandig kan blijven "hangen" tot de soldeerverbinding afgekoeld is. Lange draden dus even fixeren enz.

Houdt er ook rekening mee dat de isolatie van de draad van kunststof is en die kunststof laat los van de draad als je dicht bij een bocht aan die draad gaat solderen.

Frits van Mourik
16 februari 2005, 01:53
Als mijn ampje vanwege het prutsen op z'n kop staat, heb ik geen zicht op de indicatielampjes op het front.
Ik kon dus zo niet zien, of het ding aan- dan wel uitstond.
Dat heeft me al 3 X een bijna perfecte doodsklap opgeleverd!
Dus heb ik over de 1ste afvlakelko een neonlampje (met voorschakelweerstand) aangebracht, wat me vriendelijk voor Magere Hein waarschuwt.
't Is maar een ideetje...

Groeten,

Frits

Nielsje
18 februari 2005, 18:21
tip voor effecten:

koop een zogeheten 'breadboard' dit is bordje met allemaal gaatjes, en daa rkan je componenten insteken. deze gaatjes zijn per 5 (o.i.d.) electronisch verbonden enzo kan je een effect op dit maken zonder dat je hoeft te solderen. zo kan je ook makkelijk experimenteren met verschillende transistors, weerstanden en condensators.

ze zijn er in combinatie qua grootte, in, en exclusief voeding.

ik heb zlef ook een 'testbank'.. hier zitten twee switchcraft jacks in, en al enkele draden, hier kan ik zo ff m'n breadboard 'inpluggen' en eenvoudig testen.

AART
8 mei 2005, 16:07
Links en bonodigdheden voor het bouwen van een speakerkast:

Hout:

Het liefst berkenmultiplex van 15 of 18 mm.
Latjes om de baffle en achterkant tegen te monteren, ik gebruik 18 x 27 mm.
Haal het hout niet bij de gamma of fixet maar bij een groothandel voor bouwbedrijven oid. Bij de gamma zijn namelijk alleen de buitenlagen van berk en is de kwaliteit ver beneden peil.

Voor de baffle gebruik ik MDF, maar berkenmultiplex kan ook.
Ik gebruik 15 mm maar 9 of 12 is ook een optie.

Lijm en schroeven:

Ik gebruik gewone bison houtlijm(D3).
Gebruik schroeven die niet te dik zijn omdat het hout anders gaat splijten(3 -3,5). De schroeven moeten lang genoeg zijn om het hout aan de andere kant goed te pakken maar ook niet te lang omdat het hout anders weer gaat splijten. Het beste voor 18 mm is een 3.5 x 4.

voor de latjes moet je andere schroeven gebruiken omdat je anders door het hout heengaat.


Tolex en speakerdoek.


Deze dingen kan je bestellen bij:

www.verelec.com
www.tubetown.de (hebben heel goedkoop nylon tolex)
www.tubeampdoctor.com

Stoothoeken en handvaten kan je ook bij deze winkels bestellen


Speakers

Speakerkeuze is zeer persoonlijk. Ik ga waarschijnlijk eminence the governor speakers bestellen bij thomann.de

deedee
14 mei 2005, 20:31
Toevoeging bij AART: Bevestiging baffle...

Dat is toch gewoon het beste inklemmen tussen 2 latjes?
Dat is ook wel handig om erbij te zeggen

Anavrin
1 november 2005, 19:26
Als mijn ampje vanwege het prutsen op z'n kop staat, heb ik geen zicht op de indicatielampjes op het front.
Ik kon dus zo niet zien, of het ding aan- dan wel uitstond.
Dat heeft me al 3 X een bijna perfecte doodsklap opgeleverd!
Dus heb ik over de 1ste afvlakelko een neonlampje (met voorschakelweerstand) aangebracht, wat me vriendelijk voor Magere Hein waarschuwt.
't Is maar een ideetje...

Groeten,

Frits
OK dan, ik dacht toch dat het verstandiger was om te prutsen met de stekker niet in het stopcontact... Wellicht is dat een goede tip.


tip voor effecten:

koop een zogeheten 'breadboard' dit is bordje met allemaal gaatjes, en daa rkan je componenten insteken. deze gaatjes zijn per 5 (o.i.d.) electronisch verbonden enzo kan je een effect op dit maken zonder dat je hoeft te solderen. zo kan je ook makkelijk experimenteren met verschillende transistors, weerstanden en condensators.

ze zijn er in combinatie qua grootte, in, en exclusief voeding.

ik heb zlef ook een 'testbank'.. hier zitten twee switchcraft jacks in, en al enkele draden, hier kan ik zo ff m'n breadboard 'inpluggen' en eenvoudig testen.
Die testbank is zeker een goede. Ik heb beneden in de schuur (waar ik het meeste soldeer) als ik met een projectje bezig ben, een mini-amp staan, zodat ik gelijk kan testen.

Fumi SG
1 november 2005, 19:51
Als mijn ampje vanwege het prutsen op z'n kop staat, heb ik geen zicht op de indicatielampjes op het front.
Ik kon dus zo niet zien, of het ding aan- dan wel uitstond.
Dat heeft me al 3 X een bijna perfecte doodsklap opgeleverd!
Dus heb ik over de 1ste afvlakelko een neonlampje (met voorschakelweerstand) aangebracht, wat me vriendelijk voor Magere Hein waarschuwt.
't Is maar een ideetje...

Groeten,

Frits
OK dan, ik dacht toch dat het verstandiger was om te prutsen met de stekker niet in het stopcontact... Wellicht is dat een goede tip.


Ook zonder stekker kunnen er nog dodelijke spanningen op staan!!

JoostBaksteen
1 november 2005, 20:18
Ook zonder stekker kunnen er nog dodelijke spanningen op staan!!

Inderdaad, en daarom is het aan te raden om eerst te METEN of de kust veilig is voordat je gaat rommelen.

Anavrin
2 november 2005, 01:34
Als mijn ampje vanwege het prutsen op z'n kop staat, heb ik geen zicht op de indicatielampjes op het front.
Ik kon dus zo niet zien, of het ding aan- dan wel uitstond.
Dat heeft me al 3 X een bijna perfecte doodsklap opgeleverd!
Dus heb ik over de 1ste afvlakelko een neonlampje (met voorschakelweerstand) aangebracht, wat me vriendelijk voor Magere Hein waarschuwt.
't Is maar een ideetje...

Groeten,

Frits
OK dan, ik dacht toch dat het verstandiger was om te prutsen met de stekker niet in het stopcontact... Wellicht is dat een goede tip.


Ook zonder stekker kunnen er nog dodelijke spanningen op staan!!
weet ik, maar die Frits van Mourik-gast heeft het erover dat ie niet kon zien of z'n amp aan of uit stond, dus daarom veronderstelde ik dat de stekker er nog in zat (want zonder stekker in het stopcontact staat je amp sowieso uit, toch)

Frits van Mourik
2 november 2005, 03:17
Juist, en ook al staat 'ie uit en staat er nog spanning op de elko's, dan zal mijn neonlampje dat melden.
Enig bezwaar is, dat zo'n lampje dooft, als de spanning onder de 90 V zakt, dus heb je nog kans op een tik. Maar altijd beter dan een dreun van 3 à 400 V, toch?

Hier herhaal ik nog eens mijn pleidooi om in iedere versterker, zelfbouw of niet, een bleeder-weerstand aan te brengen,
zodat die feestelijke hoogspanning geen uren in je amp blijft staan.