PDA

View Full Version : Mijn 100W buizenbak



Franc
18 januari 2005, 19:52
Hoi,

Even opscheppen :-D

Ik ben bezig met een 100Watter waarvan ik de eindtrap heb gebaseerd op een 1959 'plexi' van Marshall.

De voortrap is uit een Elektuurboek geschreven door zur Linde.
Het is een schakelbare 2 kanaals voortrap met effectsloop.

http://www.soscastoa.com/franc/IMG_4455.sized.jpg

http://www.soscastoa.com/franc/IMG_4465.sized.jpg

Wat je ziet is rechts een stukje van het board van de poweramp en links het board van de voeding van de preamp.

Ik ben nu de layout van de preamp zelf aan het uittekenen en ik moet je zeggen: dat valt nog niet mee :-?
Het ontwerp is officieel op PCB maar ik wil dus naar de ouderwetse turret board layout en dan moet je rekening houden met volgorde van componenten op het board ivm kans op oscillaties...

Hier zie je rechts de PCB met preamp nog liggen.

http://www.soscastoa.com/franc/IMG_4803.scaled.JPG

BramVersteeg
18 januari 2005, 20:06
Prachtig. Ik heb er de ballen verstand niet van dus daar kan ik niet op reageren, maar het ziet er erg goed uit. Ik ben wel beniuewd hoe ie gaat klinken. Kom je ook naar de meeting?

Franc
18 januari 2005, 20:16
Meeting?

birt
18 januari 2005, 21:38
"buizenversterkers: toepassingen voor hifi en gitaar" ?

:D heb ik ook

Franc
18 januari 2005, 21:41
Nee, dit de opvolger geloof ik: Audio- en gitaarschakelingen met buizen - voor een zo goed als nieuw geluid :-D

birt
18 januari 2005, 21:51
staat daar ook zo'n mooi stukje buizengeschiedenis in?

Franc
18 januari 2005, 21:56
Er staat aardig wat theorie in met grafieken enzo, echt geschiedenis niet voor zover ik weet, wel wat ouwe plaatjes :D

BramVersteeg
19 januari 2005, 12:27
Meeting?

Ja, we zijn bezig een meeting te organiseren. We hebben nog geen plaats en datum maar als er iets is geregeld zou het leuk zijn als je je zelfgemaakte (en andere) spullen daar liet zien. :wink:

Franc
19 januari 2005, 19:34
Leuk! Ik ben dan zeker van plan er te zijn!

Negative K3 fan
19 januari 2005, 19:54
dat boekje van biret heb ik ook gewhad, veel te technisch snapte er bijna niets van. en fr4anc ik heb 2 vragen :)
1. oik zie dat je ringkerntrafo's gebruikt... care to elaborate?
2. hoe zit dat met volgorde componenten ivm oscilaties?

Franc
19 januari 2005, 20:03
Die ringkerntrafo's: jeugdzonde :-D

Ik heb dit verhaal al eens eerder verteld: zo'n 12 jaar geleden had ik het idee een buizengitaarversterker te bouwen. Ik kocht het bewuste boek van zur Linde en vond daar een voorversterker.
Dit was allemaal bij DIL in Rotterdam. De vriendelijke verkoper gaf me er een kopie uit een tijdschrift bij voor een 100W buizeneindversterker :-D

Die eindversterker was eigenlijk bedoeld voor HiFi en was ontworpen rond ringkerntrafo's voor zowel voeding als uitgang.
Vandaar dus. Jaren later het project opgepakt en ook ringkerntrafo's voor de voorversterker bij gekocht.

Toen bleek de eindtrap niet stabiel te krijgen. Die heb ik dus gesloopt en rond de trafos en wat onderdelen de eindtrap van een plexi gebouwd.

Wat betreft die volgorde. Dat heb ik ondervonden tijdens de bouw van mijn firefly.
Je moet in de gaten houden dat je signalen hebt lopen die in fase zijn met elkaar, maar sommigen zijn uit-fase.
Kathode en rooster zijn in fase, maar de anode is hiermee uitfase.
Als je dat verkeerd naast elkaar monteert en dan ook nog in de knoop komt met de draden naar je buisvoeten loop je het risico dat je amp gaat piepen als een speenvarken :D
Ik heb dit overigens niet allemaal zelf bedacht; ik ben in de leer geweest :-D

Negative K3 fan
20 januari 2005, 20:30
hey klinkt interessant, klinken die ringkerntrafos nog een beetje? en hoe zit dat nou met die signalen in en uit fase, kunnen die componenten echt dat soort shit ahw doorgeven?

Franc
20 januari 2005, 20:52
Van wat ik nu kan horen valt het niet tegen, al zullen de puristen mij vast tegen spreken :)

Ik heb de preamp nog niet af natuurlijk...

En ja, ik heb met mijn eerste projectje (de firefly) ondervonden dat als draden die een signaal voeren dat in tegenfase is naast elkaar lopen ze elkaar beinvloeden.
Mijn ampje ging echt vresleijk oscilleren en als ik dan met de draden wiebelde hoorde je het erger worden en minder erg afhankelijk van wat je deed.
Zo moet je die draden elkaar ook haaks laten kruisen. Ook dat kon ik direct horen. Als ik die hoek veranderde, veranderde het gejank.

Wat dat betreft is het zeer leerzaam om eens een amp te bouwen die oscilleert :-D
Weet je gelijk hoe het niet moet!

Negative K3 fan
20 januari 2005, 20:55
haha ok! ik ben trouwensd van plan om als amp na mn verbouwde champ een firefly te bouwen! heb nog wel een voedingstrafo liggen geloof ik, niet zo groot mnaar wel te groot voor de firefly, maar beter te groot dan te klein, hammond 125a erbij... moet toch te betalen zijn en erg interessant!