PDA

View Full Version : Mijn .010's vervangen met Zakk Wylde Boomers -> Hals?



amon
18 januari 2005, 18:39
Ok, ik weet dat er al wat topics over geweest zijn, maar die gingen dan om bijvoorbeeld één stapje dikker. Dit wordt een hele overstap, dus nogmaals de vraag:
Kan ik zomaar die dikkere snaren erop zetten, of moet ik daarbij ook nog de hals etc gaan aanpassen (daar heb ik slechte ervaringen mee).

Ik heb namelijk ooit eens van iemand op dit forum een pakje Zakk Wylde Signatur Series Boomers van GHS Electrics gekregen. Is er nooit van gekomen om die op een gitaar te zetten, maar nu er toch een snaar gebroken is (dat is altijd een excuus om alle snaren maar meteen te vervangen), wil ik dit setje eens proberen. Aangezien de overstap groot is, ben ik bang dat ik óf ontiegelijk last van fret-buzz (zo heette dat toch?), óf een kromme hals. Of natuurlijk allebei.

Wat ik er nou op heb zitten (op mijn Fernandes Vertigo Standard):
D'Addario
.010
.013
.017
.026
.036
.046

Dikte Boomers:
.011
.014
.018
.036 (op de verpakking staat letterlijk DY36, maar ik neem aan dat dit gewoon .036 is(?))
.062 (zelfde geldt voor deze: DY62)
.070 (en deze: DY70)

BTW, het zijn de GBZWLO's, LO staat voor lo-tune, dus ik zal alles ook lager moeten stemmen. Maar hoeveel lager?

Squier4ever
18 januari 2005, 18:44
lager hoeft tog niet persé volges mij ofwel?

Wylde himselfs speelt iig van in Eb

Swan
18 januari 2005, 18:45
ehm....je koopt dikkere snaren....en dan nu vraag jeje af hoelaag je dan moet stemmen?
is t niet logischer om in n bepaalde stemming te willen spelen en daar dan de juiste dikte snaren te kopen?

Punkrockerke
18 januari 2005, 18:55
ehm....je koopt dikkere snaren....en dan nu vraag jeje af hoelaag je dan moet stemmen?
is t niet logischer om in n bepaalde stemming te willen spelen en daar dan de juiste dikte snaren te kopen?

Ik heb namelijk ooit eens van iemand op dit forum een pakje Zakk Wylde Signatur Series Boomers van GHS Electrics gekregen. ...maar nu er toch een snaar gebroken is, wil ik dit setje eens proberen.

amon
18 januari 2005, 19:08
Justem...

amon
19 januari 2005, 14:52
uhm..somebody...?

jero
19 januari 2005, 15:12
amon,

ik denk dat je er pas achter komt of je fretbuzz hebt en/of een kromme hals wanneer je de snaren er daadwerkelijk op hebt zitten. Speculeren helpt niet echt (beide zou inderdaad kunnen, maar hoeft niet per se)

butters
19 januari 2005, 18:19
als je de gitaar lager gaat stemmen hoef je de hals misschien niet aan te passen. maar ik denk dat de kans groot is dat je de topkam zal moeten aanpassen.

Punkrockerke
19 januari 2005, 19:51
Fretbuzz zal je normaal niet krijgen. Als je ze in standaard stemming zet, zal er meer spanning op de hals komen, waardoor hij bol kan komen te staan (en dan komen de snaren dus verder van het fretboard af). Door lager te stemmen vermindert de snaarspanning. Hoeveel lager optimaal is weet ik niet, heb ik niet echt ervaring mee. De topkam zal inderdaad wat te smalle 'gleufjes' hebben; je kan die dan wat uitvijlen, maar als je terug .10-.46 erop zet zijn deze dan weer te breed...

amon
19 januari 2005, 20:37
Naja, ik zet ze er voor een weekje wel even op in een lagere stemming, kijken of het me uberhaupt wel bevalt...

Wormaap
19 januari 2005, 20:56
Vergeet je niet dat je meestal ook opnieuw moet intoneren als je andere snaren gaat gebruiken?

Iceman
19 januari 2005, 21:02
Amon, wil je foto's plaatsen van je Vertigo.
Ik vind dat model erg mooi, vooral de nieuwere op de Fernandes site.

Met zo'n dikke set zou ik zeker naar C of lager stemmen.
Zakk speelt ook veel nummer in een erg lage stemming.

amon
20 januari 2005, 10:27
Kijk maar op mn site, niet veel foto's (eentje maar) maargoed... (http://home.planet.nl/~serra063)