PDA

View Full Version : Small Clone Kloon



H.Manback
18 januari 2005, 16:08
Small Clone Chorus

Een lang lopend project, maar nu doet ie het dan eindelijk, en ook naar behoren.

Ik heb het schema plus printplaat gevonden op www.tonepad.com, na mijn succesvolle bouw van een fuzz face.

Ik had na de fuzz zoiets van nu mag het wel wat ingewikkelder, en dat heb ik geweten :D

Het printplaat ontwerp op tonepad kwam niet zo lekker uit met mijn onderdelen, condensatoren die op het ontwerp keramisch waren had ik liever in poly film. Bovendien had ik gekozen voor de stereo mod, en had ik liever geen 2e bordje daarvoor.

Eerst dacht ik zelf maar te gaan etsen, en zag er een beetje tegen op met alle chemicalien en rotzooi die het geeft. Gelukkig kende een vriend van me iemand die het wel kon etsen bij hem op de hogeschool, dus was dat probleem ook uit de weg. Na eerst wat print ontwerp software te hebben geprobeerd, eerst eaglecad, en daarna de dos protel, kwam ik er achter dat het allemaal toch niet zo ideaal ging. Gelukkig kon ik een versie van Ultiboard bemachtigen, en heb ik uiteindelijk de print daar mee ontworpen.

Voor een groot aardingsoppervlak heb ik gekozen voor een dubbelzijdig ontwerp, wat daarnaast wat gemak gaf met het ontwerpen.

http://www.cs.vu.nl/~fsahmad/smallclonedesign.jpg

Ik was niet ontevreden over het resultaat aangezien het mijn eerste pcb ontwerp was (en voorlopig is).

Na het etsen kwam ik wel achter wat minpuntjes, het koper vlak van m'n aarding was niet compleet verbonden (links en rechts waren nog gescheiden :???:) terwijl ultiboard wel een ok gaf op connectivity... Daarnaast had ik geen rekening gehouden met het feit dat beide kanten gesoldeerd moeten worden omdat de gaten niet doorgemetalliseerd zijn... Uiteindelijk is er wat priegelig soldeerwerk van pas gekomen en had ik wat draadverbindingen nodig aan de onderkant.

Het resultaat na solderen:

http://www.cs.vu.nl/~fsahmad/smcln_tn.jpg (http://www.cs.vu.nl/~fsahmad/smcln.jpg)

De mods die ik heb uitgevoerd zijn:

Stereo output
Depth potmeter
Wet/dry mix per uitgang apart
Rotary switch met verschillende waardes voor de 'shimmering'


Alle mods werken goed naar mijn idee, de depth potmeter is alleen een beetje onhandig in het gebruik. Normaal gesproken maakt dit de amplitude van de oscillator erg klein, en is er dus minder variatie in snelheid van de delay. Met de potmeter kan je dus in plaats van tussen twee standen schakelen de depth regelen. Jammer genoeg gedraagt de depth potmeter zich een beetje raar in de aan stand van de schakelaar. Wet dry mix heb ik gedaan door een potmeter met wat limiet weerstanden er aan. Hij gaat van puur dry naar puur wet, zonder de limiet weerstanden wordt het volume alleen maar hoger en is er meer ruis.

Al met al is het een erg nuttige bouw geweest, hij klinkt echt goed, heel warm en vol.

Franc
18 januari 2005, 16:41
He Man, je hebt al verraden dat het een chorus is ;)
Ik kreeg al een deja vu en wilde mijn antwoord van mijn forumpje copy/pasten :-D

Ziet er netjes uit hoor dat printje ;)

BramVersteeg
18 januari 2005, 20:14
Klinkt als de perfecte chorus! Mooi project :P

birt
18 januari 2005, 21:42
waw, na een fuzzface meteen een ingewikkelder effect drastisch gaan modden, respect 8-)

1959SLP
19 januari 2005, 08:52
Petje af H.M.