PDA

View Full Version : Faal angst



belfrink
18 januari 2005, 15:03
Over 2 maand moet ik voor het eerst in m`n leven een nummer voor publiek spelen op gitaar. Ik schijt nu al in m`n broek van angst lol.

Het verhaal:

Ik speel bij de lokale drumband waar we dus elk jaar een optreden van hebben. Nu wilden we het dit jaar eens wat anders gaan doen en wat meer "spectaculaire" nummers maken. Ik zei met m`n grote bek dat ik wel eens een gitaar partij zou willen verzorgen. We hebben gekozen voor de Santana medley waar ik dus nu druk op aan het oefenen ben met een midi-filetje. Het is niet echt heel erg moeilijk, maar het gaat wel om een leadpartij en ik heb het vreemde voorgevoel dat het wel eens volledig de mist in kan gaan lopen. Ik heb altijd last van trillingen van de spanning enzo als er mensen staan te kijken, dat soort rare dingen.

Iemand tips voor voorbereiding etc, manier van oefenen zodat ik straks wat relaxter op het podium sta. :)

Lacrimosa
18 januari 2005, 15:17
Haha ik weet wat je bedoelt. Ik moet op 22 feb ook voor het eerst optreden (met gitaar dan)...Tender Surrender eheh... 8-)

maar dude, je moet er gewoon plezier aan hebben, als je de hele tijd gaat denken dat je het verneukt, jah dan wordt je wel zenuwachtig ja :razz: ..probeer er gewoon fun in te hebben, komt wel goed :wink: :-D !!

Laterr

CustomBlood
18 januari 2005, 15:21
dit word niks.......

:P

The_RockeR13
18 januari 2005, 15:39
je moet je gewoon voorstellen dat er niemand staat en voor het concert afleiding zoeken ofzo, zodat je er niet constant over denkt.

Lacrymosa
18 januari 2005, 15:44
je moet gewoon veel oefenen en zeker van je zaak zijn, als je weet waar je mee bezig ben, gaat het zeker weten niet mis, helemaal niet als je een beetje zenuwachtig ben, dan ben je juist gefocust

je kan ook gewoon een keer een zooi mensen uitnodigen en dan voor hun spelen

en anders is een glas wijn voordat je opgaat altijd nog een optie

belfrink
18 januari 2005, 16:18
Thnx for the replies guys.

BlackSun
18 januari 2005, 16:24
Een biertje of wat alcohol wil bij mij echt wel wat helpen tegen zenuwen(niet te veel natuurlijk :D), evenals een gezellig sfeertje, dus neem wat vrienden ofzo mee.

Dai
18 januari 2005, 18:29
je moet gewoon veel oefenen en zeker van je zaak zijn, als je weet waar je mee bezig ben, gaat het zeker weten niet mis, helemaal niet als je een beetje zenuwachtig ben, dan ben je juist gefocust

je kan ook gewoon een keer een zooi mensen uitnodigen en dan voor hun spelen

en anders is een glas wijn voordat je opgaat altijd nog een optie

goed voorbereiden is een ding, maar het moet zo zijn dat je op het podium (haast) nergens meer aan hoeft te denken, gewoon 'dom' gaan spelen, en het maakt echt nix uit als er iets fout gaat, dan weet je dat weer voor de volgende keer, niemand die dr op let

Mad Gerrit
18 januari 2005, 18:43
Waarom zou je angst hebben om te falen? Mensen komen echt niet kijken om jouw te beoordelen. Ze komen voor je muziek. Zolang je je muziek kent en het goed kan spelen (goed voorbereiden en oefenen dus!) is er niets om bang voor te zijn.

Reel Big Fish
18 januari 2005, 19:49
Dude, mijn eerste 'optreden' (een keer een nummertje op school) ging kut!!

We (drummer+ik) begonnen pas het nummer te oefenen 1 dag voor de generale rep. We moesten het 3x doen, eer dat het foutloos ging! :???:

Nja, een goede voorbereiding, is de helft vh werk, zeg ik maar. Nu hebben we meer nummers en die oefenen we vaak, dus zal 11 februari (zie www.brainsforsale.tk) beter gaan. Ik zeg altijd maar zo: je bent niet alleen op het podium en niet de enige met die angst. Dude, ik moet er zelfs nog bij zingen, ik sta dus wel te trillen jah :roll:

Hoe dan ook veel plezier en succes!

Das Schaap
18 januari 2005, 20:00
Het merendeel van het publiek merkt fouten bijna niet so relax. 8-)

dejohan
19 januari 2005, 11:10
Héél miniem klein beetje XTC nemen. Faalangst weg.
:-D

DrunkenMaster
20 januari 2005, 00:40
Net zolang blijven oefenen totdat je er niet meer bij hoeft na te denken over het spelen. Je moet dat nummer gewoon kunnen dromen en niet meer over nadenken..

Ik speel zelf ook piano, en als ik tijdens voorspelen ga nadenken of ik het allemaal wel goed doe, dan gaat het juist fout.. niet bij nadenken, je WEET dat je het kan/kunt/kent :p

greetz,

Drunken Master

taylor
20 januari 2005, 11:10
je moet ook maar denken dat maar muziek is dus ook al gaat het kut de eertse keer, dat weet 2 uur veder niemand meer.

vaak als je zelf denk dat ging niet zo goed,komen mensen naar je toe van gaaf man.

Sidhe
25 januari 2005, 12:05
Je eerste optreden is altijd, altijd eng. Ik stierf ook meerdere malen toen ik de eerste keer met een gitaar in mn handjes voor publiek stond.

Het enige wat je kunt doen om je wat zekerder te voelen is oefenen, zodat ze zeker weet dat je het kent. En als je dan nog de fout ingaat, jammer, er komen nog meer optredens! Het is al kicken om er alleen al te staan, vind ik dan 8)

ReinoutV
25 januari 2005, 14:03
Het helpt ook als je je voorstelt dat het hele publiek in zijn onderbroek staat te kijken (behalve de mooie meiden dan, dan kon nog wel eens voor te veel afleiding zorgen).

Jij staat op het podium, dus de mensen kijken naar je op. Dat moet toch een ego-strelend gevoel geven. Als je je partijen goed kent en ze ook kan spelen terwijl je bijvoorbeeld TV aan het kijken bent, kan er weinig mis gaan!

Succes, en meld(t?) ff hoe het is gegaan!

belfrink
25 januari 2005, 16:52
Bedankt voor de reactie. Het optreden is ergens in maart geloof ik, dus ik zal effe melden hoe het gegaan is. :D

Ritch
29 januari 2005, 23:44
Yo Belfrink, gewoon je ding doen!! Als je weet dat je het goed kan, kan je het ook, make believe 8-) Als er iets fout gaat, gewoon blijve lachen en NIEMAND merkt het op. Succes!!

bloodboiler
31 januari 2005, 01:01
Ik scheet zeven kleuren stront voor mijn eerste optreden, alweer zo'n 15 jaar geleden.
Ik stond met knikkende knieen op het podium.. de drummer tikt af... ik sla mijn gitaar aan en... weg zenenuwen!!! Ik heb van het begin tot eind staan te genieten en baalde dat het zo snel voorbij was.

Nog steeds heb ik voor elk optreden een lichte dosis gezonde spanning, maar dat houdt me juist scherp.

Niet te veel stressen en probeer er vooral van te gieneten!

En maak je een fout, so fucking what? Jij hebt tenminste wel het lef om op het podium te staan en dat kan van de mensen in zaal vaak niet gezegd worden.

Sim Simon
31 januari 2005, 14:50
Blowen? :cool:

Rups
2 februari 2005, 15:18
Oefenen, oefenen en nog es oefenen.
Ik heb deze week mijn eerste optreden van 40 minuten met band achter de rug, en we waren allemaal ziek van de zenuwen. Het rare was dat de repetitie twee dagen ervoor echt bagger ging en het optreden was super Strak :lol:
Dus: zenuwen horen erbij en houden je lekker alert.

En bovendien: bijna niemand merkt de foutjes die je maakt.....

Mauser
8 februari 2005, 20:46
Ik moest een jaar geleden ook voor het eerst opreden met m'n bandje. Het was op een talentenjacht bij mij op school, en ik scheet ook de hele tijd bagger. Maar vanaf het moment dat ik het eerste akkoord aansloeg, waren alle zenuwen weg :wink: