PDA

View Full Version : cabinetten



guhlenn
18 januari 2005, 10:21
ja?

guhlenn
18 januari 2005, 10:21
ja!

Ik zou graag meningen over cab's horen. momenteel heb ik zelfbouw 2x12" ... met G12M-70 speakers. Deze zijn nu oud en beginnen ook zo te klinken. Heb al 2 V30's... dus vervangen is een optie. Maar, wlelicht is een *vul merk in* kast wel veel beter. Wel graag vertellen waarmee je vergeleken hebt. (Bogner en mesa zijn imho te duur... LOL)

De greenback kast van Marshall klonk ook errug lekker, net als de V30 kast van engl en de jcm800 kast van marshall. Hij mnoet echter een stereo optie hebben. AMps; mesa studio .22 en marshall DSL100.

Dank!

tillens
18 januari 2005, 10:48
Hi kijk anders eens naar fame cabs, of brunetti. grtz Peter

guhlenn
18 januari 2005, 10:50
Beste Peter, dank voor je reactie, vermeld wel even waarom.De brunetti heb ik nooit geprobeerd (alleen een evo top die ik helemaal niks vond), de fame cabs ken ik maar de prijs doet me enigzins twijfelen ana d e kwaliteit. wellicht ten onrechte...

pol
18 januari 2005, 10:53
ik vind de prijs van bogner nog meevallen eigenlijk, 923 voor een goeie 4x12 is toch niet overdreven.
De engl standaard cab is ook niet slecht, lordriffenstein heeft er nog 1 te koop staan geloof ik. Persoonlijk hou ik meer van de vintage versies omdat die wat beter door de mix komen.
de mesa oversized rectocab vond ik ook prima, alleen een beetje bassig en zwaar om mee te dragen. (rond de 60 kg)
Marshall met vintage speakers klinkt wel goed, maar die zijn minder stevig en gaan wel rammelen op hoge volumes soms, meestal door de goedkope plastic handvaten.
Dan heb je nog die Behringers enzo, maar die heb ik nog niet getest, ik speel zelf op een diezel cab met custom speakers en een marshall 1960BV
de diezel is heel strak en zuiver van geluid, die is heel geschikt voor metal en geeft ook niks om lage stemmingen en hoge volumes ,die cab blijft gewoon blazen.
Die marshall klinkt wat vuiler daarentegen maar is ook niet slecht, heeft wat minder hoog en laag als de diezel. Waarschijnlijk gaat die weg binnenkort en koop ik mij nog een engl vintage cab erbij ofzo.

.ChiefRebelAngel.
18 januari 2005, 11:13
als je al ervaring hebt met bouwen zou ik een versie2.0 van je 2x12 proberen te maken... Van je fouten leren en een upgrade maken.

Ik heb een 2x12 gebouwd en hij klinkt echt super.

BramVersteeg
18 januari 2005, 11:17
Ik heb eens een uitgebreide cabinet test gedaan met de volgende 4x12 cabs:

- Bogner V-30's
- Marshall TV kast
- Marshall 1960
- Brunetti V-30
- Diezel V-30 (denk ik)
- VHT P-50's
- Koch Jensen speakers

Zelf had ik een ENGL standard cab met V-60 speakers.
Ik ging eigenlijk testen met in m'n achterhoofd het idee een Bogner te kopen omdat ik die zo geweldig vond toen ik mijn Diezel kocht (ik testte de Diezel over de Bognerkast). Voor mij was de duidelijke winnaar de VHT kast. Misschien vind ik P-50 speakers gewoon mooier dan V-30's. De Bogner vond ik de beste van de V-30 cabs. De brunetti de slechste, veels te vlak en niks speciaals.
Ik had het geluk het laatste VHT cabinet te kunnen bemachtigen dat bij Beyers voor 43% korting ging. Ik hoefde uiteindelijk maar 750 euri te betalen. Hij is een stuk lichter dan mijn ENGL cab (ja, er zitten wel speakers in :razz: ) en hij is bovendien stereo en heeft daarvoor 2 aansluitingen. Het is zeker een cab dat je uit MOET testen.

tillens
18 januari 2005, 11:25
Hi, hier komt de onderbouwing 8-)

als eerst fame, ken ik alleen via dit forum en de website van musikstore.de. maar het ziet er goed uit, en krijg binnenkort wat aanvullende info ( 333 euro). brunetti heb ik zelf getest, een hele warme sound , die zeker door de mix zal komen ( 212 getest) . ik vind de klank erg goed, en zelf ben ik erg een tele liefhebber en het klonk echt wel goed. zaten v30's in, kost 579 euro. volgens mij stereo te schakelen of zo, of ik ben in de war met xl cab van brunetti grtz Peter

.ChiefRebelAngel.
18 januari 2005, 12:02
Voor mij was de duidelijke winnaar de VHT kast.

Bram, was dat de "Fat Bottom" kast?

BramVersteeg
18 januari 2005, 12:31
Voor mij was de duidelijke winnaar de VHT kast.

Bram, was dat de "Fat Bottom" kast?

Yep, check het topic 'mijn halfstack'.

guhlenn
18 januari 2005, 13:58
dank voor de antwoordene.

Wat betreft mijn 2x12". Was van plan er een isolatie cab van te maken. Die dingen zijn erg stabiel (4 jaar mee op weg geweest) geisoleerd van binnen en blazen menig 4x12" weg. Alleen de ENGL classic (de standaard vind ik niks) en de jcm800 konden daar (iets...) overheen. het vuige geluid van de marshall trekt me wel, maar van de andere kant doet mijn 2x12" dat dus al best goed, en zou ik wel wat anders willen. Zelfbouw van nog een 4x12" met zelf gekozen speakers is zeker ook een optie. 750,- voor een nieuw VHT cab is alleszins een goede prijs.

Vraagje; wat vond je van de marshall tv cab ivm de andere , je noemt hem nl. helemaal niet en mij viel het open geluid op zonder dat die tekort kwam in de bass... ik speel in a en had verwacht dat dat kreng gillend weg zou rennen maar hij hield prima stand. :)

BramVersteeg
18 januari 2005, 14:14
dank voor de antwoordene.

Wat betreft mijn 2x12". Was van plan er een isolatie cab van te maken. Die dingen zijn erg stabiel (4 jaar mee op weg geweest) geisoleerd van binnen en blazen menig 4x12" weg. Alleen de ENGL classic (de standaard vind ik niks) en de jcm800 konden daar (iets...) overheen. het vuige geluid van de marshall trekt me wel, maar van de andere kant doet mijn 2x12" dat dus al best goed, en zou ik wel wat anders willen. Zelfbouw van nog een 4x12" met zelf gekozen speakers is zeker ook een optie. 750,- voor een nieuw VHT cab is alleszins een goede prijs.

Vraagje; wat vond je van de marshall tv cab ivm de andere , je noemt hem nl. helemaal niet en mij viel het open geluid op zonder dat die tekort kwam in de bass... ik speel in a en had verwacht dat dat kreng gillend weg zou rennen maar hij hield prima stand. :)

Ja, ik wilde geen groot revieuw gaan geven in jouw topic :wink: .
Ik denk dat ik de TV als derde had gekozen. Viel mij heel erg mee. Erg goede kast. Heb ik ook nog overwogen om te kopen. Die VHT cab die ik had gekocht voor 750 was de laatste bij Beyers voor die prijs (ze waren afgeprijst naar 799 en ik kreeg de laatste voor 750), normaal gaan ze voor 1150 ofzo. Prijzige cabs! Ik weet niet wat voor speakers er in die Marshall hangen maar die deden het ook goed. Zoals je zegt, erg open maar niet iel. Neem daar een wat agressievere versie van met iets meer bite, en nog iets uitgebalanceerder en je hebt de VHT :) .

guhlenn
18 januari 2005, 14:26
leef je uit!

Ik twijfel nogal, had eerst het idee om 2 2x12"te maken, een met V30 en een met greenbacks (die zitten in de tv ), maar ik ben bang dat ik dalijk met 450 aan speakers zit en dat de cabs toch niet zo fantastisch blijken te zijn... ah the choices... but then again... i could get both...

ps, het groene leer ahd mij ook over de streep getrokken, jammer dat ik defoto's niet kon zien... een collega van me heeft een soldano slo met snakeskin op een tv cab. ook een hemels geluid... en looks to die for!

tillens
18 januari 2005, 14:30
Beste Peter,

De Fame Tube 84 Duo Combo (RAD II Duo) kun je het beste vergelijken met de Peavey Classic 50/212 BT black en de Fame 2x 12" Box met 2 Celestion Vintage 30 met de Mesa Boogie Recto 2x 12 (horizontaal liggend) te vergelijken.

Vriendelijke groeten,

Nathalie van Calcar
Export Sales & Customer Support
Music Store Professional
Cologne - Germany
Tel 0049 (0)221 925791 66
Fax 0049 (0)221 925791 69
nathalievc@musicstorekoeln.de
www.musicstorekoeln.de

grtz Peter

guhlenn
18 januari 2005, 15:34
De VHT is nog steeds 799,- bij beyer's... Zou ik wellicht jouw cab mogen uitproberen, mocht het enigzins in de buurt zijn... Jouw beschrijving klinkt errug goed. Of weet je welke winkels VHT hebben (die 6x12 zag ook vet uit zeg!)

Thanks!

edit; ik zou ook zeggen dat ie lijkt op een recto... hoe betrouwbaar is dat nou? no offense... ;)

Nrrrk
18 januari 2005, 15:43
Ik heb zaterdag over een ENGL standard cabinet gespeeld. die niet slecht klonk, maar me wel tegenviel.

Ik heb zelf randall cabinets. die erg goed zijn, met celestion seventy80's. Kosten 450 euro ongeveer.

Nrrrk
18 januari 2005, 15:44
Ik heb zaterdag over een ENGL standard cabinet gespeeld. die niet slecht klonk, maar me wel tegenviel.

Ik heb zelf randall cabinets. die erg goed zijn, met celestion seventy80's. Kosten 450 euro ongeveer.

jorrit
18 januari 2005, 17:50
6 x 12 :-D dat wordt sjouwen

BramVersteeg
18 januari 2005, 18:55
leef je uit!

Ik twijfel nogal, had eerst het idee om 2 2x12"te maken, een met V30 en een met greenbacks (die zitten in de tv ), maar ik ben bang dat ik dalijk met 450 aan speakers zit en dat de cabs toch niet zo fantastisch blijken te zijn... ah the choices... but then again... i could get both...

ps, het groene leer ahd mij ook over de streep getrokken, jammer dat ik defoto's niet kon zien... een collega van me heeft een soldano slo met snakeskin op een tv cab. ook een hemels geluid... en looks to die for!

Hmm, ik dacht dat ik al een topic had geschreven over mijn bevindingen maar ik kan niks meer vinden............. :???: . Alsnog (als ik het me nog goed kan herinneren):

- Bogner V-30's
Hier kwam ik in eerste instantie voor. Ik had bij mijn zoektocht naar een nieuwe amp deze kast gebruikt en vond hem erg mooi. Van de V-30 kasten vond ik deze wel het betse maar eruit springen deed ie niet. De V-30 kasten leken wat te compressen, net alsof er een doek overheen hing ofzo. Vreemd, want daar staan ze volgens mij helemal niet bekend om. De Bogner had een mooi warm geluid.

- Marshall TV kast
Ik had zo ongeveer alle cabs die er stonden (jukebox) uitgeprobeerd. Van de Marshall wist ik niet goed wat ik moest verwachten. Ik had pas een keer op een marshall gespeeld maar toen kon ik ook niet echt goed oordelen. Ik speelde toen met meerdere amps en cabs. Ik vond deze verrassend goed. Erg helder en open. Toch genoeg bas en duidelijkheid.

- Marshall 1960
Ook niet slecht. Ik hoor er vaak slechte verhalen over maar dat vind ik wel meevallen. Sprong er niet uit maar deed ook zeker niet erg onder tegen de andere cabs.

- Brunetti V-30
Hmm, als ik zou moeten kiezen vond ik dit de slechtste van allemaal. Erg vlak en niks speciaals. Leek ook iets zachter te klinken dan de rest. Het leek net of het geluid van erg ver moest komen en eerst door een dikke laag stof moest kruipen ofzo.......... :-? (ja, ik ben slecht in uitleggen)

- Diezel V-30 (denk ik)
Ik kon zo niet zien welke speakers erin zaten (stond er niet op) maar denk V-30's. Hij klonk nl dicht in de buurt van de andere cabs met V-30's. Een beetje de zelfde bevindingen als de bogner cab. Ik weet niet wat het was, maar de bogner klonk toch iets helderder en iets minder modern. Mijn Herbert is al erg mordern en de Diezel kast versterkte dit en daar was ik niet naar op zoek. Ik zocht een cab die hem wat viezer en rauwer maakte zonder de strakheid te verliezen.

- VHT P-50's
Tsja, en dan komen we dus hieraan. Heel anders dan de rest. Klonk heel open en dit was de enigste cab die 'rawk!' zei als ik open accoorden (D, A en E) aansloeg. Leek ook iets luider te gaan dan de rest. Maar duidelijk meer bite dan bijvoorbeeld de bogner. In combi met de Bogner klonk mijn diezel erg goed, maar niet erg speciaal. In combi met de VHT klonk ie specialer. Ik heb toen de knoop doorgehakt en ben voor de VHT gegaan. De prijs was 1150 en ik wilde er voor gaan sparen. Toen ik het hier vertelde hoorde ik dat ze in Duitsland voor 799 gingen. Ik heb toen de laatste kunnen bemachtigen. Ik vond het wel wat lullig tegenover Frans van Jukebox omdat ik daar wel alles heb getest.... maar ik heb er m'n Herbert al gekocht en koop zeker nog wel vaker iets dus hij heeft toch wel een goede klant aan mij :razz: .

- Koch Jensen speakers
Net als bij de Koch versterkers moet je van de sound houden of niet. Ik vind het mooi om naar een Koch te luisteren maar als ik er op speel vind ik het niks. Ik weet niet wat dat is. Zeker geen slechte cab, maar gewoon niet mijn smaak. Klonk wat korreliger dan de rest.

Nou, dat was dan toch nog mijn revieuw. Misschien staat er nog op de site van Beyers dat de VHT Fat Bottoms nog voor 799 gaan, maar ze zijn allemaal al weg. Ik had de laatste en als ze weer iets nieuw binnen zouden krijgen gaan die denk ik weer voor de normale prijs.

Negative K3 fan
19 januari 2005, 12:38
ja die tv is echt een lijpe kast, ik houd echt van een open sound en kan niet echt tegen v30s en dat is gewoon de beste greenback cab de ik tot nu toe heb gehoord.

BramVersteeg
19 januari 2005, 15:33
ja die tv is echt een lijpe kast, ik houd echt van een open sound en kan niet echt tegen v30s en dat is gewoon de beste greenback cab de ik tot nu toe heb gehoord.

Oh, zitten er greenbacks in? Wist ik niet. Heb je zelf ooit eens op een VHT gespeeld? Dat zijn een soort greenbacks maar dan iets strakker, en aggressiever.

Akira
19 januari 2005, 15:55
Even over de brunetti cabs, ik heb zelf een 4x12 brunetti en een twee keer 2x12 brunetti tegenover elkaar getest, beide met V30's.
Het vershil is enorm.
De brunetti 4x12 met v30's vind ik zelf inderdaad bagger, heel dun kutgeluid.
De twee keer 2x12 daarentegen vind ik wel goed klinken.

Negative K3 fan
19 januari 2005, 18:05
ja die tv is echt een lijpe kast, ik houd echt van een open sound en kan niet echt tegen v30s en dat is gewoon de beste greenback cab de ik tot nu toe heb gehoord.

Oh, zitten er greenbacks in? Wist ik niet. Heb je zelf ooit eens op een VHT gespeeld? Dat zijn een soort greenbacks maar dan iets strakker, en aggressiever.

nee helaas niet, ben wel benieuwd!

guhlenn
20 januari 2005, 10:33
brunetti is vlak ebn levenloos. IMHO. Denk dat het de TV kast wordt...

up-guitarman
20 januari 2005, 23:41
Ik ben persoonlijk zeer tevreden met mijn JCM900 1960 cab. Goeie cab, lekkere basrespons, 300W dus geen stress om je speakers op te blazen of te oversturen, schakelbaar tussen mono (keuze tussen 16 of 4 ohm) en stereo (2*8 Ohm), ...
Voor funky rockshit is het een zeer goede cab

guhlenn
21 januari 2005, 09:31
doe jezelf een plezier en check De V30 van marshall of de greenback uitvoering. Die schelle jcm900 kast verbleekt dan... voor funky rock shit (and i quote ;)al helemaal.

wimmeltje
21 januari 2005, 13:47
Ik heb vorige week bij Bram de VHT gehoord en dat was echt :o ! Super geluid. Heb er iig ook gas voor gekregen. Ben opzoek naar een 4x12 kast die niet te zwaar en groot als bijv. een 1960TV kast. Zag op de site van eric van de haar dat die fatbottom toch wel 1100 euro was. Dit is genoeg geld iig.

BramVersteeg
21 januari 2005, 15:30
Ik heb vorige week bij Bram de VHT gehoord en dat was echt :o ! Super geluid. Heb er iig ook gas voor gekregen. Ben opzoek naar een 4x12 kast die niet te zwaar en groot als bijv. een 1960TV kast. Zag op de site van eric van de haar dat die fatbottom toch wel 1100 euro was. Dit is genoeg geld iig.

Hey Wim,
leuk om te horen dat je de kast mooi vond. En je hebt pas een paar nootjes gehoord 8-) . Wacht maar tot ik in drop D een razende riff speel :razz: . Ik heb erg veel geluk gehad dat ik de mijne voor 750 kon bemachtigen. 1100 is ie bij jukebox ook(wilde ik hem eerst kopen). Het is erg veel geld voor een cab maar hij is het het wel waard :wink: .
En voor het gewicht moet je het zeker niet laten. Ik wist niet wat ik voelde toen ik m optilde, ik wat een ENGL gewend.

D3nnis
21 januari 2005, 17:24
Wat ook leuke kasten zijn, zijn de speakerkasten van hughes & kettner, van de oude triamp serie (TC412), de achterkant is daarbij verlijmd met de zijkanten; kennelijk maakt dat wel wat verschil in geluid met een standaard marshall kast constructie; de H&K klinkt behoorlijk strak in het laag...
Heb hierin overigens geen keiharde vergelijkingstest, want in mn marshall kast zitten andere speakers.....maar als je zo'n kast tegenkomt..probeer die ook eens uit :wink:

up-guitarman
22 januari 2005, 17:25
doe jezelf een plezier en check De V30 van marshall of de greenback uitvoering. Die schelle jcm900 kast verbleekt dan... voor funky rock shit (and i quote ;)al helemaal.

Is het verschil echt ZOOO groot ?????
En wat is het verschil juist ???

Greetz

guhlenn
25 januari 2005, 09:43
nee tuurlijk is het verschil niet ZOOO groot. WE zijn hier wel op een gitaar site waar elke milimeter verbetering uitvergroot wordt tot de afstand amsterdam kaapstad. Maar als je een zeur bent (en dat ben ik...) dan is het verschil behoorlijk.

Negative K3 fan
25 januari 2005, 17:56
dat verschil is echt wel groot hoor...

AART
25 januari 2005, 18:18
die v30 kast echt zwaar beterb hoor, het schelle van de 900 is gelijk bijna helemaal weg...

up-guitarman
25 januari 2005, 19:01
Mja, mss iets voor ooit te doen, ma is geen prioriteit ...
Speel nog met yamaha over valvestate top dus eerst gaan voor een fender tele/mustang/jazzmaster/jaguar en voor een andere top en mss nog enkele pedaaltjes en dan mss ... :wink:

BramVersteeg
25 januari 2005, 23:10
dat verschil is echt wel groot hoor...

Het verschil zal wel groot zijn, maar de voicing van je amp zal er niet door veranderen. Volgens mij denken mensen dat soms nog wel eens (ik bedoel er niemand persoonlijk mee hoor). Het is maar net hoe het geluid van je amp uit de verf komt.

guhlenn
26 januari 2005, 09:34
hoe groot is het verschil dan? 1 cm, 2 cm? in dB scheelt het ook iets!

Marc Oblivian
26 januari 2005, 09:51
dat verschil is echt wel groot hoor...

Het verschil zal wel groot zijn, maar de voicing van je amp zal er niet door veranderen. Volgens mij denken mensen dat soms nog wel eens (ik bedoel er niemand persoonlijk mee hoor). Het is maar net hoe het geluid van je amp uit de verf komt.

Dat is inderdaad waar: de voicing van je amp verandert niet, maar het verschil in weergave is wel degelijk zeer merkbaar :)

pol
26 januari 2005, 10:58
het draait allemaal om de juiste combinatie vinden en wat je zoekt van geluid. Ik denk dat ik binnenkort ook maar es naar beyers ga testen, of er moet es een ampmeeting hier in de buurt komen waar ik op wat andere boxen kan spelen.
boxen die ik al gehad heb tot nu toe : -marshall 1960a (te schel) marshall 1960BV (prima cab, geeft wat mee, niet al te stijf), -
marshall met ouwe greenbacks( weinig laag, wel heel open van sound), mesa rectocab (nogal bassig, hele zware sound, zou em gehouden hebben moest die niet zoveel wegen)
diezel cab met eminence speakers : prima cab, heel strak laag, misschien iets te stijf, blijft heel zuiver gaan op hoge volumes.
Engl vintage heb ik ook es getest in een winkel, die klonk ook niet slecht.
zat in de buurt van de mesa maar was trakker.

De enige cab die ik echt niet goed vond was die 1960A, en die met greenbacks vond ik niet dik genoeg klinken.

Negative K3 fan
26 januari 2005, 16:08
het verandert de oicing niet, maar ik ben wel van mening dat verschillende cabs meer je geluid veranderen dan verscillende high gain versterkers. meer verschil door cab dan door amp. Ook kunnen dezelfde speakes in andere kasten meer verschil maken dan dezelfde kasten met andere speakers.