PDA

View Full Version : Een aangename verassing



prs
17 januari 2005, 23:30
Een aantal maanden geleden kocht ik bij de lokale boomzagerij een hele "log" (stuk van een boomstam ongeveer 1,5 meter) Europees esdoorn. Ik sprak met de eigenaar over mijn zelfbouwplannen en hij was meteen enthousiast en wilde graag helpen. Aangezien het mijn eerste project is wilde ik nog niet al te veel geld investeren in goed hout. Hij zei dat hij nog wel een reststuk (log) Europees esdoorn voor me had.
Ik mocht die hele log hebben voor 8 euro!!! Ja je leest het goed 8 euro.
Nu heb ik het een tijdje laten liggen en vandaag ben ik het hout voor de body gaan laten vlakken. En toen kon ik mijn ogen niet geloven. Onder de vieze donkere laag hout (die nu met vlakken was afgeschuurd) kwam een stuk gevlamd esdoorn tevoorschijn. Op beide stukken (waarvan ik de breedte verlijm) zit nu dus een fantastische vlam. En dat voor 8 euro!! Geweldig!

Nu heb ik nog een vraag stel hem maar meteen in dit topic dat kan best. Ik ben dus bezig met de bouw van een telecaster, maar wel nog in een vroeg stadium. Nu wil ik de gitaar graag zo finishen als op onderstaande foto (ook een gevlamde slagplaat en dergelijke). Maar ik wil graag "precies" de kleur hebben als op onderstaande foto. Dus het hout van de body licht geel (tenminste zo lijkt het) en de slagplaat een tint donkerder.
Wie weet hoe ik deze kleur kan krijgen??

Bedankt alvast....

http://server2.uploadit.org/files/janjaapje-slaglaathouttele.jpg

birt
17 januari 2005, 23:33
ik wete het niet maar dat is wel een heeel mooie tele :o

prs
17 januari 2005, 23:36
ik wete het niet maar dat is wel een heeel mooie tele :o

Inderdaad, zo wil ik hem ook heel graag (Dream on, dream on...)

Mijn hoop is ook op Fred Dons gevestigd.....hoop dat hij het antwoord weet...

Javaca
18 januari 2005, 00:43
Waar zit die zagerij? :P

Ik hoorde dat er in nieuwegein een zagerij zit die esdoorn verkoopt, Verder ben ik ze nog niet tegengekomen op de AF na.

prs
18 januari 2005, 09:13
Ik ben in Ubachsberg geweest. Dat is een dorp in de buurt van Valkenburg/Maastricht (Zuid-Limburg). Ik ga er binnenkort terug om nog een fineerlaag gevlamd esdoorn te halen voor de slagplaat...

.ChiefRebelAngel.
18 januari 2005, 12:24
toen ik de titel las dacht ik dat je het hout in de haard had gegooid...

fred dons
18 januari 2005, 16:37
de tele ziet er naturel gelakt uit maar als je je maple iets geler wilt dan
kun je hem met amber stain van Stew mac tinten
de amber stain is water verdunbaar en kun je echt mooi van donker amber naar "vergeeld"krijgen naarmate je meer water toevoegt
(daarna natuurlijk aflakken met een blanke lak)

je kunt ook proberen met Clou waterbeits omdat dat in nederland makkelijk verkrijgbaar is alleen zul je dan moeten gaan mengen met hun Eiken kleur en fel geel (en dat dan weer verder verdunnen met water) Nadeel is van de Clou is dat de kleur heel flauw wordt als je hem verdund
(hoewel dat ook weer afhankelijk is van het stuk esdoorn dat je hebt, sommige stukken krijgen een bijna zalmroze kleur, sommige worden geel en anderen blijven gewoon naturel bij het lakken met blanke lak. Je kunt dit uittesten door een stukje hout even te bevochtigen.)

prs
18 januari 2005, 19:51
Bedankt, als ik in de stadium van het finishen ben dan zal ik eens kijken hoe ik het ga doen. In ieder geval bedankt voor jou/jullie reacties!!

iam
18 januari 2005, 20:03
heb je geen foto's van je mooi stuk hout?

prs
18 januari 2005, 22:14
Heb geen digitale camera, dus dat is wel heel jammer..... :(

Nog even een vraagje:
Wat is een goede blanke lak om mijn esdoorn hals mee te lakken? Liefst een merk dat goed verkrijgbaar is...

fred dons
19 januari 2005, 07:30
2e keus mototip acryl lakverkrijgbaar bij de autohandel
1e keus cellulose verkrijgbaar bij vox humana (ik weet alleen niet of zij
het in spuitbussen verkopen, anders kun je het met een kwast doen alleen moet je daarna wat meer schuren)

chennie
19 januari 2005, 07:40
vox heeft grondlak en aflak, cellulose in spuitbussen, 17 euro ongeveer.
Best duur vergeleken met een potje wat je erop moet smeren.
Zij mengen het in een bus, dus wanneer je een verfmenger/busmenger kan vinden ben je goedkoper uit.

eng elfjuh
3 februari 2005, 21:36
Hoeveel betaal je bij hem voor een stukje fineer prs?
ook t elfjuh moet op de kleintjes letten :razz:

prs
3 februari 2005, 23:19
Ik ga morgen een fineerlaag halen voor een slagplaat (als hij dit kan leveren)....dus ik zal het morgen laten weten....

fred dons
4 februari 2005, 07:21
finneer is op zich niet zo duur, je koopt het alleen per strekende meter

waardoor het kan oplopen
(birdseye 5A kost zo'n 40 euro en dan heb je 40 cm breed en 2 meter lang)

prs
4 februari 2005, 18:06
Ben vandaag dus geweest en hij had geen fineerlagen. Zij zagen hout alleen maar in 42 cm of 23 cm dikte.
Nu wist ik dat een houtbewerkingsbedrijf bij mij in de buurt dat wel kon maken van zo'n stuk (dikte moest ongeveer 2 mm worden).
Dus ik kocht een prachtig stuk gevlamd esdoorn van 22 lang bij 30 breed. Ik kocht het stukje voor 3 euro (wederom prachtige prijs).
Nu ging ik naar het houtbewerkingsbedrijf toe vroeg of ze er strookjes van 2 mm van konden maken. Nu kon de machine dat pas doen als de lengte minimaal 50 cm was. Dat was dus wel een domper.
Nu heeft de boomzagerij vakantie maar daarna ga ik van datzelfde log de rest van die plank halen. Meer dan een meter is dat. Dat ga ik terug laten brengen tot 2 mm (een paar stroken van een meter van 2 mm als dat gaat). Zo kan ik dan het stuk met de mooiste vlam eruitkiezen.

Verder heb ik vandaag echt een dag gehad met allemaal meevallers, dus dit kan de pret niet drukken :-D !

prs
4 februari 2005, 18:07
dubbel

nickbongers
4 februari 2005, 18:45
ok waar woon je en hoe heet die houthandel? :D

prs
5 februari 2005, 20:55
Daemen in Ubaghsberg (in de buurt van Heerlen/Maastricht).
Maar laat ik wel erbij zeggen. Je krijgt een volledig onbewerkte plank. Je krijgt hem dus vuil aangeleverd en vaak ook nog scheef. Als je dit laat vlakken is de viezigheid eraf (dan is hij min of meer geschuurd) en is de plank ook recht. Dus bewerkingskosten krijg je wel nog erbij (en daar bewerken ze niks. Je kunt het stuk aanwijzen en dat zagen ze voor je). Ook is het allemaal europees hout wat ze daar hebben dus Amerikaanse soorten vind je er niet.
Als ze in een hele drukke periode zitten (zoals gisteren) is het echt een hectiek daar en kunnen ze nog wel eens onvriendelijk overkomen. Maar na even aandringen krijg je het wel geregeld.
Verder is het ook geen garantie dat jij het hout ook zo goedkoop krijgt. Een kennis van mij heeft er een stuk linde gehaald van 30 bij 45 en 4,2 cm dik (niet voor gitaarbouw overigens) en die moest 35 euro betalen.
Ik zou zeggen; als het niet te ver reizen voor je is moet je deze zaak zeker eens bezoeken.

Ps: Komende week gesloten i.v.m. carnaval

prs
5 februari 2005, 20:56
Vandaag bood mij overigens iemand aan om van mijn plank gevlamd esdoorn allemaal 2mm stukken te maken met een volledig instelbare cirkelzaag en lintzaag en ze vervolgens mooi recht te schuren. Volledig gratis!
Dus dat is waarschijnlijk ook weer geregeld.


(Ow ja, en ik heb de clou waterbeits gevonden)