PDA

View Full Version : Fender Bassman 10



Lucluc
17 januari 2005, 21:43
Bij gebruik voor gitaar zou ik de achterkant eens willen verwijderen. Ik weet alleen niet of dat kan.

De speakers zitten aan de voorkant vastgeschroefd en dat kun je zien als je het doek van het klitteband lostrekt. Dan zou ik de baffle aan de voorkant kunnen losschroeven en kijken of ik dan de achterkant ook met schroeven kan losdraaien. Ik denk dat het kan, omdat de tolex aan de achterkant ook niet doorloopt, maar onderbroken wordt op de hoeken. Er zitten dus geen schroeven aan de achterkant; waarschijnlijk wel binnenin om het zaakje vast te houden.

Heeft iemand dit al eens geprobeerd met een Bassman 10? Of misschien bij een soortgelijk ding, zoals een Studio Bass?

Voor gitaar lijkt mij een open achterkant beter, of dat komt omdat ik daar nu eenmaal aan gewend ben.

Klinkt overigens al behoorlijk goed, die Bassman 10! Het is de 50w versie met mastervolume. Lekker crunchie! Speakers lijken mij ook niet onaardig.

JL

Al
17 januari 2005, 21:49
Bij gebruik voor gitaar zou ik de achterkant eens willen verwijderen. Ik weet alleen niet of dat kan. JL

Ik heb een soortgelijke front loaded fender kast --> achterkant verlijmd.....

Al

matto
18 januari 2005, 14:02
Ik heb zo'n kast verbouwd naar 1x15 luidsprekerkast. ( het chassis is indertijd verbouwd tot gitaar versterker, de lege kast heb ik toen gekregen). de achterkant zit volledig vastgelijmd.
Ik vind een open kast wel "beter" klinken , maar dat is voor iedereen natuurlijk weer anders.
De kast is overigens van massief hout (grenen?)
Ik heb de achterkant geopend door er een gat in te zagen met een Dumble achtige vorm.
De tolex bekleding heb ik er weer ingeplakt en je zou haast denken dat het gat er altijd al heeft gezeten.
Ik zal eens even een keer een foto maken.

Lucluc
18 januari 2005, 15:57
Matto, dat klinkt als een prima optie! Was het van een Studio Bass, of van een Bassman 10?

matto
18 januari 2005, 23:41
Het was een Bassman ten, ik heb de hoogte aangepast en in het front heb ik een nieuwe spaanplaat baffle gezet.
Ik gebruik de kast als aanvulling bij mijn comboversterkers
http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=1726176&key=EUUFHY3G

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=1726178&key=E4GAXM7M

Lucluc
19 januari 2005, 13:16
Okee, dat ziet er erg goed uit! Ik ga denk ik van het weekend eens proberen of ik de baffle eraf kan halen. De 4 x 10'' setup vind ik wel aardig en de speakers klinken ook goed. Eens kijken of die nog origineel zijn.