PDA

View Full Version : strato of telecaster



deedee
17 januari 2005, 20:37
:???: mss is t niet zo'n intelligente vraag ofzo, maar wat is het voornaamste verschil tussen een fender telecaster en een stratocaster, :???: ik speel nu nog niet zo lang gitaar, maar doe de laatste tijd nix anders en ben op zoek naar de perfecte gitaar. wanneer kan je het beste voor welke van de 2 kiezen of is het puur persoonlijk?

is het zo dat alle fenders een stratocaster of telecaster zijn? :???:

thanx

:lol: :evil: :wink:

Kasper
17 januari 2005, 20:51
Fender Stratocaster:

http://www.guitarbroker.com/7903.jpg


Fender Telecaster:

http://www.blackcreekguitars.com/1952-Fender-Telecaster-001.jpg

Maar naast deze maakt fender nog vele andere modellen.
En fender heeft heel wat andere merken onder zich zoals Charvel, Gretch, Guild, Jackson .. ookal zal je dit niet merken in hun modellen.

Een telecaster heeft een iets minder agressieve klank denk ik. Met een stratocaster kun je erg veel kanten op.
Maar hopelijk lul ik hier nu niet uit mijn nek, of krijg ik de helft van het forum achter mij aan :razz:

SilverFoo
17 januari 2005, 20:57
Nee hoor, je hebt gelijk :D

Een strat is inderdaad veel veelzijdiger dan een tele...

Neals
17 januari 2005, 22:06
Nee hoor, je hebt gelijk :D

Een strat is inderdaad veel veelzijdiger dan een tele...

De meest veelzijdige fender is een jazzmaster!!!

BartL
17 januari 2005, 22:08
...onderbouwing? :razz:

Neals
17 januari 2005, 22:12
Onderbouwing:

P90's: Smaken verschillen, maar na een aantal testrondes ben ik helemaal gek geworden op deze elementen. Imho veelzijdiger dan een hummie of single coil.

2 circuits: Zelf gebruik ik veel de volumeknop om een beetje clean met een crunch te mengen, een vaste instelling op een 2e circuit is in mijn geval ideaal!

Sound: Veel laag, veel treble, wat wil je nog meer!

Helaas ben ik een arme student en moet ik het voorlopig doen met een SZ320, waar overigens ook niks mis mee is!!!!

Negative K3 fan
17 januari 2005, 22:49
hoe vaak moet het nog worden herhaald

jazzmaster elementen zijn geen p90s en een jm is zeker niet de meest veelzijdige gitaar.

Punt
17 januari 2005, 23:49
De perfecte gitaar is een Gibson :-D

Bobbel
17 januari 2005, 23:56
De perfecte gitaar is een Gibson :-D

uhm nee... Fender :wink:

Orpheo
18 januari 2005, 00:08
De perfecte gitaar is een Gibson :-D

uhm nee... Fender :wink:

nee, allebei!

nee, niet eens....

Gibson, Fender, Jackson

die 3 zijn voor mij de 3 perfecte gitaren. voor ieder muzikale doel eentje.

jaywalker
18 januari 2005, 08:54
hoe vaak moet het nog worden herhaald

jazzmaster elementen zijn geen p90s en een jm is zeker niet de meest veelzijdige gitaar.

zeker waar.

Mijn lievelings gitaar is nu echt de jaguar, dat komt omdat ie lekker agressief kan klinken, maar ook een lekkere rauwe jazzsound in zich heeft. Combinatie is heerlijke jazzfunk. De jaguar "scheurt"ook wat lekkerder dan een strat, strat is niet echt een metal gitaar.

De strat is wel veeel veelzijdiger.

schwalbe
18 januari 2005, 09:32
:???: mss is t niet zo'n intelligente vraag ofzo, maar wat is het voornaamste verschil tussen een fender telecaster en een stratocaster, :???: ik speel nu nog niet zo lang gitaar, maar doe de laatste tijd nix anders en ben op zoek naar de perfecte gitaar. wanneer kan je het beste voor welke van de 2 kiezen of is het puur persoonlijk?

is het zo dat alle fenders een stratocaster of telecaster zijn? :???:

thanx

:lol: :evil: :wink:

Nee, niet alle Fenders zijn tele of strato, er zijn nog meer modellen. Kijk maar eens op www.fender.com.

verschillen tele/strato:
De tele is meer een slaggitaar en de strato meer een sologitaar. Dat betekent echter uiteraard niet dat je op een tele geen solo's kan spelen en op een strat geen akkoorden maar dit gaat meer over het algemene gevoel bij de gitaar. De strat heeft een tremolo, meer klankmogelijkheden door meer pickups, en een betere bereikbaarheid van de hoogste frets door de vorm van de body; hierdoor is hij gewoon meer een solo-gitaar. De tele is minder een solo-gitaar maar maakt dit 'gebrek' goed door meer karakter.

Neals
18 januari 2005, 09:44
Sorrie, zijn ook gewone singles zie ik net, maar toch, vind het desondanks toch erg coole gitaartjes, en staan ook zeker op mijn verlanglijst (en na wat sloopwerk er toch p90's in :D)

Dick Wolkendeck
18 januari 2005, 11:21
Hej, volgens mij zijn ze allebei net zo veelzijdig al jouw eigen fantasie. :) Jazz? 8-) Kan op allebei (bv Mike Stern op tele bij Miles Davis) Metal? :evil: Kan op allebei (Iron Maiden, Malmsteen, Mercyful Fate, Ritche Blackmore op strats en John5/Marilyn Manson en Devin Townsend op teles) Natuurlijk kan country :cool: op een telecaster (vaak) maar dat kan ook op een strat, luister maar naar de Hellecasters. En naar Mark Knopfler.

Dus... geen antwoord, behalve dan dat er verschil in geluid zit. Duh... Teles zijn vaak wat helderder en meer akoustisch kwa klank. Een strat is vaak wat vloeiender, warmer. Maar dit zijn slechts generalisaties. Tip voor een leuke middag: ga eens in een goede zaak teles en strats bespelen, en luisteren maar. Succes!

Ook leuk: tele met strat-hals en humbuckers. Heet geloof ik Tele Deluxe, of Tele Custom. Very cool.

telecastermaster
18 januari 2005, 12:04
Met een Tele kun je alles doen wat je met een Strat ook kunt doen, maar dan beter. Teles hebben namelijk iets wat strats niet hebben: SOUL. Of karakter zoals het in de posts hierboven genoemd werd. Anderen noemen het TWANG. Strats klinken gewoon zo standaard.
Het hals element van een Tele klinkt warmer en ronder dan welke strat ook. Er zijn er die er zelfs jazz mee spelen. Het brugelement snijdt altijd fantastisch door een mix met andere instruementen. Kortom: liever 2 geluiden die zich onderscheiden van het standaard single coil geluid dan 5 doorsnee geluiden. En die pook mis je je ook nooit als die er niet opzit. Fuck veelzijdigheid.

Het is iets harder werken op een Tele maar daar krijg je wel wat voor terug

dejohan
18 januari 2005, 12:34
jazzmaster elementen zijn geen p90s

Maar zijn P90 niet ook breed gewonden enkelspoels, zoals bij JM elementen? Of vergis ik mij?

musicmaniac
18 januari 2005, 17:45
Met een Tele kun je alles doen wat je met een Strat ook kunt doen, maar dan beter. Teles hebben namelijk iets wat strats niet hebben: SOUL. Of karakter zoals het in de posts hierboven genoemd werd. Anderen noemen het TWANG. Strats klinken gewoon zo standaard.
Het hals element van een Tele klinkt warmer en ronder dan welke strat ook. Er zijn er die er zelfs jazz mee spelen. Het brugelement snijdt altijd fantastisch door een mix met andere instruementen. Kortom: liever 2 geluiden die zich onderscheiden van het standaard single coil geluid dan 5 doorsnee geluiden. En die pook mis je je ook nooit als die er niet opzit. Fuck veelzijdigheid.

Het is iets harder werken op een Tele maar daar krijg je wel wat voor terug


Jeezz wat een hoop dom gelul in zo weinig zinnen ...

Jeee
18 januari 2005, 18:06
Met een Tele kun je alles doen wat je met een Strat ook kunt doen, maar dan beter. Teles hebben namelijk iets wat strats niet hebben: SOUL. Of karakter zoals het in de posts hierboven genoemd werd. Anderen noemen het TWANG. Strats klinken gewoon zo standaard.
Het hals element van een Tele klinkt warmer en ronder dan welke strat ook. Er zijn er die er zelfs jazz mee spelen. Het brugelement snijdt altijd fantastisch door een mix met andere instruementen. Kortom: liever 2 geluiden die zich onderscheiden van het standaard single coil geluid dan 5 doorsnee geluiden. En die pook mis je je ook nooit als die er niet opzit. Fuck veelzijdigheid.

Het is iets harder werken op een Tele maar daar krijg je wel wat voor terug


Jeezz wat een hoop dom gelul in zo weinig zinnen ...

Hmmzz ... er staan toch ook een hoop waarheden bij.

vulvasonic
18 januari 2005, 23:01
Ik heb een paar strats en een paar teles. Op grond van het feit dat stratocasters 3 elementen hebben en de tele slechts 2, zou je kunnen afleiden dat een strat veelzijdiger is. Ik heb zelf echter andere ervaringen. De stratocaster heeft een transparanter geluid dan de telecaster die wat directer klinkt. De telecaster laat zich, althans voor de manier waarop ik gitaar speel, beter regelen. De volumeknoppen en de toneregelaars op de tele leveren een heleboel mooie geluiden op. Ik heb het gevoel dat de stratocaster zich minder makkelijk laat kleuren.

Maar goed, dat is denk ik een persoonlijk iets. Ik ken zat gitaristen die de regelaars op hun strat voortdurend gebruiken en ze slagen er daarbij steevast in een schitterend geluid neer te zetten. Bij mij staan de knoppen op de strat altijd volledig open. Mijn persoonlijke voorkeur gaat daarom uit naar de klank van de telecaster.

De strat is echter wel een plank die altijd goed voelt. Ik ken geen andere gitaar die zo comfortabel speelt als de strat. Het ding hangt gewoon altijd perfect. En als je 'm zittend bespeelt, valt ie ook precies goed.
Maar goed, dat kan ook een kwestie zijn van mijn eigen anatomische mismaaktheden.... :D

Uiteindelijk zul je het gewoon zelf moeten uitproberen. Ga niet over 1 nacht ijs. De prijzen zijn ongeveer gelijk en iedere muziekzaak heeft er minimaal 2016 hangen (bij wijze van spreken dan).


Succes!

deedee
19 januari 2005, 21:31
heey vulvasonic,
als je antwoord doe je huiswerk iets beter, sorry hoor, maar ken je de american series strat HH? de naam zegt ut al, 2 pickups :-D :-D :-D

vulvasonic
19 januari 2005, 21:43
heey vulvasonic,
als je antwoord doe je huiswerk iets beter, sorry hoor, maar ken je de american series strat HH? de naam zegt ut al, 2 pickups :-D :-D :-D

Een strat zonder 3 single coils is als een lul zonder knop :wink:

Negative K3 fan
19 januari 2005, 21:49
jazzmaster elementen zijn geen p90s

Maar zijn P90 niet ook breed gewonden enkelspoels, zoals bij JM elementen? Of vergis ik mij?

compleet andere klank etc.

Neals
19 januari 2005, 23:28
Jazzmaster elementen zijn na wat nalezen op het net idd geen soapbars, maar wel iets dikker gewonden single coils.

deedee
22 januari 2005, 12:21
heey vulvasonic,
maar wel een lul die flink tekeer kan gaan!!!
wat moet je nou met 3 single-coils???
een gitaar moet goed beuken!!!
en gibson vind ik niet zo relaxt spelen als fender...
dus dan zit er niet veel anders op he!!?? :-D :-D :-D :-D :-D

Bluesbreaker
22 januari 2005, 12:26
en gibson vind ik niet zo relaxt spelen als fender...
dus dan zit er niet veel anders op he!!?? :-D :-D :-D :-D :-D

Er is meer onder de zon dan Gibson en Fender hoor, dus er zit best wat anders op....

schwalbe
22 januari 2005, 13:31
heey vulvasonic,
maar wel een lul die flink tekeer kan gaan!!!
wat moet je nou met 3 single-coils???
een gitaar moet goed beuken!!!
en gibson vind ik niet zo relaxt spelen als fender...
dus dan zit er niet veel anders op he!!?? :-D :-D :-D :-D :-D

Beuken associeer ik met tele noch strat.
Ik zou me niet blindstaren op fenders als ik wou beuken..

deedee
22 januari 2005, 21:53
en gibson vind ik niet zo relaxt spelen als fender...
dus dan zit er niet veel anders op he!!?? :-D :-D :-D :-D :-D

Er is meer onder de zon dan Gibson en Fender hoor, dus er zit best wat anders op....

ik kan moeilijk de hele lijst gitaarmerken op gaan noemen :razz:
maja als je t echt wilt..



ben je bij mij aan het verkeerde adres

matto
23 januari 2005, 00:30
musicmaniac


Jeezz wat een hoop dom gelul in zo weinig zinnen ...

zeker nog nooit op een telecaster gespeeld?:-D

maar wie is er in staat om de vraag die aan het begin werd gesteld te beantwoorden?
persoonlijke voorkeuren hebben we allemaal maar wie kan uitleggen wat het verschil is tussen een tele en een strat?

Bluesbreaker
23 januari 2005, 00:35
en gibson vind ik niet zo relaxt spelen als fender...
dus dan zit er niet veel anders op he!!?? :-D :-D :-D :-D :-D

Er is meer onder de zon dan Gibson en Fender hoor, dus er zit best wat anders op....

ik kan moeilijk de hele lijst gitaarmerken op gaan noemen :razz:
maja als je t echt wilt..



ben je bij mij aan het verkeerde adres

He gast, ik geef je gewoon een advies hoor....

Azrael
23 januari 2005, 11:16
De mooiste gitaarklank ter wereld komt van Mark Knopfler.........
Een strat is dus het mooiste :-D

gitaarwonder
23 januari 2005, 13:54
Ik heb een diego strato en telecaster. Ze bijten veel beter dan een gewone strat. Ze worden in de fabriek van Duesenberg gemaakt. Echt fijne dingen. Ooit steek ik er nog John Shur elementen in. Dan moet die echt vet worden. Misschien ook eens aan denken.

telecastermaster
24 januari 2005, 09:49
Hee gitaarwonder, waar koop je zo'n Diego Telecaster??