PDA

View Full Version : Microfoonkeuze



DarknessAwaits
17 januari 2005, 00:42
Aangezien ik net een mooi verhaaltje had, maar de server mij wederom weer in de steek liet houd ik het dit maal kort.

http://www.feedback.nl/nieuw/producten.php?departments_id=88&producttype=afdeling

Welke microfoon kan ik het beste nemen (<150 Euro) voor de opnames van akoestische gitaar? De Behringer B2 krijgt goede kritieken hier op het forum maar hoe zit het met de andere?]

En in hoeverre is een goedkoop mixertje van invloed (ik denk aan de Behringer UB1002).

Daniël_san
17 januari 2005, 15:58
Ik zou een BEhringer B2pro nemen. Je moet anders ff naar de mic test van bert k zoeken. Daar staan wat soundclips van microfoons.

DarknessAwaits
17 januari 2005, 17:35
Die had ik reeds beluisterd, maar daar staat eigenlijk alleen de Behringer als het gaat om de wat goedkopere mic's. Daarom wilde ik graag wat feedback over de anderen.

ReinoutV
17 januari 2005, 17:58
De Rode NT1000 is in de aanbieding van 413 voor 199 euro. Is dat misschien wat?

Daniël_san
17 januari 2005, 19:54
Of de NT3. Ik heb ook een NT3 en hij klinkt erguuuuuuuuuuug lijp. hij 159 pleuro. Maar als je wat beter zoekt kan je hem krijgen voor 140-150 pleuro.

bert k
17 januari 2005, 20:46
Ik las ook wat over Studio Projekts, dat zou ook goed moeten zijn, maar ik heb hem zelf nooit gehoord. Maar uiteindelijk komen ze allemaal uit China, uit dezelfde fabriek.
Ik ben zelf erg blij met mijn B2's van Behrenlul. :D

skanky
17 januari 2005, 21:51
Ik heb een Studio Projects C1 met een SP VTB-1 Preamp, klinkt ook heel erg goed voor niet al te veel geld.

Han S
17 januari 2005, 22:58
Ik heb ook een NT3 en dat is wel de helderst klinkende mic tot zover, niet lelijk of zo, maar wel heel erg veel hoog en hoogmidden.

De Studio projects C1 welke ik een paar dagen had klonk kil, koud en scherp, de B1 kost de helft en klinkt veel meer neutraal. Ik lees goede dingen over de C3 en de T3.

Van Behringer heb ik alleen de ECM8000, een enorme ruisbak, maar klinkt niet verkeerd. Ik heb ook een koptelefoonversterker van Behringer, maar daar blijf je koptelefoons mee wegblazen, dus die ligt voor oud vuil ergens in een hoek, kloteding!

Waar ik wel erg over tevreden ben is de MXLV69 Mogami en de V77S, beiden buizenmicrofoons uit China, errug mooi geluid.

guhlenn
18 januari 2005, 09:54
Han, waty heb je betaald voor de V69 (als ik vragen mag) , zoek nog een mooie mic voor m'n zangeres... Ze houdt nu van de AKG C2000 dus daar moet ik haar vanaf brengen (LOL)

Han S
18 januari 2005, 13:10
Voor de prijs welke ik heb betaald kun je hem nergens krijgen, ik heb voor de V69 en de V77 samen 450 euro betaald en ze zijn brandnieuw hoor.

Maar ik maak graag deals met goede mensen, bovendien heeft die pimp al erg veel aan me verkocht en dus verdiend.

De V69 en V77 zijn overigens uit productie.

DarknessAwaits
18 januari 2005, 23:50
Vandaag heb ik dus in de Feedback mijn slag geslagen. Na zeer veel moeite een verkoper weten te strikken, met veel emotie deelt hij mij mede dat ze de Behringer Pro 2 niet meer hebben. Wel de B1. Waarop ik antwoord dat ik daar dan even over na moet denken. Lurkent aan z'n bakkie koffie (ik ben schijnbaar niet interessant [lees: budgetgebonden] om zijn volledige aandacht te krijgen) zegt hij dat de B1 exact dezelfde eigenschappen heeft als de B2, maar alleen niet schakelbaar is.

Ik vraag hem of hij dat HEEL zeker weet, waarop hij antwoord met een volmondig "slurp, slurp, ja, slurp". De klantvriendelijkheid bij feedback is tot een nieuw niveau gebracht door deze behulpzame jongeman.

Ik neem de microfoon, zoek een leuk mixertje erbij (Phonic MU1002, mét blauw ledje), standaartje, kabeltje en verlaat de zaak zo'n 220 euro lichter.

Eenmaal thuis meteen de computer van z'n plaats gerukt (hij stond op oorhoogte naast de monitor, niet bepaald prettig om naar te luisteren noch handig voor opnames), en mijn kast onderging een lichte make-over. De computer staat nu dus op de grond, ingepakt in geluidsdempend materiaal.

Alle kabels aangesloten, mixertje uitgepakt alles gebruiksklaar gemaakt en tot mijn grote verbazig werkt het ook nog eens! Ik had me alleen niet kunnen voorstellen hoe ongelooflijk gevoelig de microfoon is, maar dat is zeker normaal? Al met al werkt het erg goed moet ik zeggen, ik heb snel een proefopnametje gemaakt (improvisatie in 3 min op tape).

Ben alleen een beetje ontevreden over de ruis die er op zit, dit komt waarschijnlijk door mijn geluidskaart (?), een enkele jaren oude SoundBlaster Live! Player 1024... Enkele tips daaromtrent zijn zeer welkom.

Verder heb ik nog een vraagje omtrent het afspelen van geluid op de computer. Als ik opneem dan gebruik ik mijn koptelefoon om te horen wat ik opneem, die zit in de speaker (line) out van mijn SoundBlaster, maar op deze manier heb ik dus onder normale omstandigheden geen geluid, dwz: niet over mn boxjes. Als ik nu vanaf de line out van mijn geluidskaart een snoertje doe naar een van de overgebleven sporen op de mixer dan kan ik de speakers én koptelefoon vervolgens weer op de resp. control room en phones van de mixer aansluiten, niet?

Maar dan komt nu het lastige gedeelte (althans voor mij): de computer maakt gebruik van die kleine stereojacks, en het moeten gescheiden mono jacks van het grotere formaat worden... zijn hier verloopstekkertjes voor of niet? Hier is een afbeelding van de gebruikte mixer: http://www.casalibertella.com.ar/phonic_mu1002_gde.jpg

Dan rest mij slechts nog 1 ding en dat is de link naar de proefopname:
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/demix.mp3

Azrael
18 januari 2005, 23:58
Klinkt lekker die proefopname. Prima microfoon!

DarknessAwaits
19 januari 2005, 00:28
Dank je! Heeft iemand nog een suggestie hoe ik zowel mijn pc speakers als mijn koptelefoon kan aansturen met deze mixer?

bert k
19 januari 2005, 09:55
Das makkelijk. Je steekt je kopto in Phones, en je PC speakers in Mains.
En die verloopstekkertjes bestaan inderdaad, die zijn wel overal te koop.

B1 is een toffe mic. Alleen niet instelbaar op omni (rondom gevoelig) maar je komt een heel end ermee.

DarknessAwaits
19 januari 2005, 14:16
Das makkelijk. Je steekt je kopto in Phones, en je PC speakers in Mains.
En die verloopstekkertjes bestaan inderdaad, die zijn wel overal te koop.

B1 is een toffe mic. Alleen niet instelbaar op omni (rondom gevoelig) maar je komt een heel end ermee.

Omni had ik ook totaal niet nodig, hij is echt alleen maar voor akoestische gitaar. Maar er zijn dus verloopstekkertjes van 2 x mono 6mm jack naar 1 x stereo 3,5mm female? Ik zal vanmiddag eens gaan zoeken.

ReinoutV
19 januari 2005, 15:23
Ik heb ook een Phonic: speakers aangeloten op Control Room out, de koptelefoon op phones, en recorden met (eerder) rec out (tulp) of (nu dus) main out (jack). Je kunt dan je opname volume met de main fader regelen en je afluistervolume met de ctrl room pot. Tussen mijn mixer en mijn speakers zit nog een versterker, die ik uit kan zetten als ik alleen koptelefoon wil horen.

Kheb eerder ook een Sound Blaster Audigy gehad, veel kraak en ruis. Heb nu een M-Audio Delta 44 (ook in de aanbieding bij Feedback), bevalt veel beter. Heb je geen 4in/4uit nodig kan je ook denken aan de Audiophile, maar die ken ik verder niet. Succes!

DarknessAwaits
19 januari 2005, 23:56
Maar hoe heb je je speakers dan aangesloten? Ik kon nml. hier (omg. Goeree Overflakkee [eiland onder Rotterdam]) nergens een goed verloopstukje krijgen.

bert k
20 januari 2005, 10:36
Ja, als je geen passende snoertjes en stekkertjes hebt lukt het nooit natuurlijk.

DarknessAwaits
20 januari 2005, 11:18
Nee, dat lijkt me ook logish. Nog een suggestie (omg. Rotterdam)?

Han S
20 januari 2005, 12:21
Als je interesse hebt, hier is een discussie over de Behringer B1:
http://www.homerecording.com/bbs/showthread.php?t=143557