PDA

View Full Version : gratis gitaar spelen



lars
21 juni 2002, 01:25
stelling:

mensen die op een samick/squire plank spelen zijn niet slim, iedereen kan op een gibson of fender oid spelen zonder extra kosten.

uitleg:
ga op een veilingsite of in advertenties op zoek naar een goede (relatief dure dus) gitaar maar met een prijsje waarvan je denkt dat ie zo laag is dat je em gemakkelijk voor meer of evenveel weer door kan verkopen ( bijvoorbeeld door betere uitleg bij de advertentie of een mooie foto erbij oid).
speel een jaar of 2 op die gitaar (goeie gitaren worden alleen maar meer waard) en verkoop em vervolgens weer

resultaat 2 jaar voor niks of zelfs met winst op een echte gitaar gespeelt.

waarom doet niet iedereen dit?!
(ja oke je moet wel een "begin kapitaal" hebben zeg maar dat kun je lenen)

Echoes
21 juni 2002, 09:32
tjah tis een idee...maar ik heb nog zo weinig verstand van gitaren, dat ik niet weet wanneer een 2e hands goed is, en wanneer niet. Tevens heb ik nog geen rijbewijs..dus kan ik niet altijd even makkelijk naar iemand toe gitaar uit te proberen.

goede reden? :smile:

owja ik heb ook een Squier, en ik ben er echt superblij mee...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Echoes op 2002-06-21 09:33 ]</font>

pimmetje
21 juni 2002, 10:32
Voor jou is dat misschien een fijne manier, maar ik moet er niet aan denken. Als ik een gitaar koop, dan is-ie voor 't leven.

Ik ga er sowieso ff mee aan 't werk totdat 't beestje precies zo staat, zoals ik 'm fijn vind spelen. Dat schept al een band. Sommige gitaren worden door een betere soortgenoot vervangen, maar dan kan je in de oude variant soms weer experimenteren met nieuwe elementen, evt hals of wat dan ook.

Ik moet er niet aan denken om een van m'n gitaren weg te moeten doen... ook al zit er twee jaar tussen.

Overigens... als je je beginkapitaal leent, dan moet je óf na 2 jaar een flinke winst maken (minimaal 100% om leningloos verder te kunnen) óf in twee jaar genoeg gespaard hebben voor zo'n gitaar. In ieder geval zou ik er dan voor kiezen om die gitaar meteen voor altijd te houden en de eventuele lening z.s.m. terug te betalen.

Bins
21 juni 2002, 11:15
Lenen...hou op man. Ik sta al tigduizend schuld bij de studiefinanciering en 1000,- rood bij de postbank. Ik vind het wel mooi geweest zo :smile:
Overigens zou ik nooit (meer) een 2e hands gitaar kopen. Dr is gewoon iets in een gitaar dat zegt dat ie gewoon "van jou" is. Ik weet niet, et is moeilijk uit te leggen. Net als dat je niet graag over de eerdere relaties van je vriendin hoort. (Oke, nu klinkt et een beetje ziek, maar ik kan het niet zo goed onder woorden brengen).
Anywayz, de moraal van mijn verhaal. Je moet nooit geld lenen om luxeartikelen van te kopen. Hooguit voor je huis/eten/opleiding. Anders krijg je er geheid problemen mee. Dus het advies van Lars is eigenlijk alleen leuk voor mensen die geld over hebben, maarja die kunnen die plank gewoon houden :grin:

BSB
21 juni 2002, 12:05
Helemaal met Lars eens. Als je het geld hebt en een beetje verstand van gitaren is zeker interessant om als het ware in een mooie waardevaste gitaar te beleggen. Je kan patsen met een super gitaar en je verdient er geheid meer mee dan nu op de beurs.

Kjiratsiekoedel
21 juni 2002, 12:38
Economisch wonder :grin:

Als je gratis wilt spelen, dan kan je ook altijd naar een muziekwinkel gaan om te spelen :razz:

Of je steelt een gitaar :eek:

Dila
21 juni 2002, 14:15
haha de echte handelsgeest... ik ben toch echt heel blij met m'n squier hoor... niks mis mee

Kim Wilson
21 juni 2002, 14:24
Je kunt ook overal waar je een gitaar ziet (bij vrienden, op podia) vragen of je ook ff een stukkie mag spelen :grin:.

Braindead
21 juni 2002, 15:33
Nou ik heb toch mijn bedenkingen bij dat verhaal. Kijk dat gitaren de laatste jaren duurder zijn geworden wil niet zeggen dat als je nu een gitaar koopt die over een jaar of twee nog meer waard is geworden. Deels hangen prijzen ook samen met de economie en bijv de dollarkoers, die overigens de laatste tijd flink aan het zakken is. Kijk bijv. ook eens naar de huizenprijzen die gaan ook langzaam weer naar beneden. Het is echt niet zo dat dat allemaal maar eindeloos blijft stijgen.
Neemt niet weg dat een goede 2 de handse gitaar soms een goed alternatief is.

Neals
21 juni 2002, 19:28
Op 2002-06-21 12:05, schreef BSB:
Helemaal met Lars eens. Als je het geld hebt en een beetje verstand van gitaren is zeker interessant om als het ware in een mooie waardevaste gitaar te beleggen. Je kan patsen met een super gitaar en je verdient er geheid meer mee dan nu op de beurs.


hmmz, je gitaar praat volgens mij niet over eerdere relaties, tenzij zij flink afgeragd is uiteraard, dan heb je een klaagzang door de elementen over hoe zij misbruikt is.

lars
21 juni 2002, 20:33
ik wou dat de huizenprijzen zakte, echt niet dus! de gitaarprijsen iig zeer zeker niet

maar wat ik bedoel is, stel, een nieuwe lespaul standaard kost nieuw wat? 2200 ofzo?
nou bied een of andere aap er op marktplaats een aan voor 1300. als je die dan koopt en em over 3 jaar weer verkoopt (dan kost een neiwue standaard al gauw 2500) dan krijg je er echt nooit minder dan 1300 voor terug toch? dus dan heb je 2 jaar voor niks op een erg goeie dure gitaar gespeeld. en als je dan weer wat anders wil, herhaal je hetzelfde geintje weer.

oke, je moet wat geld hebben dat je in die 2 jaar niet perse nodig hebt maar als je dat niet hebt kun je er ook geen kopen in een winkel toch?

en wat dat band scheppen betreft.... nee heb ik totaal niet, maar dat is persoonlijk.

ik heb ondertussen al een hele zooi gitaren "gehad" afgelopen jaar 13 geloof ik. en in dat jaar heb ik met versterkers en pendalen erbij zo'n 50% winst gemaakt. nog nooit iets verkocht voor minder dan dat ik er zelf voor heb betaald. en om nou te zeggen dat ik er zoveel verstand van heb... in het begin zeker niet.

maar goed ieder zijn eigen manieren.
ik bedoelte dat trouwens niet lullig tegenover mensen met squires enzo.

ladi dadi



Op 2002-06-21 15:33, schreef Braindead:
Nou ik heb toch mijn bedenkingen bij dat verhaal. Kijk dat gitaren de laatste jaren duurder zijn geworden wil niet zeggen dat als je nu een gitaar koopt die over een jaar of twee nog meer waard is geworden. Deels hangen prijzen ook samen met de economie en bijv de dollarkoers, die overigens de laatste tijd flink aan het zakken is. Kijk bijv. ook eens naar de huizenprijzen die gaan ook langzaam weer naar beneden. Het is echt niet zo dat dat allemaal maar eindeloos blijft stijgen.
Neemt niet weg dat een goede 2 de handse gitaar soms een goed alternatief is.

Ic3gl0vE
23 juni 2002, 18:11
maar toen ik begon met gitaar spelen had ik er geen idee van dat geen enkele gitaar hetzelfde klinkt en wat nou een goed merk is en wat niet. ik dacht alleen dat hoe duurder de gitaar zou zijn, hoe beter 'ie zou spelen (sooooooooooooooooooooooo untrue! :smile:)
en het is soowisoow leuk om een extra gitaartje zoals een samick ofzo aan de muur te hebben (of kapot te rossen :grin:)

Phizer
23 juni 2002, 18:53
hmm eigenlijk vind ik dat zonde van het geld iceglove, kan je beter een andere keer een extra dure kopen

Ic3gl0vE
23 juni 2002, 18:55
zonde van het geld om een goedkoop gitaartje aan de muur te hebben?
goedkoop gitaartje = minder dan €100

beetje schilderij kost al snel meer :smile:

kapot rossen is wel zonde jah

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ic3gl0vE op 2002-06-23 18:55 ]</font>

Yorrit
23 juni 2002, 23:45
Beleggen in gitaren, helemaal zo gek nog niet. als je de poen ervoor hebt :smile:. maarja, tkan wel. sommige mensen doen het met huizen, of met kunst. dus waarom kunnen gitaren niet?

alhambra
24 juni 2002, 09:50
Ben het wel met Lars eens als je goed de verschillende sites in de gaten houd en je een beetje van prijzen weet dan kan je echt zo af en toe een leuke deal maken. Ben is ff nagegaan wat ik nu heb en wat ik ervoor betaald heb, een lijstje:

Koch eindtrap plus een kitty hawk buizenbak 200 euro.
Kitty Hawk geruild voor een Koch 2x12 cabinet.
Hamer Slammer geruild tegen oude pc die ik weer gratis had gekregen.
Cort S-2600 (nieuw prijs 400 euro) gekocht voore 175 euro met koffer en echt helemaal als nieuw.
Framus acc gitaar, gratis van (erg aardige :grin: )collega.
Art sxg2000 effektenbak (met floorboard en flightcase) ook weer door ruil met 2 oudere pc's en ander pc spul, welke ik ook weer gratis heb gekregen (ik werk in dat spul dus da's dan weer mijn voordeel).
1 semi/acc gitaar, gewoon gekocht 200 euro.
Koch ax1500 ook gewoon gekocht 250 euro.
Dus alles bij elkaar zo'n 850 euro uitgegeven en ik heb het nu dus aardig voor elkaar. Zoek nu nog een leuk combo-tje en een drumcomputer en dan heb ik wel zo'n beetje wat ik wil. NU NOG LEREN GITAAR SPELEN.

Sjesus wat een oninteressant verhaal maarja kep niks te doen vandaar duzzz.

guvnor
24 juni 2002, 11:39
Ehhh gratis? Dus je koopt een dure gitaar en na 2 jaar verkoop je hem zonder verlies. En dan? Stop je dan? Waarschijnlijk niet en koop je dus weer een gitaar voor veel geld om hem later weer weg te doen. Zo blijf je bezig en is jouw portemonnee nog steeds zo'n 1300 Euro lichter en dat blijft zo zolang je gitaar blijft spelen. Je speelt dus niet echt gratis, sterker nog, het kost je een klein kapitaal. Het enige voordeel is dat je steeds op een andere (goede) gitaar speelt.

Nee, nix voor mij. Ik heb nu ook geen dure gitaar (al heeft ze straks na alle upgrades toch een bak geld gekost) maar het is MIJN gitaar. Alle krasjes heb ik gemaakt, door mij klinkt ze zoals ze klinkt, ze laat me nooit in de steek en daarom verzorg ik haar goed. Na de komende upgrade (pickups)gaat ze weer beter klinken en dan nog kost ze maar de helft van een echte Gibson.

Ik koop dus liever een gitaar die in kwaliteit kan groeien. Een goede basis voor relatief weinig geld die ik later naar hartelust kan upgraden zodra de portemonnee het toelaat. Intussen geniet ik van mijn gitaar en droom van de volgende upgrade...

Gratis gitaarspelen....tja, als je rijke familieleden hebt.