PDA

View Full Version : Omkeringen



alexgit
16 januari 2005, 22:29
Hee, ik had een vraagje.
Ik ben al een tijdje hard bezig om de basistechnieken van het jazzgitaarspel onder de knie te krijgen.
Dit lukt aardig, de vingerzettingen voor de meest gebruikte akkoorden, dominant 7, majeur 7, mineur 7, 13, 6 en mol5 akkoorden ken ik ondertussen (dus zonder een kwint onderin (het zgn powerchord)).
Nu speel ik in een jazzbandje samen met een pianist en het valt me op dat het nu helemaal niet meer noodzakelijk is voor mij om de basnoot te spelen, tenminste niet als laagste noot. Daarom bestaan er (naar mijn mening) omkeringen, deze omkeringen heb ik inmiddels allemaal uitgezocht, maar de grote vraag is nu: hoe leer ik deze omkeringen snel toe te passen in verschillende posities (in jazzstandards bijvoorbeeld), want ik ken ze wel, maar moet lang nadenken over de positie.
Alvast hartelijk dank!

ReinoutV
16 januari 2005, 23:11
Je beantwoord eigenlijk je eigen vraag al. Je kent de omkeringen al wel, maar nog niet snel genoeg. Het enige dat dan werkt is veel oefenen. Veel liedjes spelen in verschillende posities en jezelf dwingen in die positie te blijven. De standaard vi ii V I tjes zal je dan snel genoeg in alle posities weten te vinden. Zorg ook dat je inzicht krijgt in wat je speelt. Dat je van iedere noot die je in een omkering speelt weet welke functie deze binnen het akkoord heeft. Je kunt dan makkelijker variaties op die grepen maken (b/#5, b/#9, dat soort ongein). Veel spelen is het enige dat helpt.

sneez0r
17 januari 2005, 16:37
Valt weinig meer aan toe te voegen.

Een oefening: pak een bepaalde voicing waar je moeite mee hebt. Bijvoorbeeld een specifieke m7b5-voicing. Begin bij C (dus Cm7b5) en speel dezelfde voicing de kwintencirkel rond. (Cm7b5, Gm7b5, Dm7b5, Am7b5, etc.) Daarna omgekeerd: in kwarten omhoog. (Cm7b5, Fm7b5, Bbm7b5, etc.)
Iets anders: Een bepaald akkoord in zoveel mogelijk inversies (maar niet veel meer dan vijf) spelen. Weer de kwinten- of kwartencirkel door.
Of: één grondtoon kiezen en écht zoveel mogelijk akkoorden/voicings daarop bedenken.

Natuurlijk langzaam beginnen, ook goed op klank en ritme letten, en langzaam het tempo verhogen.

O ja: probeer in tunes bij je ii-V-I's steeds de terts naar de septime te voeren en de septime naar de terts. Als de grondtonen in secundes bewegen (stapsgewijs), alle akkoordtonen parallel voeren. (Daar kan je je vrienden die compositieleer studeren flink mee plagen.) 1 naar 1, 3 naar 3, 5 naar 5, etc.


Bij
Em7 - A7 - Dmaj7 - Em7
d - cis - cis - d
g - g - fis - g
Kijk maar hoe weinig beweging nodig is!