PDA

View Full Version : aanslag, hoe??



belg
16 januari 2005, 20:58
Ik pick al een aardig end in de rondte, veelal counry-blues. Heb geen les.
Hier mijn vraag, ik heb wel eens het idee dat ik mezelf een hele foute re.hand techniek aan het aanleren ben....

Ik gebruik drie vingers, wijs ,middel en ring en dat mag schijnt het wel ( is klassiek toch?). Maar ik gebruik ook alleen 'up-strokes'van deze vingers. Is dat wel okay, ik kan dus eig. niet met mijn nagels spelen, deze 'zitten ad achterkant' van de snaar die ik wil aanslaan.

Jongens en meisjes, help me 's ff uit de brand, wat doe ik fout??
bij voorbaat dank...

Buzz
26 januari 2005, 16:36
:???: zitten jouw nagels aan de handpalmzijde dan? :???:

Floris1984
26 januari 2005, 17:11
Je bedoelt dat je met je duim 'downstrokes' maakt en met je vingers 'upstrokes', dat is heel normaal. Het is mij niet bekend dat je het anders moet doen... dat is alleen als je een plectrum gebruikt.

Brianmayrulezzz
26 januari 2005, 17:34
en een eigen techniek kan ook heel goed uitpakken, kijk maar naar Mark Knopfler!

Picker
26 januari 2005, 17:49
Ik ben mijn hele leven bestookt door mensen die zeiden dat als ik geen les zou nemen ik hele verkeerde dingen zou aanleren die ik later nooit meer zou kunnen afleren.

Nou, ik zal je wat vertellen. Ik speelde ruim dertig jaar met nagels en zonder duimplectrum, en nu speel ik met duimplectrum en zonder nagels! OK, het was een weekje doorbijten maar met enig doorzetten was het geen en-kel probleem.

Verder speelde ik ook al dertig jaar met een zwevende pink en duim + drie vingers op de snaren. In navolging van Tommy ben ik afgelopen zomer begonnen met pink op het bovenblad en duim + 2 vingers (middel en wijs). Het blijkt dan dat het leren spelen van nieuwe nummers op die manier helemaal niet moeilijker is dan normaal. Het spelen van nummers die je al kent met 2 vingers is inderdaad lastig, maar om nou te zeggen dat het onoverkomelijk is, nee hoor. Ik kan inmiddels allebei!

Dus al die doempraters hadden het in mijn geval mis. Als je goed gemotiveerd bent en er voor gaat dan lukt je alles. Als je bij gitaarspelen probeert de gemakkelijk weg te bewandelen ("alles in 1 keer goed aanleren") ben je sowieso verkeerd bezig volgens mij...

For what's worth...

Picker.

Kasper
26 januari 2005, 18:14
Je bedoelt dat je met je duim 'downstrokes' maakt en met je vingers 'upstrokes', dat is heel normaal. Het is mij niet bekend dat je het anders moet doen... dat is alleen als je een plectrum gebruikt.

Ik ben Blackbird van The Beatles aan het aanleren, en kon het al aardig spelen, maar ook puur met upstrokes (zonder nagels, want die zijn nog niet lang genoeg). Nu heb ik echter een filmpje staan van iemand die voordoet hoe dat liedje moet gespeeld worden, en die gebruikt ook nog een andere techniek voor sommige deeltjes van die song.
ipv de G en B snaar afzonderlijk (vlug) aan te slaan met zijn wijs en middenvinger, gebruikt hij enkel zijn wijsvinger (nagel) om die 2 snaren als het ware te 'strelen' in 1 downstroke.
In het begin vond ik het nogal raar, en vond ik mijn techniek beter, maar ik kreeg het nooit echt vloeiend genoeg klinken zoals de man in het filmpje (Of het originele). Met dat apart aanslaan merkte ik dat ik ook vlug al eens struikelde over mijn vingers.
Vandaag probeerde ik nog eens zijn techniek, en het klonk veel beter!

Je ziet maar, je eigen techniek kan je misschien goed vinden, maar door te oefenen en te kijken naar andere gitaristen kun je andere manieren aanleren om een stukje te spelen. Leer gewoon hetgeen voor jou het makkelijkst speelt, en het best klinkt.

belg
26 januari 2005, 18:57
Bedankt, denk toch dat ik eig. les moet.....Heb nl. niet bepaald talent dus het spelen gaat niet 'vanzelf'. een goed voorbeeld is dan toch wel belangrijk. verder veel blood sweat and tears.....

Floris1984
26 januari 2005, 19:21
Kasper, waar kan ik dat filmpje downloaden. Ik wil dat wel eens zien, het komt in eerste instantie redelijk vreemd over op mij, die techniek.

Kasper
26 januari 2005, 19:46
Kasper, waar kan ik dat filmpje downloaden. Ik wil dat wel eens zien, het komt in eerste instantie redelijk vreemd over op mij, die techniek.

Ik zal het uploaden.

iam
26 januari 2005, 19:51
ik heb dan weer geen probleem met afzonderlijk spelen... vind die techniek met de wijsvinger minder klinken (het lukt me dan ook niet)
noem me koppig :)

Kasper
26 januari 2005, 19:59
http://www.gvgb.be/TheBeatles-Blackbird.wmv

De kwaliteit is wel verlaagd van 70Mb naar 11Mb.

Floris1984
26 januari 2005, 20:33
Super, bedankt.

Dit maakt duidelijk waarover het gaat. Zo vreemd is het helemaal niet, tis maar net welk stuk je aan het spelen bent en welke sound daarbij hoort.

Ik dacht eerst dat bedoeld werd dat er persee bij elk stuk op die manier gespeeld moest worden ofzo.

Handig filmpje overigens, waar haal je zoiets vandaan als ik vragen mag?

Kasper
26 januari 2005, 21:13
Super, bedankt.

Dit maakt duidelijk waarover het gaat. Zo vreemd is het helemaal niet, tis maar net welk stuk je aan het spelen bent en welke sound daarbij hoort.

Ik dacht eerst dat bedoeld werd dat er persee bij elk stuk op die manier gespeeld moest worden ofzo.

Handig filmpje overigens, waar haal je zoiets vandaan als ik vragen mag?

Dat is eigenlijk khet enige filmpje dat ik heb dat een geheel liedje mooi uitlegt. De rest is meestal show-off-gedoe van de gitarist in questie, zoals Yngwie Malmsteen :roll:
Zo'n dingen vind je wel via BearShare of andere sharesoftware.