PDA

View Full Version : Help deze kneus!!



Evil ijsklontje
16 januari 2005, 16:27
Hallo allemaal!

Mijn eerste post op dit forum doet mijn wangen al blozen van schaamte :oops: Het probleem is namelijk dat ik een 21 jaar oude gast ben die al zijn hele leven geilt op gitaren maar er niks over weet, en (het ergste) het ook niet bespelen kan.
Toen ik veertien was kreeg ik van een neef een akoestische gitaar om het op te leren, een ibanez performance. Dus ik ging aan het oefenen. Na een paar weken kreeg ik de basisakoorden al vrij snel te pakken maar ik liep tegen een lullig probleem op. IK KON NIET AANSLAAN. En dan heb ik het niet over een ach-joh-dat-komt-wel-goed probleempje. Ik bleef na weken proberen zo motorisch gestoord als een zuid birmamese bergpelikaan. Ik gaf het op en leende mijn gitaar uit aan een vriend die het ook wel eens wilde proberen. Inmiddels speelt die eikel de sterren van de hemel en zit ik (stiekum) gefrustreerd thuis.
Een tijdje geleden moest ik noodgedwongen stoppen met mijn opleiding waaraan ik de laatste paar jaar druk bezig was. Werk is niet te vinden en eigelijk wil ik nog steeds niets liever dan gitaar leren spelen. Ik heb mijn gitaartje terug en ben weer begonnen met oefenen. Maar tot mijn verbazing is mijn motorische stoornis er na al die jaren nog steeds. Ik begrijp heel goed dat het gitaar leren spelen een martelgang is en dat je het enkel leert door veel te oefenen. Maar mijn vingers blijven achter elke snaar hangen, of ik nu enkele snaren probeer te bespelen of niet. Of ik nu een plectrum gebruik of niet...... alle tips over het (leren) aanslaan van de snaren zijn dus van harte welkom...

bij voorbaad dank van een verdrietig Evil ijsklontje :-(

AART
16 januari 2005, 17:21
sla rustig aan, probeer het eerst zonder iets te doen met je linker hand, en gebruik een plectrum, is makkelijker, zoek steun voor je arm op de klankkast, en leg desnoods je hand op de brug. vraag desnoods die vriend die wel kon spelen of hij het je kan leren...

Evil ijsklontje
16 januari 2005, 18:45
Dank je Aart. Ik ga dapper door met proberen :-D
Zodra ik vooruitgang boek schrijf ik het hier wel op. Het ZAL en MOET me lukken....

Toffe gozer
16 januari 2005, 19:07
Neem gitaarles Evil ijsklontje(grappige naam trouwens), een goede leraar kan precies vertellen wat je verkeert of juist goed doet . Iedereen kan gitaar leren spelen dus jij ook :) , jij bent gemotiveerd dus het zal zeker lukken

Succes

telecastermaster
17 januari 2005, 12:14
Neem gitaarles

+1

Seagull
17 januari 2005, 13:10
Gewoon rustig blijven oefenen. Het lukt je echt wel man. En bij tegenslagen gewoon keihard door gaan. It's gonna be allright

Succes

rodrigo
17 januari 2005, 14:27
Zeg gewoon dat het je 'eigen stijl' is. Wie weet zijn er dan wel gitaristen die het gaan overnemen!

Pilitev
17 januari 2005, 14:32
Neem eerst een dunne plectrum + zet deze er ff bij aan http://www.metronomeonline.com/, en begin dan gewoon alleen met downstrokes op elke tel van een 4/4 maat, dat moet toch wel lukken??? Daarna kan je met upstrokes beginnen en als je de feel een beetje hebt haal je er zo wel wat leuke ritmes uit

Azrael
17 januari 2005, 15:38
Ik zou in jou geval dan les nemen. En je nagels knippen wil helpen...........

Evil ijsklontje
17 januari 2005, 15:54
Hartelijk dank allemaal voor de reacties en tips. Helaas is er hier in mijn woonplaats geen winkel waar ik plectrums en snaren ofzo kan kopen. Maar morgen ga ik naar Den haag want ik mag lekker mijn studenten OV nog een paar weekjes gebruiken :razz: . Dan zal ik wat verschillende dunne plectrums kopen en daarmee aan de slag gaan. Les nemen bij een echte leraar zal er niet in zitten ben ik bang want daar ben ik net iets te armlastig voor. Maar dat geeft niet..het is altijd stoer te kunnen zeggen dat je het zonder hebt geleerd :D

Dan hier nog even (gewoon als verre toekomstmuziek mijn droomspeeltjes)

Epiphone Zakk Wylde Signature Les Paul Custom Electric Guitar
http://media.samedaymusic.com/media/fit,325by400/quality,85/brand,sameday/p21244H-

Fender - Stratacoustic
http://media.zzounds.com/media/fit,325by400/quality,85/brand,zzounds/0957400_xl-12089f88919feeed70f70e2745bdee9a.jpg

Natuurlijk Zal ik niet te hard van stapel lopen en met mijn kneuzenskills van nu al een nieuwe gitaar kopen. Ik ben ook pas net wat meer over gitaren aan het leren en weet dus ook nog niet zeker of dit wel echt de gitaren zijn die ik later hebben wil maar ach......we zien wel

Evil ijsklontje
17 januari 2005, 15:56
Ik zou in jou geval dan les nemen. En je nagels knippen wil helpen...........

Ben een enorme nagelbijter

AART
17 januari 2005, 16:38
Ik zou in jou geval dan les nemen. En je nagels knippen wil helpen...........

Ben een enorme nagelbijter

was ik ook, en ik kan nu prima spelen al zeg ik het zelf :cool: :lol:

Thom TK
17 januari 2005, 21:10
Kijk, als je problemen hebt met aanslaan, kan ik je heel simpel 1 ding zeggen: gewoon rustig de pelctrum over alle snaren bewegen (downstrokes), tot je alle snaren hoort.
En daarna sneller oefenen, tot je meer een vaste toon krijgt uit die snaren.

pikkepiemel
17 januari 2005, 22:59
ik weet nog goed hoe verschrikkelijk klote ik het vond om in het begin met plectrum te moeten gaan spelen van m'n leraar. neem idd gewoon les, dan komt het zeker goed!!!

Bluesbreaker
17 januari 2005, 23:20
je moet je gewoon aanwennen dat je de pink van je rechterhand constant op de gitaar steunt, doe je dat nu ook al?

Azrael
18 januari 2005, 08:09
je moet je gewoon aanwennen dat je de pink van je rechterhand constant op de gitaar steunt, doe je dat nu ook al?

Zou ik niet aanraden....ikzelf verkramp dan te snel....
Je kunt je rechterhand beter ontspannen houden liggend op je brug. Komt ook wat schoner spel ten goede.

Bluesbreaker
18 januari 2005, 08:29
je moet je gewoon aanwennen dat je de pink van je rechterhand constant op de gitaar steunt, doe je dat nu ook al?

Zou ik niet aanraden....ikzelf verkramp dan te snel....
Je kunt je rechterhand beter ontspannen houden liggend op je brug. Komt ook wat schoner spel ten goede.

Dat werkt bij jou misschien, maar bij mij heeft het steunen op de pink alijd prima gewerkt. Dat kun je ook prima ontspannen doen, je zult aan beide dingen even moeten wennen.

Evil ijsklontje
18 januari 2005, 12:09
Heren, heren, heren

Nogmaals mijn hartelijke dank voor de tips. Momenteel Heb ik al zo veel op die gitaar geoefend dat de snaren zo fals zijn (ze waren al wat oud toen ik hem terug kreeg) dat ze nodig aan vervanging toe zijn. Vandaag ga ik dus samen met een vriend nieuwe halen in rotterdam. Ik zal ook gelijk wat verschillende soorten plectrums mee nemen om te kijken wat het beste werkt voor mij.
Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik mijn hand niet op de gitaar laat steunen zoals Bleusbreaker schreef. Dat lijkt me ook erg lastig......of valt dat mee? Het zal in ieder geval zo zijn dat iedereen zijn eigen manier van aanslaan heeft. Maar ik ben erg blij met de tips. Ik probeer alles uit want momenteel klinkt het nog steeds helemaal nergens naar......maar ach, we gaan dapper door

Uw reporter op locatie
Evil ijsklontje

Evil ijsklontje
18 januari 2005, 12:09
Heren, heren, heren

Nogmaals mijn hartelijke dank voor de tips. Momenteel Heb ik al zo veel op die gitaar geoefend dat de snaren zo fals zijn (ze waren al wat oud toen ik hem terug kreeg) dat ze nodig aan vervanging toe zijn. Vandaag ga ik dus samen met een vriend nieuwe halen in rotterdam. Ik zal ook gelijk wat verschillende soorten plectrums mee nemen om te kijken wat het beste werkt voor mij.
Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik mijn hand niet op de gitaar laat steunen zoals Bleusbreaker schreef. Dat lijkt me ook erg lastig......of valt dat mee? Het zal in ieder geval zo zijn dat iedereen zijn eigen manier van aanslaan heeft. Maar ik ben erg blij met de tips. Ik probeer alles uit want momenteel klinkt het nog steeds helemaal nergens naar......maar ach, we gaan dapper door

Uw reporter op locatie
Evil ijsklontje

Bluesbreaker
18 januari 2005, 12:21
Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik mijn hand niet op de gitaar laat steunen zoals Bleusbreaker schreef. Dat lijkt me ook erg lastig......of valt dat mee?

In het begin is het lastig, maar als je het je aanwent gaat het vanzelf en is het veel makkelijker "raak te slaan". Het is natuurlijk ook niet echt steunen, maar zorgen dat je je hand op een vaste positie houdt.

Met je hand op de brug leunen kan ook, maar dan zul je in het begin ook vaak ongewenst snaren dempen. Verder heb je als je je pink gebruikt om op te steunen wat meer bewegingsvrijheid, maar je zult zelf moeten kijken wat je belangrijker en makkelijker vind.

Evil ijsklontje
18 januari 2005, 12:45
Bedankt. ik begrijp het beter nu.

enne, sorry voor het fout schrijven van je naam... :oops:

Evil ijsklontje
18 januari 2005, 12:45
Bedankt. ik begrijp het beter nu.

enne, sorry voor het fout schrijven van je naam... :oops:

Orpheo
18 januari 2005, 23:56
@ Topicstarter

wat jij hebt/had, had ik ook toen ik begon met spelen. ik kon de beweging van mn vingers (rechterhand eerst) maar neit goed krijgen. t leek nergens op. toen t aanslaan lekker liep, ging de synchronisatie tussen beide handen weer ruk!! :evil:

na een half jaar geen gitaar aangeraakt te hebben, ben ik weer gaan spelen, en voila, ik doe t weer, gaat redelijk goed vooruit!

ken nu (NA 3 MAANDEN SPELEN!!) smoke on the water, smells like teens spirit (duh, kan eigenlijk iedereen...toch??) en ben bezig met fade to black, crazy train en stairway to heaven, en gaat allemaal behoorlijk netjes!! geen problemen voorlopig!!













































(en dat zonder les.....)

Evil ijsklontje
19 januari 2005, 14:44
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik een bijbels wonder meegemaakt. En dat wil wat zeggen voor een ongelovige als ik. Zoals ik al schreef ging ik samen met een vriend naar rotterdam (feedback) om nieuwe snaren voor mijn gitaartje te kopen. In die winkel hebben we niet alleen naar snaren gekeken maar heb ik me ook laten informeren over wat voor gitaar het beste bij mij, en wat ik wil past. Ik maakte duidelijk dat ik akoestisch wilde kunnen spelen maar ook electrisch. Vanwege mijn liefde voor akoestische gitaren leek semi-akoestisch de beste keuze. Nu is dit verder allemaal niet zo heel intressant gezien het onderwerp van deze discussie......maar
Ik had de verkoper verteld over mijn last met aanslaan en gevraagd of dit per gitaar verschilde. Ik kreeg een gitaar in mn handen geduwd en :dance: :noob: :dance: Hell yeah!! het aanslaan ging in een paar minuten vooruit. Ik zeg niet dat ik het nu onder de knie heb natuurlijk, dat bedoel ik niet. Maar wat maakte dat een verschil zeg. Maar mijn trieste treurige leventje zou de mijne niet zijn als niet elke oplossing weer een probleem met zich mee droeg. Ik weet nu namelijk welke gitaar ik erg lekker vind spelen (voor zo ver ik iets kan :oops: ) de Yamaha DWX7CTBS maar hierover is op het hele internet maar een plaatje te vinden. Ook word het voor mij moeilijk om meningen en informatie over deze gitaar op te zoeken. Google en Yahoo geven allebij maar 6 hits en daar heb ik niet veel aan. Maar ja, ik ben in ieder geval erg blij nu

Vanavond worden mijn nieuwe snaren op mn gitaar gezet, zelf kan ik niet stemmen en had niet meer genoeg geld voor een stemdingetje

sambora
19 januari 2005, 16:06
Heb je al gekeken op de site van Yamaha zelf (http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/netherlands/10_musical_instruments/30_guitars_basses_amps/10_acoustic_guitars_western/10_acoustic_guitars_western/10_dw_guitars/50_dwx7c/index.html)?

Een 'review' staat op deze site: http://www.abcsounds.co.uk/yamaha-acoustic-guitars/yamaha-dwx7c-electro-acoustic-guitar.htm

Verder is er idd. niet veel in 't Engels/ Nederlands te vinden geloof ik. Succes!

Evil ijsklontje
19 januari 2005, 16:31
Heb je al gekeken op de site van Yamaha zelf (http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/netherlands/10_musical_instruments/30_guitars_basses_amps/10_acoustic_guitars_western/10_acoustic_guitars_western/10_dw_guitars/50_dwx7c/index.html)?

Een 'review' staat op deze site: http://www.abcsounds.co.uk/yamaha-acoustic-guitars/yamaha-dwx7c-electro-acoustic-guitar.htm

Verder is er idd. niet veel in 't Engels/ Nederlands te vinden geloof ik. Succes!

MIJN DANK IS GROOT
JE KOMT IN MN TESTAMENT

Das Schaap
20 januari 2005, 13:13
Top man, voor leren aanslaan enzo staan
http://www.guitartricks.com/lesson.php?input=8505
hier nog wat intro lessen voor akkoorden enzo, moet je wel ff registreren maar het is gratis dus. 8-)

Evil ijsklontje
20 januari 2005, 19:07
Hartelijk dank. heb net gekeken en er staan leuke oefeningen op deze site :) Ik oefen me nu al een aantal dagen de pleuris en om maar even een beatle sitaatje te geven

:cry: !!!!!!!!!IVE GOT BLISTERS ON MY FINGERS!!!!!!!!! :cry:

Thom TK
21 januari 2005, 00:04
Hartelijk dank. heb net gekeken en er staan leuke oefeningen op deze site :) Ik oefen me nu al een aantal dagen de pleuris en om maar even een beatle sitaatje te geven

:cry: !!!!!!!!!IVE GOT BLISTERS ON MY FINGERS!!!!!!!!! :cry:

Das goed :)
Went vanzelf!