PDA

View Full Version : Wat is een patchbay?



prs
16 januari 2005, 03:10
Wat is precies een patchbay; wat doet het precies? ik zag onderstaande patchbay op marktplaats voor 20 euro.....is dat een normalep rijs voor zo'n dingen?

http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/effecten/37150.jpg

ToTaL FaKe
16 januari 2005, 09:48
ja hoor, als je rond kijkt, zijn ze meestal die prijs.

deze is trouwens van skabouter :-D

prs
16 januari 2005, 11:21
Ja dat dacht ik al gezien de combinatie naam en woonplaats.

Maar wt doet de patchbay precies (wat kun je ermee)?

ToTaL FaKe
16 januari 2005, 12:12
google...


3.Patchbay:
Bijna alle in's en out's van de tafel zitten op de patchbay. Bij de insertiepunten van de kanalen zijn de onderste gaatjes (returns) de break. De laatste twee onderste rijen in het patchfield zijn afkomstig van het effectenrack. De beschrijving spreekt voor zich. Spares 1 t/m 8 bevinden zich op de jack-patchbay van het effectenrack, de ingangen 9 t/m 16 zijn dummies. De mix-output van de S-950 is in de onderste rij de rechter van de twee. De trigger-inputs van de D4 zijn doorgelust. Voor kabels moet je rechts naast de tafel zijn, enkele verloopjes van TT-jack naar andere aansluitingen zijn aanwezig. LET OP: Twee kabels met metalen stekkers+rood zijn fase-draai-snoeren!!! Alle in's en out's zijn op +4 db, alleen de line-in's zijn echt symmetrisch aangesloten! De ingangen van de recorders zijn vast op de bussen van de tafel aangesloten (spoor 1 dus op bus 1 enz.) en de outputs van de recorders op de line-in's van de tafel: Dus bij het mixen werkt de gain! LET OP: Als je in de patchbay iets in de line-in van een recorder-kanaal steekt is de recorder-output verbroken en gebruik je het betreffende kanaal als line-in ipv. Recorder-return. Voor additionele line-in tijdens de mix kun je kanalen 25 t/m 28, Sub's 1 t/m 8 en effect-returns gebruiken. Kanalen 29 t/m 36 zijn in gebruik voor de multi-effect-returns. De line-in's van deze kanalen werken niet, daar achter op de broodjes de effect-returns zijn ingestekkerd. De mic-inputs achter op de tafel werken wel en zijn te gebruiken voor een eventuele guide-mic in de regiekamer.

skabouter
16 januari 2005, 12:53
haha, dt is idd mijn patchbay. prijs is redelijk "laag", normale behringers zie je vaak vanaf 35 (dit is dan wel die ene met 4 modes, mijne heeft er maar 1) maar mijne is gebalanceerd wat aardlussen voorkomt, behringer heeft dit niet.

om het simpel te zeggen. een patchbay is een grote serie inputs en outputs (aan voor een achterkant). aan de achterkant sluit je apparatuur aan op de inputs. en op de outputs weer andere apparatuur, waar je ze eventueel heen wilt hebben (mengtafel bijv). en aan de voorkant zitten die in en outs ook, en die kan je dan mbv patchkabeltjes aan elkaar lussen. erg handig als je soms van apparaat moet wisselen, en niet achter in je rack wilt kruipen en zoeken naar de I&O`s in het donkerr.

maar of een patchbay handig is voor gitaar racks.........weet ik niet (ken geen situatie waarbij het handig kan zijn). het is over het algemeen voor studio`s en live-setups.....