PDA

View Full Version : Roestige polepieces.. invloed op geluid??



SilverFoo
15 januari 2005, 22:00
De single coils van mijn stratje (de polepieces.. zo heet dat toch? :razz: ) zijn roestig! Heeft dit invloed op het geluid?

Daarnaast nog een vraagje: ik hoor steeds een kleine zoem. Dit schijnt redelijk normaal te zijn voor een strat met single coils maar toch. Is er een manier om het enigzins te verminderen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Orpheo
15 januari 2005, 23:00
De single coils van mijn stratje (de polepieces.. zo heet dat toch? :razz: ) zijn roestig! Heeft dit invloed op het geluid?

Daarnaast nog een vraagje: ik hoor steeds een kleine zoem. Dit schijnt redelijk normaal te zijn voor een strat met single coils maar toch. Is er een manier om het enigzins te verminderen?

Alvast bedankt voor de reacties!

dat geroeste hoort volgens mij nix uit te maken voor t geluid....tenzij roest effect heeft op t magnetische veld....

verder: die zoem is alleen te verminderen, dacht ik, dmv een humbucker-achtig systeem...dacht ik hoor....

Orpheo
15 januari 2005, 23:00
De single coils van mijn stratje (de polepieces.. zo heet dat toch? :razz: ) zijn roestig! Heeft dit invloed op het geluid?

Daarnaast nog een vraagje: ik hoor steeds een kleine zoem. Dit schijnt redelijk normaal te zijn voor een strat met single coils maar toch. Is er een manier om het enigzins te verminderen?

Alvast bedankt voor de reacties!

dat geroeste hoort volgens mij nix uit te maken voor t geluid....tenzij roest effect heeft op t magnetische veld....

verder: die zoem is alleen te verminderen, dacht ik, dmv een humbucker-achtig systeem...dacht ik hoor....

ijff
15 januari 2005, 23:38
De 'zoem' is iets te verminderen door de pickupcavity te bekleden met zilverfolie o.i.d. zie onderstaande link:

http://www.guitarnuts.com/wiring/menu.php

SilverFoo
16 januari 2005, 13:29
Het gezoem op het clean kanaal valt nog wel mee. Maar als ik er wat distortion doorheen gooi dan hoor je het echt heel duidelijk. Best wel irritant eigenlijk :-?

Cubensis
16 januari 2005, 13:40
www.projectguitar.com
daar bij tutorials kijken hoe je je pickups moet potten....kan ook veel helpen ;)

SilverFoo
16 januari 2005, 14:29
Hm... okkk, het lijkt me maar beter dat ik daar niet aan ga beginnen :razz:

Squier4ever
16 januari 2005, 17:42
stacked single coils werken tog ook wel?
of een setje fender noiseless sc's kopen

ijff
16 januari 2005, 17:50
Stacked SC's klinken inderdaad ook behoorlijk stil. Heb er een paar in m'n Yamaha RGX zitten.. en die is doodstil in de halspositie.

Cubensis
16 januari 2005, 17:51
Stacked SC's klinken inderdaad ook behoorlijk stil. Heb er een paar in m'n Yamaha RGX zitten.. en die is doodstil in de halspositie.

misschien moet je 'm dan aansluiten :P

SilverFoo
16 januari 2005, 17:56
Ok, dat waxen van die elementen gaat me zeker niet lukken. Ik durf daar ook niet aan te beginnen. Het gezoem word trouwens wel minder.. of gaat helemaal over... als ik de snaren aanraak.... alles zit wel in een geaard stopcontact.

ijff
16 januari 2005, 17:59
Stacked SC's klinken inderdaad ook behoorlijk stil. Heb er een paar in m'n Yamaha RGX zitten.. en die is doodstil in de halspositie.

misschien moet je 'm dan aansluiten :P

... ik was al bang dat ik de deur iets te ver had opgezet.

Cubensis
16 januari 2005, 18:13
;)

guvnor
17 januari 2005, 09:10
Afschermen met zilverfolie werkt erg goed (zoals eerder gemeld) en is vrij eenvoudig te doen. Ook de elektronica even goed aarden zoals beschreven op "guitarnuts" en je bent klaar.
Zonder overdrijven: Mijn Strat is zelfs stiller als mijn Epi LP en ik heb het afschermen gedaan met zelfklevende alu tape. Wil je het perfect doen dan moet je het met koperfolie doen (maar dat hadden ze niet bij de Gamma...).

ijff
17 januari 2005, 09:17
Ik heb indertijd ook de pickup-cavity een oude strat-kopie bekleed met zelfklevende alu-strips (bij de Halfords gehaald). Werkt super.
Geleidende verf schijnt nog beter te werken.. maar daar is nogal lastig aan te komen (zeker tegen een redelijke prijs).

SilverFoo
17 januari 2005, 10:23
Afschermen met zilverfolie werkt erg goed (zoals eerder gemeld) en is vrij eenvoudig te doen. Ook de elektronica even goed aarden zoals beschreven op "guitarnuts" en je bent klaar.
Zonder overdrijven: Mijn Strat is zelfs stiller als mijn Epi LP en ik heb het afschermen gedaan met zelfklevende alu tape. Wil je het perfect doen dan moet je het met koperfolie doen (maar dat hadden ze niet bij de Gamma...).

Ok, dat is dus wel het proberen waard. Alleen hoe en waar bevestig je dat alufolie? Ik kan dat niet echt goed vinden op die site :???: . En hoeveel kost het ongeveer? Bedankt voor de reacties zover!

SilverFoo
17 januari 2005, 10:45
Afschermen met zilverfolie werkt erg goed (zoals eerder gemeld) en is vrij eenvoudig te doen. Ook de elektronica even goed aarden zoals beschreven op "guitarnuts" en je bent klaar.
Zonder overdrijven: Mijn Strat is zelfs stiller als mijn Epi LP en ik heb het afschermen gedaan met zelfklevende alu tape. Wil je het perfect doen dan moet je het met koperfolie doen (maar dat hadden ze niet bij de Gamma...).

Hmm... dat is dat wel het proberen waard. Maar waar kan ik zo`n tutorial vinden? Kan er geen vinden op guitarnuts.... Is het moeilijk te doen? En wat kost dat folie en waar kun je het krijgen? Bedankt voor de reacties zover!

guvnor
17 januari 2005, 10:50
Ik heb indertijd ook de pickup-cavity een oude strat-kopie bekleed met zelfklevende alu-strips (bij de Halfords gehaald). Werkt super.
Geleidende verf schijnt nog beter te werken.. maar daar is nogal lastig aan te komen (zeker tegen een redelijke prijs).

Geleidende verf is minder goed dan folie. Folie heeft veel minder weerstand dan die verf.

guvnor
17 januari 2005, 10:58
Afschermen met zilverfolie werkt erg goed (zoals eerder gemeld) en is vrij eenvoudig te doen. Ook de elektronica even goed aarden zoals beschreven op "guitarnuts" en je bent klaar.
Zonder overdrijven: Mijn Strat is zelfs stiller als mijn Epi LP en ik heb het afschermen gedaan met zelfklevende alu tape. Wil je het perfect doen dan moet je het met koperfolie doen (maar dat hadden ze niet bij de Gamma...).

Hmm... dat is dat wel het proberen waard. Maar waar kan ik zo`n tutorial vinden? Kan er geen vinden op guitarnuts.... Is het moeilijk te doen? En wat kost dat folie en waar kun je het krijgen? Bedankt voor de reacties zover!

http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php

Er zijn dus verschillende mogelijkheden. Je kunt gewoon alu folie gebruiken uit de supermarkt of wat ik heb gekocht: Alu duct tape (bij de Gamma). De alu folie lijm je er gewoon in met lijmspray ,die laatste is zelfklevend. Zorg in beide gevallen dat naden elkaar flink overlappen en dat ze goed contact met elkaar maken ivm geleiding.
Je kunt met een multimeter altijd controleren of de geleieding in orde is.

SilverFoo
17 januari 2005, 15:51
Als ik het in de tutorial lees dan komt er ook nog solderen, loshalen etc.. bij kijken. Is dit nodig? Daarnaast: in de tutorial komt het bij mij niet echt goed naar voren waar je nou precies alufolie plaatst.

guvnor
17 januari 2005, 16:54
Als ik het in de tutorial lees dan komt er ook nog solderen, loshalen etc.. bij kijken. Is dit nodig? Daarnaast: in de tutorial komt het bij mij niet echt goed naar voren waar je nou precies alufolie plaatst.

met de alu folie bekleed je de binnenkant van jouw gitaar, dus de uitsparingen waar de elementen en andere elektronica in zitten.
alle elektronica wordt dus als het ware opgesloten tussen alu folie waardoor storingen van buitenaf er niet meer bij kunnen.

SilverFoo
17 januari 2005, 20:58
Ohh zo, ok.. dus geen gesoldeer? :D dat scheelt...

Ik zal binnenkort eens bij de gamma langs... fietsen :-? ... voor wat zelfklevend alufolie... thanks!