PDA

View Full Version : Vox Valvetronix+cab?



Jax
15 januari 2005, 17:57
Ik heb nu al een tijd een Vox AD30VT van de valvetronix series, en ben er zeer tevreden mee. Het is dus de 30 watt versie, en ik vroeg me dus af of ik een cab erbij zou kunnen bouwen. Naar aanleiding van oa het topic van Nocki kreeg ik weer volle moed.

Hier (http://www.xs4all.nl/~epedel/vox+cab.JPG) een zelfgemaakt plaatje om een idee te geven van hoe ik de cab eruit zou willen laten zien.

Ten eerste, kan ik een cab aan mijn versterker hangen, of kan dat alleen bij een head?
Zou ik het zelf kunnen bouwen? In hoeverre zou het geluid verbeteren ten opzichte van het geluid dat ik nu heb, als ik één of meerdere goede speakers in de cab zou zetten? In de versterker zelf zit namelijk nu slechts één zogenaamde "VOX original (10 inch 8 ohm)" speaker. Zou ik met één of meerdere andere speakers in de cab een beetje een rauwer geluid kunnen krijgen, want ik vind het een beetje tam klinken?

Jax
15 januari 2005, 19:59
Niemand?

Jeroenvanhulsteijn
16 januari 2005, 02:23
staat dat niet in de handleiding dan of je er een extra speaker cab op kunt aansluiten? Zit er niet ergens een gaatje in die versterker waar bij staat ext. cab. of iets dergelijks?

Met meer speakers heb je in ieder geval meer volume. Verder denk ik dat ze i.v.m. de speakersimulaties een nogal neutrale speaker hebben uitgezocht voor die combo. Je zou er mss een speaker met een hogere gevoeligheid (SPL) in kunnen zetten.

Punt
16 januari 2005, 02:31
Er zit geen extra speaker uitgang op.

Heb je al eens wat andere instellingen geprobeerd?
Ik vind hem niet zo tam, je hebt een aantal Marshalls, Mesa en Soldano sounds. Het kan zijn dat ik niet begrijp wat je met tam bedoelt natuurlijk :)

Je zou kunnen proberen de lineout op de eindtrap van een andere versterker + cab aan te sluiten, dan krijg je een beetje een idee hoe hij dan klinkt.

Ik zou er niet te veel aan doen, het is een hele leuke amp voor het geld, heel mooi voor thuis, maar het wordt nooit een Stage Monster.

Probeer eens een zwaardere versie...

Jax
16 januari 2005, 07:40
Heb je al eens wat andere instellingen geprobeerd?
Ik vind hem niet zo tam, je hebt een aantal Marshalls, Mesa en Soldano sounds. Het kan zijn dat ik niet begrijp wat je met tam bedoelt natuurlijk

Kijk, ik ben heel tevreden over de geluiden, maar ik heb het gevoel dat het net allemaal een beetje te gelikt klinkt. Tja, ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen.


Ik zou er niet te veel aan doen, het is een hele leuke amp voor het geld, heel mooi voor thuis

Dat is zeker zo, en ik ben er ook heel tevreden mee hoor!


Je zou kunnen proberen de lineout op de eindtrap van een andere versterker + cab aan te sluiten, dan krijg je een beetje een idee hoe hij dan klinkt.


Zou ik in principe bijvoorbeeld een cab kunnen bouwen met een ietsje meer rauwere speaker, waarbij ik voor de gelikte dingen mijn standaard speaker in de versterker aanschakel, en voor de wat rauwere dingen mijn cab aanschakel? Zou het soort speaker echt invloed hebben op het geluid?

Bedankt voor de reacties.

ToTaL FaKe
16 januari 2005, 10:03
Of je haalt de versterker eruit... en maak daar een top van net als wat nocki ook heeft gedaan(volgens mij?)

Jax
16 januari 2005, 11:06
Of je haalt de versterker eruit... en maak daar een top van net als wat nocki ook heeft gedaan(volgens mij?)

Maar ik wil liever de combo heel laten. Nog andere ideeën?

Jax
16 januari 2005, 11:26
http://www.xs4all.nl/~epedel/vox.bmp

Ok, dit heb ik dus bedacht. Ik laat de Vox combo gewoon zoals hij is. Daaronder zet ik de zelfbouwcab (Deze bestaat toch alleen uit het omhulsel, de speaker en een jackplug?) Als ik een gelikt geluid wil, dan haal ik de audiokabel uit de combo, wil ik echter een rauwer, meer vintage geluid dan plug ik de audiokabel van de line-out van mijn combo in de line-in van de cab. Klopt het dat hij hierdoor de speaker van de combo als het ware overslaat, en het versterkte geluid rechtstreeks door de cab heen laat gaan? Zou dit kunnen, of zie ik iets over het hoofd?

prs
16 januari 2005, 11:31
Volgens mij zie je over het hoofd (tenminste "Punt" maakte een paar berichten eerder de opmerking) dat er geen uitgang naar external speakers op je Vox zit. Via line in-line out werkt het denk ik niet...

Jeroenvanhulsteijn
16 januari 2005, 11:49
er zit toch een buis in die amp? Ik heb in mijn Tonelab ook een andere buis gestopt. Kreeg ik iets meer attack mee. Op de installatie van het koor waar ik speel was het verschil een stuk duidelijker. Misschien zou je daar nog mee kunnen spelen.

En je kan denk ik best een extra speaker aansluiting maken. Ik weet niet wat voor speaker er nu in zit? Ik neem aan 8Ohm. Dan zou je die speaker moeten vervangen voor een 16Ohm spkr en er parallel nog een 16 Ohm speaker aan moeten hangen.

Als er een line out op zit is het mss makkelijker om er een powered monitor op aan te sluiten. Echter, deze zijn nog duurder dan je amp zelf.

Ik zou denk ik eens spelen met verschillende buisjes. JJ, Mullards, Siemens, Philips...Als je NOS koopt wel even nagaan wat de meetwaarden zijn.

Jax
16 januari 2005, 11:57
Volgens mij zie je over het hoofd (tenminste "Punt" maakte een paar berichten eerder de opmerking) dat er geen uitgang naar external speakers op je Vox zit. Via line in-line out werkt het denk ik niet...


Ik dacht wel dat dat moest kunnen, aangezien ik ook weleens mijn versterker via de line-out in mijn pc plugde. Hierdoor sloeg hij de speaker van mijn versterker over, en gebruikte hij de speakers die ik aangesloten had aan mijn pc.



er zit toch een buis in die amp? Ik heb in mijn Tonelab ook een andere buis gestopt. Kreeg ik iets meer attack mee. Op de installatie van het koor waar ik speel was het verschil een stuk duidelijker. Misschien zou je daar nog mee kunnen spelen.


Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal kijken of daar iets mee te doen valt.



En je kan denk ik best een extra speaker aansluiting maken. Ik weet niet wat voor speaker er nu in zit? Ik neem aan 8Ohm. Dan zou je die speaker moeten vervangen voor een 16Ohm spkr en er parallel nog een 16 Ohm speaker aan moeten hangen.


Het is inderdaad een 8 ohm speaker, maar zou je me een beetje meer kunnen uitleggen hoe ik te eerste een extra speaker aansluiting zou kunnen maken? Waarom zou ik hem dan moeten vervangen voor een 16 ohm speaker? (Ik weet het, beetje noob) Is dit ook nodig als ik er voor zou kiezen om steeds of de cab te gebruiken, of de speaker in mijn combo, en dus niet tegelijkertijd?

Jeroenvanhulsteijn
16 januari 2005, 13:51
zonder op details in te gaan. Waarschijnlijk is de versterker gemaakt voor een belasting van 8 Ohm. Als je er 2 speakers in parallel gaat aansluiten, moet je 2 speakers van 16 Ohm nemen. In parallel schakeling is de gezamenlijke belasting dan 8 Ohm.

Gebruik je maar 1 speaker, dan kun je gewoon een 8 Ohm speaker nemen.

Wat het makkelijkst is (denk ik): Ik heb in de handleiding eens gekeken naar een tekening van het achterpaneel. De AD30 en AD50 hebben hetzelfde paneel. Alleen de AD50 heeft daar een aansluiting zitten voor een extra cab. Nu zal bij de AD30 de constructie hetzelfde zijn. Dus er is op die plaats ook bij de AD30 ruimte een gaatje te boren en een speaker aansluiting te maken. Vervolgens kun je nog een klein gaatje boren en daar een switch in zetten om te kiezen tussen interne of externe speaker. Ik denk dat je dan een 2dpdt on/on switch nodig hebt. Zo'n switch heeft 6 soldeerpunten. Zo verander je cosmetisch gezien ook eigenlijk niet zoveel aan je combo. Je lokale electronica boer zou dit denk ik wel voor je kunnen doen.

Jax
16 januari 2005, 16:31
Ok, bedankt voor de uitleg, ik zal kijken of ik zo'n cab ingang erin kan laten bouwen. Toch zal ik dan ook de speaker moeten vervangen, aangezien die dan 16 ohm moet worden, wil ik hem tegelijkertijd gebruiken met de speaker in de cab. Ik zal erover na moeten denken of dit het waard is. Hoe dan ook, bedankt voor de info!

Punt
17 januari 2005, 01:00
Via de line out een cab aansluiten gaat niet, de line out moet naar een eindversterker en dan naar een cab.

Probeer eens een andere gitaar op de Vox, met humbuckers bv en kijk of dat ook tam is.

Jax
17 januari 2005, 16:34
Via de line out een cab aansluiten gaat niet, de line out moet naar een eindversterker en dan naar een cab.[/qoute]

Shit man, daar had ik niet op gerekend. Maar is het niet zo dat als ik een kabel van de line-out naar de cab zou hebben, dat hij wel de eindversterker van de combo gebruikt maar alleen de speaker overslaat? En zo niet, dan zou ik een losse eindversterker in de cab moeten bouwen wat het al een stuk moeilijker zal maken.

[quote]Probeer eens een andere gitaar op de Vox, met humbuckers bv en kijk of dat ook tam is.

Al gedaan, met een SG, en dat klinkt zeker wel goed. Het enige is dat ik met mijn sg een flinke scheur wil hebben, en bij een goede distortion klinkt de versterker erg goed. Maar als ik een bluesy tonetje wil met een gitaar met single-coils, dan klinkt het allemaal niet zo lekker. En daar wilde ik een agressievere speaker voor hebben, die een meer vintage geluid heeft. Maar het lijkt dus nu toch allemaal niet door te gaan, aangezien de cab rechtstreeks in de line-out niet lukt. Andere ideeën zijn nog welkom.

BlackSun
17 januari 2005, 17:17
Maar is het niet zo dat als ik een kabel van de line-out naar de cab zou hebben, dat hij wel de eindversterker van de combo gebruikt maar alleen de speaker overslaat?

Nope, line uitgang zit op line-niveau (zoals de naam al zegt), paar voltjes. En je heb heel wat meer ndoig om je cab mee aan te sturen...moet dus nog ene poweramp tussen.

Je zou je speakerkabel wel kunnen splitten. Dan speel je echter altijd met 2 speakers, of je moet hier een soort van a/b/y-box tussen zetten, alleen dan wel eentje die hoge voltages aankan! (naar de speaker is geen line-niveau meer)