PDA

View Full Version : Secret 6505/5150 Combo Tip from Peavey



Negative K3 fan
15 januari 2005, 17:48
[i]Secret 6505/5150 Combo Tip from Peavey
Want to reduce the wattage of your 6505 or 5150 combo? Simply unplug the speaker and plug it into the extension cabinet jack. This will cut the the wattage in half as the extension cabinet output only runs at 30 watts. [i]


ik had er nog nooit van gehoord! lijkt me erg lijp, als ik dat had geweten.

pol
15 januari 2005, 18:03
da's wel heel raar, normaal zit de uitgang van die 2de cab toch gewoon parallel met die andere.
Toch maar es nakijken op een schema hoe dat juist in mekaar zit. Ik geloof er niks van.

Negative K3 fan
15 januari 2005, 18:16
de speakers in de combo zijn 16 ohm samen, de uitgang is ook voor 16 ohm, dus ik denk eigemnlijk niet dat ze parralel staan.

Anders Destium
15 januari 2005, 19:49
Hoef je dan je ohmage niet te veranderen? Dat moet bij mijn Koch namelijk wel!

Maandag maar even proberen dan :)

Swan
15 januari 2005, 19:52
is dit echt n tip van peavey of weer van 1 of ander snugger mannetje op n forum?
kan t kwaad om te proberen?

Negative K3 fan
15 januari 2005, 20:17
is dit echt n tip van peavey of weer van 1 of ander snugger mannetje op n forum?
kan t kwaad om te proberen?

komt echt van peavey

en het kan geen kwaad (een mismatch van stap omhoog of omlaag (als daar al sprake van zou zijn) is niet erg> ik fdoe een beroep op autoriteit door mijn profielwerkstuk etc.)

Swan
15 januari 2005, 20:48
zal t n keer proberen

AART
17 januari 2005, 16:26
werkt dit ook bij de 5150 II Top, of alleen bij de combo's, ik heb binnenkort namelijk een 5150 II top als alles goed gaat :dance:

BartL
17 januari 2005, 16:29
Een top heeft voor zover ik weet geen interne speaker :roll:





:razz: Proficiat met je éénenvijftigvijftig II :-D

Diedo
17 januari 2005, 16:35
Een top heeft voor zover ik weet geen interne speaker :roll:



Typisch geval van eerst vragen en dan pas denken (of helemaal niet denken :) )

AART
17 januari 2005, 17:00
Een top heeft voor zover ik weet geen interne speaker :roll:





:razz: Proficiat met je éénenvijftigvijftig II :-D

hij moet nog komen, maar alvast bedankt(woensdag neem ik afscheid van mij SL-X als alles doorgaat)...

Swan
17 januari 2005, 23:34
net ff getjekt op t peavey board..en t is dus NIET goed;


You would be connecting a 16 ohm load to an 8 ohm tap on the output transformer.
Any time you do that you will cut your power in half, so that would reduce the power to ~30 watts
An impedance mismatch can lead to an overheated transformer. Or worse

Negative K3 fan
17 januari 2005, 23:38
waarom zegt peavey het dan zelf ejn een mismatch van 1 stap hoger of lager is Niet erg! het is vaak zelfs een kwestie van smaak van de amp/trannie bouwer. perfect matchen wordt sowieso niet vaak gedaan aangezien die weerstand ook van andere zaken afhangt zoals de anodespanningen etc.

probeer het gewoon zou ik zeggen.

Negative K3 fan
17 januari 2005, 23:39
alleen niet proberen met marshalls die OTs zijn niet echt robuust volgens techs maar een 51550 kan het hebben.

Diedo
17 januari 2005, 23:41
SCHIET ME NIET DOOD ALS HET NIET ZO IS!

is oververhitting en dergelijke niet alleen het geval bij een te lage impedantie van je cab?
als de impedantie van je cab hoger is dan die van je amp, reageert je amp daarop door minder vermogen te leveren, volgens mij.

MAAR IK WEET HET NIET ZEKER

Swan
17 januari 2005, 23:42
jij hebt t ook gewoon van n forum geplukt...volgens mij komt t echt niet rechtstreekt van Peavey

Negative K3 fan
17 januari 2005, 23:43
nee als je lagere impedantie cab neemt stress je de buizen en bij een hogere impedantie cab stress je de oupt tranny. maar nogmaals 1 stap naar beneden of boven maakt niet zoveel uit. zorg alleen niet voor sluiting (geen weerstand) en pas helemaal op voor een open verbinding (oneindige weerstand).

Wormaap
17 januari 2005, 23:53
Te lage impendantie zou ik niet snel doen, te hoge impendantie is bij solid state sowieso geen enkel probleem, en bij buizen is't een discussiepuntje.

Swan
17 januari 2005, 23:54
t spijt me maar ik vertrouw toch die gasten van t Peavey forum ipv jou negk3 :wink:

birt
18 januari 2005, 00:40
te lage mag niet, te hoge mag wel, dat is echt geen probleem.

Antal
18 januari 2005, 00:43
als de impedantie van je cab hoger is dan die van je amp, reageert je amp daarop door minder vermogen te leveren, volgens mij.

Klopt, maar dat is wel bij SS.

Ibanez RuleZ
18 januari 2005, 10:11
te lage mag niet, te hoge mag wel, dat is echt geen probleem.

dat klopt volgens mij ook ja

harrald

Lacrymosa
18 januari 2005, 10:18
nee als je lagere impedantie cab neemt stress je de buizen en bij een hogere impedantie cab stress je de oupt tranny. maar nogmaals 1 stap naar beneden of boven maakt niet zoveel uit. zorg alleen niet voor sluiting (geen weerstand) en pas helemaal op voor een open verbinding (oneindige weerstand).

sluiting is een weerstand van 0 en dus niet 'geen weerstand', geen weerstand is geen verbinding dus eigenlijk oneindig veel weerstand

Anders Destium
18 januari 2005, 11:32
Als de knakkers op het Peavey forum zeggen dat het niet kan hou ik me daar maar aan, liever dat dan van Amp Crusher Lennart :wink:

pol
18 januari 2005, 11:44
te lage mag niet, te hoge mag wel, dat is echt geen probleem.

dat klopt volgens mij ook ja

harrald

dit is alleen het geval bij solid state versterkers, bij een lampenversterker niet. Net zoals het bij solid state verkerkers geen kwaad kan als er geen box op aangesloten is.
Als te hoge geen probleem zou zijn bij een lampenvesterker, zou helemaal geen speakers ook geen kwaad kunnen (wel dus)
Nu is het wel zo dat 1 stap naar onder of naar boven niet zoveel uitmaakt. Maar toch best vermijden als dat gaat.
Mismatchen om het volume omlaag te krijgen lijkt me geen goede oplossing, kun je beter een hotplate kopen.

Negative K3 fan
18 januari 2005, 16:44
nee als je lagere impedantie cab neemt stress je de buizen en bij een hogere impedantie cab stress je de oupt tranny. maar nogmaals 1 stap naar beneden of boven maakt niet zoveel uit. zorg alleen niet voor sluiting (geen weerstand) en pas helemaal op voor een open verbinding (oneindige weerstand).

sluiting is een weerstand van 0 en dus niet 'geen weerstand', geen weerstand is geen verbinding dus eigenlijk oneindig veel weerstand

weerstand van nul, hoeveel weerstand heb je dan? niets!> geen weerstand!! bingo

geen weerstand kan met een ideale geleider.

Negative K3 fan
18 januari 2005, 16:46
Als de knakkers op het Peavey forum zeggen dat het niet kan hou ik me daar maar aan, liever dat dan van Amp Crusher Lennart :wink:

tja, heb ze altijd zelf weer werkend gekregen en heb inmiddels al een complete in elkaar gedraaid. ik heb het trouwens officieel van peavey en niet van de peavey forums. ik denk trouwens ook dat het beter is om met een hotplate ofzo vermogen omlaag te krijgen, maar dit trucjhe is ook best het prpoberen waard.

Anders Destium
18 januari 2005, 16:48
heb je dan een link ofzo?

Niet dat ik je niet vertrouw ofzo, maar ik vertrouw je niet :wink:

doncker
18 januari 2005, 16:52
Ideale geleiding bestaat alleen theoretisch, in de praktijk is er zonder buffering altijd sprake van verlies.

josh.vandenberg
18 januari 2005, 16:57
Het klopt ,ik heb het schema,de externe speaker uitgang zit verbonden aan de 16 inch output van de trafo.

Maar het is niet zo dat je dan het wattage halveert.Het geluid wordt rijker van boventonen en minder laag geaccentueerd

josh.vandenberg
18 januari 2005, 16:58
Het klopt ,ik heb het schema,de externe speaker uitgang zit verbonden aan de 16 inch output van de trafo.

Maar het is niet zo dat je dan het wattage halveert.Het geluid wordt rijker van boventonen en minder laag geaccentueerd

Negative K3 fan
18 januari 2005, 17:02
Ideale geleiding bestaat alleen theoretisch, in de praktijk is er zonder buffering altijd sprake van verlies.

ja maar boeien je snapt het principe en peter moet zn bek houden!!!!!!!!!1111111

Negative K3 fan
18 januari 2005, 17:13
en anders ik kan het echt niet terugvinden ik heb mn hele history nagekeken

Swan
18 januari 2005, 17:47
t stond al eerder op t peavey forum...

Magic Bean
31 januari 2005, 14:46
Ik vond dit op Harmony-central:

Features: N/A
*************PLEASE READ THIS NOW BOSS NS-2 USERS***************

Sound Quality: N/A
This amp is amazing.But the hiss it creates is unacceptable.i got a boss ns-2 noise gate pedal and hooked it like this


guitar->-pedal input-->-low gain input(i have emg's)


This does not work,sure it does block sound from your guitar but all the noise is coming after the pedal from the amp.


2nd attempt!


guitar-->-low gain input-->-amp send to pedal input-->-pedal output amp f/x return.


This also doesnt work as the pedal cant distinguish the difference between hiss and the actual note you are playing.you have to have the threshold so hi you get the loss of high end and the delay at the beginning of the note.


THIS IS THE ANSWER!


guitar-->-pedal input--->-pedal output to amp f/x return-->--amp send to pedal return-->-pedal send to amp input(low/high doesnt matter)


THIS WORKS!


It cuts out ALL the hiss even turned up full volume,its amazing,its like the amp aint on.
Basicall the boss ns-2 is designed to be run with effects/distortion through the pedal fx loop.hooking up this way puts the pre-amp(noisy) part of the amp through the fx loop of the pedal.It states in the pedal instructions that this is how the boss pedal distinguishes the difference between noise and the actual sound you are playing.
If someone has already posted this somewhere then sorry for posting,just havent got time to read thru all reviews.

Werkt dit?? Lijkt me vrij onlogisch...

Stitch
26 april 2006, 13:43
^BUMP^


1. Heeft iemand deze secret nou al es geprobeerd??? :cooler:
2. Hoeveel ohm zijn de twee uitgangen van een 5150? In de manual staat dat het mogelijk is om 16 en 8 ohmige kasten te gebruiken MAAR bij de externe output staat dat je minimaal 16 ohm moet gebruiken, en de twee interne speakers zijn samen 16 ohm......
Of kan je dan 1 interne speaker (@8 ohm) gebruiken?

Geronimo
26 april 2006, 15:06
Volgens mij is het onzin, op het schema van de topversie (denk dat er weinig verschil is met de combo) is niets te zien wat daar op duidt.

http://www.schematicheaven.com/newamps/peavey_evh5150.pdf

Ik denk dat in jouw geval de externe jack parallel staat aan de interne speaker, zodat de totale impedantie daalt als je er eentje aanhangt, waardoor ie dus liever iets hoger moet zijn. Ik denk ook dat in je combo de twee van 8 parallel staan, en dus is het totaal 4, en geen 16.

Dus als je er eentje van 8 aanhangt zou je 2,7 totaal krijgen en met eentje van 4 zelfs 2. En dat is te laag. Als je zestien gebruikt krijg je 3,2, wat dus het dichtst bij die originele 4 zit. Dat verklaard denk waarom ze minimaal 16 aanraden.

Anders Destium
26 april 2006, 15:18
Ik heb het nooit geprobeerd, de belangrijkste reden was dat het bullshitdetector lampje ging branden bij de reacties van Neg K3.

Als je beweert dat je iets rechtstreeks van Peavey hebt maar je kunt dat niet terugvinden dan geloof ik het niet. Dit is toch wel iets wat voor een fabrikant interessant is om expliciet te melden, de 5150 is namelijk niet echt de meest voor de hand liggende slaapkamer amp. Als je met een eenvoudige ingreep dat wél voor elkaar kunt krijgen (of iig in de buurt komt) waarom dat niet melden, bijvoorbeeld op de Peavey site zelf? Als de amp deze feature daadwerkelijk zou hebben dan is het vreemd dat het nergens ter sprake komt...

AART
26 april 2006, 16:25
heb dit vaker gehoord, maar alle mensen die echt verstand hebben vn die dingen zeggen tot nu toe dat het onzin is.(grailtone, harmony central).

Anders Destium
26 april 2006, 17:01
All aboard the hearsay train :cheerup:

Negative K3 fan
26 april 2006, 18:02
leuk oud topic, het werd destijds echt geplaatst door iemand die expliciet zei van peavey, maar ik twijfel nu of dat wel het geval is.

ik blijf erbij dat het geen kwaad doet en je zou het gewoon kunnen proberen, of je echt 30 watts krijgt en of de toon erop vooruit gaat betwijfel ik wel.

Stitch
26 april 2006, 19:30
Ik denk ook dat in je combo de twee van 8 parallel staan, en dus is het totaal 4, en geen 16.

Hmm nee er zitten twee 8 ohm speakers in serie, dus totaal hangt er aan de interne output 16 ohm. En dus... ?