PDA

View Full Version : Corrosie op je snaren



The Edge
20 juni 2002, 19:32
:sad: Bestaat er nou geen goed middel tegen corrosie op je snaren, Ik word er nu helemaal gek van. weet iemand een goed middel ertegen.
Ik heb al vanalles geprobeert naar niks helpt.

(en niet van die andwoorden van "dan moet je je snaren vervangen" :grin:

ThX

hansies
20 juni 2002, 20:09
handen wassen voor het spelen, na het spelen snaren met een propere doek droog wrijven, en regelmatig snaren vervangen want deze zijn niet onverslijtbaar op den duur......
of elixir snaren gebruiken, hebben een beschermlaagje maar zijn wel duurder.
Hansies

sebass
20 juni 2002, 20:23
Snaren eraf halen, in de biotex (niet te lang) en dan heb je de snaren weer zo goed als nieuw. Dit kan maar een keer trouwens.

Ic3gl0vE
20 juni 2002, 21:16
zorgen dat je gitaar niet in een land is waar het weer zo is als de laatste paar dagen hier...
vochtig + warm = moord op je snaren

MetalliCat
21 juni 2002, 09:31
Op 2002-06-20 20:23, schreef sebass:
Snaren eraf halen, in de biotex (niet te lang) en dan heb je de snaren weer zo goed als nieuw. Dit kan maar een keer trouwens.

Eh hoe lang dan ? Is wel fijn als dat je een nieuw setje snaren scheelt :grin:

The Edge
21 juni 2002, 10:37
Iedereen TnX ik ga zeker eens de biotex proberen.

lord bean
21 juni 2002, 11:44
Ik was altijd van mening dat je de snaren 1 voor 1 moet vervangen omdat je dan spanning op de hals houdt

als je alle snaren in de biotex stopt lijkt me dat niet goed voor de gitaar tenzij je dat 1 voor 1 doet

Kjiratsiekoedel
21 juni 2002, 12:02
Op 2002-06-21 11:44, schreef lord bean:
Ik was altijd van mening dat je de snaren 1 voor 1 moet vervangen omdat je dan spanning op de hals houdt

als je alle snaren in de biotex stopt lijkt me dat niet goed voor de gitaar tenzij je dat 1 voor 1 doet



Dit is een mening. Volgens vele anderen, er is een topic over geweest, mag alles los.

sebass
21 juni 2002, 12:18
Alles mag er in een keer af hoor. Oke het is niet echt super gped maar de hals zal niet breken en misschien moet je hem opnieuw afstellen. Hoe wil je je fretboard anders schoonmaken? Onder de snaren door. Nee hoor op het flesje staat zelf dat je eerst de snaren eraf moet halen.

The Edge
21 juni 2002, 13:22
als ik iets vervang haal ik ook eerst alles eraf, kan je gelijk effe alles makkelijk schoonmaken.

sash
21 juni 2002, 14:09
Jah idd, alle huidresten etc. weghalen. Beter voor je fingerboard ook. Bij maple is dit niet echt nodig, omdat er een laklaag overheen zit.

aadplagiaat
21 juni 2002, 23:16
Staalfix heb ik laatst gebruikt voor de snaren op m'n acoustische gitaar. De niet omwonden snaren kun je in de lengte poetsen, de omwonden ook nog eens in de breedte om het meeste vuil ertussen uit te krijgen. Werkte goed. De stroefheid was weg en ze speelden weer als (bijna) nieuw. Gebruik wel een niet pluizende doek, anders heb je een klus om alle haardunne draadjes er weer af te krijgen. Zijde of nylon is wel goed. De truuk met bio-tex werkt ook, maar dan kun je ze er beter wel afhalen heheh.

@iro
23 juni 2002, 23:02
Zeg zitten jullie op je geld of zo ?

Koop toch gewoon nieuwe snaren als ze naar de kl*ten zijn. Of koop elexir snaren.

Greetz @iro

ps. nieuwe snaren komen je geluid ten goede.

sash
23 juni 2002, 23:47
Nou als ik 6 weken kan doen met een setje snaren, i.p.v. 4, dan kan ik die 10 eurotjes toch 2 weekies later uitgeven en wat ik overhoud opzij leggen bij het (kleine) stapeltje geld dat opgebouwd moet worden voor een mooie Fender buizenbak :grin:

Eko
24 juni 2002, 16:13
Heren,
Ik speel heel wat jaren, 30+, maar voor dit probleem ben ik nog nooit wat tegen gekomen.
Ik speel nu ongeveer maar 1 gig op een set , daarne wisselen maar!
Indien ik nog oefen tussendoor kan het gebeuren dat ik soms 2 sets in een week wissel.
Mijn zweet is schijnbaar zurig en tast snel de snaren aan. Het komt voor dat de dag na een optreden de dunnere snaren al als verroest aanvoelen.
Helaas wisselen dus, het scheelt trouwens wel eens in prijs als je ze per 5 of 10 sets koopt.
( ook merken schelen bijna niets, op Elixer na)

The Edge
24 juni 2002, 16:56
Op 2002-06-24 16:13, schreef Eko:
Heren,
Ik speel heel wat jaren, 30+, maar voor dit probleem ben ik nog nooit wat tegen gekomen.
Ik speel nu ongeveer maar 1 gig op een set , daarne wisselen maar!
Indien ik nog oefen tussendoor kan het gebeuren dat ik soms 2 sets in een week wissel.
Mijn zweet is schijnbaar zurig en tast snel de snaren aan. Het komt voor dat de dag na een optreden de dunnere snaren al als verroest aanvoelen.
Helaas wisselen dus, het scheelt trouwens wel eens in prijs als je ze per 5 of 10 sets koopt.
( ook merken schelen bijna niets, op Elixer na)


Ok maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het geld heeft om na iedere gig andere snaren erop te zetten.

sash
24 juni 2002, 19:35
Ik vind het gelul om na iedere gig snaren te vervangen. Dan heb je constant die blikkerige metaalklank erin. Ik hou er van als m'n snaren 'gebruikt' klinken, niet dat geluid van nieuwheid.

SteavisSmokin
24 juni 2002, 20:32
Kwoot: Ok maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het geld heeft om na iedere gig andere snaren erop te zetten. /Kwoot

Als het goed is verdien je geld met optreden (als je dat niet krijgt dan doe je iets verkeerd!) en een deel van dat geld gebruik je weer om snaren te kopen.

En sas: als je weleens een volledige gig hebt gedaan (uur of 3 spelen in rokerige kroegen, dat wil wel inwerken op de snaren) dan kom je nog wel terug op wat je net zei. :grin:

SteavisSmokin
24 juni 2002, 20:41
Tenzij je een gitaartje van 20 euro hebt kan een gitaar er echt wel tegen dat zijn snaren vervangen worden. Wil je echt voorzichtig zijn draai dan niet alle snaren in 1 keer helemaal los als je vervolgens een nieuw setje helemaal were op stemming brengt maar doe het wat geleidelijker zodat de spanning niet ineens weg is en vervolgens er ineens weer is.


Haha Sas....stiekem je berichten veranderen tussendoor he!!...heb ik dit hierboven net geshcreven heb ut nu gèn nut mêh!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2002-06-24 20:42 ]</font>

sash
24 juni 2002, 20:41
Op 2002-06-24 20:32, schreef SteavisSmokin:
En sas: als je weleens een volledige gig hebt gedaan (uur of 3 spelen in rokerige kroegen, dat wil wel inwerken op de snaren) dan kom je nog wel terug op wat je net zei. &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">


Jah daar heb je weer gelijk in... ok ik ben uitgeluld :grin:

sash
24 juni 2002, 20:44
Op 2002-06-24 20:41, schreef SteavisSmokin:



Haha Sas....stiekem je berichten veranderen tussendoor he!!...heb ik dit hierboven net geshcreven heb ut nu gèn nut mêh!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2002-06-24 20:42 ]</font>


nou dan verwijder je het toch :grin:

SteavisSmokin
24 juni 2002, 20:46
*ZUCHT*!!!!

slimpie....'k spreek je wel weer op MSN......
:grin:

Kjiratsiekoedel
24 juni 2002, 23:00
Op 2002-06-24 19:35, schreef sash:
Ik vind het gelul om na iedere gig snaren te vervangen. Dan heb je constant die blikkerige metaalklank erin. Ik hou er van als m'n snaren 'gebruikt' klinken, niet dat geluid van nieuwheid.


Ok, dan heb ik een idee:
Jij koopt nieuwe snaren, ik speel ze voor je in. En als ik denk "dat zijn klote verrotte stinkende groene geroestte snaren" dan mag jij hebben. Natuurlijk krijg ik dan weer een nieuw setje van je.

sash
25 juni 2002, 00:00
Op 2002-06-24 23:00, schreef Kjiratsiekoedel:


Op 2002-06-24 19:35, schreef sash:
Ik vind het gelul om na iedere gig snaren te vervangen. Dan heb je constant die blikkerige metaalklank erin. Ik hou er van als m'n snaren 'gebruikt' klinken, niet dat geluid van nieuwheid.


Ok, dan heb ik een idee:
Jij koopt nieuwe snaren, ik speel ze voor je in. En als ik denk "dat zijn klote verrotte stinkende groene geroestte snaren" dan mag jij hebben. Natuurlijk krijg ik dan weer een nieuw setje van je.



Ik had het ook niet over klote verrotte stinkende groene geroestte snaren, maar over goedklinkende en 5 dagen op m'n gitaar zittende snaren. Dat laatste krijg je niet als je 2 keer per week je snaren vervangt...

sebass
25 juni 2002, 12:01
In een week zitten 14 dagen dus dan speel je nog 9 dagen met snaren die er langer dan vijf dagen opzitten :smile:

Nee ik vind nieuwe snaren zodra ze niet meer uitrekken het best. Ik ben alleen te lui om nieuwe snaren te kopen dus bij mij zitten ze er zo meer dan een maand op totdat er geen geluid meer uitkomt en de snaren echt pijn doen aan je vingers. Nieuwe snaren voelen veel zachter aan.

jeroenmoore
25 juni 2002, 13:09
Je kan een flesje citroenolie kopen(Lem oil), en heel licht met een theedoek je snaren na elke keer dat je speelt inwrijgven, en goed afdrogen zodat het meeste vuil er af komt. Citroenolie vermindert ook het zuur dat op je snaren terchtkomt van je vingers, wat ook een idee is om snaren te kopen met een gouden coating, zijn wel iets aan de duure kant zo een 12 euro, maar je hebt er wel wat aan hoor, de snaren gaan echt wel heel lang mee

SteavisSmokin
26 juni 2002, 00:00
Op 2002-06-25 12:01, schreef sebass:
In een week zitten 14 dagen ...

zo sebass...wat heb jij op vandaag?

ekkerman
26 juni 2002, 08:40
omdat ik 2 a 3x per week speel en dan optredens van rond de 5 uur speel ( bruiloften en grote feesten ) moet ik elke week mijn snaren vervangen omdat anders de kans op breken te groot en het geluid te dof wordt.
en ik zou niet willen dat er midden in een solo een snaar breekt.
ook gebruik ik de doek na het optreden en maak ze snaar voor snaar droog maar toch roesten ze....

The Edge
26 juni 2002, 15:50
Ok daar gaat ie weer :roll:
Als je een hele avond optreed en je er geld mee verdient kan je makkelijk elke keer nieuwe snaren kopen, maar als je een beginneling, alleen thuis (zoals de meeste denk ik) of als je gewoon niet het geld hebt om iedere keer snaren te kopen is dat dus wel een probleem lijkt mij

sebass
26 juni 2002, 16:57
Op 2002-06-26 00:00, schreef SteavisSmokin:


Op 2002-06-25 12:01, schreef sebass:
In een week zitten 14 dagen ...

zo sebass...wat heb jij op vandaag?


Haha oeps. Ik niets hoor :wink:
Tja examenfeestjes.

Thomasvv
26 juni 2002, 17:11
't is op pagina 1 al genoemd, maar je kan ook Elixers nemen. Die zijn wel best duur, maar ze gaan echt oerend lang mee. Het setje wat er nu op zit, zit daar al bijna een maand en nog steeds is het geluid goed, terwijl ik er toch veel op speel..

sebass
26 juni 2002, 17:18
Ik breek trouwens helemaal nooit meer een snaar! Vroeger nog wel maar nu nooit meer. Ik laat ze er erg lang op zitten en ik speel ook niet altijd even rustig. Zijn er meer van jullie die geen snaren breken. (zowel martin&amp;co en earnie ball)

lynyrd
2 augustus 2002, 01:06
D R snaren kopen ze zijn wat duurder maar gaan veel langer mee, en roesten niet