PDA

View Full Version : stel, je hebt je gitaar verkloot en wilt em refinishen...



john.3001
15 januari 2005, 16:13
Stel, je hebt een mexicaanse sunburst strat...
Stel, je besluit in een moment van verstandsverduistering je gitaar te relicen...
Stel, je krijgt hier spijt van...
Stel, je wil je gitaar refinishen in een andere kleur...

Dan zal die eerst geschuurd moeten worden (dat kan ik zelf, toch?). Ik dacht erover om hem daarna te beitsen met een donkere beits en dan met halfmatte lak af te werken... Kan ik dit zelf, en als ik bij een gitaarbouwer een gitaar laat refinishen (transparant), wat mag die daar dan voor vragen?

michielv
16 januari 2005, 20:21
Volgens mij kun je dit allemaal zelf. Als je de gitaar in een dekkende kleur zou willen finishen is netjes gladschuren genoeg, spuit je er daarna gewoon overheen (deed Fender in de jaren '60 ook).

Voor beschrijvingen hoe te beitsen & lakken: zie dit forum ;)

chennie
16 januari 2005, 20:50
Als hij toch al verkloot is kan je het wel zelf doen lijkt me, heb je nog een leuke hobbie erbij ook nog, voor wanneer het regent osso.

Beitsen en lakken staat inderdaad in dit forum. Even kort samengevat:
-Beitsen: totaal blank schuren. Beits op aanmaak basis van water of alcohol gebruiken. Afwerken met matte lak.
-Dekkende verf: Totaal blank schuren is niet nodig. Verven en dan afwerken met een blanke lak. Of meteen aflakken met lak op kleur.

john.3001
17 januari 2005, 11:52
Het is zeg maar de bedoeling dattie dezelfde kleur krijgt als de middelste strat op deze foto:

http://img.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/51/511251.jpg

Gaat me dat wel lukken met een alder body? (btw, ik heb een zwarte slagplaat en witte pups en knoppen, ziet er wel classy uit dan, toch?). Ik heb idd genoeg info gevonden over beitsen e.d., niet al te moeilijk lijkt me... Ik moet alleen even alles er af halen. Als het goed is moet ik drie draadjes loshalen toch? Eentje bij de tremolo, en twee bij de jack? Voor de rest is het schroeven geblazen denk ik...