PDA

View Full Version : Toonregeling voor metal



Mauser
15 januari 2005, 14:12
Ik heb sinds korte een nieuwe versterker, maar ik heb een beetje een probleem met de toonregeling. Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik de bas, mid en treble (de knoppen hebben een schaal van 1 tot 10) kan instellen voor een sound ongeveer als Slayer of Metallica? Ik weet dat het nooit hetzelfde gaat klinken, maar het gaat me ook alleen om de toonregeling...

Ronald
15 januari 2005, 14:21
bas op 7 en treble op 7 en met mid een beetje experimenteren. veel of juist weinig

pol
15 januari 2005, 15:19
hangt van de versterker en de gitaar af, wat voor iets heb je ?
Voor slayer : veel mids
metallica : minder mids, maar niet te weinig

BramVersteeg
15 januari 2005, 15:25
Wat je bij veel metalgitaristen ziet is dat ze de treble en bass om 10 zetten, de mid op 0 en de gain vol open................ :roll:
Ik vind dit echt een kutgeluid. Ik speel ook in een behoorlijk zware metalband en heb mijn settings ongeveer (op schaal van 0 tot 10): treble-4,5 mid-6,5/7 bass-4,5 Gain heb ik op 2,5. Veel mensen denken dat je bruut klinkt met veel gain, maar ik vind het juist beter klinken met minder gain. Maarja, het is maar net wat je zelf mooi vind.

Standaard metel is dus geen mid en volle gain, maar mooi is anders....

pol
15 januari 2005, 15:59
ja, de gain zou ongeveer zo moet staat dat gedempte noten nog zuiver en kort klinken, (bij een peavey 5150 moet je niet hoger gaan dan 4 ongeveer)

De bas volledig openzetten heeft ook niet zoveel zin, die basfrequenties worden toch weggeblazen door de bassdrums en de bassist , en je geluid word er minder zuiver van, hangt wel van de versterker af, bij een jcm900 dual reverb ofzo maakt dat niet zoveel uit, die hebben toch niet echt veel laag. En ga ook es luisteren hoe de versterker klinkt als je der niet vlak naast staat. Veel gitaristen zetten hun geluid te scherp omdat ze die hoge tonen niet horen als ze naast hun box staan. Luister ook es hoe het in de zaal of door de p.a. klinkt en verander dan de instellingen.

Mauser
15 januari 2005, 16:58
hangt van de versterker en de gitaar af, wat voor iets heb je ?
Voor slayer : veel mids
metallica : minder mids, maar niet te weinig

Ik speel met een B.C. Rich Warlock via een Zoom 606 effectenprocessor over een Fender FM 212R...

Ronald
15 januari 2005, 16:58
nou pol dat gedempte noten kort en nog zuiver moeten klinken ben ik het echt nie mee eens. da vind ik nou echt zo'n watjes geluid. je hoort wel es van die gitaristen die als ze dempen onderhand een half clean geluid hebben :-? dan heb ik echt zoiets van man gooi die gain es wa verder open zeg.

en mids da ligt heel erg aan de versterker. je moet ze zeker niet te ver dichtdraaien. want dan hou je geen geluid meer over. maar teveel mids klinkt ook weer slecht.

andy
15 januari 2005, 17:37
We kunnen hier nou met zn allen wel wat gaan roepen, maar daar heb je echt geen moer aan. Gewoon zelf lekker het geluid testen tot je hebt wat je wilt. :wink:

pol
15 januari 2005, 17:51
nou pol dat gedempte noten kort en nog zuiver moeten klinken ben ik het echt nie mee eens. da vind ik nou echt zo'n watjes geluid. je hoort wel es van die gitaristen die als ze dempen onderhand een half clean geluid hebben :-? dan heb ik echt zoiets van man gooi die gain es wa verder open zeg.

en mids da ligt heel erg aan de versterker. je moet ze zeker niet te ver dichtdraaien. want dan hou je geen geluid meer over. maar teveel mids klinkt ook weer slecht.

ik bedoel dan zo een geluid ala kreator, iced earth, destruction , annihilator, death etc... . Waar bij snelle riffs alle nootjes nog duidelijk hoorbaar zijn en het geen brij wordt. Da wilt niet zeggen dat het niet zwaar kan klinken.

pol
15 januari 2005, 17:52
nou pol dat gedempte noten kort en nog zuiver moeten klinken ben ik het echt nie mee eens. da vind ik nou echt zo'n watjes geluid. je hoort wel es van die gitaristen die als ze dempen onderhand een half clean geluid hebben :-? dan heb ik echt zoiets van man gooi die gain es wa verder open zeg.

en mids da ligt heel erg aan de versterker. je moet ze zeker niet te ver dichtdraaien. want dan hou je geen geluid meer over. maar teveel mids klinkt ook weer slecht.

ik bedoel dan zo een geluid ala kreator, iced earth, destruction , annihilator, death, pantera etc... . Waarbij een je een noot dempt, en de het geluid lekker kort en hakkend is.

V!N
21 januari 2005, 11:16
je hoort wel es van die gitaristen die als ze dempen onderhand een half clean geluid hebben :-? dan heb ik echt zoiets van man gooi die gain es wa verder open zeg.

Half clean, is dat net zoiets als "een beetje zwanger" ? :-D

Izegrim
21 januari 2005, 15:21
Met een compressor kun je de gain wel wat terugdraaien voor strak geluid. Met meer gain heb je die compressie grotendeels al.

Ronald
21 januari 2005, 15:36
je hoort wel es van die gitaristen die als ze dempen onderhand een half clean geluid hebben :-? dan heb ik echt zoiets van man gooi die gain es wa verder open zeg.

Half clean, is dat net zoiets als "een beetje zwanger" ? :-D

nee meer zoiets als over 2 weken uitgerekend en toch nog een abortus overwegen :wink:

Black_monday
21 januari 2005, 17:26
slayer : treble op 10

pol
21 januari 2005, 17:31
neenee, da's de black metal instelling

mayly
21 januari 2005, 19:28
zie maar gewoon dat je die mids niet dichtdraait! over de helft houden. anders kan je je net zo goed laten vervangen door een stofzuiger (bij wijze van spreken). voor metal moet je ook niet persé echt veeeeel gain te hebben. houd het bescheiden. voor bas en treble wat experimenteren.

veel plezier..

Negative K3 fan
21 januari 2005, 19:56
slayer : treble op 10

slayer voor mij is eerder een jcm800 met alles op tien. (en dan vooral de mids).