PDA

View Full Version : Nieuwe buizen TSL



Punkrockerke
15 januari 2005, 11:57
test...

Punkrockerke
15 januari 2005, 11:58
Ik wil nieuwe buizen in m'n TSL100 steken.
Momenteel steken er 4 "Marshall" ECC83-buisjes in en 4 EL34 Svetlana's.
Ik vind het geluid soms wat te compressed. Ik zoek een open, vettige rocksound op het crunch-kanaal, maar tegelijk een moderne leadsound op het lead-kanaal.

Eintrap dacht ik aan 4 nieuwe SED's (Svetlana) EL34's, en voorversterker JJ's ECC83, mede omdat deze combinatie op veel sites worden aanbevolen voor Marshalls.
Enige opmerkingen-tips-verbeteringen over deze keuze?

Maar:
Voor de V1-positie, moet ik daar een ECC83V1 steken? Wat is het veschil?
Voor de fasedraaier, moet ik daar een Balanced ECC83 insteken? Wat is het verschil?
Nu zou ik ook ECC81- en/of ECC82-buisjes er kunnen insteken. Welk verschil geeft dit? En in welke positie(s) zou ik dan welk buisje moeten steken?
Ik weet dat ECC82 low gain, 81 medium gain is, maar ik weet niet waarvoor elk preamp-buisje dient in mijn TSL, en weet dus ook niet waar en waarom ik op die 'bepaalde plaats' die 'bepaalde buis' moet/kan steken.

Dank bij voorbaat.

Punkrockerke
16 januari 2005, 16:52
Waar zitten de buizenkenners :-( ?

galguitarist
16 januari 2005, 17:21
In mijn TSL zitten nu JJ's, echt een grote verbetering!!! Eindbuizen zijn E34L, geweldig. Voorversterker zitten gewoon het standaardtype in.

Negative K3 fan
16 januari 2005, 17:29
Ik wil nieuwe buizen in m'n TSL100 steken.
Momenteel steken er 4 "Marshall" ECC83-buisjes in en 4 EL34 Svetlana's.
Ik vind het geluid soms wat te compressed. Ik zoek een open, vettige rocksound op het crunch-kanaal, maar tegelijk een moderne leadsound op het lead-kanaal.
andere buizen zijn slechts een nuance vooral bij moderne ingewikkelde amps, je moet niets compleet amnders verwachten


Eintrap dacht ik aan 4 nieuwe SED's (Svetlana) EL34's,
die zijn leuk, ruby el34s hebben ook wel een leuke reputatie


en voorversterker JJ's ECC83, mede omdat deze combinatie op veel sites worden aanbevolen voor Marshalls.
Enige opmerkingen-tips-verbeteringen over deze keuze?
ik ben het er wel mee eens :)


Maar:
Voor de V1-positie, moet ik daar een ECC83V1 steken? Wat is het veschil?
vrijewel niks, gewoon meer geld, niet doen, of er een mooie nos erin zetten!


Voor de fasedraaier, moet ik daar een Balanced ECC83 insteken? Wat is het verschil?
niet doen, gebalanceerd of ongebalanceerd boeit eigenlijk vrijwel niks. in de fasedraaier zou ik sowieso een ecc81 (12at7) stoppen, dat schijnt echt beter te zijn (beargumenteerd).


Nu zou ik ook ECC81- en/of ECC82-buisjes er kunnen insteken. Welk verschil geeft dit? En in welke positie(s) zou ik dan welk buisje moeten steken?
ecc83 heeft een gemiddelde gain van 100 (maar kan erg afwijken) een ecc81 een gain van 70 en een ecc82 een gain van 30. dus verlaging van de gain als je ze als gainstages gaat omwisselen. ze horen daar ook eigenlijk niet thuis vanwege afwijkende bias en het circuit dat is ontworpen voor 12ax7... in de reverb driver of fase draaier kun je ze er wel met succes instoppen, bijvoorbeeld een ecc82 als driver vanwege de eigenschap dat het ook beter stroom kan leveren en als fase draaier een ecc81 vanwege onder andere een lagere grid weerstand.


Ik weet dat ECC82 low gain, 81 medium gain is, maar ik weet niet waarvoor elk preamp-buisje dient in mijn TSL, en weet dus ook niet waar en waarom ik op die 'bepaalde plaats' die 'bepaalde buis' moet/kan steken.
opzoeken op internet


Dank bij voorbaat.
geen dank