PDA

View Full Version : distortion probleem



hans hiemstra
20 juni 2002, 17:59
ik ben de bezitter van een Samick les Paul deluxe en die voldoet prima. ik heb alleem een probleem wanneer ik met veel distortion speel, wanneer ik akkoorden aansla met daarin open snaren dan klinkt het nergens na(G,C etc.) Als ik deze akkoorden als powercord speel is het wel helder. Hoe kan dit? ligt het aan mijn gitaar? de distortion die ik gebruik zit ingebouwd in mijn Laney versterker dus ik neem aan dat dat wel goed zit. Wie heeft een antwoord

lars
20 juni 2002, 18:28
of
a) speelstijl aanpassen

b) gitaar aanpassen

c) versterker aanpassen

met met b en c bedoel ik dus verkopen en iets beters aanschaffen.

AllodoX
20 juni 2002, 18:49
- wat voor een " nut " zit er op die gitaar ? plastic ? bot ? koper ?

- wat voor snaren heb je ? nickel ? stainless steel ?

- hoe staat je toon-dingetje ?

- hoe staan je pickups ? serieel ? parallel ?

- staan je snaren hoog of laag op de hals ?

- wat is de afstand tussen je pickups en je snaren ?


heeft allemaal invloed op je klank...

gangsta
20 juni 2002, 19:18
ik ben bang b en c van lars........

PeArLjAm
20 juni 2002, 20:37
Als je met veel distortion speelt en je speelt een g-accoord open of poweraccoord maakt dat veel uit. Poweraccoord klinkt veel strakker en dan maakt het echt niet veel uit waar voor een apparatuur je gebruikt want dat is altijd zo. Waarom denk je dat die gasten die met veel distortion spelen geen open accoorden aanslaan. Dit is logisch, het poweraccoord klinkt veel strakker.

BLOK182
20 juni 2002, 20:48
Hier sluit ik me volledig bij aan. Maakt niet uit met wat voor materiaal je speelt, maar met een dikke distortion klinkt een powerchord gewoon het beste.

pimmetje
20 juni 2002, 21:00
Bij flinke distortion is 't inderdaad niet slim om meer dan 2 verschillende tonen te spelen. Dat gaat wringen. Power chords bestaan nu eenmaal uit slechts 2 verschillende tonen: grondtoon, kwint en octaaf (=grondtoon). Je zal merken dat als je de grondtoon of kwint er nog een keer bij pakt, dat dat wel aardig blijft klinken.

Als je juist wel het majeur of mineur (of wat dan ook) karakter van een akkoord wilt benadrukken, kan je zo nu en dan de grondtoon of de kwint inruilen voor een andere toon uit het akkoord. Het blijft dan wel gorig, maar minder goor dan met 3 (of meer) tonen.

Lacrymosa
22 juni 2002, 12:55
Het is een beetje een natuurkundig verhaal en ik weet het et fijne ook nie van, maar als je 2 noten tegelijkertijd speelt komt er, door een verschil in frequentie, een 3 de toon bij, zonder dat die gespeelt wordt, dit hoor je maar heel zachtjes. En daarom klinkt een powercord zo vet.
Dit komt trouwens echt goed naar voren als de pieken van je signaal er af worden gesneden (clippen, distortion, compressie).
Ik hoop dat ik et goed heb, ik wil er zelf ook graag meer over weten, dus als iemand er iets meer over weet.......vertel het ons!!!

CheerS!!

Guinness
16 juli 2002, 16:29
Dit met akkoorden heb ik zelf ook ervaren, maar wat belangrijk is dat je een goede gitaar hebt en een goede buizenversterker, dan kun je zeker de hele akkoorden spelen. En mischien kun je eens proberen de oversturing dan iets terug te draaien zodat je meer over de eindtrap gaat spelen met een lekker volume dan moet dat wel lukken.

Als je een enkele snaar speelt hoor je behalve de grondtoon ook een aantal boventonen. Niet allee een octaaf maar ook de derde en de vijfde toon van de ladder. als je een akkoord speelt ga je dus die tonen benadrukken en krijg je een rijke volle klank. Bij vervorming produceren buizen ook al een reeks boventonen en als je meer dan 3 snaren speelt dan kan dat wel eens een brei worden want je hoort boventoon op boventoon. Bovendien gaan bij oversturing alle tonen nog eens erg comprimeren en dan dan worden de boventonen harder wat de brij niet ten goede komt.

Probeer min of maj te spelen met maat 3 tonen of allen de grondtoon en de 3e.

Suk6