PDA

View Full Version : Wat is de hybrid-picking en legato-techniek?



Strat uber alles
14 januari 2005, 19:39
hallo gitaristen,

ik lees over deze 2 technieken heel veel maar
hoe werkt dat, hebben jullie misschien een site waar dat op staat,
of kunen jullie het in een paar woorden vertellen?

groeten Gertjan

Strat uber alles
14 januari 2005, 20:38
niemand?

Das Schaap
14 januari 2005, 20:50
Hybrid picking is het gebruiken van zowel plectrum als je vingers, heb er helaas geen goed voorbeeld van.
En legato is eigenlijk gewoon noten spelen zonder ze aan te slaan. :cool:

Correct me if I´m wrong. :roll: :oops:

Lacrimosa
14 januari 2005, 21:17
Hybrid picking is het gebruiken van zowel plectrum als je vingers, heb er helaas geen goed voorbeeld van.
En legato is eigenlijk gewoon noten spelen zonder ze aan te slaan. :cool:

Correct me if I´m wrong. :roll: :oops:

yeah legato is dus een combinatie van pulloffs en hammerons....

over hybrid picking weet ik eerlijk gezegd niks van :-D !!


lateerr!!

Harald
20 januari 2005, 13:11
Bij Hybrid Picking speel je inderdaad met plectrum tussen duim en wijsvinger. Met de overgebleven vingers kun je dan snaren aanslaan. Pink wordt daarbij niet vaak gebruikt, maar kan wel.

Qua stijl wordt het vaak gebruikt om fingerpicking te spelen. Vaak ook bij overwegend plectrum partijen, om even wat accentjes toe te voegen door bv bij en basnoot met de vingers een akkoord aan te slaan. Ook voor jazz kun je er leuke dingen mee doen. Denk bv. aan bossa achtige ritmepartijen.

Tommy Emmanuel speelt vrij veel met die techniek, andere voorbeelden zijn Rory Galagher op akoestische gitaar (bv. Out on the Western Plain of Pistol Slapper Blues) Larry Carlton schijnt het ook wel te gebruiken, maar zelf nooit gezien. Ook Clap van Steve Howe wordt zo gespeeld. (Het origineel, Harry Sacksioni speelt hem met duim en vingers.) Voordeel is dat je vrij makkelijk snelle single string loopjes kunt spelen. Nadeel is dat je lang zo flexibel niet bent met je vingers als met blote duim, of evt. duimplectrum. Met een duimplectrum kun je op zich redelijk goed snelle loopjes spelen (al vind ik flatpick net iets handiger). Je kunt met een duimplectrum geen pinch harmonics spelen (wel artificial harmonics).

Kleine toevoeging over legato: slides vallen hier ook onder.

Soul Grinder
20 januari 2005, 15:29
Eric Johnson speelt ook regelmatig mbv de hybrid picking techniek.

Bloodline
4 februari 2005, 23:52
zakk wylde ook. alleen hij noemt het fiddlin ofzow.

luister naar het nummer Farm Fiddlin' van zakk wylde (guitars that rule the world) daar zit dat nummer vol mee niet normaal. vooral op het begin

Bloodline
4 februari 2005, 23:52
zakk wylde ook. alleen hij noemt het fiddlin ofzow.

luister naar het nummer Farm Fiddlin' van zakk wylde (guitars that rule the world) daar zit dat nummer vol mee niet normaal. vooral op het begin