PDA

View Full Version : Bestellen uit de USA, Douane rekent 15 euro...



Mienmachine
14 januari 2005, 19:11
Bestellen uit de USA, Douane rekent 15 euro...inklaringskosten, dus behalve de BTW!

Voorbeeld: pakketje 100$

BTW-20 euro-15 euro inklaringskosten=35 euro kosten! Is dat nieuw? :evil:

Anders Destium
14 januari 2005, 19:38
Ja, dat is normaal.

NeeraDJ
14 januari 2005, 19:44
Is dat normaal joh? Mijn V-Amp 2 sloegen ze helemaal niet aan toen die aankwam, raar...

Anders Destium
14 januari 2005, 19:49
Dan heb je geluk gehad. Ik heb ook een paar keer geluk gehad, maar dat is nog geen reden om er van uit te gaan dat je geen belasting en invoerrechten hoeft te betalen :wink:

P****Fred
14 januari 2005, 19:50
als het pakket via USPS (ofte, de post) verzonden is, dan is er kans dat je pakket door de mazen van het net glipt.

dus dan kan het zijn dat je geen kosten meer bij hoeft te betalen.

bij UPS FedEx etc worden alle pakketten gecontroleerd, en moet je altijd 24% (in belgië, in nederland zal dat rond de 22% liggen) bijbetalen...


35 % vind ik nu wel wat veel...

NeeraDJ
14 januari 2005, 20:02
Ik heb ook 2 elementen (dus 1 element per pakketje van verschillende personen) ontvangen, en ook niet aangeslagen, leek me eerst niet noemenswaardig omdat dat nog net geaccepteerd wordt bij de douane volgens mij

amon
14 januari 2005, 20:06
Onder 45 euro (waarde van het pakketje) wordt toch geen belasting gevraagd?

iam
14 januari 2005, 20:22
het als gift laten verzenden heltp ook?

Random_hero
14 januari 2005, 21:05
het als gift laten verzenden heltp ook?
Schijnt zo te zijn.
Zeker als het kleine pakketjes zijn denk ik *qua vorm, niet qua waarde :p*

zjanke
14 januari 2005, 21:11
Nou, nog maar een keer dan :)

Je kunt geluk hebben dat je niet hoeft te betalen, maar ga daar maar niet van uit, ruim 98% wordt gecontroleerd en dus onderschept.

kwootje van weeweeweepuntbelastingdienstpuntenel

alle artikelen die in landen buiten de EU worden gekocht, moeten douanerechten en BTW worden betaald. De douanerechten worden betaald over de aankoopprijs van het artikel en de verzekerings- en vervoerskosten tot aan binnenkomst van het artikel in de EU. Dit is de douanewaarde. De BTW wordt geheven over de douanewaarde, daarbij opgeteld het douanerecht en de verzekerings- en vervoerskosten tot de plaats van bestemming.

Voor artikelen die u buiten de EU heeft gekocht, is vrijstelling van belasting mogelijk. Per zending geldt een vrijstelling van belasting tot een bedrag van € 22,-. Is de waarde meer dan dit bedrag, dan betaalt u douanerechten en BTW over de totale waarde. De zending dient rechtstreeks, dus zonder bemiddeling van tussenhandelaren, te worden verzonden naar de door u aangegeven bestemming. einde kwootje

Ik werk zelf bij een van de grote expressvervoerders en heb in mijn vorige functie dagelijks met douane en zeer regelmatig (2x per maand) met onaangekondigde controles te maken gehad. Ze knijpen best wel eens een oogje dicht (afrondingsverschilletje :wink: ), maar ze zijn over het algemeen vrij rechtlijnig.

Overigens mag je die 15 euri voor de afhandeling niet als percentage rekenen, dat is gewoon een vast bedrag. Als je dus voor een relatief lage waarde bestelt, dan telt dat dus lekker door.

AntY
14 januari 2005, 21:29
dus als ik bassnaren bestel komt daar nog 23% + 15 euri bij?

Dus voor $60 aan snaren met $10 kost me 70*1,23*0,8+15?

Robbert
14 januari 2005, 21:52
Overigens mag je die 15 euri voor de afhandeling niet als percentage rekenen, dat is gewoon een vast bedrag. Als je dus voor een relatief lage waarde bestelt, dan telt dat dus lekker door.

Ik vraag mij af of dat wettelijk gezien wel mag...

Ik wéét dat de transporteur vaak de inklaringskosten voorschiet (UPS), maar dat kost dan standaard 9,95 voor die "service". Een absurd hoge prijs wanneer je pakketje net 50 Euro waard is :evil:

Mienmachine
14 januari 2005, 22:20
Wat is dit toch voor een dom land aan het worden? Het is toch gewoon belachelijk!

Pakje is maandag aangekomen, vandaag pas bezorgd, dus voor een week vasthouden betaal ik ook nog eens 35 euro kosten.

Ik ga bellen, ik ben al die achtelijke ambetenaren in dit land zat.
Vroeger had je de kerk in het centrum van een dorp staan, nu is het een gemeentehuis.

35 EURO IS DUS 77 GULDEN! weet je nog GULDEN! :evil:

Ik zou er een protest song over moeten gaan zingen:

werd ik wakker deze morgen
bracht mijn mama een pakje
werd ik wakker deze morgen
bracht mijn mamma mijn snaren

maar wat zeggen ze
ze zeggen geef mij 35 EURO
ze zeeeeegen geef mij 35 euro
ik kijk in mijn babies ogen
en zeg ze #%$$%$%^%&%^
ik zeg $%^%^&^^&^&^^^&

dat zei ik!
mmmm mmuh

nickbongers
14 januari 2005, 23:16
hmm heb net 2 pickups besteld op ebay. samen 32 euro.. waarvan 10 verzendkosten. toch maar eens mailen of die kerel ze als 2 aparte pakketjes op wilt sturen. dan worden ze 2 x 11 + 8 euro verzend = 38. ben ik in ieder geval van die douane kosten af. komt de btw dan nog wel?

btw = 19 % en douane rechten 3,5% tot ongeveer 15%

ccc
14 januari 2005, 23:48
Mijn laatste schatje kwam aan als gift : 1150 $ dollar zonder extra kosten.
min laatste bestelling van snaren (107 $) idem.

leuk hé

Azrael
15 januari 2005, 00:03
Destijd 150 euro totale extra kosten moeten betalen op mijn RG3120......

Kwam ik toch nog op een totaal van 850 euro wat het wel heel erg aantrekkelijk maakte voor mij gezien dat kreng in Nederland als je geluk had rond de 1400 euro was.

nickbongers
15 januari 2005, 00:10
zeker netjes :D gewoon gevraagd of het als gift kon? en waar he je die snaren gekocht?

Mienmachine
15 januari 2005, 00:21
Ja, waar haalde jij die snaren?

:o

ccc
15 januari 2005, 08:13
Min snaren koop ik bij StringItUP.
Gitaren koop ik bij mensen die ik ken in de States. (niet over Ebay)

zjanke
15 januari 2005, 10:14
Dat aangeven als gift maakt dus niks uit. Er worden goederen ingevoerd en iemand moet dus invoerrechten en BTW betalen. Gift? ok, dan moet de afzender ze betalen (officieel dan he :D )

@Robbert: Die 15€ is volkomen legaal en heel gebruikelijk. Koop maar een een nieuwe auto, sluit een verzekering af, of ga eens op vakantie. Dan kom je achtereenvolgens afleveringskosten, poliskosten en boekingskosten tegen, dat is in wezen niets anders. De formele aangifte duurt een aantal minuten en er is apparatuur voor nodig en die moet ergens betaald worden, van die 15€ dus.

Ze hebben bij de belastingdienst echt een slogan die de lading dekt: Leuker maken ze het niet, wel makkelijker.

Bluesbreaker
15 januari 2005, 11:48
hmm, ik heb toen ik mn van zandts bestelde 6,70 extra moeten betalen, dat was over 100 dollar, dus reken het maar uit

over snaren heb ik nog nooit wat extras moeten betalen, maar die gast vult bij bedrag ook altijd iets onleesbaars in

verder moet je niet zeiken als je wat extras moet betalen, je kunt het ook gewoon in Nederland kopen en dan ben je waarschijnlijk alsnog duurder uit.

ccc
15 januari 2005, 21:05
Leukerd uit Eindhoven : Ik " kreeg" al drie gitaren uit de States zonder BTW. Maakt zowat 500 Euro uit. Was net genoeg om een tweedehandse Peavey Classic 50 te kopen.

nickbongers
16 januari 2005, 00:18
mailtje van een ebayverkoper:

We value all exports at $9 and label them as "repair
Parts"- no import duty of VAT is usually assessed

zo kan t dus ook ;)

zjanke
16 januari 2005, 10:32
Leukerd uit Eindhoven : Ik " kreeg" al drie gitaren uit de States zonder BTW. Maakt zowat 500 Euro uit. Was net genoeg om een tweedehandse Peavey Classic 50 te kopen.

Grapjas uit ergens: Dat kan, komt uiteraard ook wel voor, maar volgens de normale manier van afhandeling van de douane klopt dit gewoon niet. Ik heb veel met douane te maken via mijn werk, dus ik weet echt wel hoe ze werken.
Als het gebeurd zoals bij jou het geval is heb je een mooi mazzeltje en kun je leuke andere dingen doen met dat bedrag. Als de oplossing voor het ontduiken van Invoerrechten en BTW alleen bestaat uit het aangeven als "gift", dan zou er toch niets meer op een andere manier worden verstuurd :roll:



We value all exports at $9 and label them as "repair
Parts"- no import duty of VAT is usually assessed


Dit is een manier om het te ontduiken totdat je je goederen kwijtraakt onderweg, dan is de officiele waarde ook $9 en dan is dat hetgeen je terugkrijgt van een eventuele verzekering. (aangiftewaarde voor douane en verzekeringswaarde kan niet verschillen. Als dit anders op de vrachtbrief staat, dan hanteert de verzekering gewoon de laagste waarde!)
Als de douane een steekproefcontrole uitvoert (via de post is die kans niet zo groot, dus dan werkt dit meestal wel) en ze onderscheppen je goederen, dan berekenen zij de echte waarde en dan hanteren ze ruime prijzen, dus dan ben je je voordeel zeker kwijt.

Mijn tip: ga er gewoon van uit dat je moet betalen, dan kan het alleen maar meevallen.

ccc
17 januari 2005, 21:32
Uit goeie bron weet ik dat er 30 verificateurs zijn om de import te controleren in België. Kunnen zij het verschil zien tussen een mex Tele of een vintage '60 ? De verzekeringen coveren toch maar tot 750 $. Dus wat is het punt ?
Als overtuigd anarchist heb ik er alleszins geen probleem mee !!!

zjanke
18 januari 2005, 19:33
Uit goeie bron weet ik dat er 30 verificateurs zijn om de import te controleren in België. Kunnen zij het verschil zien tussen een mex Tele of een vintage '60 ? De verzekeringen coveren toch maar tot 750 $. Dus wat is het punt ?
Als overtuigd anarchist heb ik er alleszins geen probleem mee !!!

Ik heb gezien dat ze een partij vervalste nike shirts herkenden aan een verkeerd gestikte naad, dus ze herkennen meer dan je denkt, ook de douane kan gewoon een simpel serienumer checken en gek zijn ze ook niet. Dat je er geen probleem mee hebt is je goed recht, ik hoop dat je er vaak voordeel mee haalt, want als muzikant is het geen vetpot :D

Overigens dekt de verzekering een veel hogere waarde, maar als het echt serieuze bedragen gaan worden dan zullen ze waarschijnlijk officiele taxaties gaan vragen.