PDA

View Full Version : werkbank: switch probleempje met preamp



birt
14 januari 2005, 20:07
dit is een hele uitleg dus ik hoop dat ik geen fouten maak...

1 Ik heb dus een losse buizenpreamp. als ik deze naast de gewone preamp van mijn versterker plaats (zodat die in de effect return gaat) en ik gebruik een A/B dan heb ik geen geluid meer als ik naar de preamp in mijn versterker schakel want hij heeft geen doorverbinding door die plug in de effectsloop.
ik hoef dus geen tijd te verspillen met een A/B te maken want ik weet al dat dit niet zal werken.

wat moet ik dan wel maken?

2 dan zou ik nog graag met een 2de schakelaar (dit hoeft geen footswitch te zijn maar het mag wel) de mogelijkheid willen om beide preamps samen te gebruiken en of de externe dan VOOR of NA de andere komt.
Geeft het gebruik van 2 preamps na elkaar problemen en kan ik dit beter uit m'n hoofd zetten?

3 Dan zou ik dit graag nog allemaal willen zien met ledjes.




ik ben een klein beetje het noorden kwijt :lol:

H.Manback
14 januari 2005, 21:02
je hebt denk ik een omgekeerde a/b box nodig :), als een a/b box ten minste iets is wat input naar a of naar b kan sturen.

Wat jij nodig hebt is 2 inputs naar 1 output omschakelen. Moet goed te doen zijn, misschien zelfs met maar 1 schakelaar... of je buffering nodig hebt durf ik zo niet te zeggen. Maar met een dpdt kan je dan al switchen plus een ledje. 1 pool schakelt de output aan 2 inputs, de andere de led.

Over de 2 preamps, mixen kan je wel voor elkaar krijgen met een mixer schakeling, als ie ten minste berekend is op de output (die zal een stukje hoger dan signaal liggen). Over het aansluiten van preamps aan elkaar kan ik weinig zeggen, ik heb geen idee of er dan impedantie mismatches zijn. Zoek dat eerst goed uit, ook bij het ontwerpen van de mixer.

Lutz
14 januari 2005, 21:09
je gaat meer dan dat nodig hebben (daarmee doel ik dus op birt zen a/b boxje)

eerst een A/B naar de inputs van de preamps, dus

guitar => input A/B =>A naar preamp van de amp zelf, B naar de andere preamp


dan heb je in princiepe nog een omgekeerde ab nodig

maar dat moet je toch met een gewone ab kunnen ook ?


de input van de AB steek je in de return jack, en de A/B uitgangen gebruik je als ingang,


moet toch werken ?



dit denk ik ervan, correct me if wrong

birt
14 januari 2005, 21:29
hmm, net even doorgedacht op jullie opmerkingen

gitaarkabel naar de ene preamp en daar meteen een out aan naar de volgende preamp. ze werken dus beide konstant maar ik switch de outputs met een A/B.

dat lost al 1 probleem op!

nu ga ik over nummer 2 nadenken :lol:

H.Manback
14 januari 2005, 21:42
Ik wil niet vervelend doen hoor :) maar is het eigenlijk wel strikt noodzakelijk om de inputs van de preamps los te koppelen? Ik weet zo niet wat de belasting op je signaal is bij een preamp (nooit echt bij stilgestaan aangezien het deel van je versterker is), maar als het je signaal niet belast zou je ook kunnen zeggen ik plug m'n signaal gewoon op beide en alleen de input koppel ik los.

Nou is dit natuurlijk exact hetzelfde als de true bypass discussie :D maar daaruit komt ook dat verschillende soorten effecten verschillende invloed hebben op je geluid. Misschien is een preamp juist een van de dingen die niet een merkbare invloed hebben? Ik gooi het in de groep en kijk wel wat er uit komt rollen :wink:

birt
14 januari 2005, 21:57
Ik wil niet vervelend doen hoor :) maar is het eigenlijk wel strikt noodzakelijk om de inputs van de preamps los te koppelen? Ik weet zo niet wat de belasting op je signaal is bij een preamp (nooit echt bij stilgestaan aangezien het deel van je versterker is), maar als het je signaal niet belast zou je ook kunnen zeggen ik plug m'n signaal gewoon op beide en alleen de input koppel ik los.

Nou is dit natuurlijk exact hetzelfde als de true bypass discussie :D maar daaruit komt ook dat verschillende soorten effecten verschillende invloed hebben op je geluid. Misschien is een preamp juist een van de dingen die niet een merkbare invloed hebben? Ik gooi het in de groep en kijk wel wat er uit komt rollen :wink:

wel wat ik net zei is het omgekeerde. de gitaar hangt konstant aan beide preamps en ik switch alleen de output mete en omgekeerde A/B.

wat jij zegt kan niet omdat dan de 2 uitgangen van de preamps met elkaar verbonden zijn waardoor je de output van de ene in de andere aan de achterkant instuurt. dit lijtk me niet zo gezond :-?

H.Manback
14 januari 2005, 22:34
Ik denk dat er een misverstand ontstaan is. Ik reageerde op wat Lutz zei, hij had het er over dat je 2 dingen moet switchen, de outputs van de preamps en de inputs. Als je de ene preamp kiest moet de input naar de andere niet verbonden zijn, dat was de strekking die ik hieruit las:

je gaat meer dan dat nodig hebben (daarmee doel ik dus op birt zen a/b boxje)

eerst een A/B naar de inputs van de preamps, dus

guitar => input A/B =>A naar preamp van de amp zelf, B naar de andere preamp

dan heb je in princiepe nog een omgekeerde ab nodig
maar dat moet je toch met een gewone ab kunnen ook ?
de input van de AB steek je in de return jack, en de A/B uitgangen gebruik je als ingang, moet toch werken ?
dit denk ik ervan, correct me if wrong

Dit dus naast het switchen van de outputs met een omgekeerde a/b. Inderdaad, niet de outputs van de preamps aan elkaar hangen :)

Maar nou moet je alleen wel opletten dat je een simpele A/B gebruikt, en niet een met ingebouwde buffering, want dat gaat niet omgekeerd werken. Gewoon eentje pakken die niet meer is dan een switch en een led.

En met belasting op signaal van preamp bedoel ik dus de ingangsimpedantie.

birt
14 januari 2005, 22:59
ik maak die A/B zelf hoor ;)

nu ga ik nog eens uitzoeken of het mogenlijk is om beide preamps samen na elkaar te gebruiken (voor high gain)

birt
15 januari 2005, 16:04
ik heb een systeem uitgedokterd met 3 switches.

1 waarmee je kiest welke preamp je wil gebruiken
2 waarmee je kiest of je één van beide preamps gebruikt of je de externe voor de versterkerpreamp zet.
3 waarmee je de externe kan bypassen zodat je de externe kan uitschakelen als je beide na elkaar zet met switch 2.

op elke switch is nog plaats voor 1 of 2 leds 8-)

wat een werk was dat zeg :o

vinni
15 januari 2005, 20:34
Heb ook al nagedacht over dit "probleem"....noem het een uitdaging.

Het systeem dat ik aan het bouwen ben bestaat uit twee E530 preamps en een VHT stereo eindtrap.

Gelukking ben ik in het bezit van een GRX-4 looper van Axxess electronics.

Dus....
Gitaar -> in GRX-4 <Loop 1(E530I) / Loop 2 (E530II) -> VHT

Dr zit ook nog een G-major tussen....die gebruik ik om kanalen te switchen. Gewoon het kabeltje dubbelen zodat op beide preamps hetzelfde kanaal wordt geswitched. Door nu voor loop 1 of loop2 te kiezen krijg ik toch het juiste kanaal op de juiste preamp.

Als het simpeler kan.....hoor ik dat graag....

Vinni

Nocki
16 januari 2005, 14:49
in principe moet het mogelijk zijn om met een ab switch te weken.


gitaar ->ab ->


A amp 1 out naar poweramp
B amp 2 out naar fx return amp 1

zo heb je geen out nodig naar de poweramp vanuit amp 2

dit zou moeten werken...

Nocki

ps.. ik heb niet supergoed gelezen dus ik dnk dat dit te vraag was. erder is dit toch al boven mn pet :-)

ReinoutV
16 januari 2005, 15:19
Een looper is toch eigelijk een A/B en een omgekeerde A/B in een? Als je een pedaal kunt maken met 2 loops ben je al klaar: gitaar -> kastje -> loop 1 = pre-amp 1 (pre-amp 1 send (zal je fx out zijn) gaat dan naar loop 1 return/ loop 2 = pre-amp 2 -> output gaat naar power amp in (fx return). Zo moet ie volgens mij te doen zijn. Kan je alleen geen pre-amps achter elkaar zetten, maar dat moet met een boost pedaal op te lossen zijn.

birt
16 januari 2005, 15:46
ik zal mijn switchgedoe een mooi uittekenen als hij af is en dan mogen jullie het allemaal zien 8-) :P