PDA

View Full Version : Les Paul en Zakk Wylde zijn spul



combo
14 januari 2005, 15:44
Hey,

kort vraagje...

Ik heb ne Les Paul custom en heb er sperzel locking tuners op gezet; een rollerbridge en een nieuwe tail. De elementen zijn EMG81 en EMG85.

Mijn vraag: ik zie in boekskes dat Zakk Wylde zijn snaren niet normaal op zijn gitaar zitten, normaal is voor mij, van de tail doorgestoken over de bridge en zo naar de tuners.

Zakk zijn snaren komen OVER de tail via de bridge naar de tuners..

waar is dat goed voor ?

Casseman
14 januari 2005, 15:55
Ik heb ooit eens gelezen dat dat voor je sustain is ofzo.


Groeten
Casper

Orpheo
14 januari 2005, 16:00
Ik heb ooit eens gelezen dat dat voor je sustain is ofzo.


Groeten
Casper

jep, dat is m volgens mij ook...maar doordat je zo je snaren hebt, is volgens mij de spanning op/van je snaar lager, en kan je zo dus minder hoog benden...

maar das dus onder voorbehoud....

Swan
14 januari 2005, 16:05
als de spanning minder hoog zou zijn zou je toch niet dezelfde toon houden?

Cubensis
14 januari 2005, 16:06
hoezo?
op een LP stijl gitaar zitten de snaren toch ook losser als op een strat, door de schaal

Orpheo
14 januari 2005, 16:08
als de spanning minder hoog zou zijn zou je toch niet dezelfde toon houden?

hoeft geloof ik niet...(maar ik zei ook, onder voorbehoud....)

maar wat ik nog wel ongeveer weet, is dat je, als je je snaren om t tailpiece heen"wrapt" dat je dan minder hoog kunt benden.....

naja, had ik ergens gehoord...

:roll:

P****Fred
14 januari 2005, 16:41
handig... :-D

NeeraDJ
14 januari 2005, 17:06
Zakk heeft ze idd over de tailpiece heen, met als gevolg een tikkie meer sustain. Ik had het hier met een duitse gitaarbouwer over, die beweerde dat de sustain echter groter is als je ze zie niet over de brug heen spant, maar er onder door. Het zou te maken hebben met de scherpere hoek ofzo dat de sustain dan toe zou nemen. Staat overigens ook wat mooier en is wat vriendelijker op een zwarte of goude brug :razz:

Wormaap
14 januari 2005, 17:53
hoezo?
op een LP stijl gitaar zitten de snaren toch ook losser als op een strat, door de schaal
Maar je verandert de schaallengte niet door je snaren over de tail te laten lopen, want de schaal loopt maar tot de brugzadels. Als er inderdaad minder spanning op de snaren zou komen te staan, zou de toon omlaag gaan.

Swan
14 januari 2005, 18:00
idd...

en als je op deze manier de lengte van je snaar zou veranderen zou dat niet echt goed voor de intonatie zijn...

Negative K3 fan
14 januari 2005, 18:03
is een bekende truc, nog nooit geprobeerd, wel van plan. zorgt voor minder kracht> makkelijker benden en volgens mij ook minder sustain maar dat weet ik niet zeker.

Negative K3 fan
14 januari 2005, 18:04
er komt gewwoon minder neerwaartse kracht dus waarschijnlijk loopt het wat soepeler.

Swan
14 januari 2005, 18:08
minder neerwaartse kracht? die moet je ff uitleggen...
n snaar is nog altijd n kabel die gespannen is tussen twee punten...

Negative K3 fan
14 januari 2005, 18:12
ja, hm wacht even je brengt me nu ook in verwarring. maar het maakt echt iets uit ik zweer het je.

Cubensis
14 januari 2005, 18:33
Zakk heeft ze idd over de tailpiece heen, met als gevolg een tikkie meer sustain. Ik had het hier met een duitse gitaarbouwer over, die beweerde dat de sustain echter groter is als je ze zie niet over de brug heen spant, maar er onder door. Het zou te maken hebben met de scherpere hoek ofzo dat de sustain dan toe zou nemen. Staat overigens ook wat mooier en is wat vriendelijker op een zwarte of goude brug :razz:
da's ook het hele principe achter dean guitars voorzover ik weet: zoveel mogelijk door de body en de snaren onder extreme hoeken laten lopen = meer sustain

vester86
14 januari 2005, 18:41
HEt is gewoon zodat de hoek van de snaren met de brug minder scherp is, zodaT snaren minder snel breken.

Casseman
14 januari 2005, 19:19
HEt is gewoon zodat de hoek van de snaren met de brug minder scherp is, zodaT snaren minder snel breken.

Dat zou ook nog kunnen ja.
Volgens mij deed jimmy Page dit trucje ook trouwens.

Groeten
Casper

combo
14 januari 2005, 19:53
OKOK

Wa is nu het juiste ????

:lol:

AoDf
15 januari 2005, 16:46
OKOK

Wa is nu het juiste ????

:lol:

Ben enige jaren fanatiek beluisteraar/fan van Zakk's werk. Volgens zijn gitaartech breken de snaren op deze manier minder snel was zijn ervaring, aldus de website waar ik het destijds op gelezen heb.

vinni
15 januari 2005, 18:39
Je kunt wel vragen naar ieders mening.....

Maar wat je dr zelf van vind is een kwestie van uitproberen....
En dat is toch zo gepiept?

Luister eens goed naar je gitaar nu en zet er dan een setje snaren op over de brug....en nogmaals luisteren.....you like it or not.

Enne....heb ooit eens een ESP Eclipse II gehad waar ik deze truuk mee uithaalde....moah....in plaats van 30 seconden 32 seconden sustain.
echt een werelddoorbraak dus. En hoe vaak gebruik jij meer dan 10 seconden sustain?....juist ja....

Groet,
Vinni

Punt
16 januari 2005, 02:17
Er staan hele threads hierover op het LP Forum.

Beetje onzin argumenten:
Minder snaren breken
Staat stoer

Echte argumenten (volgens mij dan:) ):
Toon
Minder spanning op de snaar dus makkelijker spelen bij dikkere snaren
Oplossing voor het probleem dat de snaren de achterkant van de brug raken bij lage tailpiece instelling.

Luca P
16 januari 2005, 09:18
OKOK

Wa is nu het juiste ????

:lol:

Hij weet gewoon niet hoe hij zijn snaren erop moet zetten!
8-)

Eh...enne what about Les Paul?
Het topic gaat toch over Les Paul én Zakk zijn spul?

Kevin-D
16 januari 2005, 12:12
hij bedoelt: les paul's zakk wylde en spul :???:

V!N
16 januari 2005, 15:25
Er is heel wat "meer snaar" ineens, ze zijn langer. Als je buigt, moet je natuurlijk ook het gedeelte uitrekken wat tussen het zadel en het daadwerkelijke einde van de snaar zit. Aan de andere kant net zo tussen de kam en de stemsleutel.

Daardoor moet je op een Les Paul dan absurd hoog buigen voor hetzelfde resultaat als op een regulier besnaard stopstuk. Persoonlijk vind ik dat niet erg fijn, ookal doet mijn held Billy Gibbons en deed mijn held Duane Allman dat wel, ik kan me er niet in vinden.

Doordat de snaren dan als het ware "losser" aanvoelen, kun je er een setje dikkere snaren opzetten, wat weer meer toon betekent. Maar er is ook verschil in toon, die wordt minder strak en gedefinieerd. Dat verschil is echter erg klein.

Swan
16 januari 2005, 15:33
en de intonatie dan?

Punt
16 januari 2005, 15:58
en de intonatie dan?

Daar veranderd niets aan, de brug blijft zo alstie was.

Overigens gaat mijn voorkeur ook uit naar regular stringing omdat zoals V!N al meldde de toon wat minder strak wordt bij Topwrapping.